Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Borderlands 3 Preview

Opgepoetst en lekker groot

Tien jaar Borderlands

Titel Borderlands 3
Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 13 september 2019

Gearbox Software bestaat 20 jaar en de eerste Borderlands verscheen 10 jaar geleden. Alle reden voor een feestje. Dat komt er in de vorm van Borderlands 3, een nieuw deel in de meest succesvolle serie van de studio. Het thema van deze game luidt 'meer is beter'.

Om met de deur in huis te vallen: we hebben de game ruim een uur kunnen spelen en er is in Borderlands 3 niet zo heel veel anders dan je gewend bent. Toch is het duidelijk een volledig nieuwe game. Gearbox heeft er dan ook de tijd voor genomen. Er wordt al vijf jaar aan de game gewerkt, tijd genoeg om de gameplay fijn te slijpen. Dat is ook het eerste dat opvalt als je Borderlands 3 speelt: het is vertrouwd, maar voelt robuuster aan dan voorheen. Je beweegt wat soepeler, en rennen, springen en vooral de erg nuttige sliding voelen goed aan, net als de al even nuttige melee-aanval, en uiteraard het schieten. De basis is vertrouwd, maar beter uitgewerkt dan voorheen. Met oog voor detail.

Autoloot

Om een voorbeeld van een kleine maar erg prettige verandering te geven: waar je munitie en medicijnen die op het slagveld vielen altijd al automatisch oppakte, geldt dat nu ook als je ze in een box vindt. Dat klinkt triviaal, maar heeft meer impact dan je denkt. Het is nu opeens nuttig om tijdens een gevecht kisten en kratten te openen als je zonder munitie komt te zitten. Voorheen was dat eigenlijk te tijdrovend, maar nu je munitie automatisch oppakt niet meer. Dat is erg prettig.

Coop

Laten we eerst even wat uitzoomen. Borderlands 3 is een first person shooter die zich afspeelt in hetzelfde universum als de vorige delen. Je bent een Vault Hunter, net als voorheen, en zoekt loot op de planeet Pandora. Je hebt medestanders in de Crimson Raiders en hebt het aan de stok met de Children of the Vault, een van de vele clans op Pandora die je nog niet eerder bent tegengekomen. Toch zijn dat niet de echte vijanden in de game. De echte vijanden zijn Troy en Tyreen Calypso, oftewel de Calypso Twins, een duo dat probeert alle clans achter zich te krijgen maar uiteindelijk probeert het universum te vernietigen. Aan jou de taak om daar wat tegen te doen. Tussen het looten door uiteraard, want eens een Vault Hunter, altijd een Vault Hunter.

Borderlands 3 bevat een zeer uitgebreide campagne die volledig solo, maar ook coöp kan worden gespeeld. Dat kan lokaal in splitscreen, maar uiteraard ook online. Coöp is een van die aspecten waar Gearbox goed naar heeft gekeken. De studio wil samenspelen aantrekkelijker maken, en heeft daarvoor iets verzonnen dat 'loot instancing' is gedoopt. Het moet ervoor zorgen dat het voor spelers die verschillen in level aantrekkelijk is om samen op te trekken. Het komt erop neer dat als een speler van level 5 en een speler van level 25 samen op avontuur gaan, beiden loot vinden op hun eigen niveau. Als er een wapen op het slagveld valt of in een kist opduikt, zien beide spelers hetzelfde wapen, alleen is dat voor de een een wapen van level 5 en voor de ander een wapen van level 25.

Gelijkwaardige partners

Een tweede aanpassing heet 'level balancing'. Het komt er op neer dat als dezelfde twee spelers samen op pad gaan, de speler van level 5 tijdelijk opgewaardeerd wordt tot level 25. Je vecht dan samen tegen tegenstanders van level 25. De kracht van de wapens van de speler van level 5 wordt tijdelijk aangepast, om hem een kans te geven tijdens gevechten. De skills die de speler heeft, worden tijdelijk ook wat sterker, maar hij krijgt niet de extra skills die een speler van level 25 heeft. Je verdient namelijk weer een punt voor elk level dat je stijgt, en dat punt kun je toewijzen in een skill tree die uit drie segmenten bestaat. Dat komt overeen met de drie speciale skills die elk character heeft. Een speler van level 25 heeft meer punten te besteden en dus meer skills vrijgespeeld dan een speler van level 5. Dat verschil blijft bestaan, ook als ze samenspelen. Overigens verdien je gedurende de game ook nog Augments waarmee je de drie skills die je verkrijgt verder naar je hand kunt zetten. Je kunt de drie skills dus flink personaliseren. Voor wie niet van de vernieuwing houdt: 'loot instancing' en 'level balancing' kunnen worden uitgeschakeld als je samenspeelt. Dan speel je in Classic Mode. Iets anders dat coöp ten goede moet komen, is dat je medespelers weer tot leven kunt wekken als ze zijn doodgeschoten.

Vier classes

Als je aan de game begint, kun je kiezen uit vier classes. Tijdens onze speelsessie waren daarvan alleen Amara the Siren en Zane Flynt, the Operative speelbaar. Ze zullen aangevuld worden met Moze the Gunner en FL4K the Beastmaster. Amara is vrij standaard, met een Special als Phasegrasp, een enorme doorzichtige hand die uit de grond komt en je vijand optilt. Die is dan tijdelijk een hulpeloze schietschijf. Zane is meer 'tech' en heeft bijvoorbeeld een Digi-Clone, een hologram van zichzelf dat hij op het slagveld kan zetten. Daar kan hij mee van plaats ruilen. Verder heeft hij de SNTNL, een drone die uit zichzelf op vijanden schiet. Moze beweegt zich voort op een mechanische beer, en FL4K is meester over twee beesten die hem terzijde kunnen staan.

Die skills zijn natuurlijk leuk, maar de echte strijd vindt doorgaans plaats met guns, heel veel guns. Borderlands staat erom bekend: de enorme variatie in vuurwapens. Die vind je ook in het derde deel. Sterker, er is alleen maar meer. Dat komt ook doordat wapens nu voor het eerst over alt-fire beschikken. Zo kregen we een Vladof Pistol te pakken, dat niet alleen gewone kogels af kan schieten, maar ook een serie microraketten. Het maakt dat er alleen maar meer varianten van wapens kunnen zijn. Van al die wapens die je onderweg tegenkomt, kun je er drie tegelijk in je loadout hebben, hoewel je makkelijk een wapen uit je rugzak kunt halen en in je loadout kunt stoppen. En mocht je ooit een wapen hebben weggegooid of verkocht dat je toch graag weer wil gebruiken: elk wapen dat je ooit in je bezit hebt gehad, kun je kopen bij speciale verkoopmachines, voor dezelfde prijs als die je er eerder voor hebt gekregen. Sterker nog, in je basis is een verkoopmachines die alle wapens verzamelt die je had moeten krijgen maar die om de een of andere manier op onbereikbare plaatsen zijn terechtgekomen.

Wapens hebben uiteraard weer de hilarische namen die ze voorheen ook hadden, en je kunt bovendien sleutelen aan je wapens om ze geheel naar smaak te maken. Vooral bij het nieuwe alt-fire zitten opties die gekoppeld zijn aan elementen als vuur en ijs. Je vindt in de levels ook veel vaten die je kapot kunt schieten en die gekoppeld zijn aan die elementen. Daarbij is er ook een nieuw element, Radiation, dat de plaats inneemt van Slag uit het vorige deel. Radiation blijft aan een tegenstander plakken en veroorzaakt damage over time.

Voertuigen

Je hebt niet alleen wapens in je arsenaal, maar ook voertuigen. Je zult verschillende modellen bezitten, waaronder een buggy en een Cyclone, een motor met een enkel wiel waar je geheel in verscholen gaat, zoals in Men in Black 3. Voertuigen blijven niet alleen in je arsenaal, je kunt ze ook opwaarderen. Als je een vergelijkbaar voertuig op je tegenstanders weet te veroveren en veilig in een garage weet te brengen, levert dat onderdelen op die je voor je eigen variant van dat voertuig kunt gebruiken. Er zijn ook vrij veel delen van de game waarin je gebruik kunt maken van een voertuig: delen van de verschillende planeten die zo uitgestrekt zijn dat vervoer op wielen prettig is. Je vindt er steeds verschillende garages waar je voertuigen kunt stallen of van voertuig kunt wisselen. Een dergelijk Catch-A-Ride Station is ook een prettige tijdelijke schuilplaats, doordat je voertuig er automatisch herstelt van opgelopen schade. Daar hoef je niet eens voor uit te stappen.

Weg van Pandora

Gearbox heeft niet alleen de details van de gameplay verfijnd, er is ook nog een grote verandering. In Borderlands 3 verlaat je Pandora, de planeet waarop de game zich tot nu toe heeft afgespeeld. Dat gebeurt niet direct, de game begint gewoon op Pandora, maar tijdens de campagne ontdek je dat er meer is. Dan blijkt namelijk dat om Pandora de Sanctuary III cirkelt, een ruimteschip dat als je basis fungeert. De Sanctuary III is groot en volledig begaanbaar. Het is een schip dat je zult moeten leren kennen, met veel afdelingen en shortcuts. Aan boord heb je een eigen kamer die niet alleen dient om jezelf even terug te kunnen trekken, maar ook een soort museum is voor je verrichtingen in de game. Aan de muur is ruimte voor een flink aantal trofeeën die je onderweg kunt verzamelen. Verder vind je aan boord veel verkoopautomaten, er is een optie om wapens op te waarderen, een shooting range waar je wapens uit kunt proberen, en in Moxxi’s Bar kun je bij een eenarmige bandiet proberen flink wat extra geld te verdienen.

De Sanctuary III is echter vooral de hub van waaruit je naar andere planeten kunt reizen. Na een korte ruimtereis kun je het schip rond een andere planeet laten cirkelen en naar het oppervlak daarvan afdalen. In de demo die we konden spelen, was alleen Promethea opgenomen, een planeet die niet zo heel veel afwijkt van Pandora. Daar strijdt de Atlas Corporation tegen de gehaaide Maliwan Corporation. Tijdens een presentatie zagen we echter ook beelden voorbijkomen van een planeet in Japanse stijl, een planeet met veel jungle waarin je vooral veel vreemde beesten treft en iets met een enorme kerk. Duidelijk is dat Borderlands 3 in uiterlijk opzicht veel meer variatie biedt dan de vorige delen.

Al dat detail

De game ziet er bovendien veel gedetailleerder uit. De stijl is gelijkgebleven, met de kenmerkende cell shaded graphics, maar alles ziet er beter uit. Alsof je tegelijk hebt uit- en ingezoomd. Uitgezoomd omdat je verder kunt kijken en dus meer detail in de achtergrond ziet, en ingezoomd omdat alles wat vooraan in beeld staat veel meer detail bevat dan voorheen. Vooral tegenstanders hebben meer detail dan in voorgaande delen. Bovendien geldt ook daarbij dat er meer variatie in tegenstanders is dan voorheen. Niet alleen in het gewone volk, maar ook in de speciale personages. Gearbox wil de game spannender maken dan ooit, en dat onder andere bereiken door meer bossfights in de game te stoppen. Dat maakt niet alleen het vechten spannender, maar geeft ook meer gelegenheid om spelers te belonen met speciale loot. We zagen Shiv voorkomen, snel en sterk, ondanks dat hij een heel kort armpje heeft. Met een slagwapen in z'n andere hand maakt hij dat laatste meer dan goed. Andere minibosses die we voorbij zagen komen, zijn Mouthpiece, de spreekbuis van de Childeren of the Vault, en Gigamind, de boss waarmee onze speelsessie eindigde.

Uiteraard is ook de kenmerkende humor van de serie gebleven. Dialogen gaan snel, zitten vol grappen en komen uit de mond van heerlijk uitgesproken personages. Claptrap is terug met een groter ego dan ooit. Hij noemt zich General Claptrap en is vol van zijn eigen kwaliteiten, een eigenschap die veel personages delen. De dames en heren in de game zijn over het algemeen nogal vol van zichzelf. Het is vaak hoogmoed die voor de val komt, want het loopt lang niet altijd goed af met de verschillende personages.

Voorlopige conclusie

Duidelijk is dat Gearbox de tijd heeft genomen en zijn best heeft gedaan op Borderlands 3. De game biedt in veel opzichten meer van hetzelfde, met de nadruk op 'meer'. Hij is nog steeds dezelfde shooter, maar dan in gestroomlijnde vorm en veel uitgebreider dan voorheen. Er is een zeer uitgebreide campagne die je voor het eerst van Pandora naar verschillende andere planeten voert, wat voor lekker veel afwisseling zorgt. De gameplay is grotendeels hetzelfde, maar de simpele toevoeging van alt-fire maakt toch dat er meer variatie is dan ooit. Gevechten worden net wat spannender doordat je iets meer opties hebt. Schieten is leuk, maar rennen en een sliding maken en op de juiste momenten een melee-aanval inzetten zorgt voor prettige afwisseling. Je kunt melee ook erg handig inzetten om vaten vol explosieven richting je tegenstanders te gooien. Het opwaarderen van skills is grotendeels gelijkgebleven, en later in de game uiterst noodzakelijk. Het is ook het onderdeel waarmee je de vier classes naar je hand kunt zetten. Bij dit alles voelt de gameplay bovendien lekker robuust aan.

Borderlands 3 bevat daarbij een mooi gestoord verhaal met heerlijk kleurrijke figuren, dat op de kenmerkende humoristische wijze wordt gebracht. De game ziet er bovendien beter uit dan ooit. Hij heeft alles in zich om het beste deel uit de serie te worden. Borderlands 3 verschijnt op 13 september, voor Windows, PlayStation 4 en Xbox One. Met de toezegging van Gearbox Software dat er dlc gaat komen en de game geen microtransacties zal bevatten.

Reacties (83)

Wijzig sortering
https://www.youtube.com/watch?v=6r6LMdmzgYs


Borderland 3 preview livestream is NU live Voor degene die willen kijken.
Bedankt voor de YouTube link, ziet er heel goed uit, jammer dat het niet een grote open wereld is, zo als Fallout 3 en 4 en steeds meer goede spellen.
Ja dat had iid leuk geweest. Maar snap ze ook wel.
Het is een formule die goed werkt en als je dat veranderd krijg je denk ik meer klachten van de fanbase.
Geen idee, ik ben een grote fan, heb alle Borderlands spellen in bezit, allemaal gekocht, en ik zou er absoluut geen probleem mee hebben.
Ik vind dat veel te veel spellen die kant op gaan. Van mij hoeft niet alles open world te zijn bijvoorbeeld. Bij veel spellen betekend dit alleen een grote wereld met weinig erin. Halve wereld gebruik je vaak toch niet :?

Dus voor mij is het juist een pluspunt ;)
NFS met openwereld, dat was een rot game ;)
Ik vind dat veel te veel spellen die kant op gaan. Van mij hoeft niet alles open world te zijn bijvoorbeeld. Bij veel spellen betekend dit alleen een grote wereld met weinig erin. Halve wereld gebruik je vaak toch niet :?

Dus voor mij is het juist een pluspunt ;)
Als je een goede spelmaker heb heb je die probleem niet, en dat je nog steeds in de grote wereld aparte gedeeltes kan maken, had Fallout 3 en 4 ook, als ware een wereld in een wereld.
Niet alles hoeft open world te worden. De charme van Borderlands was toch ook wel de lineaire levels waar je een duidelijk verhaal mee kon vertellen of bepaalde ervaring mee kon overbrengen die in open world niet altijd lukt.

Ik denk bijvoorbeeld aan het dam level in Borderlands 2. Staat me toch nog vrij helder bij, ondanks dat het een totaal lineaire ervaring was. De combinatie van een wat meer open mail world en afgesloten instances voor de levels vind ik persoonlijk wel tof.
Je kan in een openwereld ook gewoon werelden weer hebben, had Fallout 3 en Las Vegas en 4 ook gewoon.
Ziet er goed uit; misschien de 1e game van de reeks waarbij ik aan boord stap (zodra hij op Steam is ;) )

[Reactie gewijzigd door hawke84 op 1 mei 2019 21:27]

Je kan de oude games voor een paar euro kopen en nu de Hi-Res textures packs er zijn zou ik die zeer zeker proberen. voor een paar euro krijg je heel veel game tijd voor je geld en je snapt het verhaal ook wat beter.

Je kan zelfs een complete collectie kopen met BL2 en Borderlands: The Presequal en alle dlc voor deze 2 games in 1 voor een prikkie (waarvan er 2 echt geweldig zijn).
Na downloaden kan je ook de high res texture packs gratis downloaden.

