Door Tom Rosens

Elite Beat Agents: Getikte Japanse ritmegame

Verslaving en geluid

Elk muzieknummer staat gelijk aan een level. Aan de hand van de behaalde score krijgt de speler een beoordeling voor elk gespeeld level. Het tikken op rondjes wordt afgewisseld met het volgen van een bewegend rondje over een bepaald pad. Zo zal de speler de stylus zorgvuldig mee moeten bewegen naar waar het rondje hem leidt. Sommige rondjes bevinden zich bovenop elkaar waardoor er vlug op dezelfde plaats getikt moet worden en dan is er nog een schijf die de speler moet laten draaien door er met de stylus vluchtig cirkels op te draaien. Elke tik klinkt als een soort handgeklap, alsof iemand meeklapt met de muziek. Het getik resulteert dus niet in een geluid of toon die onderdeel is van de muziek, zoals bij Guitar Hero het geval is.

Elite Beat Agents - screenshot

Vooral als de levels wat moeilijker worden en er sneller getikt moet worden, merken we de verslavende werking van het spel. Er wordt niet meer gelet op animaties op de achtergrond, maar alleen waar het volgende rondje zich bevindt. Ook is het belangrijk om vooruit te denken en de nummering van de rondjes te onthouden, terwijl er getikt wordt. Het kan voorkomen dat de speler met zijn eigen hand in de weg zit en het scherm niet te overzien is. Gelukkig hadden we hier weinig last van, maar spelers met kolenschoppen als handen zijn gewaarschuwd. De drang om gefaalde levels opnieuw te spelen is groot en gelukkig kunnen de animaties doorgeklikt worden, want eigenlijk zijn we deze vanaf de eerste keer al zat. Niet voor niets kiezen games als Guitar Hero, Dance Dance Revolution en Donkey Konga voor gameplay zonder een verhaal. Het is jammer dat de speelduur nogal verkort wordt doordat het aantal meegeleverde muzieknummers slechts negentien bedraagt. In vergelijking met het eerste deel van Guitar Hero, biedt het gitarenspel toch achtentwintig nummers meer. Het tweede deel van Guitar Hero bevat zelfs 64 muzieknummers, iets wat niet vreemd is voor een spel dat draait om de muziek.

Elite Beat Agents - screenshot

* Geluid
Zolang er met een koptelefoon geluisterd wordt is er met de geluidskwaliteit van de nummers niets mis. De luidsprekers van de DS zelf zijn echter niet goed genoeg om muzieknummers mee te luisteren, de muziek klinkt niet helder. Dit kunnen we het spel uiteraard niet aanrekenen, daar het een beperking van de DS zelf is. Bovendien is een koptelefoon geen overbodige luxe aangezien de speler zich op de muziek zal moeten concentreren. Enige afleiding in de huiskamer of treincoupé kan de score en het humeur aardig omlaag halen. Het spel is te gebruiken met de rumble pak, waardoor elke tik resulteert in een trilling waardoor de speler alleen nog maar nerveuzer wordt.

Hoewel tussen de muzieknummers grote namen als Queen en de Rolling Stones te vinden zijn, gaat het daarbij niet om originele versies. Juist omdat het stemgeluid van dergelijke artiesten behoorlijk bekend is, valt dat nogal op en dat is jammer.

Osu! Tatakae! OuendanHadden we dan toch de Japanse versie moeten spelen? Deze versie van de game is genaamd 'Osu! Tatakae! Ouendan' en verscheen in 2005. De game werd grootschalig geïmporteerd door fans van het ritme-genre. Nintendo heeft van de Engelse versie geen simpele port gemaakt, maar eigenlijk een geheel nieuwe versie gecreëerd. De Japanse tracklist is vervangen door een Engelse, de getekende verhaaltjes zijn geheel nieuw en zelfs de dansende agenten verschillen van de Japanse versie. Ondanks de aanpassingen heeft het spel het Japanse karakter niet verloren, want de overdreven tekenstijl is uiterst aanwezig. De stijl van de animaties zal niet elke speler aanspreken en Japan-liefhebbers doen er beter aan de Japanse versie te importeren.