Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Honor View 20-smartphone Review

48-megapixelcamera en gat in het scherm

Conclusie

De View 20 is, zo zou je kunnen zeggen, de eerste smartphone met technieken die we in 2019 veel vaker gaan zien. Het gat in het scherm komt bijvoorbeeld vermoedelijk terug in de Samsung Galaxy S10. Die heeft echter een oledscherm met het gat aan de rechterkant, volgens informatie die al online is verschenen. Ook de camera met bizar hoge resolutie en tof-sensor gaan we dit jaar in meer telefoons terugzien, net als creatieve manieren om de glazen achterkant aantrekkelijk en onderscheidend te maken.

Niet al die elementen zijn even succesvol in onze ogen. Grootste punt in de categorie 'gemiste kansen' is die tof-sensor. Geweldige hardware zonder enige onderscheidende toepassing in de huidige software. De hoge resolutie van de camera is leuk, maar de View 20 heeft niet de beste telefooncamera, alleen die met de meeste pixels. Hij doet het wel goed voor zijn prijsklasse, maar op het gebied van veelzijdigheid moet hij Huaweis eigen Mate 20 voor zich dulden, omdat die camera's met drie verschillende beeldhoeken heeft.

Wat je van het design vindt, is persoonlijk, maar zelfs een mooie glazen achterkant is kwetsbaar. Het subjectiefste én meest omstreden punt is het gat in het scherm. Is dit beter dan een inkeping? Daarvoor zul je deze telefoon echt zelf moeten zien of gebruiken. Ik vond het zelf hinderlijker dan een subtiele inkeping in het midden van de bovenkant, maar anderen hebben ongetwijfeld andere ervaringen. We kunnen het in elk geval niet als plus- of minpunt van deze telefoon zien.

Behalve de nieuwigheden is de View 20 een solide smartphone, met de voor Huawei inmiddels kenmerkende voor- en nadelen. Hij heeft een prima accuduur en beschikt bovendien over een infraroodpoort, 3,5mm-jack en usb-c-poort. De processor is krachtig, de software is vlot. Daar staat tegenover dat de bootloader vergrendeld is en Magic UI veel mensen kan afschrikken door de ingrijpende manier waarop Huawei Android in alle facetten aanpast. Bovendien heeft de View 20 forse concurrentie uit eigen stal; de Mate 20 heeft een veelzijdigere camera bijvoorbeeld. De OnePlus 6T zal meer mensen aanspreken die houden van een schonere versie van Android.

De basis van de smartphone - accuduur, snelheid en camera - is in orde, én hij heeft wat onderscheidende hardwaresnufjes en een design dat zeker opvalt in de huidige smartphonemarkt. Dit is voor Honor een uitstekend begin van 2019 en andere smartphonemerken zullen hun beste beentje moeten voorzetten om telefoons te maken die zich dit jaar met dit model kunnen meten.

Getest

Honor View 20 (6GB) Blauw

Prijs bij publicatie: € 549,-

Vanaf € 529,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Laagste prijzen voor: Honor View 20 (6GB) Blauw
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Amazon.de

Score: 3.5 (70)

€ 529,99

€ 529,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 529,99
Pakketpost vanaf €29,- € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 529,99
Bekijk

Belsimpel

Score: 4.5 (368)

€ 548,-

€ 548,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 548,-
Pakketpost losse hardware € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 548,-
Bekijk

Coolblue.nl

Score: 4.5 (960)

€ 549,-

€ 549,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 549,-
Verzending € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 549,-
Bekijk

Bol.com

Score: 4.5 (346)

€ 549,-

€ 549,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 549,-
Pakketpost (vanaf € 20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 549,-
Bekijk

MediaMarkt

Score: 2.5 (145)

€ 549,-

€ 549,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 549,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 549,-
Bekijk

Reacties (85)

Wijzig sortering
2304x1920 pixels. Dat zijn in de lengte zes beeldpunten minder dan bij het scherm van 2310x1080 pixels. Waarom dat is, is ons ook een raadsel. Misschien dat degene die het scherm heeft besteld, een typfoutje heeft gemaakt bij de mail naar het team dat de camerasoftware maakt.
Raar verhaal, zeker niemand met verstand over video-encoding op de tweakers redactie ?

2310 is niet deelbaal door 4, daar H264/H265 minimaal met 4x4 macroblocks werkt komt dat niet door de video encoder heen (zonder extra padding bovenop). Voor standaard 16x16 macroblocks (en CTU's) is de dichtsbijzijnde resolutie dus 2304.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 20 februari 2019 07:12]

En dan meteen de vervolg vraag; waarom dan niet 2308?
is niet deelbaar door 256?
Met H264 zou 2308 inderdaad kunnen (met 4x4 macroblocks), maar met zulke kleine blocks op een relatief hoge resolutie lever je een hoop encoding-efficientie in (kwaliteit/compressie-ratio) tegenover de standaard 16x16, enkel voor 4 pixels breder beeld. Bij H265 (zoals op de Honor) zit je vast aan CTU's met een minimum grootte van 16x16 (die vervolgens wel variabel verdeeld kan worden in kleinere blocks, vanaf 4x4, voor plaatselijke details).
Nee, ik heb het nog overlegd met een camera-expert, maar ook die kon geen verklaring geven waarom dit zo was. Dit klinkt heel logisch, ik ga het even toevoegen aan de review :) Thanks!
Ondanks het onnodige genitpick is de Honor View 20 in feite gewoon een dijk van een telefoon. Een vergrendelde bootloader heeft vrijwel elk merk dus die opmerking kunnen we gewoon negeren. Ik zie dat minpunt dan ook graag bij iedere Samsung, Apple, LG of welk ander merk dan ook dat telefoons standaard met een gelockte bootloader verkoopt. En tja, welke telefoon met een glazen achterkant heeft geen hoesje nodig? Dat geldt ook voor de rest dus is dat dan een minpunt?
Een vergrendelde bootloader heeft vrijwel elk merk dus die opmerking kunnen we gewoon negeren. Ik zie dat minpunt dan ook graag bij iedere Samsung, Apple, LG of welk ander merk dan ook dat telefoons standaard met een gelockte bootloader verkoopt.
Nee, je hebt de review denk ik niet gelezen. Elk merk verkoopt smartphones met een vergrendelde bootloader, maar in vrijwel alle gevallen is de bootloader te ontgrendelen. Huawei is het enige grote Android-merk dat het heeft verboden, waardoor je eromheen moet met betaalde - en dus niet door de fabrikant geleverde - diensten.

Bij Samsung is de bootloader te ontgrendelen na het zetten van een vinkje in de instellingen, bij veel merken is het een commando 'oem bootloader unlock' in Fastboot en soms vereist het het maken van een gratis account bij de fabrikant om een code te krijgen. Bij Huawei kan het gewoon niet en dat is raar.
En tja, welke telefoon met een glazen achterkant heeft geen hoesje nodig? Dat geldt ook voor de rest dus is dat dan een minpunt?
Yup. Je hebt gelijk dat het geldt voor elke telefoon. Je ziet het ook bij veel modellen staan. Soms zijn er teveel minpunten en omdat veel telefoons dit zijn gaan delen, valt hij dan af. Maar we merken het in élke review in de tekst aan als kwetsbaar punt.
Dit beantwoord zijn vraag slechts gedeeltelijk: Waarom staat dit niet als minpunt bij apparatuur van Apple?
Omdat dat apples met peren vergelijken is.
Omdat Apple geen Android gebruikt en het flashen van custom ROMs een van de voordelen van Android schijnt te zijn.

Het motormanagement van een Mercedes ga je ook niet zomaar even geflashed krijgen met een custom ROM'etje.
Ja tegenwoordig is een vergrendelde bootloader een negatief punt. Zoiets verbaasd mij.

Als we dit als trend gaan noemen dan verwacht ik dat dit punt inderdaad ook in de toekomst te zien is bij alle telefoons

Zelf vind ik dit belachelijk om dit als een negatief punt te noemen.
Ik denk juist dat het negatief kan zijn als de bootloader niet vergrendeld is

Enne hoesje is nodig door ontwerp?
Kom zeg

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 20 februari 2019 06:46]

Zelf koop ik geen telefoon meer met niet te unlocken bootloader (dan krijg je updates tot de fabrikant het genoeg vindt) dus ik vind het wel fijn dat Tweakers er bij stilstaat. Mijn op3 van 2.5 jaar oud krijgt nu (en waarschijnlijk nog jaren) nog dagelijks LineageOS updates.
Ik vind het ook wel fijn dat het er bij staat, maar het kan zowel een min -als pluspunt zijn. Dus beter staat het gewoon als aanvulling erbij.
Zelf vind ik dit belachelijk om dit als een negatief punt te noemen.
Ik denk juist dat het negatief kan zijn als de bootloader niet vergrendeld is
Je weet dus duidelijk gewoon niet waar je het over hebt. Een unlockable bootloader heb jij absoluut geen last van. Het zorgt niet voor beveiligingsproblemen zoals veel mensen (en vnl fabrikanten) doen uitschijnen.

Voor veel mensen is het echter wel een gemis, en ik snap best dat veel mensen (en dan voornamelijk tweakers, want dat zijn we toch?) met een boog rond Huawei lopen dankzij de lelijke software en daar kan je niet omheen (dankzij, jawel, de niet-unlockable bootloader)
Met Nova launcher is de Huawei software prima te doen hoor. Ik heb zelf een Honor 7 gehad en dat was gewoon een hele fijne telefoon.
Je weet dat de software meer is dan alleen de app drawer/launcher? Maar goede veel is met de nova opgelost.
Dat kan het wel zijn, bij veel fabrikanten kan je hem wel unlocken op aanvraag, bij huawai niet meer. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar als tweaker houden wij natuurlijk wel van modden enzo.
Waarom is het positief als je een telefoon niet meer zelf kunt updaten?

Met een kunststof of metalen achterkant is een telefoon steviger dan met een fancy blauw glimmende glazen achterkant. Dat is toch logisch?
Ik vind het niet kunnen unlocken van de bootloader weldegelijk een punt. Niet alleen kun je je telefoon zo langer up-to-date houden, maar het zou me ook niet verbazen als het hermetisch vergrendelen van de bootloader een opstapje is om bijvoorbeeld opeens advertenties te gaan serveren. Xiaomi flikt dat al in landen waar hun marktaandeel groot genoeg is, echter kun je daar (vooralsnog) op aanvraag de bootloader unlocken en een andere ROM flashen.
Het is een negatief punt omdat je bent overgeleverd aan de grillen van de fabrikant. Een custom ROM wordt dan moeilijk.

Mijn 4 jaar oude Galaxy Note 4 had ik dan anderhalf jaar geleden al moeten vervangen omdat er geen updates meer komen. Dit terwijl de hardware het nog goed doet. De Snapdragon 805 die erin zit i.c.m 3GB RAM is echt ruim voldoende.

De enige reden om te upgraden is dat dit nog een 32-bits SoC is en hier op termijn geen apps meer voor worden uitgebracht.
Precies, als we dan toch aan het nitpicken zijn zijn ben ik ook van mening dat bij elke Apple review een minpunt moet staan omdat je alleen lightning kabels kan gebruiken en geen USB mini/micro/C om je telefoon op te laden.
Bij Huawei maak ik mij niet enkel zorgen om backdoors in de software - wat op zich wel uitgezocht zou kunnen worden. Het locken van de bootlader is echter wel een breekpunt voor mij.

