Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Gamen in de lente

Honkballen, jagen en knutselen

Hunt: Showdown

We hebben het al vaker gezegd: battle royale is ontzettend populair en veel ontwikkelaars proberen dus een stukje van die taart te pakken. Zo af en toe waagt een wat bekendere studio een poging, en dat kan tot mooie resultaten leiden. Zo zagen we eerder dit jaar Apex Legends van Respawn Entertainment en niet lang daarna voegde DICE zijn battleroyale-modus toe aan Battlefield V. Onlangs gingen we aan de slag met een battleroyale-achtige game van Crytek, een studio die vroeger ook games maakte voor EA. De ontwikkelstudio werkt al een tijdje aan Hunt: Showdown, dat al sinds februari 2018 speelbaar is in Steam Early Access en sinds die tijd verschillende keren van updates is voorzien.

Titel Hunt: Showdown
Platform Windows (Steam)
Prijs € 29,99

Hunt: Showdown is in beginsel een battleroyale-game, maar pakt de zaken wel wat anders aan dan de bekende games in het genre. De speler is in deze game een Hunter en moet op jacht naar allerlei beesten. Om een van die beesten te vinden, dien je eerst aanwijzingen over zijn locatie te bemachtigen. Pas daarna kun je het doelwit echt opjagen. Een complicatie daarbij is dat je niet de enige jager bent. Er zijn andere teams en solospelers die op hetzelfde doel jagen en jou daarbij ook kunnen uitschakelen. Sterker nog, als je het doel hebt gevonden en de kill hebt gemaakt, moet je het gebied nog zien te verlaten met je loot, want die kan je nog door andere spelers worden ontnomen.

De verschillen met andere battleroyale-games beginnen al voordat het spel echt begint. Je jager is een personage dat pas weg is als je doodgaat. Als je een jacht overleeft, behoud je dus alles wat je hebt verzameld. Ga je dood, dan ben je alles kwijt en moet je een nieuwe jager rekruteren, voor het volgende spel. Je jager kun je trouwens ook voorzien van een wapenuitrusting naar keuze. Meer wapens en andere spullen vind je daarbij in de spelwereld. Die wapens ga je nodig hebben, want behalve het uiteindelijke doelwit kom je nog veel meer monsters tegen. Die monsters omleggen levert je punten en ervaring op, dus het heeft best zin om ze te lijf te gaan. Uit tijdsoverwegingen deden wij dat echter niet en gingen we ze juist uit de weg.

Rifts sluiten om aanwijzingen te krijgen

Die monsters zijn over het algemeen de voornaamste hindernis terwijl je naar zogenaamde 'Rifts' zoekt. Als je zo'n 'Rift' sluit, krijgt je minimap een update en wordt de zone zichtbaar waar een van de 'baasmonsters' zit waar je naar op zoek bent. In theorie zijn die monsters maar het voorproefje van je gevechten met andere spelers, maar in de praktijk komen die laatste gevechten zelden voor. Althans: niet in de eerste vijf á tien levels dat je Hunt: Showdown speelt. Dit is, zo hebben wij ons laten vertellen, om spelers rustig te laten wennen aan de game, voor andere spelers je jacht komen bemoeilijken. Op zichzelf een goede keuze, al vragen we ons af of die curve dan niet wat te lang is: als spelers afhaken omdat de game te weinig spanning biedt en daardoor de fase mét andere spelers niet bereiken, kun je je afvragen of dat een optimale situatie is.

Het gebrek aan interactie met andere spelers zorgt ervoor dat Hunt: Showdown in die eerste fase meer aanvoelt als een singleplayergame. Dat is op zich niet erg, want de spelwereld kan zoals gezegd al voor voldoende uitdaging zorgen. In de eerste plaats zit die uitdaging in de monsters die je op elk moment kunt tegenkomen, maar de grotere uitdaging ligt in de doelwitten waar je op jaagt. Dit zijn specifieke monsters die min of meer de baasgevechten in deze game opleveren. Versla ze, verban ze, scoor de 'bounty' en bereik vervolgens het extraction point om de de bounty daadwerkelijk binnen te halen en het potje te overleven.

Originele monsters

Gezegd mag worden dat Crytek behoorlijk zijn best heeft gedaan op de eigen look en sfeer van de game. De game combineert western-achtige taferelen met zombies en monsters. De personages zien eruit als cowboys, of in elk geval als personen uit het cowboytijdperk, en de wapens zijn al net zo klassiek. Op audiovisueel vlak wordt de show echter gestolen door de monsters. Hunt: Showdown herbergt een aantal zeer originele creaties. Het is jammer dat de game je over het algemeen niet genoeg tijd geeft om de monsters te bekijken, want ze zijn vrij agressief. Gelukkig draagt hun dikwijls angstaanjagende uiterlijk bij aan de sfeer in de game. Het is bepaald niet moeilijk om je voor te stellen dat deze wezens regelrecht uit de hel zijn komen lopen.

Het duurt even voor je een beetje aanvoelt hoe je Hunt: Showdown slim kunt spelen. Na een tijdje werden we steeds efficiënter in het snel verzamelen van aanwijzingen om uiteindelijk de doelwitten te kunnen vinden. Dat is ook het moment waarop de game wat van zijn aantrekkingskracht begint te verliezen. Een grotere rol voor confrontaties met andere spelers zou dat kunnen oplossen, maar zoals gezegd: zo ver zijn wij nog niet gekomen. Met de spelervaring zoals die er nu is, zouden we nog niet geneigd zijn snel dertig euro neer te leggen voor Hunt: Showdown. Wellicht dat die eerste indruk de komende tijd nog verandert, als we verder komen en wellicht wél andere spelers tegenkomen. Er van uitgaande dat Hunt: Showdown op een zeker moment nog uit Early Access zal komen, is er dan ook alle reden om later nog eens uitgebreider naar de game te kijken.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.