Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Wat er gebeurde met de Galaxy Fold

En hoe zit het met andere vouwtelefoons?

Inleiding

Dit verhaal verschijnt precies op de dag dat hij in Nederland had moeten uitkomen, maar het zat Samsung even niet mee. Op maandag 15 april was de toon rond de Galaxy Fold nog redelijk positief; de eerste previews kwamen online, waaronder de onze. Sindsdien is dat echter radicaal omgedraaid. Je kunt zelfs het tijdstip aanwijzen waarop dat gebeurde: woensdagavond rond acht uur 's avonds Nederlandse tijd. Binnen enkele minuten zeiden vier reviewers uit de VS dat hun Fold kapot was gegaan. Dat leek gecoördineerd, maar het was gewoon toeval; het gebeurde op dezelfde dag en ze reageerden op elkaar.

In eerste instantie leek het mee te vallen. Samsung ruilde de modellen om en kondigde aan de zaak te gaan onderzoeken. Vier dagen later kwam de grote aankondiging: de release, gepland voor 26 april in de VS en voor 3 mei in de Benelux, ging niet door. Een volgende klap kwam een paar dagen later, toen reparatiesite iFixit de Fold 'verontrustend fragiel' vond.

Het is voor zover wij konden nagaan nooit gebeurd dat een grote fabrikant de release van een smartphone heeft uitgesteld na feedback van reviewers. Wat is er precies aan de hand met Samsungs vouwbare smartphone, hoe kon het gebeuren dat de fabrikant bijna een telefoon heeft uitgebracht die in sommige gevallen snel stukgaat, en betekent dit het einde van vouwbare smartphones? Tijd om dieper te duiken in het debacle van de Fold.

De kwetsbaarheden

Samsung had de Fold naar eigen zeggen ontworpen om het scherm goed te beschermen. Daarom zit de display met kunststof bescherming aan de binnenkant en niet aan de buitenkant. Dat is anders dan bij de Royole FlexPai en de Huawei Mate X, vouwbare smartphones met het scherm aan de buitenkant.

Bij het ontwerp is duidelijk nagedacht over diverse punten waarop het fout zou kunnen gaan. Zo is de telefoon beschermd tegen sluiten door hard drukken op alleen de boven- of onderkant. De telefoon heeft drie scharnieren die de delen aan elkaar bevestigen, waarvan alleen het middelste een systeem heeft met tandwielen om de opening of sluiting te reguleren. Daardoor gaat alle druk naar het midden en blijven de boven- en onderkant altijd recht, wat de druk op het scherm zal verminderen.

Scharnier Fold. Bron: iFixit-teardown

Er zijn meer van dit soort verstevigingen in het product verwerkt. Zo is het scherm van plastic, maar voor een groot deel voorzien van een metalen midframe ter versteviging. Dat ontwerpelement is sinds de Galaxy S6 in Samsung-smartphones te vinden, maar het midframe biedt nu daadwerkelijk bescherming voor de oleddisplay. Het voorkomt dat het scherm in de behuizing kan bewegen, behalve bij het scharnier, waar het scherm moet bewegen om te worden gevouwen.

Samsung wilde de hele display beschermen, want oleds zijn van zichzelf fragiel en breekbaar. De schermlaag die de fabrikant erbovenop installeerde, is van flexibel polyethyleentereftalaat. Dat is het spul dat je wellicht kent van petflesjes - 'pet' is een afkorting van polyethyleentereftalaat - of van de kunststof bakjes waarin je in supermarkten bijvoorbeeld druiven koopt. Die laag is volgens Samsung schokabsorberend en flexibel. Dat laatste moet ook wel, anders vouwt het niet.

De eerste kwetsbaarheid in de Fold is makkelijk te verhelpen. Reviewers hadden niet door dat de petlaag er niet af mocht. Hij ziet eruit als een plastic screenprotector, en dat is hij eigenlijk ook. Het probleem is dat die laag vlakbij de opstaande plastic rand rond het scherm ophoudt. Daarmee wordt de indruk gewekt dat hij eraf kan.

De kunststof kleeflaag van de Galaxy Fold houdt op bij de opstaande plastic rand. Bron: Joanna Stern/WSJ

Een oplossing kan eruit bestaan klanten goed te waarschuwen dat die laag er niet af mag. Een andere oplossing is de laag onder de opstaande rand laten doorlopen, want daardoor krijg je je nagels er niet meer onder.

Samsung heeft inmiddels de andere defecte Galaxy Folds onderzocht en ook het andere probleem gevonden. "Uit de eerste inspectie van de gerapporteerde problemen met de display blijkt dat deze verband kunnen houden met de impact op de bovenste en onderste blootgestelde delen van het scharnier", aldus een woordvoerder namens Samsung tegen Tweakers. "Er was ook een geval waarbij deeltjes in het apparaat de displayprestatie beïnvloedden."

De opening tussen de twee schermdelen. Bron: iFixit-teardown

Hoe zou Samsung die kwetsbaarheden kunnen verhelpen? Het makkelijkste is de openingen dichten door de plastic rand over het scharnier heen te laten doorlopen, met invoeging van een buigbaar materiaal. Hoe makkelijk of moeilijk dat zal zijn, is van buitenaf lastig te bepalen. Het vereist in elk geval het ontwerp en de productie van een nieuw onderdeel.

Samsung kan deze kwetsbaarheden dus wel verhelpen, maar dit waren alleen de problemen die binnen een paar dagen optraden. Niemand heeft nog enig idee hoe een Fold het zal doen als hij maanden in gebruik is en wat dan de zwakke punten zijn.

Een andere vraag is hoe het kan dat Samsung deze kwetsbaarheden niet heeft opgemerkt. De fabrikant geeft geen rechstreeks antwoord op die vraag, maar wijst op de tests die het wél heeft gedaan, waaronder de vouwtest met robots en tests met de accu's. De Fold wekt door zijn constructie en ontwerp de indruk een goed doordacht ontwerp te zijn geweest op sommige punten, maar op sommige andere punten zijn de zwakheden kinderlijk eenvoudig te spotten.

De andere fabrikanten en telefoons

Het debacle rond de reviewperiode van de Galaxy Fold en de daardoor noodzakelijke aanpassingen aan het ontwerp werpen een andere belangrijke vraag op. Hoe kwetsbaar zijn andere vouwbare smartphones? Er zijn tot nu toe twee andere vouwbare smartphones aangekondigd: de Huawei Mate X en de Royole FlexPai.

Daarvan is de FlexPai de interessantste, want die is officieel in het begin van dit jaar uitgekomen. Dat wil zeggen dat hij in China in beperkte hoeveelheden verkrijgbaar is. Die hoeveelheden zijn enorm beperkt. De fabrikant heeft bovendien nog geen reviewexemplaar naar Tweakers HQ kunnen krijgen, ondanks toezeggingen dat zo snel mogelijk te doen. Royole heeft niet gereageerd op vragen voor dit verhaal, maar het ontwerp van de FlexPai laat zien dat deze fabrikant wel heeft nagedacht over deeltjes die in het scharnier kunnen komen. De FlexPai heeft het scharnier afgesloten met een 'harmonica'-systeem om hele mechanisme heen, waardoor er amper stof of ander vuil in het scharnier kan komen.

Update, donderdag 9 mei: Royole heeft inmiddels gereageerd. "Het heeft ons veel geholpen dat het apparaat al sinds oktober vorig jaar beschikbaar was voor gebruikers. Zo konden we real-life duurzaamheidsonderzoek doen. We hebben sindsdien veel gefinetuned om ervoor te zorgen dat FlexPai op alle vormen van gebruik is voorbereid. Maar ik kan niet te diep op de technische details ingaan zonder ontwerpinformatie prijs te geven."

De fabrikant wil niet ingaan op de problemen rond de Fold. "Er zijn veel verschillen tussen flexibele displays en traditionele flat-panel displays, daarom duurt het jaren voordat de technologie volwassen is. Wat betreft algemene duurzaamheidskwesties met betrekking tot flexibele displays: we hebben veel aanpassingen gedaan aan het ontwerp om mogelijke issues aan te pakken. Dat zijn zaken waar de gemiddelde consument zich op dit moment misschien niet eens van bewust is. We hopen dat dit zo blijft: wanneer consumenten deze zaken niet opmerken, hebben we uitstekend werk verricht."

Achterkant Royole FlexPai met 'harmonica'-bescherming

Helemaal afgesloten is het scharnier toch niet, want vanaf de zijkant is te zien dat er openingen zijn. We hebben in onze tijd met de FlexPai echter niet kunnen achterhalen of dat openingen zijn waardoor deeltjes naar binnen kunnen. Het zijn in elk geval niet de gapende gaten zoals we die bij de Fold hebben gezien.

De harmonica sluit de behuizing niet helemaal af

Huawei wilde voor dit verhaal niet inhoudelijk ingaan op de bescherming van de Mate X en de problemen met de Galaxy Fold. "We kijken dus vol vertrouwen naar de toekomst van de vouwbare telefoons. Ik kan verder geen commentaar geven op de ontwikkelingen bij onze concurrenten", aldus woordvoerder Rick Janse Kok. Wel heeft de fabrikant een hoesje aangekondigd voor zijn Mate X. Dat beschermt de display voor de helft volledig, terwijl de andere helft een opstaande rand heeft om hem te beschermen. Die bescherming is vermoedelijk weg als gebruikers het uitgevouwen scherm gebruiken.

Huawei lijkt het scharnier van de Mate X ook niet hermetisch te hebben afgesloten. Je ziet aan de buitenkant schakels en twee elementen die bescherming bieden aan de achterkant. Het voordeel is dat de telefoon in gesloten stand wel helemaal sluit, waardoor er weinig ruimte is voor deeltjes om binnen te dringen. In geopende stand sluiten de twee elementen die er zitten ter bescherming, tegen elkaar aan, waardoor de behuizing gesloten is. Er bestaat dus alleen tijdens het openen en sluiten een kans dat er vuil binnendringt, maar dat moment is kort en doet zich, als het goed is, nooit voor in de broekzak of tas.

Tot slot

Hoe het ook zal aflopen, de Galaxy Fold is een historische smartphone. Hij had de eerste vouwbare smartphone moeten zijn die je in de Benelux kon kopen, maar de release op 3 mei is uitgesteld en we hebben van Samsung nog geen nieuwe datum gehoord. Huawei en Royole zouden hun modellen dus eerder in de winkels kunnen leggen.

Dan nog is het drama rond het uitstel van de release uniek. Wij en andere media reviewen elke belangrijke telefoon en het gebeurt weleens dat fabrikanten kleine zaken in de software aanpassen aan de hand van opmerkingen in recensies. Dat er tijdens het reviewen zulke grote problemen aan het licht komen dat uitstel van de release nodig is, is uniek in de moderne smartphonemarkt.

Er staan nog veel vragen open, zoals of en hoe Samsung de Galaxy Fold zal uitbrengen en in welke mate het debacle schade toebrengt aan het vertrouwen van consumenten in het merk. Omdat het zo'n ander toestel is dan huidige telefoons, is het niet logisch dat mensen met interesse in een Galaxy S10 of A50 vanwege deze problemen zullen aarzelen om die te kopen.

Reviewers én gebruikers zullen de eerste vouwbare smartphones, van zowel Samsung als andere merken, in elk geval extra kritisch tegen het licht houden. Zelfs de grote marktleider met ontzettend diepe zakken slaagde er niet in dit vernieuwende ontwerp zonder grote fouten klaar te zetten voor een release. Velen zullen ook vraagtekens hebben bij de haalbaarheid van telefoons met vouwbare schermen op de middellange of zelfs lange termijn. Is dit een korte tegenslag of zijn we getuige van het begin van het einde van de droom van vouwbare smartphones?

Het wachten is nu op de aankondiging van de vernieuwde Galaxy Fold en wat de wijzigingen zullen zijn. Samsung zal maar al te graag deze bladzijde omslaan en een nieuwe start maken met zijn vouwbare smartphone. Andere fabrikanten zullen goed opletten. Het ontwerpen van een vouwbare smartphone is totaal anders dan het ontwerpen van een reguliere telefoon. Daarmee hebben alle fabrikanten immers al jarenlang ervaring en grote flaters komen daarbij zelden tot nooit meer voor. De vouwbare smartphone is een grotere uitdaging voor het ontwerpen en testen dan smartphones van de afgelopen jaren; er zijn veel meer punten waarop het kan misgaan. Het tijdperk van vouwbare smartphones is daardoor om meer redenen spannend dan wij vooraf voor mogelijk hadden gehouden.

Reacties (108)

Wijzig sortering
Deze gaat de geschiedenis in samen met de laserdisc en 3d tv. Als er veel vraag was geweest naar een vouwtelefoon, dan werd die al lang massaal gekocht met twee losse scharnierende schermen. Het enige nieuwe is dat het scherm doorloopt. Dat doen fabrikanten omdat het kan, niet omdat er een grote vraag naar is.
"If I had asked people what they wanted, they would have said: faster horses." -- Henry Ford

Soms moet je iets voor de markt maken waarvan mensen pas achteraf beseffen dat ze het eigenlijk al heel lang willen.
De smartphone zélf is zo'n voorbeeld. ("Ik kan toch bellen en SMS'sen. Ik heb geen smartphone nodig.... !")
Toegegeven: de kans dat de betreffende vernieuwing niet aanslaat is relatief groot bij dit soort innovaties.
Niet mee eens: een smartphone kan veel meer dan bellen en SMS'en.