Waar ik meer moeite mee heb zijn potentiële backdoors in de hardware, zoals de SoC's en modems. Welke gevolgen dat heeft hebben we wel gezien bij het Intel debacle van de afgelopen jaren.
De enige echte backdoor die in Android telefoons zit heet Google, en daar maakt helemaal niemand zich druk over. Qua backdoors in hardware is er maar één groot lichtend 'voorbeeld' en dat is het Amerikaanse Cisco geweest met hun NSA achterdeurtje, en natuurlijk het Amerikaanse Intel met hun on-chip backdoor/management interface in hun CPU's. Oh ja, in AMD Ryzen cpu's zit ook zoiets dergelijks.
Verder is er tot op heden nog geen andere hardware gevonden met aantoonbare aangebrachte achterdeurtjes om te spioneren. Tja, behalve Android telefoons dus waar o.a. Google, FB, en wie weet welke partijen nog meer full acces hebben tot de gegevens en de hardware.
Ik zou me daar veel meer zorgen over maken.
Tja ach, je kunt je overal druk over maken maar iedere provider weet waar je bent (bij benadering), wie je hebt gebeld, waar je rijdt wordt door camera's geregistreerd, mensen loggen in op hun werk, etc etc. Onzichtbaar blijven is lastig. Ik heb alles van Google nu een jaar of 15 misschien nog wel langer, incl Photos ed en ik vind het toch ideaal hoor. En of Google mij stalkt ? Nog nóóit iets van gemerkt alleen maar gemak vooralsnog... Vindt het allemaal soms wat overdreven, je leest alleen maar over VPN, geheime accounts bla bla, maar joh, er zijn er maar héél weinig die 'een normaal leven leiden' en niet vindbaar meer zijn hoor...
Daar gaat het niet om. 1 spionerende partij als Google is al erg genoeg; dan hoef ik er zeker niet nóg eentje bij.
Ik ken geen grotere bigdata company dan google indd. Dit bedrijf is echt een leech, ik had het niet beter kunnen omschrijven.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 20 februari 2019 08:22]

Geen OpenGapps op mijn Android systeem, en maak geen gebruik van Instagram of Facebook. Ik gebruik DDG; als ik het daar niet kan vinden zet ik er een bang voor (helaas vaak !g).
Heel verstandig.
Maar bedenk dat je contacten die wel FB gebruiken, ook jou privacy doen schenden.
Ik vind het wel weer triest van Tweakers dat er geen een Xiaomi smartphone tussen staat als vergelijking, aangezien die nu ook volop verkocht woorden in Nederland, zo als de Xiaomi Mi 8 en de Xiaomi Mi Mix 2S en de Xiaomi Mi Mix 3 en de Xiaomi Pocophone F1.

Wat is daar iedere keer de rede van?

En geen benchmarks, zo dat we kunnen zien of hij sneller is dan de rest of langzamer is?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 februari 2019 19:02]

Idem dito voor Nokia 8.
Ja erg vreemd allemaal, je ziet 5 Huawei smartphones met de Honor View 20 mee gerekend, en de OnePlus 6T wat een dochter bedrijf is van Oppo, en een Samsung en een Apple, erg vreemd dat ze daar niet een Xiaomi en Nokia en LG bij konden doen.
De cijfers zijn er. Ze hoeven alleen maar getoond te worden.
Daarom, erg vreemd.
Als dit de minpunten zijn, dan zijn er eigenlijk geen minpunten. Jullie moesten iets opschrijven om het cijfer te verantwoorden.
Dat is heel persoonlijk dan, want ik ben het totaal niet met je eens.

Ik wil geen hoesje nodig hebben, vind die dingen veel te lomp en afbreuk doen aan het uiterlijk van een telefoon. Ik koop dan ook per definitie geen telefoons met glazen achterkant.

Ik heb m'n scherm regelmatig op maximale helderheid en gebruik m'n telefoon ook wel buiten in de zon, dus vind een scherm dat niet echt helder kan wel jammer. Niet onoverkomelijk, wel een minpunt.

En als ik er geen custom ROM (LineageOS met microG) op kan flashen, dan koop ik de telefoon niet. Ik begrijp dat dat heel niche is, maar een bootloader die niet ontgrendeld kan worden is echt een no-go voor mij.
En als ik er geen custom ROM (LineageOS met microG) op kan flashen, dan koop ik de telefoon niet. Ik begrijp dat dat heel niche is, maar een bootloader die niet ontgrendeld kan worden is echt een no-go voor mij.
Zo'n erge niche is het niet.
Kijk eens hoe veel mensen hier in de reacties al gezegd hebben dat ze soms custom ROMs installeren. En kijk hoe veel leden XDA heeft.

In China blokkeert Huawei ook al dat je zelf je Launcher kan veranderen. Wie weet gaan ze dat hier ook nog doen.
Niemand verplicht je om er een hoesje omheen te doen. Ik heb ook altijd telefoons met een glazen achterkant gehad en heb daar nog nooit een hoesje omheen gehad. En dat gaat al jaren goed.
Het bijgeleverde hoesje is absoluut niet lomp en doet ook zeer weinig afbreuk aan het uiterlijk, zelfs het opvallende V-patroon is nog zichtbaar door het hoesje. Ja, het is minder fancy, maar je telefoon blijft wel gewoon krasvrij. Het hoesje is behoorlijk dun en geeft zelfs meer grip op het toestel.

