Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Verdienmodellen bij games

Dlc, lootboxes, halve games en early access

Onvoltooide games

Mass Effect: Andromeda

Wat kon er nou helemaal mis gaan? Mass Effect, de sci-fi-rpg-gamereeks van BioWare kon in het verleden op nogal wat lof rekenen. Met name Mass Effect 2 werd de hemel in geprezen, maar ook het inmiddels tien jaar oude origineel en deel drie werden overwegend heel positief ontvangen. Deel vier in de serie, Mass Effect: Andromeda had deze lijn voor BioWare en Electronic Arts moeten voortzetten, maar dat ging mis en niet zo'n beetje ook. Op pijnlijke wijze constateerde John Linneman van Digital Foundry dat de nieuwste, in november speciaal voor de Xbox One X uitgebrachte verbeterde versie ervoor heeft gezorgd dat we 'eindelijk een console-versie van de game hebben die redelijk goed draait'. Die patch voor de Xbox One X, die een 4k-resolutie en voor het eerst een stabiele framerate van 30 beelden per seconde mogelijk maakt, kwam pas negentien maanden na de release van de game.

De matige prestaties, in de vorm van bijvoorbeeld de framerate die op de consoles veelal aanzienlijk onder de 30fps zat, waren echter verre van het enige probleem. Mass Effect: Andromeda werd geplaagd door een veelheid aan bugs die de game bijvoorbeeld lieten crashen. Verder werden de gezichtsuitdrukkingen van de verschillende personages flink op de korrel genomen. De blikken in de ogen van de personages werden beschreven als 'levenloos', alsof ze in een lege diepte staarden. Volgens Kotaku gingen de ogen van sommige personages soms snel heen en weer, alsof er naar een tenniswedstrijd werd gekeken waarbij de bal op hoge snelheid van links naar rechts ging. De ene na de andere gif kwam online, waarin spelers de spot dreven met de gezichts- en de reguliere bewegingsanimaties. De manier van lopen van sommige personages werd vergelijken met de loopjes van pinguïns, robots en gorilla's. En dan kon het verhaal ook al niet op veel applaus rekenen.

Op basis van de staat waarin Mass Effect: Andromeda in maart 2017 uitkwam, is de conclusie snel getrokken dat de game te vroeg op de markt kwam. Kotaku concludeerde in een uitgebreid artikel dat het debacle onder meer was te wijten aan een wissel van de regisseur, een onderbezet animatieteam, een te krappe tijdlijn en technologische uitdagingen. Met dat laatste werd bijvoorbeeld gedoeld op de Frostbite-engine van Dice. Deze engine wordt al sinds jaar en dag voor onder meer de Battlefield-games gebruikt en staat hoog aangeschreven voor bijvoorbeeld het renderen van beelden, maar het gebrek aan een animatiesysteem brak de ontwikkelaars op. De Frostbite-engine bleek nauwelijks geschikt voor rpg-games, iets waar de ontwikkelaar van Dragon Age: Inquisition ook mee te maken kreeg.

Battlefield V

De Frostbite-engine en de schitterende beelden konden Battlefield V echter ook niet behoeden voor de nodige kritiek. Nu maakte EA ook wel een potje van de marketingcampagne. Zo kwam er in mei een vreemde, slecht beoordeelde onthullingstrailer, vond Patrick Soderlund van EA het nodig om kritische Battlefield-fans de les te lezen over politieke correctheid, en werd na de release zelfs de spot gedreven met op Twitter geventileerde kritiek op de historische inaccurate weergave in het spel.

De game kon na de ietwat verlate release de kritische tendens niet ten goede omkeren. In de review van de game op Tweakers werd het punt van de kwantiteit niet zonder reden aangestipt: de game heeft simpelweg te weinig content. Op de wel aanwezige content valt los van de audiovisuele pracht ook nog genoeg af te dingen, zoals de nodige bugs en issues met de netcode. Maar wat vooral pijnlijk was, was het feit dat er bij release slechts acht maps voorhanden waren, aangevuld met een handjevol singleplayermissies. De al aangekondigde oefenmodus, die bij een nieuwe game idealiter vanaf de eerste dag beschikbaar is, kwam samen met een nieuw singleplayerverhaal en een nieuwe multiplayermap pas een maand later uit.

Veelzeggend genoeg wordt Battlefield V inmiddels al met flinke kortingen aangeboden. Superdata schat in dat er slechts 1,4 miljoen digitale exemplaren van de game zijn verkocht. En de fysieke verkopen zijn naar verluidt ook bepaald niet rooskleurig. De game heeft zonder meer potentie, maar gelet op de genoemde issues kan moeilijk anders worden geconcludeerd dat de game te vroeg is uitgebracht. Daarbij wijzen EA en Dice natuurlijk maar al te graag op het games-as-service-model van Battlefield V, waarbij er op gezette tijde steeds weer updates en nieuwe content wordt uitgebracht. Daarbij wordt ook veelvuldig benadrukt dat al deze extra content gratis is en er dus geen premium pass meer is.

Ongetwijfeld wilde EA de game per se voor het einde van dit jaar in de schappen hebben, maar de twee jaar die tussen de release van Battlefield 1 en Battlefield V zat is overduidelijk te kort geweest, zeker met de verschillende dlc die na de release voor Battlefield 1 werd uitgebracht. Wat dat betreft herhaalt de geschiedenis zich een beetje, want Battlefield 4 kwam ook twee jaar na Battlefield 3 uit en kampte bij de release met veel bugs, server-issues en glitches. Een half jaar later waren de meeste problemen weggewerkt en de game wordt nu vaak gezien als een van de beste, zo niet de beste Battlefield-game van de afgelopen jaren, maar ook Battlefield 4 was eigenlijk niet af bij de release.

Fallout 76

De fall-out na de release van Fallout 76 die ontwikkelaar Bethesda te verduren kreeg, was niet misselijk. Ook deze game is pas sinds november uit, maar wordt nu al met flinke kortingen aangeboden. De game kreeg in de Tweakers-review een 5,5, wat op Metacritic bijna precies het gemiddelde is van alle gamereviewers. Zoals altijd is het gemiddelde van de gebruikers op Metacritic nog lager, maar dit soort beoordelingen voor een grote en voorheen veelgeprezen gamereeks spreken boekdelen. Bethesda brak met Fallout 76 met de offline-traditie, door van de nieuwste titel een volledig online-avontuur te maken. Dat betekent een vaarwel aan het traditionele V.A.T.S.-systeem waarbij een gevecht in slow-motion kan worden afgewerkt en spelers de kans hebben te schieten op specifieke lichaamsdelen van bijvoorbeeld een vijandige mutant. Als onlinegame is V.A.T.S nu in real-time, wat niet bepaald op veel enthousiasme kan rekenen, mede omdat het nu weinig meer toevoegt en niet meer dat cinematografische gevoel geeft bij een gevecht.

Een andere merkwaardige keuze is het feit dat de schuilkelder in het verhaal van Fallout 76 de eerste is die open gaat na het door nucleaire bommen verwoeste Amerika. En dus is er in de wereld geen enkele npc, terwijl die in eerdere delen nou juist kleur gaven aan de spelwereld en het verhaal. De serverstabiliteit en -prestaties zijn ook niet optimaal; het simultaan ontsteken van drie nucleaire ontploffingen bleek genoeg om de server te laten crashen. Verder kampt de post-apocalyptische rpg met de nodige bugs en andere problemen, iets wat Bethesda overigens ook zelf al erkende. En dan ging het ook al mis met de draagtas voor de helm van de bijgevoegde Power Armor-editie van Fallout 76. Deze bleek van het goedkope nylon te zijn gemaakt, terwijl het van canvas gemaakt moest zijn.

Niet af

Deze drie relatief recente, onvoltooide games zijn allerminst 'bewijs' voor de stelling dat games anno nu vaker dan in het verleden niet af zijn, maar het lijkt er toch op dat dit tegenwoordig beduidend vaker het geval is dan pakweg tien jaar geleden. Het is vandaag de dag ook veel eenvoudiger en normaler om direct na de release meteen met patches te komen en zaken te fiksen en dat maakt dat wellicht sneller wordt besloten om de boel toch maar gewoon uit te brengen. Ongetwijfeld zal de druk van aandeelhouders of het hogere management simpelweg te groot zijn om te kiezen voor een Rockstar-achtige ontwikkeltijd; Red Dead Redemption 2 was zeven jaar in productie.

Het zijn overigens ook allerminst games van kleinere, onbekende studio's. De hierboven besproken games zijn grote aaa-games van grote spelers uit de industrie. Aan het hierboven besproken rijtje games had ook moeiteloos Sea of Thieves kunnen worden toegevoegd, doordat deze game bij release een chronisch gebrek had aan content in de wereld. Datzelfde gold voor No Man's Sky toen het op de PlayStation 4 uitkwam. PUBG Corp is nog altijd druk om PlayerUnknown's Battlegrounds te optimaliseren en de prestaties op een degelijk niveau te krijgen. En wellicht moet Call Duty: Black Ops 4 hier ook nog genoemd worden door het schrappen van de singleplayercampagne. Het lijkt al met al steeds normaler te worden dat games, en zeker ook de grotere titels, uitkomen in een onvoltooide staat die soms van kopers in feite bèta-testers maken; of zelfs alpha-testers.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite