Door Tom Rosens

Redacteur

Shadowrun: een nieuwe dimensie voor first person shooters

Conclusie

Shadowrun is een welkome afwisseling van de standaard first person shooter zoals Counter-Strike en biedt afhakers van het genre een reden om zich er weer eens aan te wagen. Het strijdgebied is een schaakbord waarop beide teams in hoog tempo hun zetten moeten doen. De originele toevoeging van magie en technologie zal gevechten opleveren waarbij tegenstanders voorbijvliegen, door muren lopen en herrijzen uit de dood, en dit brengt verandering in de manier waarop shooters normaal gespeeld worden. Het wachten op Halo 3 wordt dragelijk gemaakt door Shadowrun, dat tot september zeker weet te vermaken.

Shadowrun

Pluspunten
+ Originele toevoeging van magie en gadgets
+ Verandert de manier waarop een fps gespeeld wordt
+ Xbox vs. pc

Minpunten
- Blokkerig, kaal leveldesign
- Geen destructible terrain
- Matige A.I.

Cijfer: 7,5

TitelShadowrun
Shadowrun boxart
PlatformXbox360
UitgeverFasa Studio
OntwikkelaarMicrosoft Game Studios
Release datum1 juni 2007

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik geloof dat mensen de plank mis slaan. Dit artikel gaat niet om de strijd tussen wie beter is...de PC of de XBOX! Het gaat erom hoe ze proberen deze twee "werelden" bij elkaar te laten komen.
Het is praktisch een feit dat de PC met keyboard en muis wint bij iedere shooter tenzij...en daar gaat het juist om, tenzij dat ze de Xbox variant aanpassen om ook deze gebruikers een kans te geven.

Nu is de vraag, hebben ze dit kunnen bereiken door auto-aim/groter vizier erin te brengen bijvoorbeeld? Is de gameplay en ervaring hetzelfde op de PC alswel op de XBOX?
Daar kom je alleen achter door te spelen met beide versies. :P

[Reactie gewijzigd door tictactoe op 11 juni 2007 06:58]

+2Anoniem: 138204
11 juni 2007 14:33
Windows Vista nodig + een Gold Account, dat noem ik nog eens zware nadelen. Die hadden er van mij ook bij mogen staan. Ik ga als PC gamer echt géén Live Account aanschaffen voor deze game! En ik weet zeker dat er velen zo over denken.
Auteur0Anoniem: 206413
@Anoniem: 13820412 juni 2007 19:18
Dat zijn zeker nadelen maar dan wel voor de pc-versie en de review gaat over de Xbox 360-versie.
Vreemde vergelijking, een pc en een console (spelcomputer). Een pc is "NIET" gemaakt om spelletjes ermee te doen. Er gaat veel meer geld om in pc's. denk eens... een goeie videokaart voor een pc is duurder dan die hele console. Ontwikkeling van de pc is jaren vooruit op de console, om maar niet te spreken van het feit dat een console helemaal niet gemaakt is voor de functies van een personal computer. Niet te spreken van mogelijkheden van geluidskaarten, 3d brillen, virtual reality brillen, beamers en ga zo nog maar 1000 jaar door.

Vergelijk dan bijvoorbeeld een pc met een zelfde prijskaartje als een console. Dan laat je die pc staan en haal je die console... Als je die pc dan toch hebt, laat je het console spel liggen in de winkelschappen en pak je je high end hid (human intput device) en gaat een spelletje "winnen".

Met een beetje pc zie je met een resolutie van 1600-1200 of hoger toch echt 10x zoveel als een console met een televisie eraan. Op je pc hoor je waar je tegenstader zich bevind. Op een pc kun je voor weinig geld zelfs een beamer hangen en in een donkere ruimte met een goeie stereoscopic bril met een beetje geluid.... Ik noem maar enkele verschillen. Hoe in gods christus naam kun je deze 2 dingen vergelijken............

een console is een spelcomputer. Een pc is wat de beurs van de eigenaar betaalt en dus veel "persoonlijker".