Over de helderheid, ik gebruik nu telefoon nu 2 weken en ik heb eigenlijk nog geen moment gehad dat het niet helder genoeg is. Zelfs afgelopen maandag, in de volle zon en buiten, was het scherm prima af te lezen.
Vind je het een slecht cijfer? Ik vind het een te hoog cijfer voor het gebodene.

- camera is goed, maar niet de top.
- batterijduur is goed, maar niet de top
- geen Oled
- matige helderheid
- rare software
- bootloader niet te unlocken

Van mij had er een 7.0 mogen staan.
Ik denk dat de prijs daarbij meegespeeld heeft. Deze is voor het topmodel uit de serie van een fabrikant best redelijk.

Daarnaast is het een telefoon die zich qua looks en interface best weet te onderscheiden van de andere telefoons. Iets dat in het huidige landschap best knap is.

Huawei heeft de pech dat er op hoog niveau een politiek spel plaatsvindt. De vraag is in hoeverre dit echt terecht is en niet gewoon een zoveelste manier is om China een hak te zetten. Bovenop de handelsbeperkingen etc.

Een mogelijkheid om zelf je eigen rom te mogen draaien, had een klein stukje van die onzekerheid weg kunnen nemen. Het is jammer dat uitgerekend dat nu niet mogelijk blijkt. (Hoewel ook dat voor schijnveiligheid had kunnen zorgen. Maar wie zegt dat dit bij toestellen van andere fabrikanten niet net zo goed het geval is).
China is juist veel te vrij gelaten. Het land heeft geen open economie zoals westerse landen, maar profiteert wel van de open westerse economieën.

Daarom neemt de welvaart in China toe, en die van Nederland af. Ook in 2019, wat volgens de VVD een keerpunt zou worden, stijgen de lasten opnieuw harder dan ons netto inkomen en gaan we er weer op achteruit.

De EU haalt niet eens de helft van de economische groei van China.

Van mij mag China wel harder aangepakt worden. Trump heeft dat heel goed gezien. Maar Trump is dan ook geen ambtenaar maar een zakenman. Het beste wat de VS kon overkomen.
Wij profiteren net zo goed van een land als China, vooral de vele mensen die niet zo'n dikke portemonnee hebben en daar veel spulletjes bestellen tegenwoordig.
En veel westerse bedrijven laten daar toch maar al te graag "goedkope" arbeid verrichten.
Op zich ben ik het wel met je eens maar het is niet echt zwart/wit, in principe word alles over de rug van burgers uitgevochten.

En de VVD doet niets anders dan liegen, toch zijn nog steeds vele Tweakers gecharmeerd van deze partij.
Het is inderdaad wel fijn dat onze electronica betaalbaar wordt door China.

Ik vraag me wel af waar wij nog blijven als de trend doorzet: steeds meer producten komen uit China.
En de VVD doet niets anders dan liegen, toch zijn nog steeds vele Tweakers gecharmeerd van deze partij.
Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Zojuist is weer bekend geworden dat Wiebes de lastenverzwaring voor energie te gunstig heeft voorgesteld. Ooit was verkeerd informeren een doodzonde, tegenwoordig is het een pré voor een mooie carrière.
Haha dus jij gelooft de groeicijfers die de Chinese overheid voorleest?

Ik zou de inkoopmanagers index er eens naast houden.

De officiele groeicijfers van China zijn al jaren een farce en alleen mensen die geen idee hebben schermen ermee.
Het mooie aan plus- en minpunten is dat iedereen andere waarde aan ze hecht waardoor het eindoordeel (cijfer) ook zeer subjectief is.
Hoe zit het bij deze telefoon met het updatebeleid? Of wordt er (bewust)?) niet ingegaan over eventuele toezeggingen van de fabrikant over hoelang er updates beschikbaar zijn en hoe snel deze is met het uitrollen van software updates?
Mijn honor 8 heeft 2 Android updates gekregen. De release was 6.0 en heeft naar het einde van vorig jaar toe de update naar 8.0 gekregen.

Vond ik toch bijzonder net in vergelijking met wat ik van andere fabrikanten gewoon ben. De mijne (honor 8 ) is inmiddels 2 jaar oud en werkt nog als nieuw. Van mijn kant niets dan lof voor Honor.

[Reactie gewijzigd door Jebus4life op 20 februari 2019 11:01]

Same here, alleen de accu wordt wel minder hier. Maar heb ook heel veel screentijd en is 2 jaar lang 2x per etmaal opgeladen geweest.

Dus dan mag het ook wel een keertje.
Het staat inderdaad niet in het artikel.
De P20 pro en nog 2 andere toestellen kregen eind december de Android Pie update. Niet heel snel dus, maar ook niet langzaam.

Op de Huawei Mediapad M5 die nog geen jaar uit is heb ik al sinds oktober volgens mij geen update meer gezien.

Het hangt dus heel erg van het model af, maar echt snel zijn ze niet. En ze ondersteunen toestellen ook niet echt lang. Vaak maar 1 en soms 2 Android updates.

Het is dus gewoon slecht te noemen.
Ben ik het niet mee eens. De beveiligingsupdates komen nog wel gewoon en een nieuwe Android versie is bij een Huawei een beetje de vraag of dat wel zo boeiend is. Ze passen zoveel aan de software aan en hun toestellen bevatten zodanig veel features die stock Android helemaal niet heeft dat de stap van Android 8 naar 9 niets nieuws heeft gebracht op Huawei toestellen.

Als ik nou een android one toestel ofzo had gehad waarbij een soort stock android hoort, dan zou ik wel staan te springen om Android 9, want die brengt overduidelijk wel veel verbeteren. Stock Android is écht heel kaal. Dingen als adaptive battery enzo zijn wel leuk. Maarja, dat is spul dat in een ander jasje al jaren op een Huawei te vinden is, dus daar is de noodzaak niet zo aanwezig.
Ik zie niet vaak een telefoon van binnen, maar dit lijkt me nog al een zooitje.

Heel eerlijk gezegd zie ik het verschil niet eens meer tussen de camera kwaliteiten vanaf 2018. Mogelijk door een 1080p scherm op het werk. Of het nu 12MP of 48MP is, het is volgens mij niet eens meer zichtbaar. Ik weet dat MP niet heel veel zegt over de kwaliteit, maar alle cameras zijn wel oke het laatste jaar. Voorkant is wel gaaf, de achterkant vind ik niet zo.

Ik heb het al vaker gezegd... En doe het gewoon nog een keer. Ik zie toch liever het formaat van een iPhone 5 met fullscreen dan de huidige maten. Ik kan zelf niet linksboven en linksonder in de hoek (rechtshandig) komen bij mijn iPhone X, dit stoort mij dagelijks.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 20 februari 2019 08:05]

Een kleine telefoon kan bijna niet meer gemaakt worden zonder iets in te leveren.

Bij Apple werd de 3,5 mm aansluiting ingeleverd vanwege ruimtegebrek. Bij OnePlus zeiden ze dat het nodig was voor nieuwe mooie features.

Als je ziet hoe weinig ruimte die aansluiting kost (misschien 0,5%), dan besef je ook dat het bouwen van een kleine telefoon een onmogelijke opgave is.
Daarom dat het bij Android niet uitmaakt hoe groot je telefoon is,omdat je altijd softwarematige knoppen onderaan je scherm hebt,waarmee je alles kunt navigeren. Dus je vingers blijven bijna altijd onderaan,wat veel prettiger werkt!Een groot scherm blijft in mijn ogen veel prettiger voor mee te werken en af te lezen.Vooral filmpjes en teksten.Je hoeft standaard niets meer in te zoomen,dus eigenlijk win je altijd tijd en gebruiksgemak!
Ik vind het erg jammer dat er in de review zo lang stil wordt gestaan bij de mogelijke backdoors. Zullen we daar weer over beginnen als er bewijs is? Daarnaast is dat risico er niet voor elke smartphone van een chinese fabrikant?

Even terugkomend op de smartphone. Het agressieve powersaving beleid is dus wel echt problematisch. Het gat is wel een innovatieve oplossing, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een subtiele notch of geen notch.
Ik vindt het erg jammer dat mensen zoals jou daarin nog geloven of denken alleen China dit doet.

Daarnaast is er nog nooit echte bewijsmateriaal voorbij gekomen dan een beetje propeganda verhaaltjes. Echt spijtig met dit soort lui.

On-topic:
Daarnaast, vindt ik zelf de Xiaomi mi 9 toch wel de betere smartphone. Hoop snel dat er een globale band20 model uitkomt.
- bootloader te ontgrendelen.
- goede Xiaomi / XDA community voor roms.
- nieuwste Snapdragon 855
- ook een 48MP camera. 2X zoom.
- In-display fingerprint
- Amoled screen
- heeft ook een 12GB variant if needed.
€560 - €750 moet haalbaar zijn..

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 20 februari 2019 07:57]

Ik begrijp je reactie niet helemaal. A. Waar zou ik volgens jou in geloven B. Ik beweer ook niet dat alleen chinese fabrikanten dit zouden kunnen doen. De reden waarom ik aangeef dat je dit bij elke chinese fabrikant kan gebeuren is dat de argumentatie die gebruikt bij Huawei ook vaak gebruikt wordt bij andere chinese fabrikanten. Dan bedoel ik met name het niet open kaart beleid van China.
Je komt over alsof alleen China doet, en dit alleen aangekaard moet worden bij een ''Chinese smartphone'' zo kom je over. Was het een Apple had je dit vast en zeker niet gedaan. Iedereen doet het en kom niet alleen bij ''Chinese producten'' propaganda stories vertellen vindt dat juist zo jammer van dat sort kind of people.

Maar goed on-topic weer.
China heeft juist een open beleid, het is algemeen bekend en daar doen ze ook echt niet geheimzinnig over dat ze invloed en controle willen hebben bij iedere in China gevestigd bedrijf.

En het is bij jou een geloof omdat er nooit een backdoor bewezen is aanwezig te zijn, dus zie daar enkel een geloven in maar voor de rest niks.

Tevens is Huawei een internationaal succesnummer van China, waarom zouden ze de kip met gouden eieren slachten als ze ook gewoon op de ouderwetse (lees onze eigen westerse methoden) kunnen "spioneren".

Al met al geloof jij voornamelijk in wat de Amerikanen aangezwengeld hebben om hun eigen markt vooral te beschermen tegen concurrenten en dat heeft weinig met veiligheid te maken en alles met financiën.
Jah helemaal als Snowden al jaren terug heeft laten zien dat de NSA dit zowieso al doet.
Deze telefoon blijkt tegen de stroom in een 3,5mm hoofdtelefoon aansluiting te hebben, dat is voor veel gebruikers (waaronder ik) een een extra + puntje waard..
Er zijn veel meer nieuwe smartphones die zo'n aansluiting hebben. Vergeet bijvoorbeeld Samsung niet.
Ik denk dat het ontbreken een van de redenen is dat HTC afgestraft is. En OnePlus gaat dat ook merken.
In de prijsklasse tot 600 euro heb je veel te kiezen, het is maar net waar je eigen voorkeur ligt. Ga je voor safe, kies dan lekker de Samsung S9. Die is nu dusdanig in prijs verlaagd en scoort op alle vlakken goed.

Wil je GEEN notch, kies dan lekker voor de Mi Mix 3. Krijg je er wel een slider voor terug. En een gratis draadloze oplader!

Goede camera? De LG G7 is een mooie keus!

De beste software ervaring? Kies dan voor de OnePlus 6T. Krijg je er een inscreen vingerscanner bij. Tof, maar wel wat langzaam.

Wanneer kies je dan de Honor View 20? Ik denk op basis van een frisse look met goede specs (snelheid, camera en accuduur).
En binnenkort ook nog de Xiaomi Mi 9 waarvan de geruchten er ook erg goed uit zien.
Zeker waar! De Mi9 zou het beste toestel kunnen worden, qua prijs-kwaliteit verhouding.
Worden er geen video review's meer gedaan op tweakers?
Jawel, maar niet bij deze telefoon. Binnenkort komen er genoeg video's over telefoons online, don't worry ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True