Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Days Gone Review

Motormuizen versus hordes zombies

Bikers in een zombie-apocalyps

Days Gone

Days Gone beschikt over een aantal sterke elementen, maar wisselt die af met minder sterke momenten. Dat de game met enige regelmaat niet soepel loopt door problemen met de framerate en het geluid, is jammer. Daarnaast ebt na verloop van tijd de echte drive om verder te spelen langzaam weg. Dat heeft wellicht te maken met het gebrek aan een duidelijk 'eigen' feature van het spel, naast de elementen die al bekend zijn uit andere games. Dat neemt echter niet weg dat Days Gone die bekende elementen op een prima manier aanbiedt. Het sluipen is en blijft spannend en spelers moeten regelmatig rennen voor hun leven als er een horde Freakers achter ze aankomt. Terwijl je de spelwereld stukje bij beetje ontdekt, blijft de dreiging van die zombies altijd voelbaar, wat Days Gone een fijne sfeer geeft. PlayStation 4-gamers kunnen zich niet echt een buil vallen aan Days Gone, maar de game komt ook niet in de buurt van de hoge kwaliteit van andere titels uit het eigen aanbod van Sony Computer Entertainment.

Getest

Days Gone, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 41,75

Vergelijk prijzen

Met de exclusieve titels die Sony Computer Entertainment uitbrengt voor de eigen PlayStation 4, heeft het bedrijf de laatste jaren een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Titels als Spider-Man en God of War gooiden vorig jaar hoge ogen, en wat verder terug kun je aan klassiekers als de Uncharted-serie en The Last of Us denken. Het is dus logisch dat gamers opletten als Sony een nieuwe game uitbrengt voor zijn console. Days Gone is de volgende game in de rij. De game werd gemaakt door het relatief onbekende Bend Studio van Sony Interactive Entertainment. Deze ontwikkelaar is het meest bekend van de Syphon Filter-serie die bijna twee decennia geleden populair was. Daarna maakte Bend Studio twee Uncharted-games voor de PlayStation Vita. Days Gone is voor de studio het debuut op de PlayStation 4.

Door Sony PlayStation vrijgegeven trailer van Days Gone.

Days Gone is een survival-game. Het heeft zeker wat horrortintjes, maar niet genoeg om over 'survival-horror' te spreken. Het spel zet de speler in een wereld waarin een virusuitbraak een groot deel van de mensheid heeft veranderd in zombie-achtige wezens, genaamd Freakers. Daar lopen allerlei verschillende versies van rond. Dat deze gebeurtenis de wereld heeft veranderd, moge duidelijk zijn. De overgebleven mensen hebben zich verschanst in nederzettingen waar ze, zo goed en kwaad als dat gaat, proberen te overleven tussen de Freakers en menselijke bandieten die de spelwereld terroriseren.

Te midden van deze chaos maak je kennis met Deacon en Boozer, twee bikers die zijn gehuld in een 'cut' van de Mongrels. Toen de problemen begonnen wisten Deacon en Boozer te overleven, maar Deacon raakte wel het contact met de liefde van zijn leven kwijt. Het laatste dat de motormuis van zijn Sarah heeft gezien is dat ze gewond werd afgevoerd door een legerhelikopter. Sindsdien ontbreekt elk spoor. Aangezien er zo'n twee jaar zijn verstreken sinds dat moment, is de kans niet groot dat Sarah nog leeft. Toch houdt Deacon ergens nog hoop.

Die hoop houdt hem op de been en geeft hem een horizon om naar te kijken. In letterlijke zin is die horizon er ook. Boozer en Deacon zijn namelijk van plan het gebied waar ze op dat moment al een tijdje in rondrijden achter zich te laten. Om dat te kunnen doen, hebben ze echter de nodige middelen nodig. Om die te bemachtigen, voeren ze klusjes uit voor de leiders van kampen in de buurt. Zulke klusjes komen meestal neer op het vervoeren van gevaarlijke spullen en/of het uitschakelen van Freakers of gewone bandieten. De dood kan achter elke hoek op de loer liggen, en de uitzichtloosheid van de situatie is voelbaar. Days Gone is geen gezellige game, zoveel is snel duidelijk.

Toch mist de sfeer zijn uitwerking niet. Als speler voel je de spanning wanneer je op onderzoek gaat in een verlaten gebouw terwijl vlakbij de 'Swarmers' - zombies die zich in een grote groep verplaatsen - klaar staan om je het leven zuur te maken als je ook maar het geringste geluidje maakt. Er heerst een beklemmende sfeer, zoals dat ook hoort in een post-apocalyptische game rond een zombie-uitbraak.