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 220981 op 9 juni 2007 23:02]

Een pc is "NIET" gemaakt om spelletjes ermee te doen
Waarom niet? De huidige spelletjes videokaarten zijn *WEL* gemaakt om spelletjes mee te doen. Ook processors en games worden wel met elkander in het achterhoofd ontworpen.
Met een beetje pc zie je met een resolutie van 1600-1200 of hoger toch echt 10x zoveel als een console met een televisie eraan.
Huidige consoles zijn gewoon 720p of 1080p (behalve de Wii dan).
Op je pc hoor je waar je tegenstader zich bevind.
Huidge consoles hebben ook gewoon surround geluid.
Op een pc kun je voor weinig geld zelfs een beamer hangen
Een beamer voor consoles is net zo duur, want.. het is dezelfde beamer :P

Oftewel: wat is je punt nu? Zowel op de pc als op de x360 kun je dit spel spelen, dus waarom zou je game-ervaring van op het ene en het andere platform niet vergelijken? Juist omdat het vrijwel hetzelfde spel is kan dat goed.
ik zou zelf persoonlijk NIET maandelijks gaan betalen voor een online FPS-shooter
dus dit spel valt voor mij al direct af qua koop :(
Ja, dat vind ik ook. Zelfs voor Counterstrike: Source heb je abbo.
Je moet denk ik echt een diehard gamer zijn wil je per maand gaan betalen.
Tenzij het een schappelijk bedragje is zoals 2 euro per maand, ga ik er niet voor dokken,
Daarom heb ik liever advertensies in games dan dit soort ongein :)
Voor Counterstrike: Source betaal je 1 keer en kan je daarna oneindig lang spelen net zolang todat de servers op zijn.
Ervaringen van andere Tweakers zijn te vinden op GoT: forum: [X360 / PC] Shadowrun
Erg benieuwd hoe deze trend zich eigen ontwikkelt. PC vs Consoles, lijkt me een mooie ontwikkeling en een opsteker voor beide markten. Je brengt ze immers bij elkaar, alleen dat je weer moet betalen voor online gamen vindt ik nog een beetje wrang, je betaalt immers al voor het spel dus voor jmijn gevoel is het een beetje dubbel op.
Volgens mij is het zo dat als je al XBOX Live hebt op de 360 dat je dat account ook op de pc kan gebruiken :)
Jammer dat je voor dit spel Vista moet hebben want om nou een heel nieuw OS te gaan kopen voor een spelletje......
Inderdaad. Dit had IMHO in het artikel wel wat meer dan 1 zinnetje mogen krijgen, gezien de controverse die erover is geweest. nieuws: XP-ondersteuning voor Vista-games in de maak

[ontopic]
Ik vraag me af wat ze doen met gebruikers die een muis op hun Xbox360 hebben aangesloten. Die hebben dan een oneerlijk voordeel, toch?
Of kan je geen muis aansluiten op de xbox?
Qua besturing zijn beide versies aan elkaar gewaagd. Het vizier is aangepast om de kansen van beide partijen op eenzelfde niveau te brengen
Als op de xbox truuks uitgehaald moeten worden om het onnauwkeurige richten teniet te doen lijkt de besturing me dus niet gelijk?

Wordt nog interessant als men een muis & kb op de xbox gaat aansluiten. Heb je de nauwkeurige besturing van een pc maar je mag nog steeds slechter mikken dan iemand die dezelfde controls op een pc gebruikt.
Volgens mij ook wel een bewuste beslissing om de X360 versie er beter uit te laten zien.
"Grafisch ziet de game er vreemd genoeg beter uit op de Xbox 360, ook al draait het spel op een flinke pc."

Waarom dat vreemd gevonden wordt snap ik niet echt helemaal, een PC kan meer rekenkracht en grafische pracht teweeg brengen dan de X360, mits je een pc hebt die redenlijk up-to-date is.
Er staat dan ook dat die pc het, ondanks de rekenkracht, moet afleggen tegen de Xbox 360. Het is vreemd dat de Xbox 360 betere graphics weet te produceren dan een krachtige pc ;)
Dat vind ik dan weer helemaal niet vreemd :p
de nieuwe consoles zijn meestal een stuk beter als pcs op grafisch vlak, omdat ze ontworpen zijn om enkel dat te doen, terwijl de kracht van pcs veelzijdiger en dus minder gespecialiseerd is.
@kiang:
Dat is onzin, de consoles zijn zwaar inferieur aan een goede high-end pc, voornamelijk door het gebrek aan geheugen(vinden ze blijkbaar nog steeds te duur om in een console te stoppen), waardoor de textures een lagere resolutie krijgen.

Voorbeeld; Call of Duty 2 was een release title voor de xbox360, door het gebrek aan voldoende geheugen (512mb) konden de textures niet gedetailleerder dan 512x512 weergegeven worden, waar dat op mijn pc (athlon3700 / 1024mb ram / 7800gtx met 256mb) makkelijk met 1024x1024 ging.

Een playstation 3 heeft trouwens slechts 256mb main memory en nog 256 graphics memory. Hier zien we dus nog minder detail in de textures, maar meer in de polygonen en effecten.

De reden dat shadowrun er op de console beter uit ziet is omdat het spel hiervoor is gemaakt en (grafisch gezien) flauwtjes geport is naar PC. Dat ze de PC cripplen en de console gamers laten cheaten (auto-aim) en vervolgens roepen dat de onbalans tussen controller en keyboard/muis een fabeltje is vind ik gewoonweg walgelijk.

Je kunt allang spelletjes als unreal of halflife2 met een controller op je pc spelen en ga dan eens een LANnetje doen, wedden dat je dan keihard ingemaakt word?
Console's hebben vaak wel weer special SNELLER geheugen dan je op een normale pc kan krijgen. Misschien hebben ze geen 2Gb geheugen maar ze kunnen de gegevens er wel sneller door pompen ( zie Xdr geheugen in de PS3 bijvoorbeeld ).

En natuurlijk bij een pc is het altijd zo dat ze allemaal verschillende "codepaths" moeten ondersteunen omdat de videokaarten en cpu's nou eenmaal verschillend zijn.

Helaas zorgt dit ervoor dat console => pc ports bijna altijd lelijker zijn den pure pc games. Omdat de ports gemaakt zijn zodat ze draaien...niet om er zo mooi mogelijk op een pc uit te zien ;)
Lopen consoles niet per definitie achter qua hardware, omdat er nooit het nieuwste van het nieuwste in kan zitten (ontwikkeltijd enzo)? Dus eigenlijk is het wel raar. ;)

@DingieM

Point taken, maar dan ligt het dus grotendeels aan hoe de software geschreven is. Als een gamesbedrijf geen zin heeft in winst maken, en een spel schrijft voor alleen de laatste CPU's en GPU's wint de pc. :p

[Reactie gewijzigd door arieleks op 8 juni 2007 15:39]

eigenlijk niet vreemd, want:
- voor de PC moet er rekening gehouden worden met een breed scala aan verscheidene grafische kaarten met verscheidene performance levels;
- daarnaast moet er ook nog eens rekening gehouden worden met een breed scala aan gebruikte hoofd processors;
- vervolgens heeft de Xbox360 een substantieel veel hogere bandbreedte tussen main CPU's en GPU subsysteem en niet alleen door de hoeveelheid Gb/s (ongeveer 25+) maar ook door de veel betere samenwerking tussen CPU-geheugen-GPU.
- standaard biedt de Xbox360 een hoge mate aan parallelisme, wat je van de meeste PC's nog niet eens kunt spreken.

Dit betekent zeer simpel dat de Xbox360 door de vaste hardware en relatief hoge efficientie meer kan bereiken dan de doorsnee PC.
Het betekent volgens mij dat het een matige port is (xbox > pc conversie). Verder:
"Grafisch steekt de game niet boven toppers als Gears Of War of Halo 3 uit" , wijst ook al in die richting.

Spellen die specifiek voor DX10/PC geschreven worden, zullen er dan ook altijd beter uitzien. je hebt dan wel meestal de creme de la creme nodig om het fatsoenlijk te draaien met al die pracht en praal.
idd, crysis is daar het levende bewijs van. Nouja levend, niet echt en hij moet ook nog uit komen maar dan :).
vraag me af hoe hierop getest is, pc op een tft en de xbox op een tv? Doe dan beide op de tv testen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee