Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

De strijd op de gamersmarkt: Guerrilla's tactiek ontsluierd

Door , 22 reacties

Varia & slot

T.net: Iedere tweaker kent Jazz Jackrabbit. Bestaat de kans dat dit konijn ooit weer tevoorschijn komt in een nieuw spel, misschien op de PS3? Of zijn er mogelijkheden om de ‘oude’ Jazz bijvoorbeeld te porten naar een soort arcadeomgeving als download voor de PS3?

Jazz the JackrabbitArjan: 'Hier had ik het onlangs nog over met Cliffyb, die het natuurlijk op xbla wilde hebben. Op zich is het wel een leuk idee om de oude Jazz op een Live/PS3-omgeving te krijgen, maar het gaat meer om een gebrek aan tijd om zoiets voor elkaar te krijgen. Wie weet krijg ik nog inspiratie…

T.net: Veel mensen in de gameindustrie komen uit de demo-scene. Krijgen ontwikkelaars bij Guerilla ook de tijd om ‘in eigen tijd‘ gebruik te maken van de ontwikkelingshardware en eventuele dev-kits om zich zo de console en omgeving nog meer eigen te maken en feeling te krijgen?

Veel tijd voor dit soort dingen blijkt er bij Guerrilla niet echt te zijn, maar toch zijn een aantal mensen wel met dergelijke projecten bezig, zo klinkt het. Er is bij de ontwikkelstudio dan ook af en toe een HomeBrew-weekend, waar mensen hun thuisprojecten aan elkaar kunnen laten zien en waar zo af en toe nieuwe ideeŽn uit kunnen komen.

T.net: Hoe staat een spelontwikkelaar als Guerrilla tegenover de mobiele markt. Denken jullie dat er een markt is voor mobile games en hebben jullie zelf plannen in die richting?

De mobiele markt wordt door Guerrilla nauwlettend gevolgd, maar voorlopig worden de mogelijkheden van een mobiele telefoon nog als 'te beperkt' beschouwd. Hoewel het leuk is om met weinig mensen binnen no-time een spelletje in elkaar te stampen, moeten de ontwikkelaars tien jaar terug in de tijd qua specificaties. Vga-telefoons met nVidia-chips bieden in dat opzicht wel perspectieven, maar echt volwaardig gamen op een gsm lijkt voorlopig nog toekomstmuziek te zijn.

T.net: Hebben jullie tot slot nog tips voor beginnende spelontwikkelaars? Welke opleidingen zijn geschikt om later in de gamesindustrie te stappen? Waar moeten game-ontwikkelaars in spe op letten en zich mee bezighouden?

Game-developerHet is volgens Guerrilla alvast gunstig dat in Nederland een steeds interessanter wordend games-klimaat heerst. Verschillende universiteiten geven reeds opleidingen in de games-hoek of bieden de mogelijkheid masters te volgen die zich specifiek op gamedevelopment en -design richten. De Hogeschool voor Kunsten Utrecht gaat dan wel al heel lang mee in de sector, maar voor programmeurs blijkt een universitaire achtergrond in een exacte studie toch een behoorlijk pluspunt te zijn. Praktijk blijft echter de beste leerschool, zo beaamt ook Michiel, en het belangrijkste blijft dan ook dat kandidaten zich met games bezighouden: zowel spelen, ontleden als maken zijn uitstekende activiteiten voor een spelontwikkelaar-in-wording.

* Slot

Terwijl wij vol smart op de nieuwe Killzone zitten te wachten, wordt er in de Amsterdamse studio's druk geprogrammeerd, gedesignd en getest. Een ding is alvast duidelijk: voor een spel als Killzone het levenslicht ziet, zijn er heel wat uurtjes gewerkt. Uit onze gesprekken met Guerrilla blijkt echter duidelijk dat game developers geen 'volkje apart' zijn, maar gewoon programmeurs. Toch schrikt het wereldje vaak potentiŽle kandidaten af en wordt er wel eens gedacht dat er in Nederland geen mogelijkheden zijn voor serieuze gameontwikkelaars. Aan die mythe probeert Guerrilla in elk geval een einde te maken. Rest ons niets meer dan het volledige Killzone-team succes te wensen en op de lanceringsdatum met z'n allen naar de winkel te hollen. Wellicht hadden heel wat tweakers gehoopt op exclusief beeldmateriaal in dit interview. Daarover kunnen wij alleen maar zeggen dat er bij Guerrilla momenteel zo hard gewerkt wordt aan een verrassing, dat er geen tijd meer bleek te zijn om plaatjes te schieten...

Killzone op PS3

Reacties (22)

Wijzig sortering
Volgens mij heb ik een foutje gespot: Arjan Brussee is nml zeker niet een van de oprichters van Lost Boys. Mischien betrokken bij de fusies met Lost Boys Games?