Stroomlijning en upgrades

De gameplay in Days Gone draait om deze klusjes die je in de rol van Deacon uitvoert. Je hebt vrijwel altijd meerdere opties en kunt dus kiezen met welke missie je eerst aan de slag gaat. De locaties waar je die missies uitvoert, kunnen soms behoorlijk ver uit elkaar liggen. Gelukkig heb je een motor waarmee je je van A naar B kunt verplaatsen. Om dat te kunnen doen, heb je echter wel benzine nodig. Tanken kan altijd in je thuisbasis, of tegen betaling in de kampen. Benzine is echter ook gewoon in de spelwereld te vinden, in rode jerrycans of bij de pompen van tankstations.

Op zich is het steeds moeten tanken niet heel vervelend, maar het is exemplarisch voor een probleem dat in Days Gone vaker de kop opsteekt. De game kent een behoorlijk traag tempo. Onderdeel van het overleven is dat je continu op zoek blijft naar de diverse grondstoffen en onderdelen die je nodig hebt voor het maken van items, of naar materiaal voor het repareren van je slagwapens en motor. Op zich prima, want dat past bij een survivalgame. De handelingen die daar bij horen, nemen echter aardig wat tijd in beslag en gaan daardoor tegenstaan. Het openwrikken van een kofferbak of motorkap heb je na een paar keer wel gezien. Het steeds handmatig bijtanken valt in diezelfde categorie. Het gaat steeds maar om kleine dingen, maar ze dragen samen bij aan een gevoel dat Bend Studio de game nog iets meer had kunnen stroomlijnen.

Fasttravellen

Des te opvallender is het dat op andere plaatsen juist wel over stroomlijning en soepelheid is nagedacht. Zo vult je maatje Boozer van tijd tot tijd wat spullen voor je aan en kun je je verzamelde vlees en 'trofeeën' met één druk op de knop inleveren bij een van de nederzettingen. Ook handig is dat er door de hele spelwereld allerlei locaties zijn waar je naartoe kunt fasttravellen als je de betreffende locatie eenmaal hebt bezocht en van Freakers hebt bevrijd. Dat maakt dat je behoorlijk wat tijd kunt winnen. Het voorkomt niet dat Days Gone een wat trage game blijft, maar het maakt de boel een stuk beter behapbaar.

Het lage tempo in de game is overigens zeker niet altijd nadelig. Days Gone dwingt spelers om na te denken over een situatie. De eerste vraag is al: op welk deel van de dag ga je naar een bepaalde plek toe? In het donker kun je makkelijker sneaken, maar dan zijn er ook meer Freakers. Wachten op het veilige daglicht lijkt soms slim, maar dan zijn juist binnenlocaties weer gevaarlijker omdat de zombies zich er op die momenten schuil houden. Een confrontatie met Freakers leidt, zeker als dat gepaard gaat met schoten, vaak tot méér Freakers die jouw kant op komen. Het is vrijwel altijd een goede tip om het juiste moment te kiezen en geruisloos te werk te gaan.

Wegrennen is vaak de beste optie

Tijdens het sneaken is het zaak om Freakers zoveel mogelijk in hun rug te verrassen, zodat je ze in één keer kunt uitschakelen. Dat trucje werkt trouwens ook gewoon bij mensen die je in de spelwereld tegenkomt, behalve bij de in Hazmat-suits gehulde NERO-soldaten. Zij zijn immuun voor je aanvallen en dus luidt het devies dat je ze beter kunt ontlopen. In het geval van de Freakers en normale mensen geldt dat je af en toe ook wel in open gevechten terechtkomt. Daarbij komt het steeds neer op het maken van de inschatting of je het gevecht kunt winnen, of dat je beter kunt vluchten. Je hebt een gelimiteerde hoeveelheid kogels en je slagwapens gaan best snel stuk, terwijl de middelen om dat wapen te repareren ook niet onuitputtelijk zijn. Daarnaast ben je zo goed als kansloos als je ingesloten wordt door de Freakers, dus wegrennen is vaak genoeg de beste optie.

Naar mate je verder komt, leert Deacon ook steeds meer handige trucs. Dat hangt samen met drie 'skill trees' waarmee je je vaardigheden op het gebied van schieten, overleven en het gebruik van handwapens verbetert. Een handige skill die je al vroeg kunt vrijspelen, is bijvoorbeeld de optie om 'focus' te gebruiken bij het schieten. De tijd vertraagt dan iets en je kunt nog wat beter mikken. Later kun je de werking van de focus verbeteren en verlengen door weer andere skills te kopen. Een leuke extra, al zorgden de meeste skills bij ons niet voor een significant andere manier van spelen.

Vertrouwen opbouwen

Dat ligt anders voor de upgrades die je kunt krijgen voor je motor en je arsenaal aan wapens. In de verschillende kampen kan Deacon upgrades voor zijn motor, en/of betere wapens kopen. Die leveren de handelaren alleen niet zomaar. In de eerste plaats moet Deacon zijn waarde voor het kamp bewijzen, wat wordt vertaald naar een Trust Level. De beste wapens en upgraden vereisen een hoger vertrouwensniveau. Daarnaast moeten de wapens en upgrades gewoon worden betaald. Dat is meestal geen probleem; door opdrachten de omgeving van de kampen uit te voeren, bouwt Deacon vanzelf credits op. Het grappige is trouwens dat je geen specifieke portemonnee hebt, maar een kredietniveau per kamp. Zo kan het dus gebeuren dat je in één kamp veel meer hebt te besteden dan in een ander kamp.

De nieuwe wapens en upgrades voor je motor missen hun uitwerking op de gameplay niet. Met betere wapens kun je af en toe wat grotere groepen Freakers te lijf, en je motor-upgrades maken je motor sneller en steviger. Een nitrous-boost zorgt voor hogere snelheden, terwijl een grotere benzinetank ervoor zorgt dat je minder vaak op zoek hoeft naar plekken om bij te tanken. We raden aan om dit zo snel mogelijk te regelen, want zonder upgrade raakt je tank behoorlijk vlug leeg. Zoals gezegd wordt het snel vervelend om steeds maar weer op zoek te moeten naar benzine of omwegen te maken om ergens te tanken.

Veel te ontdekken

De gameplay zit dus op diverse manieren goed en op sommige manieren wat minder in elkaar. De boel werkt echter goed genoeg om nooit vervelend te zijn, wat belangrijk is in een game die soms best traag verloopt. Zeker als je zoals wij bent - doodsbang om niet alle mogelijke objecten te vinden als je door een kamer loopt - kan Days Gone best wat tijd kosten. Ook het feit dat de game je vaker laat terugkeren naar dezelfde locaties, kost iets aan 'frisheid'. Het verveelt echter niet, met uitzondering van een paar steeds terugkerende gameplay-elementen.

En dus speel je Days Gone verder, en ontdek je langzaam meer over wat er allemaal is gebeurd. Hier zit ook de grootste kracht van het spel. Die zit in de eerste plaats in de onderlinge verhoudingen tussen Deacon en andere personages in de spelwereld, maar ook in de achtergronden en het verhaal. Days Gone oogt aanvankelijk wellicht als een wat hersenloze zombieknaller, maar toont al snel veel meer inhoud te hebben. Stukje bij beetje ontdek je meer over wat er allemaal gebeurd is toen de hel losbarstte. Als speler leer je daarnaast ook meer over het verleden van Deacon met Boozer, Sarah en andere personen die je tegenkomt. De ontwikkeling in het verhaal en tussen de personages houden je na de openingsfase aan het spelen.

Toevallige ontmoetingen

De zin om door te spelen wordt verder geholpen door alles wat je in de spelwereld kunt ontdekken. Days Gone leent een pagina uit het Red Dead Redemption 2-boek, door de speler van tijd tot tijd te confronteren met 'random encounters'. Die kun je links laten liggen, of je kunt erop afgaan. Het kan zijn dat iemand gevangen zit in een auto terwijl er Freakers om de auto staan, in een poging naar binnen te komen. Het kan ook gebeuren dat er drie onschuldige mensen ontvoerd zijn door bandieten. Wanneer je deze mensen bevrijdt, kun je ze naar een van de kampen sturen, wat een beloning oplevert.

Buiten deze toevallige ontmoetingen vind je in de spelwereld ook wat andere zaken die horen bij specifieke zijmissies. Zo kun je NERO-onderzoekscentra openen. Je moet daarvoor de stroomvoorziening herstellen, waardoor je de deuren kunt openen. Bijproduct daarvan is dat er ook sirenes gaan loeien, mocht je ze niet eerst hebben uitgeschakeld, en dat trekt hordes Freakers aan. De beloning is gelukkig de moeite waard: binnen vind je een injectie waarmee je je gezondheid, uithoudingsvermogen of focus kunt vergroten. Verder vind je in de spelwereld nog allerlei plaatsen waar Freakers nesten hebben gebouwd, kampen waar Rippers zich verscholen houden, en aanverwante zaken.

