Door Chris Broesder

Redacteur mobile

De grote smartphonecameratest

Welke smartphone schiet de beste plaatjes?

Interface en bediening

Naast de beeldkwaliteit en functionaliteit van een smartphonecamera is het belangrijk dat de bediening fijn werkt. De fabrikanten kiezen voor verschillende interfacefilosofieën: de een richt zich op minimalisme, de ander op veel functies binnen handbereik.

IPhone XS

De camera-interface van de iPhone XS is herkenbaar. De modi in de app, zoals video, slow motion, timelapse en vierkant, zitten al sinds jaar en dag in de camera-app. De nieuwste modus is nog altijd portret en ook die zit alweer sinds de iPhone 7-generatie op iPhones. Daarna werden belichtingseffecten toegevoegd, die inmiddels door diverse smartphonefabrikanten gekopieerd zijn. Wat contra-intuïtief is dat de instellingen van de camera-app niet in de camera-app zitten, maar in de algemene instellingen. Dat is een verschil met Android-toestellen.

Ook een pro-modus, waarin je bijvoorbeeld een vaste isowaarde of sluitertijd kunt instellen, ontbreekt. Standaard kun je ook geen raw-foto's maken met de camera-app van de iPhone XS. Voor al dat soort dingen zul je een app van een derde partij als Halide, Camera+ 2 of ProCam moeten aanschaffen. Apple houdt het standaard graag clean en makkelijk voor iedereen. Dat is begrijpelijk, maar een optionele uitgebreide modus was welkom geweest.

Het is iets makkelijker geworden dan ten tijde van onze vorige test om de camera vanuit stand-by te kickstarten, al is het wat ons betreft nog steeds niet ideaal. Bij de Android-toestellen kun je twee keer op de powerknop drukken om de camera snel te starten. Bij de iPhone moet je eerst op de powerknop en dan rechtsonder in het scherm op een knop drukken. Als je 'rise to wake' hebt aanstaan, is het drukken op de softwarematige knop voldoende, maar het blijven eigenlijk twee handelingen. Twee keer op de powerknop drukken is sneller en we hadden gehoopt dat Apple iets soortgelijks zou inbouwen in iOS. Je kunt overigens wel afdrukken met de volumetoesten, net als bij de andere toestellen in deze test.

De camera-app van de iPhone XS is lekker snel en heeft zelden last van sluitervertraging. Autofocussen hebben we weleens sneller gezien op andere toestellen.

Samsung Galaxy S10+

De camera-app van Samsaung is net als de rest van de softwareskin van Samsung wat voller. Het voordeel is dat er meer dingen binnen handbereik zijn en het nadeel is natuurlijk dat het net even wat onverzichtelijker is. Zo is er direct een hele rits modi om uit te kiezen, waaronder natuurlijk de reguliere video- en fotomodus, maar ook een Instagram- en een voedselmodus. Dat zijn best handige modi als je instagrammer of foodie bent, maar niet iedereen zit erop te wachten. De specifiekere modi, zoals deze twee, zitten wel helemaal aan het uiteinde van de modireeks, dus echt storend is het niet. De Live Focus-modus is de portretmodus van Samsung, maar je kunt ook andere dingen dan mensen fotograferen met kunstmatige achtergrondonscherpte. Bijzonder is dat je het onderwerp waarop je scherpstelt, in kleur kunt weergeven en de achtergrond in zwart-wit.

Bixby Vision is ook in de camera-app te vinden en het is Samsungs variant van Google Lens. Hoewel het best leuk is om eens mee te spelen, hebben wij er nog geen nuttige toepassing voor gevonden in de praktijk. AR Emoji is Samsungs versie van Animoji en Memoji van Apple. Het werkt minder goed dan bij Apple en is wat ons betreft net als Bixby Vision iets wat minder prominent in de camera-app aanwezig had mogen zijn.

De Pro-modus werkt wat ons betreft naar behoren. De diverse instellingen zijn klein weergegeven, wat fijn is. Ook worden de instellingen behouden als je tussendoor de app afsluit en je kunt per onderdeel bepalen of je het door de camera-app automatisch wilt laten bepalen of op een waarde wilt laten staan die je zelf instelt. Bij Samsung kun je verder gewoon in raw fotograferen en dat is natuurlijk fijn als je foto's later nog wilt bewerken.