En als je even googles kan je hem ook grafisch zo aanpassen dat je cinematic lighting heb en de cel shaders uitgeschakeld zijn waardoor het geheel er anders maar wat mij betreft veel mooier uit ziet.
De cel shading is juist de charme van borderlands!
Tja ieder zijn ding. Ik persoonlijk zet het bij iedere game uit en zet ook de rendering naar filmic voor 'betere' graphics en lighting.

Ik bej persoonlijk een fan van borderlands maar totaal niet van cartoon style games.
Als je denkt dat dit wat voor jou is, dan zou ik toch echt aanraden Borderlands 1 en 2 gewoon eens te proberen.

Retegoeie spellen en super vermakelijk. Zonder twijfel de beste FPS spellen die ik recentelijk gespeeld heb (ik speel al jaren niet meer intensief FPS spellen)
Het cellshading trok me nooit echt, maar ik lees hier dat dat relatief makkelijk uit te zetten is.
Ah, ja oke... het is een artstyle natuurlijk.
Persoonlijk vond ik dat juist een van de appeal dingen omdat Borderlands 1 (en 2) er vandaag de dag nog steeds rete goed uit zien maar 'realistische' graphics vaak slecht ouder worden.

Mijn eerste echte cellshaded game was XIII en ook bij dat spel vond ik de grafische appeal erg goed.
De schreeuwerige amerikaanse humor heeft mij altijd weggehouden.

Lang Destiny gespeeld, toen wat van Borderlands gezien en werd het duidelijk waar Destiny grotendeels zijn inspiratie vandaan heeft. Dus een trailer gechecked, halverwege weer uitgezet. Dat geschreeuw hoeft van mij echt niet en de games dus ook nooit aangeraakt, dat terwijl ik ze toch ergens wel wil proberen.
De humor in het spel is enorm gevariëerd en veelal zwarte humor en refererend naar pop culture. Soms is het Amerikaans, soms is het erg subtiel. Waarschijnlijk heb jij een stuk game gezien met Mr Torgue, een mijns inziens perfect over-the-top personage voor een game als dit, maar moeilijk te begrijpen als je het spel niet hebt gespeeld.
ziet er goed uit, en ja ik ga het zeggen, kan niet wachten op de steam release.
Dit dus. Ziet er goed uit. Het is nu wachten op de steam release.
Ik ga ook op de Steam release wachten en misschien nog wel langer. Overigens uit de link hierboven krijg ik meer een gevoel van Borderlands 2 (e.g. lage snelheid schieten; traag herladen; graphics vergelijkbaar; irritant commentaar van karakters) en niet Borderlands 1 wat door zijn betere combat en grauwere sfeer toch mijn favoriet blijft.
Jep elders kopen is gewoon geen optie.
Ik heb alle andere borderlands in steam dus wil ik deze daar ook.
Bij EPIC kopen, aka de Tencent store, is gewoon geen optie. Prima als er een andere shop bij komt, en ja, zeker bij voorkeur op Steam, maar tot die tijd betaal EPIC naar mijn mening 2K een klap geld om de game uit handen van spelers te houden...

Ben ergens allang blij dat ze niet voor een 12 maanden exclusiviteitsdeal hebben getekend, maar hoe dan ook een 2020 release dus. Heb de preview dan ook even geskimmed, en dingen als livestreams, youtube nieuws, het kan me allemaal gestolen worden. Net als dat ik Star Citizen niet meer erg volg, heb wel genoeg andere games om mee bezig te houden als dit pas over grofweg een jaar uit komt...
Ik heb helemaal geen probleem met andere stores ik heb een probleem met exclusives en het feit dat ik niet al mijn games netjes kan ordenen.
Ik kom ondertussen om in de launchers die allemaal slechter zijn als steam en niet de features hebben die ik wel graag gebruik.

Ik zie keys liever aan de gebruiker gebonden dan aan een store zodat je zelf kan kiezen waar je je keys wil gebruiken. of beter nog gewoon in alle stores toe kan voegen. Je kan toch maar 1x tegelijk spelen als ze het goed voor elkaar hebben.

