Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Gamen in de lente

Honkballen, jagen en knutselen

MLB The Show 19

De lente is begonnen en met prachtige weekenden zoals het recente Paasweekend kondigt de zomer zich alweer aan. Dat betekent dat het nieuwe honkbalseizoen in de Verenigde Staten in volle gang is en de bijbehorende jaarlijks verschijnende honkbalgame in de winkels ligt. Nog steeds hebben we het daarbij over MLB: The Show, dat door Sony's studio in San Diego wordt gemaakt en dus alleen beschikbaar is voor de PlayStation 4. Dat is en blijft jammer voor honkbalminnende Xbox One- en pc-gamers, maar het is de realiteit.

Titel MLB The Show 19 Score
Platform PlayStation 4
Prijs € 69,99 (PlayStation Store)

Net als de vorige edities van MLB: The Show brengt The Show 19 geen revolutie. De basisgameplay komt overeen met die uit de laatste games in de serie. Dat betekent dat je als speler de vrijheid hebt om de besturing te kiezen die het best bij je past. De ene speler zal een balkje op basis van timing met de actieknoppen fijn vinden, een andere gebruikt misschien liever het 'True Swing'-systeem dat sinds jaar en dag in de game zit en met de tumbsticks werkt. De verschillende manieren werken in principe even goed, het is dus maar net wat je zelf fijn vindt.

Babe Ruth 'calling his shot'

Tijdens het spelen van de game verandert er dus weinig. De wijzigingen zijn vooral te vinden om de actie heen. Nieuw is bijvoorbeeld de mogelijkheid om een reeks klassieke momenten uit de geschiedenis van de Major League na te spelen. Dat moment waarop Babe Ruth met zijn honkbalknuppel naar de tribunes wees, ten teken van dat hij een homerun zou gaan slaan, en dat vervolgens ook echt deed? Je kunt het nu zelf beleven, alsmede een groot aantal andere bekende en minder bekende historische momenten.

Risk spelen met de MLB

Ook nieuw is de Conquest-modus. Nee, grapje, dat is helemaal niet waar. Conquest is sinds MLB The Show 16 al onderdeel van de game, maar neemt dit jaar wel een prominentere plaats in. In deze spelmodus moet je met een fictief roster vol sterren heel Amerika zien te veroveren. Dat doe je door in de aanvalsfase tegels op de kaart in te nemen, op een manier die lijkt op hoe dit in Risk werkt. In de volgende fase kun je eventueel fans van andere teams 'stelen' door die teams te verslaan in een wedstrijd. Daarna kun je de gebieden die je bezit versterken met extra 'fans', waarmee je in de volgende aanvalsfase weer andere gebieden kunt innemen. Probeer je een gebied van een ander team in te nemen, dan zul je een wedstrijd moeten spelen of simuleren. Uiteindelijk bereik je de Stronghold - de thuisbasis - van een team. Versla je dat team daar, dan is het uitgeschakeld voor de rest van het potje. De grap daarbij is dat de moeilijkheidsgraad vastzit aan het aantal fans van beide teams. Hoe groter het verschil in jouw voordeel, hoe makkelijker je de game voor jezelf kunt maken. Is er een klein verschil, dan moet je in een hogere moeilijkheidsgraad spelen en is het moeilijker dat team uit te schakelen. Zo werk je je dus een weg door de kaart, tot je uiteindelijk heel Amerika hebt veroverd.

Net als vorig jaar staat het verdienen van in-game beloningen centraal in MLB: The Show 19. In elke spelmodus verdien je ervaringspunten en Stubbs. Met die Stubbs kun je op de online marktplaats allerlei items kopen voor gebruik in je Franchise, Road to the Show of Diamond Dynasty. Die laatste spelmodus is ruwweg gelijk aan Ultimate Team in FIFA en blijft ook een centrale rol houden. Bij vrijwel elke spelmodus kun je pakjes of kaartjes van spelers verdienen die je vervolgens in jouw dreamteam kunt verwerken.

Sneller naar oktober

In de al langer bestaande spelmodi valt op dat de ontwikkelaars duidelijk wat meer stroomlijn hebben aangebracht. De nieuwe 'March to October'-spelmodus schotelt spelers bijvoorbeeld een seizoen voor, maar dan flink verkort. Je speelt een aantal cruciale momenten uit het reguliere seizoen en kunt daarna meteen doorpakken met het leukere deel: de playoffs. Dat is ideaal voor wie wel de intensiteit en lol van het naseizoen wil beleven, maar geen zin of tijd heeft om een heel seizoen van 162 wedstrijden door te spelen.

Zo biedt MLB: The Show 19 al met al best een aardig aanbod. De vernieuwing in dat aanbod is niet te vinden op de digitale honkbalvelden, maar vooral in wat voor spelmodi er zijn en hoe die zijn opgebouwd. In vrijwel elke langer bestaande spelmodus vind je wat leuke, nieuwe toevoegingen, terwijl er ook een paar nieuwe modi zijn bijgekomen die het geheel nog wat meer inhoud geven. Toch begrijpen we wel dat er gamers zijn die gewoon een data-update loslaten op de game van vorig jaar. Los van wat zaken in de presentatie tijdens wedstrijden 'voelt' die game dan niet bijzonder anders aan dan de nieuwe titel.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018