Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

OnePlus 7 Pro Review

Meedoen met de grote jongens

Cameraset-up

Driewerf hoera! OnePlus heeft eindelijk ontdekt dat als je meer camera's op de achterkant van een telefoon doet, mensen het kunnen waarderen dat die camera's verschillende functies vervullen. En dus zien we de inmiddels klassieke 2019-set-up voor camera's achterop: een met ultragroothoeklens, een met groothoeklens en een met telelens. Die set-up zagen we vorig jaar voor het eerst op de Huawei Mate 20 Pro en komt dit jaar terug op de Huawei P30-serie, op Samsung Galaxy S10-telefoons en op de Xiaomi Mi 9. Het is een prima keuze, want daardoor heb je flexibiliteit in het maken van foto's.

Camera's OP7 Pro Achter - bovenste Achter - middelste Achter - onderste Front
Lens Ultragroothoek Groothoek Tele Groothoek
Max. resolutie 16Mp 48Mp 8Mp 16Mp
Sensor Samsung S5K3M5 Sony IMX586 ? Sony IMX471
Sensorgrootte 1/3" 1/2" Rond 1/4" 1/3"
Pixels 1,0 micron 0,8 micron 1,0 micron 1,0 micron
Beeldhoek 117 graden 77 graden 31 graden 95 graden
Brandpunt in 35mm-equivalent 13mm/17mm 27mm 78mm 20mm
Brandpunt 2,25mm 4,35mm 6,96mm 3,45mm
Lens f/2.2 f/1.65 f/2.44 f/2.0
Stabilisatie Geen OIS/EIS OIS/EIS Geen

Net als de P30 Pro heeft de OnePlus 7 Pro de ultragroothoeklens als bovenste in de module zitten en net als bij de P30 Pro is dat wennen. Omdat de beeldhoek zo groot is, kun je rond de camera geen vinger op de behuizing leggen of de lens neemt hem waar. Het gevolg? Ik heb veel foto's genomen met mijn vinger erop. Het is een heel natuurlijke plek om je vinger neer te leggen als je een telefoon stevig vasthoudt om foto's te maken. Je zult eraan moeten wennen, maar het is beter als technologie zich aan ons aanpast in plaats van omgekeerd, dus was het beter geweest om de volgorde van de camera's te veranderen.

De interface van de app zal je bekend voorkomen. OnePlus hanteert bij benadering de interface waarop vrijwel elke fabrikant is overgestapt en waar Apple mee is begonnen. Met veegbewegingen wissel je tussen modi, terwijl je door een druk op de 1x-knop tussen camera's kunt wisselen.

Er zijn echter wel wat twists. Een druk op de 1x-knop doet je niet van camera wisselen, maar brengt je naar een tandwielinterface waarmee je de 'zoom' kunt instellen tussen 0,6x, ultragroothoek en 10x digitale zoom. Waar de wisseling tussen de camera's zit, geeft de telefoon een trillinkje en laat hij een icoon zien. Dat is subtiel gedaan. Je kunt wisselen tussen camera's door op de boompjes te drukken; drie boompjes is ultragroothoek, twee is de primaire camera en een is de camera met telelens.

Instellingen zijn pas bereikbaar met een veeg en een druk op de knop, en dat is jammer. Wat we ook missen, is de mogelijkheid om van camera te wisselen in de Pro-modus. In Pro kun je alleen foto's maken met de primaire camera en dat is een misser. Dat zou allemaal nog goed kunnen komen met updates, maar dat zit er ten tijde van deze review niet in. In Pro-modus kun je kiezen tussen 12-megapixelfoto's, 48-megapixelfoto's en 12-megapixelfoto's in raw.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.