Days Gone Review

Motormuizen versus hordes zombies

Veel te ontdekken

De gameplay zit dus op diverse manieren goed en op sommige manieren wat minder in elkaar. De boel werkt echter goed genoeg om nooit vervelend te zijn, wat belangrijk is in een game die soms best traag verloopt. Zeker als je zoals wij bent - doodsbang om niet alle mogelijke objecten te vinden als je door een kamer loopt - kan Days Gone best wat tijd kosten. Ook het feit dat de game je vaker laat terugkeren naar dezelfde locaties, kost iets aan 'frisheid'. Het verveelt echter niet, met uitzondering van een paar steeds terugkerende gameplay-elementen.

En dus speel je Days Gone verder, en ontdek je langzaam meer over wat er allemaal is gebeurd. Hier zit ook de grootste kracht van het spel. Die zit in de eerste plaats in de onderlinge verhoudingen tussen Deacon en andere personages in de spelwereld, maar ook in de achtergronden en het verhaal. Days Gone oogt aanvankelijk wellicht als een wat hersenloze zombieknaller, maar toont al snel veel meer inhoud te hebben. Stukje bij beetje ontdek je meer over wat er allemaal gebeurd is toen de hel losbarstte. Als speler leer je daarnaast ook meer over het verleden van Deacon met Boozer, Sarah en andere personen die je tegenkomt. De ontwikkeling in het verhaal en tussen de personages houden je na de openingsfase aan het spelen.

Toevallige ontmoetingen

De zin om door te spelen wordt verder geholpen door alles wat je in de spelwereld kunt ontdekken. Days Gone leent een pagina uit het Red Dead Redemption 2-boek, door de speler van tijd tot tijd te confronteren met 'random encounters'. Die kun je links laten liggen, of je kunt erop afgaan. Het kan zijn dat iemand gevangen zit in een auto terwijl er Freakers om de auto staan, in een poging naar binnen te komen. Het kan ook gebeuren dat er drie onschuldige mensen ontvoerd zijn door bandieten. Wanneer je deze mensen bevrijdt, kun je ze naar een van de kampen sturen, wat een beloning oplevert.

Buiten deze toevallige ontmoetingen vind je in de spelwereld ook wat andere zaken die horen bij specifieke zijmissies. Zo kun je NERO-onderzoekscentra openen. Je moet daarvoor de stroomvoorziening herstellen, waardoor je de deuren kunt openen. Bijproduct daarvan is dat er ook sirenes gaan loeien, mocht je ze niet eerst hebben uitgeschakeld, en dat trekt hordes Freakers aan. De beloning is gelukkig de moeite waard: binnen vind je een injectie waarmee je je gezondheid, uithoudingsvermogen of focus kunt vergroten. Verder vind je in de spelwereld nog allerlei plaatsen waar Freakers nesten hebben gebouwd, kampen waar Rippers zich verscholen houden, en aanverwante zaken.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.