Een smartphone met een groter, opklapbaar scherm is niet vergelijkbaar met de overstap van een paard naar een auto, om bij het voorbeeld van Henry Ford te blijven, maar van een normaal paard naar een groter paard gaan. Met andere woorden, het is geen innovatie die nieuwe mogelijkheden schept maar (nog) wel een aantal significante nadelen heeft zoals kwetsbaarheid (wat uiteindelijk opgelost kan worden), groter formaat, hoger gewicht en hogere prijs ten opzichte van andere smartphones met grote schermen.
Neem dan het voorbeeld van een tablet. Daarvan zei vrijwel iedereen ook dat het een nutteloos apparaat was toen de iPad uitkwam (ik was een van die mensen). Wij hebben er thuis inmiddels al jaren een in gebruik en als hij kapot gaat of niet meer voldoet komt er zeker een nieuwe.
Wij hebben ook een I-Pad hier...
Onder een dikke laag stof.
We moesten er een aanschaffen van school omdat m'n dochter VWO ging doen.
Misschien zijn wij de snelle paarden van Henry.
Maar we hebben wel een oud Fordje voor de deur zonder stof.
Ik denk dat 80% van de mensheid klaar is met dure innovaties van mobieltjes.
Wat de huidige koper van nieuw mobieltje beweegt is een vlot, recent en degelijk toestel met een goede camera onder de 4,5 honderd die het 2 dagen uithoudt.
Ik kan zelf ook muggenziften, maar ik dit geval vind ik de vergelijking juist treffend. Het gaat in beide gevallen om innovaties waarvan men van tevoren niet had kunnen zeggen of ze aan zouden slaan, zo moet je het zien. Je maakt het ingewikkelder dan nodig.
Precies, en dat heeft Apple gedaan die doorgaans hun producten beter doorontwikkeld.
Punt is dat sommige partijen snelheid boven kwaliteit stellen.
Het punt ging over de vouwtelefoon in het algemeen, dus nee.
Volgens mij staat er toch vrij duidelijk "Wat er gebeurde met de Galaxy Fold". Dius ja.
Dan moet je toch echt eens kijken op wel bericht je reageert.
Helemaal mee eens. Ik vind het mooi dat het kan, maar word ik er écht blij van? Nee.
Ik geloof dat ook.
Het is een veredelde telefoon die na het uitklappen een klein tabletje is geworden.
Maar om daar nu meer dan 2000€ euro voor neer te tellen.
Daar heb je 2 top telefoons voor in de winkel.
Heb het vermoeden dat het een speeltje gaat worder voor de happy view.
Best wel een toepasselijke typo. Klap je telefoon open voor de happy view ;-)
Ik denk dat er (naast de gebreken) ook een denkfout gemaakt is bij het ontwerp van de Galaxy Fold: Men moet namelijk de telefoon telkens openklappen om hem te gebruiken, en dat zorgt ten eerste voor veel open/sluit bewegingen maar ten tweede is het ook niet gebruikersvriendelijk. Notificaties op het ‘lockscreen’ zoals je nu in de huidige form factor van smartphones hebt, ontgaan je dan.

Ik vraag me zelfs af of ‘de wereld’ zit te wachten op een vouwbare telefoon. Liever zou ik een vouwbare tablet zien, kan die eindelijk in je binnenzak.

Of een vouwbaar scherm in een laptop. Als je bij deze laatste het keyboard naar voren verplaatst kun je vanaf het keyboard een naadloos scherm hebben vanaf de body tot helemaal bovenaan.

Windows en OSX moeten dan hun taakbalk/Dock kunnen verplaatsen tot boven de vouw, en dan heb je het gebied daaronder voor bijvoorbeeld je browser controls. (En daarmee dus een veel groter nuttig bruikbaar gebied waar normaal gesproken je ‘scherm’ zou zitten). En als het dan ook nog eens touch is, ben je helemaal klaar. Kun je ook nog eens een virtuele touchpad projecteren, want die verviel bij het naar voren plaatsen van je keyboard.

Zoiets dus...
Ik denk dat het naïef is om te denken dat de vouwbare smartphone niks wordt. Ik zit er in ieder geval wel op te wachten. Nee, ik zit niet op de galaxy fold te wachten, nog nooit een product gezien waarvan het design zo ontzettend 1e generatie is. Maar, scherm aan de buitenkant wat groter, het hele apparaat wat dunner, zaken die 100% zeker gaan gebeuren, en ik wil er 1. Er van uitgaande dat alle kinderziekten eruit zijn, waar ik ook vertrouwen in heb.

Let maar op, over 10 jaar zitten ze overal in de trein. Mensen met 'airpods' die een stuk kleiner zijn geworden, kijkend naar een mooi groot 'galaxy fold' scherm. En als de trein aankomt is het klap en weg in de broekzak. Makkelijk, functioneel, en beter als wat we nu hebben.
In de trein wellicht wel. Toen ik in 2008-2009 de trein naar mijn werk nam, gebruikte ik een netbook. (De tablet was nog niet uitgevonden). Laptop was te groot, HTC Touch Pro 2 was te klein.

En inderdaad, er zullen ongetwijfeld use cases zijn waarin een vouwbare smartphone handig kan zijn. Een voordeel kan zijn dat je (als het scherm naar binnen vouwt) een groter on screen keyboard hebt. Dat zou voor mij een selling point kunnen zijn. Toch denk ik niet dat het over 10 jaar de enige vormfactor zal zijn. Daarvoor verschilt het gebruik teveel.

Jij reist wellicht met de trein, dan komt zo’n uitklapscherm mooi van pas. ik fiets op een speed pedelec naar mijn werk, dus in mijn geval heb ik niets aan een ‘uitklap’ apparaat.
Ik denk dat het naïef is om te denken dat de vouwbare smartphone niks wordt. Ik zit er in ieder geval wel op te wachten. Nee, ik zit niet op de galaxy fold te wachten, nog nooit een product gezien waarvan het design zo ontzettend 1e generatie is.
Ik denk dat het naïef is om te denken dat de Fold een echte vouwbare smartphone is. :) Er werden ons, door de industrie, mooie beelden voorgeschoteld, van tablet-achtige 'papieren' vellen, die je zo op kun frommelen, en in je broekzak stoppen! Maar toen ik voor het eerst over de Fold hoorde, wist ik het eigenlijk al: zo'n lomp ding, met een fixed scharnier in het midden, dat wordt em natuurlijk niet. Niet echt heel erg, maar wat je al zei, nog nooit een product gezien waarvan het design zo ontzettend 1e generatie is.
En al helemaal niet voor die prijs! 8)7
Ik mis nog steeds mijn e7 met het fijne toetsenbord zonder foute aanslagen, autocprrect en volledig 4“ scherm.
Die zou het nog goed doen op mijn speedpedelec, jaren '70 XT500, busje van mijn werk, Tesla, trein, tram en taxi...
Mits hij nog ondersteund werd.
Zo jammer.
Dit zou de kleine(8") tablets al moeten vervangen.
Hopelijk op den duur ook je laptop.

