Tom Clancy's The Division 2 Review

Fijne loot-shooter in prachtige omgeving

Via Conflict en Dark Zones richting de Endgame

De game begint als je als lid van The Division aankomt bij het Witte Huis in Washington DC, waar het deel dat nog van de regering resteert vecht voor een laatste kans op overleving. Je helpt de aanval af te slaan en vanaf daar begint de wederopbouw pas echt. Zoals gezegd doe je dat op twee manieren, en je bent redelijk vrij om ze met elkaar af te wisselen. Missies zijn zeker in het begin wel even handig om 'je handje vast te houden' en je op weg te helpen, maar al vrij snel daarna kozen wij ervoor om op eigen houtje te gaan verkennen. Dat doe je dus vanuit het Witte Huis - je Base of Operations - maar ook vanuit kleine nederzettingen op andere plekken.

Nederzettingen ondersteunen en opbouwen

In die nederzettingen hebben groepen welwillende mensen zich verzameld om veilig te zijn voor het gevaar dat in de straten op de loer ligt. De nederzettingen staan er aanvankelijk vaak slecht voor, maar daar kun jij verandering in brengen. Door specifieke grondstoffen en voorwerpen te doneren en door bepaalde activiteiten en missies uit te voeren, volbreng je projecten die de nederzetting nieuwe voorzieningen oplevert. Dat verhoogt niet alleen het niveau van de nederzetting, maar zorgt er ook voor dat nieuwe personen zich bij je missie aansluiten. Zij voegen zich vervolgens bij je Base of Operations en openen daar nieuwe mogelijkheden. Er is bijvoorbeeld iemand die het mogelijk maakt om Clans te organiseren, er is iemand die de Dark Zones voor je opent, en iemand die je op de hoogte houdt van uitstaande bounties.

Om die reden is het dus noodzakelijk om te helpen bij de opbouw van de nederzettingen, en dit past ook goed bij het overkoepelende thema. Als het je toch niet heel erg aanspreekt, is er geen man overboord. Veel van wat je moet doen voor de projecten, doe je automatisch als je gewoon missies uitvoert, Outposts inneemt, en af en toe een 'random encounter' aangaat. Daarmee heb je de benodigde activiteiten al vrij snel te pakken, terwijl je onderweg genoeg loot opraapt om spullen te kunnen doneren. Het duurt dan ook niet heel lang voor je alle facetten van The Division 2 hebt geopend.

Conflict: PvP met teams van vier spelers

Op dat moment valt op dat alles op een leuke manier met elkaar is verweven. Alles wat je doet of kunt doen is nuttig. Neem bijvoorbeeld de PVP-modus 'Conflict', die je al vrij vroeg in de game opent. Hierin speel je met twee teams van vier spelers tegen elkaar. Het zijn simpele, niet al te lang durende potjes die op zichzelf niet direct verband houden met het verhaal. Het levert je echter wel beloningen op, in de vorm van pakketten waar je nieuwe gear uit haalt. Wij haalden dankzij een paar potjes Conflict bijvoorbeeld een rugtas met heel aardige bonussen op, en dat is natuurlijk wel lekker.

Conflict biedt een heel directe manier van knokken tegen andere spelers. Het is belangrijk om te weten dat de stats die je ontleent aan je wapens en armor in Conflict worden genormaliseerd. Dat betekent dat er een gelijk speelveld is voor alle spelers. Je kunt hooguit een lekker stabiel wapen hebben, en de kracht daarvan is niet anders dan die van andere wapens van hetzelfde type. En hetzelfde geldt voor de armor. Die normalisatie vindt ook plaats in twee van de drie Dark Zones die Washington DC rijk is. De derde geldt als 'occupied' Dark Zone. Daar zijn spelers gewoon hun eigen level. Welke zone de Dark Zone is, wisselt regelmatig.

Net als in het eerste deel is de Dark Zone vaak goed voor sterke loot. Wij kwamen er onze eerste 'gouden' items tegen, wat staat voor de High-End-classificatie. Sommige items die je in de Dark Zone vindt zijn meteen mee te nemen, maar andere items moeten eerst een decontaminatieproces ondergaan voor je ze kunt gebruiken. Dat werkt nog zoals in de eerste The Division: je roept een helikopter om je spullen op te laten halen. Gedurende de tijd dat de heli onderweg is en boven de extractiezone hangt, kunnen jij en je (eventuele) team worden aangevallen door andere spelers, die erop uit zijn om je loot te stelen. Ze veranderen dan wel in 'rogue agents' die op hun beurt kunnen worden opgejaagd door andere spelers.

Endgame: Gear Score opbouwen

De loot die je ophaalt uit Conflict of uit de Dark Zones draagt bij aan hoe sterk jouw agent is. Tot aan level 30 maakt het op zich niet veel uit hoe je aan die spullen komt, en zal succes nog niet echt afhangen van je gear. Dat verandert echter in de endgame. Vanaf Level 30 kun je een specialisatie kiezen waar een specifiek speciaal wapen aan is gekoppeld. Bovendien wordt vanaf daar je 'Gear Score' belangrijk. Dat werkt vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Light Level uit Destiny. De endgame draait uiteindelijk om het volbrengen van een aantal pittige missies tegen de geheimzinnige Black Tusk-factie. Sommige missies kun je pas uitvoeren als je een bepaalde Gear Score hebt behaald. Level 30 bereiken kost je op zichzelf al tientallen uren, en daarna gooit de engame-content er dus nog de nodige uren bovenop.

Daar komt nog bij dat Ubisoft al heeft aangekondigd dat alle content in elk geval het eerste jaar na de release gratis zal zijn, voor alle spelers. Een van de eerste updates zal een Raid toevoegen die bedoeld is om met acht spelers te worden gespeeld. The Division 2 heeft dus al veel content, en er komt alleen maar meer bij.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite