Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Tweakers.net Nieuwsposter

Voodoo3 2000 Review

De specs

Natuurlijk mogen de specs ook niet ontbreken. Hoewel ze gedeeltelijk al wel bekend zijn denk ik, staan ze hier toch nog even op een rijtje:

- 2D en 3D geintegreerd
- 16 MB 143Mhz SDRAM voor 16,7 miljoen kleuren
- Ondersteuning van resoluties tot 2046x1536
- Volledige 128-Bit 3D accelerator
- 300Mhz geintegreerde RAMDAC voor refresh rates van 160Hz
- 256 x 256 textures
- 6 Miljoen Triangles/sec
- 286 Megatexels/sec
- DVD Hardware Assist
- Ondersteuning DirectX, Glide and OpenGL
- Alpha-Blending
- Gepatenteerde Multi-Texturing, 2 textures/clock cycle
- Programeerbare Fog Tables
-Sub-Pixel and Sub-Texel Correction
- Gouraud Shading
- Full Hardware Setup of triangle parameters
- Support for multi-triangle strips and fans
-Single Pass, Single-cycle bump mapping
- Single Pass, Single-cycle tri-linear mip-mapping
- Sub-pixel and sub-texel correction to 0.4x0.4 resolution
- Per-pixel atmospheric fog with programmable fog zones
- Floating point Z buffer (W buffer)
- 6-bit/24-bit Z-buffer
- True per-pixel, LOD MIP mapping with biasing and clamping
- Highly accurate LOC calculations
- Texture composting for multi-texture special effects
- Support for 14 texture map formats
- 8-bit palletized textures with full bilinear filtering
- Texture compression through narrow-channel YAB format
- 2x AGP

* Systeem eisen:

- Pentium™ II AGP systeem of compatible
- CD-ROM drive
- 8MB of systeem geheugen (16MB aan te raden)
- 22MB harddisk ruimte voor alle drivers
- DOS versie 6.22 (of hoger), Windows 95 of NT 4.0 (of hoger) of Linux
- Een vrij AGP 1.0 slot (of hoger)
- GAMES!

Wat natuurlijk meteen opvalt (hmmm...) is dat ondersteuning voor 32-bit kleurdiepte ontbreekt, en dat is niet zo vreemd, want die is er gewoon niet...(aarrrghh hoor ik je al schreeuwen) Dat is dan ook een vrij grote fout van 3dfx! Alhoewel de meesten zeggen dat er bijna geen verschil is tussen 24-bit en 32-bit, maar naar mijn mening is dat bij spectaculaire lichteffecten wel degelijk te zien. Ten tweede ondersteunt de Voodoo 3 enkel het texture formaat van de Voodoo 2, en wel het formaat van 256 x 256. Dat terwijl de TNT2 en Savage4 wel degelijk 2048 x 2048 ondersteunen, wat een hoop bijdraagt aan de texture kwaliteit! Dichtbij blijft de texture dan namelijk bijna net zo scherp als veraf, terwijl de textures bij de Voodoo 3 even wazig worden als bij zijn(of haar?) voorganger. Dat wordt zeker duidelijk bij het menu van Q3TEST:

Bij de TNT2 chipset bijvoorbeeld, wordt de tekst in het menu wel haarscherp weergegeven! Foutje van 3dfx dus, en geen geringe...

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True