https://www.asus.com/Project-Precog/

Dit gaat uiteraard niet in je broek passen.
Zo'n laptop gaat in ieder geval niet fijn werken voor de meeste mensen. Typen op een touchscreen is totaal niet fijn. En voor content creators (wat ze op die site als voorbeeld lijken te nemen) is het ook niet fijn, omdat keyboard shortcuts ook veel gebruikt worden. Maar dat is op te lossen met een extern toetsenbord, en het ziet er ook wel erg vet uit zo'n dual touchscreen laptop.
Typen op een laptop/touchscreen is 9/10 keer niet fijn. Het is sowieso aan te raden om een extern toetsenbord te nemen als je er meer dan een uur per dag achter zit.
Op een fatsoenlijke laptop kun je prima de hele dag typen, maar op een touchscreen inderdaad niet echt, ook al zul je na verloop van tijd best snel kunnen typen.
Dit had het ontwerp van de Galaxy Fold moeten zijn, twee losse schermen aan de binnenkant. Dat je bijvoorbeeld, zoals wat Asus laat zien, een toetsenbord scherm hebt (het maakt dan niet uit hoe je het beet pakt) of twee apps, ieder op een eigen scherm of extra functies voor een app op het andere scherm.

Dat laatste is eigenlijk te vergelijken wat ook met je computer kan als je meer dan één scherm hebt. Persoonlijk vind ik dat veel fijner werken, bijvoorbeeld van het ene scherm naar het andere scherm slepen dan met één groot scherm. Wat gamen betreft zou je het dan kunnen vergelijken met de mogelijkheden zoals bij Nintendo DS. Gamepad controls kunnen ook worden afgebeeld op het tweede scherm, een duidelijke afscheiding dus.

Een videootje kijken kan natuurlijk ook alleen niet zo mooi zoals met een compleet uitvouwbaar scherm. Het ligt er dan een beetje aan of je voor functie gaat of uitsluitend voor video. Als ik Samsung was geweest was ik voor functie gegaan, zo'n tweede scherm kan echt een toevoeging zijn en dan hadden ze het probleem met het scherm ook niet gehad.
Ik vraag me zelfs af of ‘de wereld’ zit te wachten op een vouwbare telefoon. Liever zou ik een vouwbare tablet zien, kan die eindelijk in je binnenzak.
Wat is het verschil? Volgens mij alleen dat een tablet niet kan bellen, maar waarom zou je dan nog met twee apparaten rond gaan lopen.

Zelf denk ik dat de techniek vooral nog heel veel beter moet worden wil het breed omarmd worden. De vouw moet veel platter en scherper kunnen, zonder dat je het in het beeld ziet als hij uitgevouwen is. Dan kun je bijvoorbeeld ook twee keer vouwen zonder dat het toestel veel te dik wordt. Een keer naar binnen en een keer naar buiten vouwen, dan hou je 1/3 van je scherm over in opgevouwen toestand en kun je wel nog notificaties zien en er mee bellen en zo. Bovendien kun je dan wat handigere beeld verhoudingen houden in opgevouwen en uitgevouwen toestand.

Maar dat gaat nog wel wat jaren duren voor ze dat kunnen maken, als het ooit al lukt.
Ik denk dat er met name op sociaal gebied een verschil is te maken tussen smartphone en tablet: Ik ga mijn smartphone niet op tafel gooien en iedereen (gezinsleden, huisgenoten, collega’s, teamgenoten, etc...) de unlock code geven zodat het als ‘hoertje’ gebruikt kan worden door iedereen om dingen op te zoeken, spelletjes te spelen, apparaten te bedienen etc...

Daar is een tablet voor. Mijn smartphone is toch een stukje persoonlijker.

Aan de andere kant zou ik ook niet als enige apparaat een vouwbare tablet bij me hebben waarmee ik ook zou kunnen bellen. Veel te groot en te ‘lomp’ in bepaalde situaties in het dagelijks gebruik.
"Aan de andere kant zou ik ook niet als enige apparaat een vouwbare tablet bij me hebben waarmee ik ook zou kunnen bellen. Veel te groot en te ‘lomp’ in bepaalde situaties in het dagelijks gebruik."

En daarom neem je een 2e device mee, wat het niet nog meer groter en lomper maakt?!?
Dat zie je verkeerd: ALS ik al een tablet zou meenemen (voor zover die niet in mijn laptop tas gaat, maar laten we voor de leuk er van uit gaan dat ik op stap ga zonder laptop) dan zou het prettig zijn als ik deze zou kunnen opvouwen in mijn colbertjasje. (Of in de zak van je skatersbroek, hoe je ook maar naar je werk gaat... :) )

Zelf hoef ik geen tablet size scherm bij me te hebben. Ik ben perfect tevreden over mij iPhone X qua user experience. Ik heb geen behoefte dat ding ooit kleiner te kunnen maken door hem dubbel te vouwen, of groter te maken door hem uit te vouwen.

Ik heb dat met mijn iPhone 6plus al eens geprobeerd, en dat is de reden dat ik daarna een ‘X’ moest kopen. O-)
Te groot en lomp, dat is nou net wat opvouwen op zou moeten lossen. Alleen de techniek is er nog niet waardoor het nu nog wel lomp is. Als het eenmaal goed genoeg werkt dan versmelten tablet en telefoon gewoon.
Wel grappig de illusies die je beschrijft om je telefoon te beschermen tegen ongewenste anderen. De grootste boef op je telefoon is de maker van het OS. Denk dat je de mensen die je opnoemt meer kan vertrouwen dan de maker van OS. Het is altijd het idee, het wantrouwen dat iemand misbruik kan maken, het OS schreeuwt dat ook en ondertussen heeft de maker van OS alleenrecht over jou persoontje. Heb ondertussen wel geleerd dat er meer mensen zijn die eerlijk en te vertrouwen zijn (respect) dan mensen die te wantrouwen zijn, alleen als het om geld verdienen gaat.... tja. Het is ongelofelijk te zien hoeveel informatie mensen toevertrouwen aan een apparaat met een OS dat internet diensten als goal heeft. Dus wat nou privacy en persoonlijk. De grootste 'prostituee' is de maker van OS en jij bezoekt dat zeer regelmatig, je bent een goede klant.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 9 mei 2019 00:11]

De Galaxy Fold heeft juist 2 schermen. Een aan de buitenkant en een grootscherm als je hem open klapt.