Haperende techniek

Ondanks dat de wereld dus best goed gevuld is en je over het algemeen meerdere opties hebt om te kiezen wat je gaat doen, mist Days Gone wel iets. Zelfs met al die op het oog sterke elementen in het arsenaal begon Days Gone ons na een tijdje wat te vervelen. De game wist ons niet te pakken op de manier waarop andere games van Sony dat in recente jaren deden. Het is lastig te bepalen waar dat precies aan ligt. Een mogelijke verklaring is dat Days Gone vooral bestaat uit gameplay-elementen die bekend zijn uit eerder verschenen games, zonder dat het spel daar heel veel 'eigen' onderdelen aan toevoegt. Het zou ook kunnen dat de wereld wat aan aantrekkingskracht verliest als je alle soorten verrassingen en missies al eens voorbij hebt zien komen. Het leidt er in elk geval toe dat Days Gone niet dezelfde blijvende indruk maakt als titels zoals God of War, Horizon: Zero Dawn en Spider-Man.

Falende savegames en haperende beelden

Het verschil tussen die titels en Days Gone komt nog op een andere manier tot uiting. De game kampt namelijk met verschillende technische problemen. In de eerste plaats hebben wij, maar ook andere reviewers, te maken gehad met falende savegames. Dat probleem zou door de inmiddels uitgebrachte patch niet meer moeten bestaan, maar fijn is het natuurlijk niet. Daarnaast staat de framerate regelmatig flink onder druk. Dat leidt op een normale PlayStation 4 af en toe zelfs tot vastslaande beelden. Ook het geluid komt er niet ongeschonden vanaf. Af en toe viel tijdens het spelen een deel van de geluidseffecten weg. Dat gebeurde nooit langdurig, maar slordig is het wel.

Dat is jammer, want Days Gone laat verder juist een heel aardig audiovisueel niveau zien. De personages zien er goed uit en de acteurs erachter hebben prima acteerwerk afgeleverd. Met name in de scènes met Deacon en Sarah zijn af en toe flarden terug te zien van het hoge niveau dat we kennen van games als Uncharted en The Last of Us. De spelwereld is niet per se net zo mooi als die van Assassin's Creed: Odyssey of Red Dead Redemption 2, maar hij haalt een zeer acceptabel niveau, zeker aangezien je de spelwereld onder diverse weersomstandigheden en in verschillende seizoenen ziet.

Conclusie

Days Gone is geen 'instant classic' zoals veel andere PlayStation-titels, maar wel gewoon een goede game. Hoofdpersonage Deacon is gelukkig een stuk gelaagder dan aanvankelijk het geval leek, en de spelwereld biedt veel inhoud en mysterie. Bij je omgang met de zombies in het spel moet je doorlopend afwegen welke gevechten je aan kunt en welke je beter kunt vermijden. Een hele horde Freakers te lijf gaan is onverstandig, maar kan wel heel spectaculair zijn, mits je de juiste wapens hebt. Op de langere termijn ebt de drive om door te willen spelen langzaam een beetje weg, en het is jammer dat de game op technisch vlak de nodige steekjes laat vallen. Dan nog zullen veel gamers positief verrast zijn door al het goede dat Days Gone biedt. Maar een must-have is het niet.

Getest

Days Gone, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 41,75

Vergelijk prijzen

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik ben ‘t totaal niet eens met zo’n beetje alle reviews op het net. Ten eerste speel ik de versie met de patch (en de 2e is al in de maak) en herken niks van de technische problemen. Spel ziet er super uit, vooral op de pro met HDR 4K en de wereld zit erg goed in elkaar. Mooi en bosrijk, veel interessante locaties en de speelstijl is inderdaad soms wat traag, maar dat past juist bij deze game, lijkt wel of je en andere reviewers telkens maar als Rambo door de wereld heen wilt racen. Er zitten genoeg diverse dingen in om je telkens maar door te laten spelen en uiteraard heeft ook deze openwereld game de bekende haal en drop missies, ontkom je niet aan. Het klopt volop, dat deze wereld je telkens achterna zit, freakers, dieren, menselijke bandieten... heerlijke game

[Reactie gewijzigd door Boeteloes op 27 april 2019 08:23]

Vergeet niet, reviewers krijgen meestal een vroege versie voordat het grote publiek kan/mag spelen en daardoor meestal zonder patches. Waarschijnlijk heb je gelijk en speelt het beter met de patch. Developers en met name uitgevers zouden er goed aan doen om te wachten met releases om dit soort technische issues te voorkomen...
Dat wilde ik ook opmerken ja, maar daarbij lijkt het me nog een goede aanvulling dat reviewers ook minder tijd hebben om de game te reviewen dan mensen die rustig op de bank de game kunnen uitpluizen.

Als ik een game (ik zeg maar wat) 10 uur achter elkaar zou moeten spelen om te kunnen reviewen op tijd, dan zou mijn interesse waarschijnlijk ook sneller weg zijn dan als ik 3 x 3 uur speel bijvoorbeeld.
En toch zou ook in dat geval een game niet té repeterend aan moeten voelen, want dat is gewoon een teken dat er niet afdoende afwisseling in zit. Ik zit nu 4 uur te gamen in Days Gone en technische issues kom ik niet tegen (met de 1st patch), maar repeterend vind ik 't nu al. De traagheid in RDR2 was geen issue voor mij, maar in Days Gone is het een irritatie aan het worden, nu al... De animaties duren echt té lang, terwijl het niet past bij de game (ik kan het niet eens heel goed uitleggen.

Ik ben bang... dat ik de game niet uitgespeeld ga krijgen gezien de kleine irritaties die ik nu al tegen kom.
heb exact hetzelfde gevoel
Speel nu weer RDO
Het laden vind ik ook erg lang duren
Sterker nog, sommigen kijken eventueel een filmpje en typen daarna een artikel (deels) van een ander over.
En dat is is dus ook een groot probleem dat games vaak met zoveel bugs op de markt gebracht worden. Ja, hartstikke mooi dat ze ook snel zijn opgelost, maar goed beschouwd hadden ze er gewoon nit in moeten zitten.
Als ik de game zou (p)reviewen, zou ik ook verwachten dat het spel technisch perfect is. Als dat niet zo is, mag dat best opgemerkt worden. Als het dan gefixed is na de review ... tsja ... doet toch niet af aan de problemen aan het begin.

Valt het hier gelukkig mee, maar je ziet dit steeds vaker. Soms dat aaa-games zelfs gewoon stuk op de markt gebracht worden (anthem die ps4's brickte bijv).

Wat mij betreft dus prima dat een game gewoon minpunten krijgt voor technische mankementen ook al zijn die op het moment al opgelost. Zou de dev's/publishers hopelijk eens leren hun games eens wat afgewerkter neer te zetten ipv de "dat kunnen we later nog oplossen"-mentaliteit.
Ja dat is inderdaad een solide punt en ben ik van op de hoogte, maar ik wil met name kenbaar maken dat deze game alles behalve een fallout achtige game is die na de release kapot is ofzo. De patch lost alvast genoeg op.

Wil meteen kwijt, dat het weer ook erg goed is gemaakt, vooral als het stormt, wat een sfeertje dan
Klopt, maar de game moet op een gegeven moment 'gold', en het is doorgaans de uitgever die de rekening moet betalen van de ontwikkelkosten. Als het aan de developer ligt is de game waarschijnlijk nooit helemaal af, en veel optimalisaties vinden pas vaak richting het einde van het ontwikkeltraject plaats.

Ik zie ook liever een 'zo perfect mogelijke game' (wat dat betreft is een Nintendo een stuk 'strenger'), maar ik snap wel dat recensenten een versie te spelen krijgen die waarschijnlijk nog niet eens de inmiddels bekende 'day 1 patch' ter beschikking heeft. Aan de andere kant vind ik het ook prima dat men deze versie speelt, want het is wel het product wat verkocht gaat worden op dat moment.

Misschien wel aardig om bij sommige games na een maand of 3 nog een korte 'review update' te doen?
Niet iedereen heeft een pro.
Niet iedereen heeft een pro.
Hij zegt gewoon dat de game er goed uitziet, vooral op een Pro... wat is daar mis mee? Heb je geen Pro, ook goed, heb je nog steeds een mooie game. Gemiddelde gamer zal het verschil toch niet zien.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 27 april 2019 20:43]

Sluit me volledig bij je aan! Hier ook niets last gehad van alles wat ze overal opnoemen. Enhanced for PS4 pro :*)
Ik ben het helemaal met je eens. De sfeer is ook fantastisch, ben ook nog geen bugs tegengekomen. Misschien dat de framerate niet altijd constant is. Maar dat is met een update op te lossen. Als ik toch een minpunt moet bedenken is het de besturing van de motor, weet niet of dat later beter wordt als de motor geupgrade is. Maar soms heb ik het idee dat hij niet volledig reageert of dat er een input lag in zit of zo.
Dito, echt een heerlijke game. Wat ik mooi vind is dat de zombies/freakers net als bij bijvoorbeeld TWD niet eens de hoofdrol spelen. Ze zijn er en in groepen zijn ze beter te vermijden maar er is genoeg anders om je zorgen over te maken. De menselijke badguys als maurauders en rippers bijvoorbeeld. Of roedels wolven en beren. Daarnaast je benzinemeter en je ammo in de gaten houden. Alles bij elkaar geeft dat de game een drukkend en beladen sfeertje zodat je je nooit echt veilig voelt. Is echt goed gedaan! Wat betreft de technische kant van de game ben ik nog geen problemen als pop in of serieuze framerate issues tegengekomen. Nou moet ik wel eerlijk bekennen dat ik een van die freaks ben die een Samsung 860 Pro in z’n PS4 Pro heeft zitten. Dat heb ik onlangs gedaan nadat ik het verschil zag tussen The Division 2 op de standaard HDD en een SSD. Los van de snellere loadscreens ben je ook verlost van texture pop in. Dat is met name bij The Division echt een dingetje. Al met al dus erg tevreden met Days Gone!
Is The Walking Dead een zombie serie dan? :Y)

Ik dacht een drama-serie met daarin mensen die allerlei dramas verzinnen en daar heel erg lang over praten en peinzen, naast dat ze in een post-apocalyptische drama leven (heb overigens op Netflix alle seizoenen gezien hoor ;)
TWD is GTST met mensen die al een tijdje over de datum zijn. :P
Goed om te horen, ik heb zelf een 850 evo en het voelde altijd een beetje overkill, maar dit is precies waarom ik hem erin heb gezet.
Ik heb ook alle updates, maar toch al een volledige vastloper gehad binnen 2 uur spelen ofzo... ook eens gehad dat een knop midden op het scherm (Zo eentje die je tijdens een 1 op 1 gevecht vertelt welke knop je moet indrukken) permanent in beeld bleef tot een volledige herstart van de game... dus die techniek is zo het lijkt echt nog niet op orde. Verder erg vermakelijk! Mooie wereld en tot zover een onderhoudend verhaal.
Helemaal mee eens
Je laat semi gamers een review testen dan krijg je een hele andere uitslag dan iemand met verstand van zaken, let op Tweakers zoekt vaak vernieuwing kwaliteit en bug vrij etc, een gamer wilt gewoon een fijne game thats it, of het nou Minecraft is of de laatste F1 simulator, dit moeten ze niet laten reviewen door een tech guy, met alle resoect deze heeft andere kwaliteiten.
of mensen hebben gewoon verschillende meningen... man wat is deze wereld toch vreemd
Geluid wat deels wegvalt, wel de stemmen en andere kleine geluiden, niet de ambience of muziek bijv.

Letterlijk een crash.

Ps4 pro, is zo ontzettend slecht in elkaar gezet.
Het ligt ook aan de koeling als je het mij vraagt, speel het spel en ga dan naar de map of inventory.
Ding word een spaceX shuttle op dat moment.

Zelfde gebeurd bij alle zware grafische games, rdr2, odyssey etc.

Vergelijk dat eens met de xbox one x, fluisterstil ook onder zware druk.

Ding is gloednieuw overigens en google staat bol van dezelfde klachten.
Het is geen geïsoleerd geval.

Alleen de rdr2 “versie” van de ps4 pro, is ietwat beter zo heb ik begrepen, ik heb helaas de versie van daarvoor. (7112b of zoiets?)
Waar de meeste klachten over te vinden zijn.

Enfin, ik hoop serieus dat de ps5 beter in elkaar word gezet qua koeling en zaken als coil whine wat echt merkbaar is als je er dicht bij staat/zit, gezien sony qua games wel koning is op dit moment.
Mocht dat veranderen met de opvolgers van MS en Sony, dan weet ik nog net zo niet of ik wel een ps5 koop.
Nergens last van hoor, ook met de games die je noemt. Zorg er gewoon voor dat je ps4 pro niet ingebouwd staat en genoeg ruimte heeft voor de airflow. Bekijk ook of er niet heel veel stof in zit, dit zorgt ook voor een slechte airflow. Even de ps4 open maken en het stof er uit halen.
Het ding is nieuw en staat vrij.
Niet in een kast of te dicht op een muur bijv. Oh en geen stof uiteraard, want dat snap ik zelf ook wel.

Ik hoor het dwars door geluidisolerende headphones heen.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 27 april 2019 11:56]

Terug naar de winkel gaan en omruilen voor een nieuwer model (revisie CUH-7200 of hoger).