En ja ik heb ook nog games zat in de pijplijn. Helpt me ook weer met wachten op een nieuwe generatie cpu's en videokaarten voor mijn pc upgrade.
Ik heb een beetje beide:

heb genoeg van al die launchers, maar ik ben ook erg huiverig over hoe Epic met de accounts omgaat. Ze zijn verdacht vaak in het nieuws met leaks geweest de laatste tijd, terwijl mijn Steam account sinds 2003-ish (superbrak was de performance toen) nooit zulke problemen had.
Ze zijn verdacht vaak in het nieuws met leaks geweest de laatste tijd,
Kan je een voorbeeld geven?
Leaks is misschien wat verkeerd verwoord; "security issues" zou ik zeggen:

https://www.gamerevolutio...ames-accounts-compromised
https://www.deseretnews.c...hat-you-need-to-know.html

En wat ouder bijv:
nieuws: Epic Games waarschuwt dat e-mailadressen zijn buitgemaakt bij forumhack
https://www.bleepingcompu...for-800k-accounts-leaked/

Maar ook met dit soort berichten maak ik me zorgen:
nieuws: Epic Store kopieert ongevraagd Steam-informatie van gebruikers

Zit ik gewoon niet op te wachten. Enige lichtpuntje is dat ik ergens las dat ze (eindelijk) offline mode bieden, maar totdat het absoluut nodig is (i.e. als een game zoals Cyberpunk alleen op dat platform te verkrijgen is, wat natuurlijk niet gaat gebeuren), blijf ik weg van dat platform

Gek genoeg vind ik de IDE juist geweldig; Unreal Engine biedt zoveel mogelijkheiden.. :-)
1 echte, maar zeer tijdelijke issue, een lek van jaren geleden in een vbulletin forum en een feature om automatisch steam vrienden toe te voegen toont toch aan dat je niet echt eerlijk bent met je "verdacht vaak leaks" statements. Eigenlijk is het staalhard liegen.
Gevalletje waar rook is, is vuur. Een beetje scepticisme is zog gek nog niet.
Gevalletje waar rook is, is vuur.
Is dat zo? Dan kan je beter zo snel mogelijk Steam verwijderen van je computer, want die heeft in het verleden toch wel ernstigere problemen gehad dan een outdated vbulletin BB pakket.
Een halfbakken bug en een cache probleem waar wat onbruikbare data bij de verkeerde personen belandde vs. 800.000 buitgemaakte mailadressen zijn appels en peren.

Maar ik zeg niet dat het een wel en het ander niet gebruikt mag worden, ik zeg alleen dat een beetje wantrouwen hier wel op zijn plaats is.
Ruwe taal, kerel.
Als ik dit soort dingen in het nieuws zie, schuw ik gewoon weg van dat soort platforms. Da's gewoon mijn mening.

Die leak van 600 accounts hoorde ik recent van en begin dit jaar hoorde ik in een game-vlog over de Steam-data gathering die Epic toepaste zonder dat daar toegang voor was gegeven; vond ik nogal smerig van ze.

Dat bij elkaar is al genoeg om niet voor zo'n platform te kiezen als er een "oude vertrouwde" Steam is, maar zelfs zonder die dingen zit ik niet te wachten op weer een extra launcher voor games die ook gewoon via Steam te krijgen zijn (helaas nu met die paid exclusives met wat wachttijd)
Bij EPIC kopen, aka de Tencent store, is gewoon geen optie. Prima als er een andere shop bij komt, en ja, zeker bij voorkeur op Steam, maar tot die tijd betaal EPIC naar mijn mening 2K een klap geld om de game uit handen van spelers te houden...

Ben ergens allang blij dat ze niet voor een 12 maanden exclusiviteitsdeal hebben getekend, maar hoe dan ook een 2020 release dus. Heb de preview dan ook even geskimmed, en dingen als livestreams, youtube nieuws, het kan me allemaal gestolen worden. Net als dat ik Star Citizen niet meer erg volg, heb wel genoeg andere games om mee bezig te houden als dit pas over grofweg een jaar uit komt...
Euhm,, september dit jaar?
Ja, op 13 September is dus de release in de EPIC store, die voor hem "geen optie" is. Na de 6 maanden exclusive zal BL3 hopelijk op Steam verschijnen... Ik ga ook voor de 2020 release op Steam!
Als in Piraten en wanneer die op steam komt daar aanschaffen?
Inderdaad.
Ik ga niks aan Epic geven, stelletje backstabbers zijn het.
Mensen menen dat Epic in hun recht staat, maar als je een groot bedrag geeft aan een bedrijf, om zo een exclusiviteit te bemachtigen, wat tevens een kickstarter project was, is Epic echt wel degene die hier fout zit. Dat die kickstarter project eigenaar het accepteert, en alle kickstarters die geinformeerd was dat het eerst opo Steam released zou worden, en 1 of 2 weken vooraf dit te veranderen, is best wel pijnlijk.