De camera-app van Samsung werkt erg snel. Er is zelden sluitervertraging en ook het focussen werkt erg goed met de dualpixel-fasedetectietechnologie.

Google Pixel 3

Googles camera-app was altijd nogal leeg, maar daarin is inmiddels wat verandering gekomen. Naast de gebruikelijke modi is Night Sight de belangrijkste. De S10-serie en de P30 Pro-serie hebben ook een nachtmodus, maar de Pixel 3 heeft een reputatie op dit gebied. Het is namelijk een lichtend voorbeeld van de slimme softwarealgoritmes die Google gebruikt om de niet bijzondere camerahardware tot het maximum te pushen.

De modus werkt niet alleen door de sluitertijd te verlengen, want dan is het resultaat meestal een bewogen foto. Afhankelijk van het aanwezige licht, de beweging van de telefoon en wat er in beeld is, maakt de Pixel 3 snel achter elkaar maximaal vijftien afdrukken met verschillende instellingen voor sluitertijd en dergelijke. Deze worden samengevoegd en het resultaat is bij slechte lichtomstandigheden veel beter dan wanneer je normaal zou afdrukken.

Waar de modi van de Pixel-camera's in den beginne louter functioneel waren, zit er nu ook wat frivoliteit in de camera-app. In de Playground-modus kun je wat leuke augmented-realitytrucjes uithalen. Zo kun je figuren uit de Avengers-films in de echte wereld plaatsen, zolang je via de camera-app kijkt dan natuurlijk. Hamburgers en avocado's zijn ook van de partij, mocht dat meer je ding zijn.

Met de Pixel 3 kun je wel raw-foto's maken, maar er is net als bij de iPhone geen manuele of pro-modus. Daarvoor zul je een aparte app, zoals Moment Pro moeten aanschaffen. Het is een minpunt als je van fotograferen houdt; als je net wat meer met fotografie bezig bent dan de gemiddelde persoon, wil je simpelweg meer creatieve controle hebben. Wat snelheid betreft zit het meer dan snor bij de Pixel-camera. De app start snel, sluitervertraging is geen probleem, en focussen is snel en precies.

Huawei P30 Pro

De camera-app van Huawei is behoorlijk vol. De fabrikant zou er goed aan doen eens de bezem door de app te halen en bijvoorbeeld de Google Lens-achtige modus verder weg te stoppen. Deze is nu standaard in beeld in de vorm van een icoon en de functionaliteit ervan is nihil. Je kunt er bijvoorbeeld producten mee herkennen en opzoeken op internet, om ze vervolgens te kopen. Leuke manier voor Huawei om een extra zakcentje te verdienen, maar belachelijk op een dure telefoon. Wel fijn is dat je de kunstmatige intelligentiemodus aan en uit kunt zetten. Soms wil je misschien dat de camera de zee herkent en deze net even wat azuurblauwer maakt, maar waarschijnlijk wil je een andere keer gewoon vastleggen wat je ziet.

Verder zijn er een aparte diafragmamodus en portretmodus, die allebei kunstmatige achtergrondonscherpte opleveren. De ene is bedoeld voor dingen, de andere voor personen. De laatste modus is wat meer uitgezoomd, maar ook deze zouden we graag tot één modus gecombineerd zien, wat moet kunnen met de slimme functies in camera-apps vandaag de dag.

Van de enorme hoeveelheid modi onder het kopje 'meer' zijn de supermacromodus, de dualweergavemodus en de onderwatermodus het vermelden waard. Door de supermacromodus in te schakelen kun je van ongeveer anderhalve centimeter scherpstellen, wat handig is bij het maken van foto's van bloemen of kleine dieren bijvoorbeeld. In de onderwatermodus wordt aangeraden om een onderwaterhoes te gebruiken, wat verstandig is natuurlijk. Omdat een aanraakscherm niet werkt onder water, worden de volumeknoppen gebruikt om foto's en video's te maken, en de powerknop dient om het scherm in en uit te schakelen. Bij de dualweergavemodus worden de telecamera en de primaire camera tegelijk ingezet. Je kunt dan een video maken met het ingezoomde beeld onder het reguliere beeld.

De camera-app is snel, al zien we iets meer sluitervertraging dan bij met name de Pixel 3 en de iPhone XS. Ook de S10 is iets sneller. Automatisch focussen gaat wel weer erg snel, al zien we daarbij iets vaker dat het misgaat.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 KPN

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.