De gedachte daarachter is dat je voor kleine acties, zoals even reageren op een berichtje, de telefoon niet open hoeft. Pas als je langer met je telefoon bezig gaat is het prettiger om hem open te klappen.
Zijn het niet 3 schermen? Op de meeste modellen waar het fout ging zie je dat de helft van het scherm uitvalt
Nee, dat was puur toeval en had niks met de hardware van het scherm te maken. Het binnenste scherm is gewoon 1 enkele oled.
Leek mij inderdaad alsof het scherm op de scharnier was gebroken, waardoor de helft begon te flikkeren, maar zover ik begreep was het wel 1 geheel.
Notificaties op het ‘lockscreen’ zoals je nu in de huidige form factor van smartphones hebt, ontgaan je dan.
Daarvoor heeft de Fold ook een display aan de buitenzijde.
Daarvoor zit er toch dat scherm aan de buitenkant? Daar kun je je notificaties op zien, zien wie er belt, en eigenlijk alles doen wat je ook aan de binnenkant kunt doen. Het is een kleiner scherm, maar groot genoeg voor dat soort dingen.
Gezien de kwetsbaarheid van het kunststof scherm is het geen denkfout om dat aan de binnenkant te plaatsen. Bij de clamshells zat het scherm (en de toetsen) ook aan de binnenkant. Een echt probleem hoeft dat niet te zijn. Het tweede scherm zorgt ervoor dat je in elk geval de basisfuncties ook kan gebruiken zonder het toestel open te klappen.

Of het grote scherm aan de binnenkant ook jouw voorkeur heeft is wat anders. Het scherm aan de binnen- of buitenkant is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Bij het scherm aan de buitenkant is het ook afhankelijk van welke delen uitgeschakeld worden. Ik zou het bijvoorbeeld niet prettig vinden als de achterkant "aan" blijft. De touch functie van de rug kan handig zijn, maar ook heel onhandig. Bij het scherm aan de binnenkant heb je die problemen niet.

Samsung heeft eigenlijk twee grote fouten gemaakt.
Ten eerste heeft men vergeten om de fold te testen als echte gebruiker. Het toestel is door de ontwerpers altijd behoorlijk voorzichtig behandeld. Daar kon het goed tegen. In de praktijk wordt een smartphone behoorlijk mishandeld. Hoewel het frame daar wel tegen kan, is het scherm er later gewoon knullig ingezet. Met normaal gebruik (stevig op het scherm drukken en tikken) is geen rekening gehouden.
De tweede fout is dat Samsung pre-productie modellen heeft verstuurd als test exemplaren. Daarbij is een lijm gebruikt die veel minder sterk is dan in de productiefase. Het scherm was niet netjes afgewerkt. De rand van de "screen protector" mocht bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn en de scharnieren waren niet netjes afgesteld.

Volgens mijn bronnen zijn er wel oplossingen beschikbaar om het toestel beter consument-proof te maken, maar waren die nog niet zover dat ze in de productie opgenomen konden worden. Daarmee konden ze ook nog niet in de uiteindelijke vorm getest worden.
De Fold hoef je niet open te klappen om snel iets te doen want hij heeft ook een scherm aan de buitenkant. En wat is het verschil tussen een uitvouwbare telefoon en een opvouwbare tablet? Dat hij kan bellen? Is dat het een bezwaar?
Ik vraag me zelfs af of ‘de wereld’ zit te wachten op een vouwbare telefoon. Liever zou ik een vouwbare tablet zien, kan die eindelijk in je binnenzak.
De Fold was binnen een paar dagen uitverkocht

Maar je hebt gelijk, de consument zit niet op een nieuw productconcept te wachten, omdat ze die vaak niet onder woorden kunnen brengen of visualiseren. Als je iets niet kent, hoe kun je er dan op wachten? Dat blijkt pas zodra het op de markt wordt geintrodicteerd. Slaat het aan dan heb je kennelijk ingespeeld op een latente behoefte die andere producten nog niet vervulden.

Henry Ford wordt toegedicht: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Dit wordt vaak uitgelegd als dat Henry Ford de wensen van klanten onbelangrijk vond. Omdat hij ook uitspraken deed als: "They can have any color they want, as long at it is black".

Ik denk dat niet. Ik denk dat hij net als Steve Jobs realiseerde dat het aan de creatieve ondernemer is om invulling te geven aan de latente wensen van klanten, omdat klanten alleen kunnen praten in termen van wat al bestaat. Daarbij gaat het niet om het ontwikkelen van compleet nieuwe technologieen maar meer om het samenbrengen ervan op een originele manier. Soms is dat zo banaal als prijsverlaging forceren die een doorbraak brengt. Zo was het een geniaal idee van Bill Gates om de industrie aan te zetten de PC onder de $1000 te brengen en zo de massamarkt voor de PC te openen.

Iemand die dit denken ook sterk volgt is Elon Musk. Zijn producten zijn vernieuwend, maar je kan niet beweren dat hij de elektische auto of het idee van autonoom rijden heeft uitgevonden. Evenmin kun je zeggen dat het idee van een vouwbaar scherm iets nieuws is. Microsoft is er bijvoorbeeld langdurig mee bezig geweest (courier), maar de technologie was er toen nog niet rijp voor en het leverde een te lomp apparaat op, met een zichbare een rand in het midden.

Je kunt zeggen dat nu de productietechnologie zo ver is gekomen dat we eindelijk het idee kunnen realiseren op een manier dat het aantrekkelijk genoeg wordt voor de consument. De consument zal daar zeker voor open staan. Zoals jij zelf al aangeeft, je wil wel een opvouwbaar tablet.

We zitten nu in de fase dat er een race onstaat welke fabrikant het eerst in staat is om dit concept tot commerciele volwassenheid te brengen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de technologie ver genoeg gevorderd is om dit binnen handbereik te brengen. Binnen aantal jaren zal er een mooi dun op- uitvouwbaar toestel ontstaan dat degelijk genoeg is. Omdat de Smartphone markt een globale massamarkt is waarin de de prijsconcurrentie moordend is, zal de prijs ook snel gaan zakken, als de productie op gang komt.

Daarbij zal de strijd vooral gaan tussen Samsung aan de ene kant en de Chinese nieuwkomers aan de andere kant. Voor Samsung is innovatie nu een overlevingsstrategie aan het worden. Aan de andere kant kunnen Koreaanse en Taiwanese bedrijven ook profiteren van een langdurige handelsoorlog die zich tussen VS+EU vs China aan het aftekenen is. Zuid-Korea en Taiwan hebben enorm sterke banden met de VS. Maar om ook in de rest van de wereld relevant te blijven zullen ze enorm hard moeten innoveren.

Voor de Chinezen is de vouwbare telefoon even belangrijk. Het kan voor hen de manier zijn om het leiderschap over te nemen in de smartphone markt. Als zij het als eerste kunnen populariseren heeft dat een enorme invloed op het imago. Van navolgers worden ze dan trendsetters. Er staat hier heel veel op het spel voor beide.

Ik denk dat de vouwbare telefoon voor Apple wel eens een heet hangijzer kan worden. Apple wil graag de innovatieleider zijn. Zo ze niet als eerste een nieuw concept introduceert, wil ze toch de eerste zijn die het echt goed laat werken. De vraag is of het Apple gaat lukken om op tijd met een superieur ontwerp te komen. Zo niet dan kan ze dat zeker klanten gaan kosten.

Een cultuurprobleem voor Apple daarbij is dat Apple niet houdt van hybride apparaten wat een vouwbare telefoon eigenlijk is (telefoon en tablet). Apple heeft juist succes door de best mogelijke telefoon en de best mogelijke tablet te maken (Tablet verkopen zijn weer 20% gestegen), en de best mogelijke notebook. Maar als een vouwbare telefoon echt volwassen wordt, dan gaat het een flinke hap nemen uit twee markten.

Kan Apple daarentegen wel een superieure vouwbare telefoon maken dan kunnen ze juist profiteren van hun superieure aanbod van tablet applicaties. Zitten de Apple klanten daar op te wachten? Zeker wel. Ze zijn al volop aan het fantaseren hoe die er uit moet zien.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 3 mei 2019 13:16]

Ondanks dat ik geen early adopter van een vouwbare telefoon moet ik aangeven dat de notificaties gewoon op het kleine scherm te zien zijn als de folder gesloten is. Daar hebben ze dus wel aan gedacht.

[Reactie gewijzigd door soskes op 3 mei 2019 21:18]

Ter informatie, het is "early adopter", ofwel iemand die er vroeg bij is om iets onder zijn hoede te nemen.
Adaptors zijn opladers, verloopstukjes en dergelijke.
Dat zijn nochtans adapters, met een e ;)
In het Nederlands wel. Maar dan zou je ook moeten klagen over "early" want dat is ook geen Nederlands...
In het Engels is het ook gewoon adapter (adaptor is minder gangbaar, maar ook correct Engels)
Liever zou ik een vouwbare tablet zien, kan die eindelijk in je binnenzak.
Wat is het verschil tussen een vouwbare telefoon & een vouwbare tablet?
Ik houd het maar bij een iPad mini voorzien van toetsenbord als voor mij bruikbare node kleiner dan een 11" laptop met leesbaar scherm. Combineer ik die met een telefoon dan ben ik nog goedkoper en naar het zich laat aanzien kwalitatief beter uit dan met een opvouwbare telefoon. Maar een ander kan er andere wensen en bedenkingen op na houden om toch tot de aanschaf van zo'n kwetsbaar ding over te gaan. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wie er precies waarom helemaal op zit te wachten dus benut ik deze draad om beter voorgelicht te worden.
Al jaren een hoesje om de telefoon zitten, nog nooit zolang met een telefoon gedaan.

Ergo: m.i. geen enkel probleem om hem open te klappen, dit gaat zelfs zonder erbij na te denken en daarnaast ligt de telefoon lang niet altijd precies naast me zodat er zicht op het lockscreen is, wil ik dat wel dan laat ik hem gewoon opengeklapt liggen. Het probleem is er m.i. gewoon niet.
Want jij hebt al een vouwbare smartphone???
Ik denk dat er (naast de gebreken) ook een denkfout gemaakt is bij het ontwerp van de Galaxy Fold: Men moet namelijk de telefoon telkens openklappen om hem te gebruiken, en dat zorgt ten eerste voor veel open/sluit bewegingen maar ten tweede is het ook niet gebruikersvriendelijk. Notificaties op het ‘lockscreen’ zoals je nu in de huidige form factor van smartphones hebt, ontgaan je dan.
De Galaxy Fold had ook gewoon 1 scherm aan de buitenkant; je hoefde hem dus niet per se te openen om hem te gebruiken.
Mooi achtergrond artikel.
Als fabrikant moet je niet teveel van dit soort problemen hebben. Vertrouwen is dan net zo dun als de beschermfolie en zo verdwenen.

Ja je bent pionier maar voor een dergelijke prijs mag je wel wat verwachten.
Ja je bent pionier maar voor een dergelijke prijs mag je wel wat verwachten.
Ja en nee. Je weet dat je een product koopt dat nog volop in ontwikkeling is. Het 1e product gaat nooit in 1 keer goed. Wel mag je voor dat geld verwachten dat Samsung zeer coulant is bij problemen, zoals gebroken schermen o.i.d.

Het is niet voor niets dat Samsung maar een zeer beperkte oplage maakt van het product. Het is een product waar nog het nodige aan verbeterd moet worden en dat weet Samsung ook. Het is ook naïef om zelf te denken dat het een apparaat is dat geschikt is voor dagelijks zwaar gebruik als je weet dat je al moeite moet doen om uberhoubt aan het product te komen.
.

[Reactie gewijzigd door 0.0 op 3 mei 2019 11:58]

Breng het product dan niet uit als fabrikant wanneer je product nog volop in ontwikkeling is.

Als iets in de winkel ligt moet je er als consument vanuit kunnen gaan dat je een goed werkend UITONTWIKKELD product in huis haalt.
Je kunt iets niet ontwikkelen als het door een grote groep wordt getest.

Daarnaast was dit toestel niet specifiek voor de mainstream consumenten bedoeld, maar voor tech specialisten en reviewers.
Eerste alinea eens. Tweede alinea oneens wanneer het gaat om de doorsnee consument. Men ziet een telefoon reclame op TV, men ziet dat het om een Samsung telefoon gaat, men ziet een verzadigde verzameling aan superlatieven voorbij komen. Men denkt: "Die moet ik hebben, want schijnbaar is dit de beste telefoon die er ooit is gemaakt!"

Het gros van de mensen verwacht gewoon een degelijk product en neemt (m.i. terecht) aan dat het product niet meer in ontwikkeling is, maar klaar voor de markt. Al helemaal wanneer een prijskaartje van 2000 euro wordt genoemd. Dat er software updates oid komen, prima, dat zijn wij inmiddels allemaal gewend. Overigens is dat meer vanuit oogpunt van service en ondersteuning, aangezien de software versie waarmee een apparaat wordt geleverd ook degelijk moet zijn.

Vanuit de ogen van Samsung of andere fabrikanten is een product nooit uitontwikkeld. Echter in de ogen van de gemiddelde consument zeer zeker wel. Moet de consument haar gedachtengang dan gaan aanpassen (succes daarmee) of moeten fabrikanten meer tijd nemen om een degelijk product op de markt te zetten? Laat het in vredesnaam dat laatste zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat dit afgeeft op de rest van de line-up zoals met de brandbare Note. Het is overduidelijk gerelateerd aan het buigbare scherm en dat is dan weer zo anders en vooruitstrevend dat ik deze telefoon meer als een prototype zie dan als echt een product. De prijs is ook eerder een ontmoediging om hem te kopen dan iets anders voor mijn gevoel. Maar ja, juist voor €2000 moet het goed zijn, dus goede zet dat ze eea uitstellen.
Mooi artikel, maar zover ik kan zien wordt er nog steeds geen antwoord gegeven op de hamvraag:
Namelijk hoe kan het dat enkel reviewers uit de VS problemen met de Fold ervaren hebben en geen enkele Tech journalist uit Europa?