De oprichters zijn nml. Michiel Mol, Jan Pieter Melchior en Kees Kousemaker. Lost Boys Games was het idee en troetel kindje van Jan Pieter Melchior maar helaas werden zijn ideeen over de toekomst van gamen niet unaniem gedeeld (zeker niet in 1995). Wellicht ook door de tegenvallende verkoopcijfers van de eerste Lost Boys Games playstation game "Dodgem Arena". (Dat kan Ťcht niet aan mijn geluidseffecten hebben gelegen! :)). Anyway, uiteindelijk heeft Media Republic (lees: Michiel Mol) er toch nog een winstgevende toko van gemaakt.

Mbt toegankelijkheid van de gamedev wereld: Ik vind het niet meer dan logisch dat de lat erg hoog wordt gelegd maar daardoor is de gamedev wereld tamelijk lastig te betreden zonder succesvolle game titels op je naam (een kip-ei verhaal naar mijn mening). Mijn skillz bleken helaas niet goed genoeg voor de rigoreuze selectie voor het Killzone 3 team. Maar ik zal niet snel de hoop opgeven ooit een 3rd generation audio engine te mogen ontwikkelen.
Het valt enorm mee dat de games industrie zo gesloten is. Het is wel zo dat er een bepaald niveau verijst is, maar als je gewoon aan kan tonen dat je goed genoeg, zonder dat je professionele (game dev) ervaring hebt, zijn er genoeg bedrijven die je maar wat graag aan willen nemen. Er is op het moment namelijk best een tekort aan goede programmeurs, en de meeste bedrijven staan te springen om programmeurs.
goh, leuk marketing verhaal weer. Ik heb ook zo mijn kennisen bij bedrijven die voor zowel de ps3 en de xbox 360 ontwikkelen, en ze zeggen allemaal dat de playstation 3 een ramp is om voor te ontwikkelen. Niet eens dat het slechter is dan de xbox, maar dat het gewoon een regelrechte ramp is.
inderdaad, bij de latere vragen was het minder marketing-achtig, maar toen ze keuzes werden voorgesteld werd het er wel erg dik bovenop gelegd, bijna fanboyism-achtig.
Hoezo zou het een ramp zijn ??? omdat ze niet kunnen programmeren daarom.. Dus allemaal MIETJES !!! :P :)
voor mij niet echt verrassend allemaal, maar leuk om te lezen :)

In mijn opinie is het niet heel lastig om de gamedev wereld te betreden, die is immers veel groter dan alleen de grote studio's. Bovendien is tegenwoordig het aanbod van opleidingen in de games richting op alle vlakken ook vele malen beter dan 10 jaar geleden, wat ervoor zorgt dat je al enige ervaring kan opbouwen voordat je uberhaubt aan de slag gaat. Een groot voordeel van HBO opleidingen die niet specifiek op gaming zijn gericht maar er wel aandacht aan besteden, is ook zodat je zelf kan bekijken of het je daadwerkelijk ligt of niet.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 5 juni 2007 20:45]

Mooi verhaal, ben toch echt benieuwd wanneer de prachtige prestaties van de PS3 een keer getoond worden. Want van al die mooie filmpjes heb ik nog niks gezien..
Beetje jammer dat je je ziel en je eigen mening aan sony moet geven als ze je bedrijf overnemen. 'Wii is geen next-gen platvorm', nee grafische voortuitgang en zwaardere processoren dat is next-gen.... dus de 386 was next-gen tov de 286, de 486 tov 386, etc.
Next-gen is niet simpelweg volgende generatie hardware (en het volgende excuus om nog minder optimaliserend te programmeren).

Next-gen moet toch echt uit de gameplay komen want ik zie elk half jaar een nieuwe generatie videokaarten en weer een mooi stukje grafische vooruitgang.
Maar ze hebben wel gelijk wat betreft adventures maken voor de Wii, dat lijkt me super. Ik mis de echte spellen als Day o/t Tentacle en aanverwante adventure games.

Ik begrijp niet dat er nog steeds zo'n grote markt is voor fps, hebben we het niet allemaal al gezien. Zijn de genre's niet op? de textures niet uitgekauwd? Leuk voor af en toe op een LAN hoor maar om daar nou je volledige gamesstudio aan op te hangen.

Nou ja, ieder z'n spel.

Nog een tip voor de dromers onder ons: als jij droomt over het worden van een echte gamesprogrammeur.... dan hoop ik dat je inmiddels je eigen (simpele) game-engine hebt geschreven en er een spel in hebt gescript anders kun je beter opgeven. Een opleiding kan jou hoogstens opleiden tot een gemiddelde normale programmeur. De vakrichting, de ontwikkeltaal, de specifieke diepgang, die moet uit jezelf komen.

Als je er serieus iets mee wil doen, kijk hier eens: http://www.garagegames.com/
Ik ben het deels met je eens, voornamelijk met het feit dat de wii wel degelijk een next-gen console is en dat de revolutie in games voornamelijk komt uit vernieuwende gameplay elementen en veel minder uit grafische updates, hoewel het wel zo is dat beide enigsinds samenhangend kunnen zijn.

Waar ik het absoluut niet mee eens ben, is wat je op het laatst zegt over het schrijven van een game-engine, en over wat een opleiding te bieden heeft.

Een opleiding leid niemand specifiek op tot programmeur, maar leert je slechts de basis van het programmeren, zeker wanneer we het over HBO hebben. (MBO buiten beschouwing gelaten, ik ben nog steeds van mening dat er op het MBO veel te weinig aan principes en methodiek wordt besteed). Een opleiding heeft te bieden wat jij er uiteindelijk zelf uithaalt; jij bent degene die de diepgang bepaalt in je opleiding, naar mijn ervaring is er altijd veel ruimte voor die diepgang, zolang je het zelf wilt. Als jij streeft naar hoge cijfers, dan leer je ook veel meer dan wanneer je dat niet doet.
Opgeven zou ik zoiezo niet snel doen, anders kom je nergens :P

De Torque Engine is opzich wel aardig, maar dan moet je uiteraard wel aan de gang met de 3D engine en niet met een Game Maker/Builder achtig iets.
En toch is het mij nog niet helemaal duidelijk. Ik doe zelf nu de opleiding ICT-beheerder (mbo4) Maar wil eigenlijk de gamedevelopment richting op, de programeer kant om precies te zijn... En in m'n eentje C# studeren valt nog redelijk tegen. ;)

Iemand enige tips of opleidingen die ik zou kunnen volgen (in de buurt van Noord-brabant) om toch deze richting op te kunnen?

(edit: mijn complimenten T.net, het posten is echt een stuk sneller zo)

[Reactie gewijzigd door marking op 5 juni 2007 17:31]

Wat ik zou aanraden is om zeker na je MBO nog een HBO studie te doen en dan richting Technische Informatica.

Daar krijg je nml. heel veel programmeren en ook heel veel over de verwerking van signalen etc.

Ik doe zelf nu een HBO avondopleiding en bevalt me erg goed, je moet echter wel van programmeren houden en echt willen als je voor een avondopleiding kiest.

Verder is er geloof ik tegenwoordig ook een echte "Gamedesigners" opleiding, als ik me niet vergis in Utrecht, echter moet je hier ook grafisch van wanten weten.
(oeps eerst bericht lezen en dan pas reageren, maar het is dus idd Utrecht :*) )

[Reactie gewijzigd door BlackBurn op 5 juni 2007 18:01]

@Marking

Ikzelf (als Eindhovenaar) heb de opleiding Game Design & Development gevolgd aan de HKU in Hilversum. Als je echt de programmeerkant op wil van games, moet je dat dus niet doen, maar inderdaad gewoon een opleiding Hogere Informatica/Technische informatica (zoals BlackBurn al aangaf) gaan doen.

Bedenk alleen wel dat de game-industrie klein is, en dat je eigenlijk bijna per se naar Amsterdam/Rotterdam moet om aan een baan te komen in deze industrie. Maar goed, als programmeur heb je denk ik altijd wel genoeg back-up mogelijkheden.

Ik als modeler/texture-artist heb het moeilijker, wegens persoonlijke omstandigheden kan ik niet verhuizen naar Amsterdam/Rotterdam... en om nu iedere dag 4 uur in de trein te zitten :? nee dank je. En in de buurt van Eindhoven is eigenlijk niks te vinden of het is nog zo klein dat er voorlopig geen ruimte is voor groei.
Eerst wil ik jullie feliciteren met deze voortreffelijke nieuwe layout van Tweakers.net!

Om op het artikel te reageren:
Ik denk dat ze in BelgiŽ ook eens grondig moeten nadenken over de game industrie.
Er is zoveel creatief talent op multimedia vlak en zo'n kleine markt voor deze mensen.
Reclame is de meest commerciŽle vorm waar men terecht kan en is ook een heel kleine niche. Indien men de game industrie open zou trekken krijgen plots zowel IT gerichte als design en 3d ontwerpers meer werkgelegenheid.
Een harde wereld, maar de investeringen komen niet uit de lucht gevallen. Een risicovolle sector waar veel geld valt te verdienen. Ik denk dat de Belgische overheid eens moet bezinnen over degelijke ondersteuning!
Ik heb er ook over nagedacht om game developer te worden maar een paar jaar geleden was dat nog hellemaal niet zo interesant als dat nu is. Gelukkig inderdaad dat de game ontwikkelaar scene het erg goed doet op het moment, maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat waneer ze gamen leuk vinden ook games maken leuk vinden ;)

Leuke review trouwens, weer een rede om trots te zijn als nederlander :)
Voor mensen met ambitie op het gebied van gamedevelopment is het maken van mods een goede manier om te beginnen. Zie bijvoorbeeld het topic over halflife modding op GOT.
Leuke en interessante review

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*