Days Gone Review

Motormuizen versus hordes zombies

Haperende techniek

Ondanks dat de wereld dus best goed gevuld is en je over het algemeen meerdere opties hebt om te kiezen wat je gaat doen, mist Days Gone wel iets. Zelfs met al die op het oog sterke elementen in het arsenaal begon Days Gone ons na een tijdje wat te vervelen. De game wist ons niet te pakken op de manier waarop andere games van Sony dat in recente jaren deden. Het is lastig te bepalen waar dat precies aan ligt. Een mogelijke verklaring is dat Days Gone vooral bestaat uit gameplay-elementen die bekend zijn uit eerder verschenen games, zonder dat het spel daar heel veel 'eigen' onderdelen aan toevoegt. Het zou ook kunnen dat de wereld wat aan aantrekkingskracht verliest als je alle soorten verrassingen en missies al eens voorbij hebt zien komen. Het leidt er in elk geval toe dat Days Gone niet dezelfde blijvende indruk maakt als titels zoals God of War, Horizon: Zero Dawn en Spider-Man.

Falende savegames en haperende beelden

Het verschil tussen die titels en Days Gone komt nog op een andere manier tot uiting. De game kampt namelijk met verschillende technische problemen. In de eerste plaats hebben wij, maar ook andere reviewers, te maken gehad met falende savegames. Dat probleem zou door de inmiddels uitgebrachte patch niet meer moeten bestaan, maar fijn is het natuurlijk niet. Daarnaast staat de framerate regelmatig flink onder druk. Dat leidt op een normale PlayStation 4 af en toe zelfs tot vastslaande beelden. Ook het geluid komt er niet ongeschonden vanaf. Af en toe viel tijdens het spelen een deel van de geluidseffecten weg. Dat gebeurde nooit langdurig, maar slordig is het wel.

Dat is jammer, want Days Gone laat verder juist een heel aardig audiovisueel niveau zien. De personages zien er goed uit en de acteurs erachter hebben prima acteerwerk afgeleverd. Met name in de scènes met Deacon en Sarah zijn af en toe flarden terug te zien van het hoge niveau dat we kennen van games als Uncharted en The Last of Us. De spelwereld is niet per se net zo mooi als die van Assassin's Creed: Odyssey of Red Dead Redemption 2, maar hij haalt een zeer acceptabel niveau, zeker aangezien je de spelwereld onder diverse weersomstandigheden en in verschillende seizoenen ziet.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018