Tweakers loopt zelf altijd voorop, dus waarom hebben jullie zelf de Fold niet mogen testen van Samsung? Vermoedens van sites als iFixit zeggen mij weinig en zijn gebaseerd op aannames.
In België had de commerciele zender VTM ook een test toestel. Die was na een dag ook defect, is ook gemeld in het nieuws...
Hier doet ie het gewoon hoor, ik zie op het filmpje geen enkele problemen:
https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/uitgetest-de-eerste-plooibare-smartphone
Omdat reviewers hem in europa hem nooit langer dan een dag gebruikt hebben?
Namelijk hoe kan het dat enkel reviewers uit de VS problemen met de Fold ervaren hebben en geen enkele Tech journalist uit Europa?
Het was niet alleen in de VS, maar ook in China. In Europa heeft Samsung niet uitgebreid testexemplaren verspreid. VTM had er kennelijk eentje (maar ik weet niet voor hoe lang) en ook SamMobile heeft er een gehad en een review gepubliceerd. Misschien had GSMArena er eentje voor een paar dagen, maar de spoeling is dun.

Vergelijk dat met de VS, waar zowel grote als kleine media er eentje hadden gekregen. Er zijn er tientallen tot honderden verspreid daar. Misschien is het omdat de release daar eerder had moeten plaatsvinden; wij zouden daar een week achteraan komen. Samsung had het plan om er eentje bij ons te bezorgen voor de release van 3 mei, maar dat is uiteraard niet doorgegaan.
Bedankt voor je reactie, maar feitelijk geef je dus zelf al aan dat het toestel niet uitgebreid in Europa getest is en kan er dus ook niets zinnings over de problemen in evt (Europese) toestellen geschreven worden.
Alles wat er aan problemen bekend is, is geconstateerd door een select groepje reviewers uit de VS.
Van een merk dat vrij recentelijk met de Note 7 al veel imagoschade opliep zou je betere kwaliteitscontrole verwachten.
Daar moet je wel gelijk aan denken ja.

Recentelijk vind ik hier toch een groot woord in de consumenten electronica markt. Dat debakel met de note 7 speelde eind 2016. Daarna hebben ze nog 2 itteraries van de note uitgebracht. Andere smartphone series zoals de S, A en J zijn al weer 3 versies verder.

Met andere woorden: ze hebben al weer lang en breed laten zien dat ze het wel degelijk kunnen.

De imagoschade na de note 7 viel mee bron. Samsung heeft minder winst gemaakt in 2016 dan verwacht, maar dat is daarna weer enorm gegroeid.

Persoonlijk denk ik dat de imagoschade hier ook wel mee zal vallen. Deze vouwbare telefoon was nooit bedoeld voor het grote publiek. Hoogstens zijn er wat early adopters teleurgesteld. Het is natuurlijk de internationale tech pers en haar lezers die er van smult. Ik denk dat het een storm in een glas water is.
Het artikel dat je aanhaalt gaat over Samsung gebruikers. Het gaat niet over alle consumenten; Note 7 grappen hoor je nog regelmatig dus mensen zijn dat niet vergeten. Het was ook het eerste wat ik zei toen ik mijn nieuwe Samsung van het werk kreeg "krijg ik er geen brandblusser bij?" Dat de Note 7 al direct in verband werd gebracht met de Fold zegt ook al genoeg.

Je kan nu wel beweren dat het geen consumenten model was (wat het wel was) maar early adopters hebben het toestel nog niet in handen gehad want de eersten die het in handen kregen is wat men noemt "innovators", vervolgens komen de "early adopters", dan komt de "early majority" (hier behoort het grootste deel Tweakers toe), daarna "late majority" en als laatste de "laggards". Maar elk segment moet wel lovend over het toestel zijn of het volgende segment consumenten volgt niet.
Ik heb nooit beweerd dat het geen consumenten model is. Dat is het namelijk wel. Dit model is echter in mijn optiek alleen bedoeld voor early adaptors (zogenaamde innovators om het eerst te testen daar gelaten).

Ik zie een majority dit apparaat niet gebruiken tijdens de eerste generatie. Zelfs niet als er alleen maar goede berichten waren geweest.

Ik ben het met je eens dat deze problemen niet helpen bij het in de markt zetten van deze foldable lijn. Als deze problemen aanhouden zal een eventuele volgende generatie samsung foldable ook niet snel aanslaan bij de massa.

Ik betwijfel echter of het algemene vertrouwen in samsung als smartphone bouwer hierdoor schade oploopt.

Natuurlijk wordt het heel breed uitgemeten in de (tech) media. Dit toestel is echter een hele nieuwe productlijn, die los staat van de mainstream lijnen. Dat note 7 debakel was wel even wat erger, gezien dat wel een toestel uit zo een mainstream lijn betrof. Dat was twee-en-een-half jaar gelden ( heel lang in smartphone land ). Ik vind dat ze zich met die lijn zeer goed hebben herpakt. Ik weet ook nog dat het bontemps was om grapjes over de note te maken. Dat was leuk. Ondertussen beschouw ik het als oud nieuws en persoonlijk hoor ik er eigenlijk nooit meer iemand over.
Je bedoelt dat het toestel bedoeld is voor een niche markt. Dat is de Note ook hoor. Mensen die een telefoon met een stylus willen is een niche.

Het lijkt me eerder dat je je kop vooral in het zand steekt alsof het over de Note 7 gaat. 2 jaar is helemaal niet lang in de smartphone markt. Mensen spreken nog steeds over ontploffende notes net zoals mensen nog steeds spreken over antennagate of bendgate bij de iPhone. Je spreekt jezelf zelfs enorm tegen want blijkbaar merk je zelfs niet dat jij het er nu ook nog over hebt. Of ga je nu beweren dat we deze discussie nooit gehad hebben. ;) Ik zie de grapjes nog regelmatig passeren op Tweakers.

Ik had de Fold niet nodig om ooit nog een product van Samsung te kopen. Daar heeft de Note voor gezorgd, de Fold bevestigd het enkel maar.
Misschien onderschat ik hoe lang mensen het er nog over hebben. Bij tweakers zie ik inderdaad nog wel eens dergelijke opmerkingen langskomen. Daarbij heb ik dan vaak het idee dat het alleen bovengehaald wordt om te haten op apple of samsung.
Ik heb ooit een keer een Nokiaatje laten stuiteren in een badkamer van een klant.... Nokia heel en tegels stuk...
Sindsdien hebben we I-Phones in het bedrijf, en Nokia bestaat niet meer.
Ik moet dit nog steeds aanhoren.
Trek uw conclusie.
Ja die oude Nokias zijn ware legendes wat betreft stuitervastheid. Dit soort verhalen gaan al 20 jaar mee. Hoewel het verhaal in het geval van Nokia positief is, heeft dit ze niet kunnen behoeden van de ondergang.