Zie: nieuws: Revisie Sony PS4 Pro heeft andere voedingsconnector en is stiller

[Reactie gewijzigd door snefkens op 27 april 2019 12:09]

Het is geen geïsoleerd geval, maar ook weer niet elke pro heeft er last van. Het is hit or mis lijkt wel. Aangezien je zegt dat hij nog nieuw is zou ik hem omruilen. De CUH-7200 schijnt sowieso stil te zijn, kun je op de doos zien.

Succes
De PS4 pro maakt idd veel geluid, maar zo ontzettend dramatisch is het nu ook alweer niet. Ja mijn Xbox One X is idd veel stiller maar de beste first party games speel ik nog altijd op de PS4 pro. En dan neem ik het geluid maar voor lief ;)
ik zou eens terug naar de winkel gaan, nog nooit last van gehad...
Sinds de PS2 zijn er al klachten omtrent de koeling, elke generatie erna werd aangegeven dat de koeling compleet opnieuw gedesigned was en de klachten bleven komen, nu dus nog steeds, Sony lijkt het niet voor elkaar te krijgen een fatsoenlijk werkende koeling te fabriceren......
Heb een Ps4 en geen problemen met de koeling.
Ps3 en ps4 gehad. Beiden redelijk weg gestopt in een kast, dus niet echt ideaal voor koeling. Nooit issues mee gehad.
Zelf ook in het bezit van een PS4 Pro (sinds oktober 2018). Van de dag dat ik hem opstartte lijkt het een jetengine. Heb hem opgestuurd ter controle. Niet opgelost. Ik heb een lange HDMI kabel gekocht en de kabel achter een plint weggewerkt waardoor ik de PS4 in de de ruimte ernaast kon plaatsen. Geluidsoverlast opgelost... maar zoiets zou niet mogen...
Geluid wat deels wegvalt, wel de stemmen en andere kleine geluiden, niet de ambience of muziek bijv.
Dit probleem heb ik ook bij meerdere games. (PS4 en PS4 Pro)
Heb jij het al weten op te lossen?

Ik heb/had een Sony 5.1 Surround Home Cinema Set van 10 jaar oud.
Heb een Samsung soundbar gekocht om te kijken of dat het probleem oplost maar helaas.

Ik heb dus alleen uit kunnen sluiten dat het niet aan mijn oude Sony SHCS van 10 jaar oud ligt.
Hoe is de framerate op1080p met een ps4 pro. Zijn daar ook drops te zien?
Hier nergens van last. Als je nu de game installeert, zal je versie 1.04 spelen en voor mij speelt die perfect
Ik speel 1080p op een Pro en er zijn wel wat drops ja, niet echt hinderlijk verder.
Tijdens de opening rij je met twee motoren, daar stond het beeld een paar keer een fractie stil maar dar heb ik daarna niet meer gezien.

7/7,5 is wat. Ik betreft prima voor deze game. Leuk tussendoortje. Absoluut geen topper.
Zover, na ca. 4 uur gamen, heb ik nog geen framerate drops gezien.
Ben ik de enige die aan bikermice from mars moest denken?

Ziet er verder wel ok uit. Idd wel wachten op een goty edition voor op de backlog.
Dankzij de titel van deze review moest ik daar ook aan denken :)
Alle dlc is gratis. Er komt geen goty lijkt mij.
Ik dacht eerder aan Daryl van TWD, met de infected van 28 Days/Weeks Later in de setting van Far Cry 5 :P
Ik vind het tot nu toe een heerlijke game. Ik krijg een beetje het idee dat veel reviewers te hoge eisen/verwachtingen hebben, want PS4 exclusive dus moet het minimaal van een the Last of Us of God of War, maar liefst een nog beter en grensverleggender niveau zijn. Hier tref ik gelukkig een prima review aan met een eerlijk cijfer. Denk dat het voor mij persoonlijk wat hoger uitpakt, zoals er aan de andere kant vele games zijn die ik dan weer niet de 85 of 90 zou geven die ze soms krijgen.
Ik moet toch wel eerlijk toegeven dat ik van elke PS4 exclusive in dit genre verwacht dat ze on par zijn met The Last Of Us, God of War, Spiderman, Horizon zero dawn, etc. Het is een verwachtingspatroon dat Sony heeft geschapen door zoveel exclusives van hoge kwaliteit af te leveren. Zelfs "kleine" games zoals Tetris Effect of Astrobot zijn van zo'n hoge kwaliteit dat je dat je gewoon van elke Playstation exclusive verwacht dat het grensverleggend is.