Zo te zien wordt mijn post sowieso als ongewenst aangemerkt, zullen schijnbaar de mensen zijn die het blijkbaar helemaal prima vinden dat Epic games onderuit halen door ze van Steam af te houden. Jammer maar goed, gelukkig is die exclusiviteit tijdelijk.

Verder ziet BL3 er best wel goed uit, jammer dat de uitgevers het verpesten voor het overgrote deel van de gamers. Pre-sequel weer gespeeld met vrienden, ben benieuwd hoe de gameplay van BL3 zal zijn tegenover de voorgaande games. De automatisch ammo oppikken vond ik wel helemaal top.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 3 mei 2019 13:48]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ik zelf vertik het ook om uberhaubt the Epic Store te installeren. Ik ben echter wel voor concurrentie tegen steam puur om Valve motivatie geven om het platform te verbeteren.

De methode waarop Epic dit doet door mensen simpelweg te forceren om via hun platform games aan te schaffen vind ik echter echt niet kunnen. Het moet een vrije keuze zijn omdat hun platform beter is, wat nu simpelweg niet de situatie is.

Verder denk ik dat de downvote op jou comment is in verband met het feit dat je 0 toelichting geeft op je redenering. Wat van wat ik persoonlijk heb gemerkt, niet wordt gewaardeert op Tweakers ;)

[Reactie gewijzigd door Cirelion op 3 mei 2019 14:07]

Lijkt me weer een leuke game net zoals deel 1 & 2 dus deze gaan we weer met veel plezier spelen :)
Ziet er prachtig uit. En heel blij met de AMD logo's bij de stream. Geen phsyx voor deze titel, maar gewoon mooie effecten voor iedereen!

En de guns zien er stuk voor stuk bruter uit dan in de voorgaande delen. Daar moest je echt wachten op de legendaries voor je echt leuk spul in handen had.
Ziet er erg goed uit. Ben wel erg benieuwd naar de minimale systeemvereisten, deze zijn nog niet bekend.
Heb me prima vermaakt met deel 2 hoor, maar ik had toch gehoopt dat ze de spelwereld wat levendiger hadden laten aanvoelen. Het is nog steeds dezelfde statische en levenloos aanvoelende spelwereld die pas in actie komt op bepaalde van tevoren bepaalde plekken wanneer je die benadert. Dit lijkt meer op een veredelde DLC van BL2.

[Reactie gewijzigd door Kubrix op 2 mei 2019 01:17]

Zonder de kwaliteit van BL in vraag te willens tellen, had ik met deel 1 en 2 het probleem dat het allemaal nogal rap eentonig leek te worden. Als ik dit artikel skim lijkt het erop dat ik dit met deel 3 minder ga hebben :)

Ik denk dat ik 'm daarom toch ga wishlisten voor als hij wat goedkoper staat.
Deel 1 vond ik ook wel wat eentonig, die was ook vrij lineair qua verhaal met wat losse side missions... met BL2 had ik dat zeker niet, voor een 'sandbox fps' juist erg gevarieerd en veel vrijheid in hoe je missies kon afwerken.
Ik kan niet wachten, ben groot fan van de games... grafisch, de setting, de actie, de humor... het is helemaal in mijn straatje. Onlangs maar weer eens van voren af aan begonnen met de games, weer veel plezier gehad... zelfs de bekritiseerde Pre-Sequel vind ik fantastisch.
I will never forget ACM Disaster!! Nooit meer een (Gearbox) game heb ik toen gezworen, en ik ga me daar aanhouden :) https://www.youtube.com/watch?v=ck836MIeYwo

[Reactie gewijzigd door NXbeast op 2 mei 2019 13:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True