Positieve en negatieve verhalen kunnen wel lang circuleren, maar lijken geen blijvende impact te hebben op het imago van een bedrijf.

Ik veronderstelde dat samsung al over haar vorige debakel heen was gekomen. @monojack denkt daar anders over.

Persoonlijk zal ik niet snel een dergelijke vouwbare telefoon aanschaffen. Zelfs zonder de waargenomen zwakheden is het een ontwerp wat duidelijk in de kinderschoenen staat.
De Fold was misschien bedoeld voor het grote publiek maar het wordt wel degelijk groot uitgemeten in de media. Zeker na de Note 7 is toch weer Samsung die in het nieuws komt met een brak toestel.
Ik mag hopen dat het geen storm in een glas water is, Samsung heeft een uitermate slecht product afgeleverd daar mogen zij best de gevolgen van ondervinden. Zeker als je in een dure reclame campagne je Q&A proces de hemel in prijst na de Note 7.
Nou, wat heeft Samsung een steken laten vallen, zeg! Wel 4 toestellen die gesloopt zijn door reviewers. Ik vind het echt knap dat je op basis daarvan al kan zeggen dat Samsung een slecht product heeft gemaakt. Waar komt jouw haat jegens Samsung vandaan? Ooit je zin niet gekregen bij ze?

Mijn ervaringen met de Fold zijn tot nu toe positief. Ik snap niet hoe je in vredesnaam kunt denken dat er een screenprotector op zit als je een professioneel reviewer bent die vaker Samsungs reviewt. Je weet dan toch dat Samsung screenprotectors heeft met een 'flapje' om 'm los te halen?
Ik snap niet hoe je in vredesnaam kunt denken dat er een screenprotector op zit als je een professioneel reviewer bent die vaker Samsungs reviewt.
Ik denk dat het juist voor een reviewer spreekt als die zich in de gemiddelde gebruiker kan verplaatsen, die zoiets niet direct in de gaten heeft.
Sorry, maar je moet (op mijn sample in elk geval) echt teveel moeite doen om überhaupt je nagel tussen de opstaande rand en de rand van het polymeerlaagje te krijgen. Het ziet er (bij mij althans) ook zeker niet uit als screenprotector.
.

[Reactie gewijzigd door 0.0 op 3 mei 2019 13:49]

Inderdaad, ik denk dat ze door een 2de maal de mist in te gaan wel wat vertrouwen hbben weggenomen bij de consumenten
Ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat niemand van dit probleem op de hoogte was binnen Samsung. Zo'n probleem moet al eerder bij kwaliteitscontroles naar voren zijn gekomen. En dus heeft er voor mij veel van weg een bewuste keuze te zijn geweest met als doel de eerste opvouwbare telefoon op de 'markt' te brengen.
Ik geloof er helemaal niets van dat Samsung doelbewust een groot risico gaat nemen 'om de eerste te zijn'.
De imagoschade is enorm en daarbij kan Samsung dit helemaal niet veroorloven met het debacle van de Note 7 in het achterhoofd.
Ik denk dat ze dit zich prima kunnen verloven. Het is niet de eerste keer - en natuurlijk doet het Samsung pijn. Maar heel veel mensen zijn allang weer vergeten van het debacle Note 7 (of wat daar ook alweer precies mee was). :)

Ben het er overigens niet mee eens dat ze dat op deze manier doen. Het is slordig en beter om een product wat zo innovatief moet zijn uitvoeriger te testen alvorens het groot te lanceren.

[Reactie gewijzigd door SanderTje! op 3 mei 2019 14:35]

Er worden wel meer risico's genomen, hoe groot de risico's ook mogen zijn.

https://www.nu.nl/economi...idstests-te-beperken.html
Ik zie er zelf echt absoluut geen voordeel of handigheid in om een opvouwbare telefoon te nemen. Ik zie wel toekomst in deze scherm technologie, maar niet in deze toepassing.

Wie van jullie zou er één halen en waarom je er één zou halen ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

[Reactie gewijzigd door Ralph84 op 3 mei 2019 06:54]

Dat is het ding. Niemand heeft hier ooit om gevraagd. Een klaptelefoon met 2 schermen aan de binnenkant konden we altijd al maken en met een beetje software zou je dicht in de buurt komen van een Fold, zelfs met 2 harde schermen die op elkaar aansluiten.

Niemand heeft dat ooit gemaakt. Dit is dus puur weer een "we hebben een techniek dus we moeten er een product mee maken" gedachte.
Eerlijk; ik vind het maar niks zo'n vouwbare telefoon... vind het een stap terug qua gebruiksgemak, compactheid, robuustheid, met als enige voordeel dat je een groter schermoppervlak kan hebben...

Daarvoor betaal je dan wel dubbel, en krijg je een toestel met een scharnier die het toestel dikker maakt, fragieler maakt, en waarvoor je gebruiksgemak opoffert. (voor het opnemen eerst nog te moeten openvouwen om nog maar te kunnen zien wie je belt, modellen met tweede scherm achterop daargelaten)

Ok, ik weet dat de tech nog nieuw is en nog vol kinderfoutjes zit... maar zelfs als het volwassen wordt zie ik weinig nut behalve voor diegenen die graag een tablet in hun broekzak willen steken... lijkt me een vrij select publiek maar goed... just my opinion...

[Reactie gewijzigd door YourMom op 3 mei 2019 08:23]

Samsung heeft met de Fold de fout gemaakt die LG ook jarenlang maakte, de eerste willen zijn met een product maar helemaal niet kijken naar de betrouwbaarheid en de werking in de praktijk ervan.

Buitenom deze faal, vind ik het ook de minste in tegenstelling tot andere vouwbare telefoons.
Ik vind het wel grappig. In software ontwikkeling is het vrij normaal om na dergelijke feedback een uitgave uit te stellen ten goede van de kwaliteit. Bij spelontwikkelaars idem.

Bij hardware fabrikanten zijn we het minder gewend en wordt er nu gesproken over een drama. In mijn ogen is dit juist hardstikke goed. En ik ben niet eens geïnteresseerd in de Fold.
Alleen in de hardware situatie is er heel veel bestaande hardware. Die hardware moet vervangen of veranderd worden, net als de hardware om de hardware te fabriceren. Mallen, tooling, cnc programma's, (transport)verpakking etc.. Dat kost véél meer, in iedere betekenis, dan software aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Hijdaar95 op 3 mei 2019 12:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True