Ik denk niet dat je reviewers kan verwijten dat ze te hoge verwachtingen hebben, je kan eerder stellen dat Sony de lat gewoon te hoog heeft gelegd bij hun exclusives. Ik was eigenlijk niet geïnteresseerd in Days Gone omdat het weer de zoveelste zombie game was, het leek bij de aankondiging (voor mij persoonlijk dan) op The Last Of Us voor 12 jarigen. Maar vorige maand begon ik dan toch op de game te letten want een Playstation exclusive dat moet gewoon wel hoogstaande gameplay afleveren. Ik ging het bijna pre-orderen maar omdat het bikers en zombies waren wou ik het toch wat afwachten want ik kon me niet voorstellen dat je rond dat thema een goede game kon afleveren waar ik van kon genieten. Maar ik heb me daar bij Sony al meermaals in vergist. The Last Of Us leek me in eerste instantie ook niet direct het soort game dat me zou boeien maar heb me daar toch zwaar in vergist. Toch wel blij dat ik deze keer niet op de hype trein ben gestapt. Normaal brengt die hype trein bij Sony je op de juiste bestemming dus ik snap echt wel dat reviewers teleurgesteld zijn dat ze deze keer in een ander station zijn terecht gekomen dan waar ze dachten te arriveren.

Het idee dat je elke Playstation exclusive gewoon kan pre orderen omdat ze toch nooit teleur stellen verdwijnt hier mee voor mij.
Sja, wat is on par? The order 1886 is ook een exclusive, maar niet een waar mensen gelijk aan denken bij Playstation exclusive. Overigens ook een prima game.
Days Gone doet niets nieuws, behalve de technisch knappe prestatie van de freaker hordes om er 300 tegelijk op je scherm te kunnen tonen. Dat heb ik nog niet eerder gezien, de rest wel en wellicht ook beter. Dat neemt niet weg dat de setting mij aanspreekt, ze de natuur van de staat Oregon goed hebben neergezet, en de sfeer mij dus wel pakt. Horizon: Zero Dawn is voor mij persoonlijk een titel die mij niet greep, ondanks dat ik alles er aan wel tof zou moeten vinden, iets klikte er gewoon niet. Heb dat heel stug een uurtje of dertig doorgespeeld voordat ik het opgaf. Soms heeft 't het gewoon niet. Snap ook wel dat mensen dat met deze titel hebben. Maar sommige reviewers die met een 3 uit 10 of een 5 uit 10 (gamespot) strooien, komen op mij gewoon soort van teleurgesteld en boos over.

Deze game is gewoon goed en leuk om te spelen, misschien geen classic, maar de kwaliteit die ik verwacht van een Playstation exclusive zie ik er wel in terug. Geen spijt van de aankoop.
Heb deze wel blind gepreordered, en geen spijt van. Erg vermakelijke game!
7,5 is ongeveer wel het gemiddelde wat ik overal zie. Heb interesse in de game, maar met een backlog van heb ik jou daar, wachten we op een mooie prijs zodat deze op dezelfde backlog kan ;)

[Reactie gewijzigd door Mauz1978 op 27 april 2019 06:46]

Dat heb ik ook. En de eerste DLC is ook al aangekondigd volgens mij, dus wachten op een goty kan geen kwaad.
Ik keek erg uit naar deze game echter de cunclusies van elke review dat het spel niet pakkend genoeg is laat mij toch even wachten van een insta buy naar budget bak. Dan maar rustig mijn andere titels spelen tot deze game opgepoetst is.
Ik keek er ook erg naar uit. In februari de collectors edition gepreordered. Geen spijt van. Heerlijke game!
Als ik de reviews zo lees komt dit spel een decennium te laat. Zombie games zijn er al honderden van, survival games eveneens. En "open world" is nu ook niet echt een nieuw concept.

Het spel doet niks nieuws, wat ik in een verzadigde markt wel zou verwachten. In tijden dat het gros van de gamers een backlog heeft maak je dan als game weinig kans een hit te worden.
Misschien niet de beste cijfers en nogal afwisselende cijfers die Days Gone krijgt, maar ik vermaak me er tot nu toe prima mee.
Ik vermaak mij er tot nog toe prima mee. Heb ook geen rare framedrops of bugs opgemerkt op 1 na; ik moest bij een popup X ingedrukt houden om te sluiten maar er gebeurde niks. 7,5? Misschien een 8tje van mij. Heb nog niet voldoende gespeeld om dit te kunnen oordelen. Ziet er iig weer goed uit en speelt gewoon lekker. Voordeel voor mij is dat ik niet zo veel survival of zombie games koop, dus bij mij is er geen oververzadiging

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True