Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Verdienmodellen bij games

Dlc, lootboxes, halve games en early access

Crowdfunding en early access

Crowdfunding

Wat moet je als onafhankelijke ontwikkelaar zonder de financiële ondersteuning van reuzen als Take-Two Interactive of Ubisoft? Crowdfunding is een middel dat met name door indie-ontwikkelaars wordt ingezet om toch aan voldoende geld te komen. In uitzonderingsgevallen levert dat enorme bakken met geld op, zoals in het geval van Star Citizen. Deze game is al jarenlang in ontwikkeling en lijkt door de opgeschoven releasedata en de productieduur onderhand een gebed zonder einde te worden, maar onlangs maakte Chris Roberts bekend dat in 2020 in ieder geval het singleplayergedeelte zal uitkomen. De vijf verschillende studio's die aan deze potentieel indrukwekkende ruimtesimulatiegame werken, kunnen ondanks het gebrek aan een uitgever rekenen op voldoende financiering; inmiddels is er via crowdfunding een kleine 213 miljoen dollar opgehaald. En daar komt nog een recente private investering van 46 miljoen dollar bij.

Aan geld geen gebrek bij Star Citizen-ontwikkelaar Cloud Imperium Games, maar verreweg de meeste indie-ontwikkelaars zitten niet dermate goed in de slappe was. Voor hen is het wel eens sprokkelen, zeker als crowdfundingcampagnes op bijvoorbeeld Kickstarter, GoFundMe, Patreon of IndieGoGo te weinig opleveren.

Onderzoeksbureau ICO Partners bracht in juli in kaart hoe het er wat games betreft voorstaat op Kickstarter. Daaruit komt een gemengd beeld naar voren. Ten opzichte van de eerste helft van 2017 is er in het eerste semester van 2018 een kleine 400.000 dollar meer toegezegd voor gameprojecten. Tegelijkertijd is duidelijk dat de bedragen nogal schraal afsteken tegen de bedragen die in 2013 en 2015 werden toegezegd. Als het gaat om het totaal aantal projecten dat per half jaar wordt ingediend is er sinds de tweede helft van 2015 een duidelijke daling te zien, van 1146 naar 723 in de eerste helft van 2018. Dit meest actuele cijfer is sinds de eerste helft van 2012 nog nooit zo laag geweest.

Deze dalende trend van het aantal gameprojecten dat op Kickstarter financiering zoekt, betekent echter niet dat het aantal projecten dat er ook daadwerkelijk in slaagt om gefinancierd te worden, eveneens daalt. Het aantal succesvolle projecten schommelt al jarenlang grofweg rond de 190. In het eerste halfjaar van 2018 lag het aantal projecten dat hun gestelde financieringsdoel haalde op 23 procent; het hoogste percentage sinds de tweede helft van 2013.

Vroegtijdige toegang

Als je als ontwikkelaar echter niet het geluk hebt dat je crowdfundingcampagne succes heeft en er anderszins ook geen 213 miljoen dollar wordt binnengeharkt, moet het geld ergens anders vandaan komen. In toenemende mate is early access dan een uitkomst. De ontwikkelaars geven geïnteresseerde gamers dan tegen een relatief laag bedrag toegang tot hun game, die op dat moment nog gewoon in ontwikkeling is en zich bijvoorbeeld een pre-alpha-, alpha- of bètafase bevindt. Spelers kunnen zodoende vroegtijdig de game spelen en de ontwikkelaars krijgt hiermee alvast extra inkomsten die wel eens heel bruikbaar of zelfs noodzakelijk kunnen zijn voor het afronden van de game en het verkrijgen van feedback. Een mooie win-win-situatie dus, al is het nooit zeker dat een early access-game ook daadwerkelijk wordt afgerond en geheel opgepoetst in stabiele staat uitkomt. En de vroegtijdige toegang kan ook wel eens tegenvallen, afhankelijk van de staat waarin de game zich dan bevindt.

Het early access-verdienmodel is met name bekend geworden nadat Valve's gameplatform Steam in maart 2013 begon met Steam Early Access. Destijds werd het project opgestart met twaalf early access-titels, maar dat aantal is in de jaren erna geëxplodeerd, net als overigens het totale aantal games dat op het platform beschikbaar is. Canadese onderzoekers van de Queen's-universiteit en de Universiteit van Alberta publiceerden in juni 2017 een onderzoek naar de early access-titels op Steam. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat van de toenmalige 8025 getelde games op Steam, 1182 een early access-status hadden; dat was 15 procent van het totaal. Volgens hun cijfers steeg het aantal nieuwe early access-titels vrij spectaculair in de jaren na de introductie in maart 2013. In 2013 kwamen er 64 nieuwe early access-titels bij, wat in 2015 al uitkwam op 485 titels; een stijging van 660 procent. Van de early access-games tussen maart 2013 en februari 2016 liet 34 procent de vroegtijdige toegangsstatus achter zich. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat indie-games zeer dominant zijn: 88 procent van de early access-games zijn van individuele ontwikkelaars of kleine studio's.

Inmiddels staan er volgens SteamSpy in totaal 19.841 games op Steam, waarvan er 3046 de early access-status hebben; dat is ruim 15 procent, wat overeenkomt met de eerdere bevinding van de Canadese onderzoekers. Het percentage games op Steam dat voldoet aan het 'genre' vroegtijdige toegang is dus redelijk stabiel gebleven in de afgelopen jaren. SteamSpy meldt overigens dat er inmiddels 1376 games op Steam zijn te vinden die hun early access-status hebben afgeschud. Als die games zouden worden meegeteld, vormt het aantal early access-games op Steam ruim 22 procent van het totale aantal games.

Geïnteresseerden die door de lijst van Steam Early Access-games bladeren zullen niet snel spreken van een feest van herkenning. Het zijn voornamelijk onbekende titels van kleine ontwikkelaars die niet zo snel met hun kop boven het maaiveld uitsteken. Een uitzondering daarop was natuurlijk PlayerUnknown's Battlegrounds, dat in december vorig jaar uit de early access-status kwam. Dit spel is in de tussentijd ook voor Xbox One, PlayStation 4 en voor Android en iOS uitgekomen en is mede daardoor nog altijd heel populair.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True