Rage 2 Preview

Nadere blik op een levendige spelwereld

Doldwaze ritten en memorabele gesprekken

Hoewel dat baasgevecht - en de andere gevechten - vermakelijk waren, is dat niet wat onze aandacht het meest trok tijdens deze speelsessie. Het vinkje bij 'de combat zit goed in elkaar' hadden we immers al in een eerder stadium gezet. Nee, dit keer waren onze ogen met name gericht op de interactie met de vele personages in de spelwereld, de mate van vrijheid die je als speler op elk moment geniet, en wat er zoal te doen is in de spelwereld. En net als een half jaar geleden stelde Rage 2 niet teleur.

Rijden en schieten

Meteen bij het begin van de speelsessie kregen we te maken met iets dat we nog niet hadden kunnen doen: rijden in een van de voertuigen. Bewapende voertuigen zijn gemeengoed in de spelwereld van Rage 2, en Walker heeft zelf ook een gevaarlijke bolide. In dit geval ging het om een wagen met een machinegeweer en raketten aan boord, maar later kwamen we ook nog een auto tegen die mijnen kan droppen. De spelwereld wordt doorlopend onveilig gemaakt door groepjes vijanden met dat soort auto's, dus je kunt er maar beter op voorbereid zijn. Onze openingsmissie confronteerde ons met enkele lichte en een wat zwaarder voertuig, dat dankzij enkele zwakke plekken gemakkelijk was uit te schakelen. Klein puntje van kritiek: een systeem waarbij zwakke plekken geel oplichten? Tja ... het werkt, maar het is wel een tikje voorspelbaar. Hoe dan ook, het rijden en het schieten tijdens het rijden werkt soepel en goed, en dat is een behoorlijk groot pluspunt voor een game waarin je regelmatig wat afstanden moet afleggen. Er is overigens ook een fast-travelsysteem, zodat lange afstanden rijden al snel niet per se meer nodig is.

Na het doldwaze ritje bereikten we Wellspring, de grootste stad in de wereld van Rage 2. Hier stond een afspraak met de burgemeester op het menu, wat toevallig ook een van de sleutelpersonen is bij 'Project Dagger'. Wat dat precies is? Dat weten we nog niet, anders dan dat het een manier moet zijn om de aanval in te zetten op The Authority, waar General Cross nog steeds bij aan het hoofd staat. Walker moet, om het project van de grond te krijgen, met drie sleutelpersonen samenwerken, waarvan de burgemeester van Wellspring er dus een is.

Levendige spelwereld

Op weg naar de afspraak bleek echter al snel dat er veel meer te doen is. Rage 2 zit namelijk vol met allerlei extra activiteiten, die soms ook gepaard gaan met ontmoetingen met andere personages. Zo bleek dat we tijdens het wandelingetje naar waar de burgemeester zich ophoudt al snel een vijftal andere missies en/of activiteiten verzamelden die we wel of niet konden onderzoeken. In deze sessie sloegen we dat alles uit tijdsoverwegingen over, maar het idee van een levendige spelwereld komt goed over. Dat beeld wordt verder versterkt door de aanwezige handelaren die allerlei verschillende bruikbare grondstoffen en/of consumables hebben en die waardevolle spullen kunnen kopen van Walker.

Toch is de levendigheid en het ogenschijnlijk brede aanbod in bezigheden niet wat de meeste indruk maakte. Eenmaal in gesprek met de personages in het spel laat Rage 2 zien dat het in deze scènes met de beste games mee kan. De stemacteurs die we nu hebben gehoord zijn uitstekend, en hun stemmen worden begeleid door prima gezichtsanimaties en andere lichaamstaal. De speelsessie kende maar een paar van deze wat uitgebreidere gesprekken, maar stuk voor stuk waren ze van hoog niveau en smaakten ze naar meer. Dat voorspelt veel goed voor het verhalende element in Rage 2. Spelers lijken desgewenst een duidelijke verhaallijn te kunnen volgen, waarin tussenscènes met kleurrijke personages het geheel van flink wat kwaliteit voorzien.

Arks

Wie behoefte heeft aan een minder gecontroleerde, vrijere aanpak, kan ook met Rage 2 uit de voeten. De spelwereld ligt vol plaatsen die waardevolle spullen kunnen bevatten. Net als in de eerste Rage kun je specifieke 'Arks' vinden waar je nieuwe speciale vaardigheden kunt vrijspelen. Deze Arks staan bekend om hun waardevolle inhoud, wat allerlei gespuis aantrekt. Op deze plekken schotelt Rage 2 spelers dan ook vaak net wat lastiger gevechten voor, al hadden we er ook niet direct bijzonder veel moeite mee. Wat de wereld verder nog te bieden heeft, is deels een vraagteken. We reden immers genoeg ogenschijnlijk interessante gebieden voorbij waar we omwille van de tijd nog niet naartoe konden.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite