Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Wouter Tinus

Opera Software antwoordt

Mobile, Ontwikkeling

Met de mobiele versies van Opera wordt het geld verdiend: speciale edities voor telefoons, pda's, treinen (Thalys), vliegtuigen (Airbus A380, als we de hint goed hebben begrepen), spelcomputers (Wii), videospelers (Archos), televisies, enzovoorts. Opera kan een browser maken voor bijna alles met een scherm. Binnen het bedrijf onderscheidt men de afdelingen 'Mobile' (telefoons) en Devices (de rest), hoewel die in de praktijk veel dezelfde code en technieken gebruiken.

T.net: Jullie Small Screen Rendering-techniek (SSR) was een van de eerste bruikbare, maar Microsoft en Nokia werken hard om jullie in te halen. Hoe sterk voelen jullie de druk van concurrentie op het gebied van mobiele browsers? Wat is jullie sterkste punt ten opzichte van anderen?

Opera is al heel lang bezig met browsers voor kleine schermen, je zou kunnen zeggen dat ze de markt gevormd hebben. Het unieke voordeel van Opera is dat dezelfde 'core' gebruikt wordt voor alles van een telefoon tot een volwaardige pc, zodat alle features en standaarden uit de desktopversie automatisch ook op andere apparaten ondersteund kunnen worden. Andere pc-browsers zijn te zwaar om op een telefoon te kunnen draaien en de concurrentie moest dus vanaf nul beginnen. Terwijl zij nog bezig zijn om de renderkwaliteit van desktops te evenaren kan Opera verder werken aan het verbeteren van zijn techniek, onder andere door met makers van telefoons en eindgebruikers samen te werken.

T.net: Wat is de volgende stap voor Opera Mini en small screen rendering? Geloven jullie dat uiteindelijk alle content en applicaties op een mobieltje kunnen werken, of zijn er fundamentele beperkingen?

Heel veel sites werken nu al, omdat dezelfde techniek voor desktops en telefoons gebruikt wordt. Sommige sites vereisen echter een layout die op de pixel precies is en dat kan SSR niet altijd goed weergeven. In dat geval moet overgeschakeld worden op desktopstand, waarbij horizontaal en verticaal gescrolled moet worden. Belangrijkste punt is echter dat SSR het kip-ei-probleem oplost: als mensen niet mobiel internetten gaat niemand zijn sites geschikt maken voor kleine schermen, maar als geen enkele site lekker werkt gaat niemand mobiel internetten. Opera is een sterk voorstander van de 'One Web'-filosofie, waar sites gebaseerd op standaarden met hoogstens een css-wijziging op ieder apparaat kunnen werken, zonder beperkingen op het gebied van functionaliteit.

Tweakers.net op mobiele telefoon
Tweakers.net werkt in ieder geval al
T.net: Het is enkele hackers gelukt om Opera Mini op PalmOS aan de praat te krijgen, maar de methode is nogal omslachtig. Komt hier nog officiele ondersteuning voor?

Opera Mini zal standaard meegeleverd worden met de volgende generatie PalmOS. Dit is volgens iemand van Opera al aangekondigd in een persbericht, maar dat kunnen we niet vinden. Primeurtje? ;)

T.net: In de PocketPC-versie van Opera zit ondersteuning voor Flash, kunnen we dat ook voor Java/Symbian verwachten?

Waarschijnlijk niet, tenzij de standaard open wordt of Adobe hieraan mee wil werken.

T.net: Hoe belangrijk is internet op de televisie nu en in de toekomst?

Bijna iedereen gebruikt wel eens teletekst, ondanks dat het een heel primitief systeem is. Men gelooft dus dat er zeker behoefte is aan volledige toegang tot internet via de televisie, zo niet direct in het scherm danwel via een extra kastje of spelcomputer. De uitdaging is om het makkelijk te houden en Opera denkt daar een oplossing voor te hebben ontwikkeld: WebUI. Dit systeem is oorspronkelijk gebouwd voor de Nintendo Wii en is kort samengevat een browser in een browser. De engine wordt niet alleen gebruikt om pagina's te renderen, maar ook om de interface van de browser zelf weer te geven. De hele gebruiksinterface kan dus met html en css opgebouwd worden, en dat is een hele krachtige techniek om snel iets simpels te bouwen, of aan te passen aan de wensen van de klant.

* Ontwikkeling

De ontwikkelaars van Opera vormen een bont gezelschap, bestaande uit mensen van een paar dozijn nationaliteiten en geloven (in ieder geval wat betreft besturingssystemen ;)). Zij beantwoordden de meest technische vragen van dit interview.

T.net: Hoeveel van jullie code is specifiek voor een operating systeem geschreven? We horen van verschillende kanten dat de interface van Opera niet altijd netjes integreert met de rest van het systeem, en ook dat dingen als sneltoetsen en cursorgedrag afwijkend zijn. Is dat een bewuste keuze of iets wat gewoon voor verbetering vatbaar is?

Dit komt omdat Opera zoveel verschillende platforms ondersteunt, het is moeilijk om een afweging te maken tussen consistent gedrag voor alle Opera-versies en consistent gedrag tussen Opera en andere software op een bepaald systeem. Men gebruikt het liefst zo veel mogelijk universele code, maar er wordt wel steeds over nagedacht over hoe men het zo goed mogelijk kan integreren met de verschillende platforms.

T.net: Jullie gebruiken Qt van Trolltech voor jullie Linux/Unix-versies, wat is jullie mening over deze toolkit en hoe zien jullie hem in de toekomst verder groeien?

QT wordt alleen op een heel laag niveau gebruikt. De belangrijkste functie die het vervult is het leveren van een canvas waar Opera zijn eigen componenten op kan tekenen. Daarnaast worden er maar enkele functies gebruikt (bijvoorbeeld voor de menu's). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld KDE, dat veel intensiever gebruikmaakt van de componenten van QT. Een leuk weetje is dat het kantoor waar Opera nu zit vroeger bewoond werd door Trolltech, maar invloed op de ontwikkeling of een mening over de roadmap ervan hebben ze niet.

TrollTech
T.net: Hoeveel code kunnen jullie delen tussen de desktop en mobiele producten en hoe lang duurt het voor nieuwe features om zich te verspreiden naar alle verschillende edities?

Er wordt heel veel code gedeeld, de hele kern die zich bezig houdt met het renderen van html en css is bijvoorbeeld voor alle platforms hetzelfde. Features verschijnen meestal eerst in de desktopversie om vervolgens in overleg met de fabrikanten van handsets en andere apparaten 'verkleind' te worden. Hoe snel dat gaat is heel erg afhankelijk van wat voor soort feature het is.

T.net: Zijn er plannen voor ondersteuning van 64-bit extensies en multithreading?

Recent is men begonnen met het bouwen van 64-bit builds voor diverse Unix-smaken, omdat daar de meeste problemen ontstaan bij het tegelijk draaien van 32-bits en 64-bits software. In Windows en Mac OS wordt het allemaal transparant voor de gebruiker afgehandeld en is de behoefte dus niet zo groot, maar aangezien de code er nu toch geschikt voor wordt gemaakt zullen de builds waarschijnlijk ook voor deze systemen gaan uitkomen. Multithreading wordt tot op zekere hoogte al gebruikt, maar men zal blijven zoeken naar manieren om het toe te passen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True