Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Verdienmodellen bij games

Dlc, lootboxes, halve games en early access

Microtransacties

Lootboxes vallen weer onder de grotere noemer van 'microtransacties'. Zoals de term al aangeeft staat het voor het doen van kleine uitgaven in games. Microtransacties zijn in vergelijking met lootboxes wat minder onder een vergrootglas komen te liggen, al kunnen ook deze kleine transacties soms op flinke kritiek rekenen.

Het verlichten van de grind

Deze kritiek is vooral afkomstig van spelers en hangt vaak samen met het feit dat tegenwoordig in veel games een vorm van een progressiesysteem aanwezig is. Niet langer is alle content in een game direct vanaf de eerste minuut beschikbaar. Al jarenlang maken games gebruik van bijvoorbeeld een level-systeem; spelers kunnen in rang of level stijgen door de game te spelen en met elk level krijgen volgt er bijvoorbeeld weer nieuwe uitrusting. Dat gaat dan bijvoorbeeld om sterkere Orks in Middle-earth: Shadow of War, snellere auto's in Forza Motorsport 7, of betere wapens of wapenoptimalisaties in Call of Duty: Black Ops 4.

Een redacteur van Eurogamer laat zien dat hij vanaf tier 7 in één klap tier 200 kan halen, maar dan moet wel de portemonnee worden getrokken.

Recent was er ten aanzien van dit punt veel kritiek op Activision. Call of Duty: Black Ops 4 had bij de release nog geen microtransacties. Dat veranderde echter al snel: COD Points deden eind oktober hun intrede. Die punten zijn nodig om bepaalde wapens aan te schaffen, Special Orders op de Black Market te kopen of hogere tiers te behalen in deze zwarte markt. Vooral bij dat laatste wringt de schoen. Er zijn minstens 250 tiers en spelers krijgen beloningen voor hun progressie. Ook al heeft ontwikkelaar Treyarch de progressiesnelheid wat verhoogd, het duurt nog altijd lang. Eurogamer omschreef het als een 'ziel-vernietigende grind' en Forbes had het over 'enorm doorzwoegen'. Spelers uitten op Reddit ook onvervalste kritiek: het zou een 'verwaterde afzet-versie' van Fortnites Battle Pass zijn, waarbij het bereiken van tier 200 grofweg ruim 250 uur duurt.

Zoveel tijd in een game steken is bepaald niet voor alle gamers weggelegd. Maar ja, wat nou als je vrienden wel veel meer tijd hebben en al die leuke items wel vrijspelen? Activision speelt hier handig op in door de mogelijkheid te bieden om in één klap het tier-niveau op te hogen. Om van tier 1 naar 200 te gaan moeten in totaal zo'n 20.000 COD Points worden gekocht. Daar hangt een prijskaartje van 200 dollar aan. Technisch gezien is dat ook nog een microtransactie, al kan dat eigenlijk beter worden aangeduid met 'macrotransactie'.

Cosmetische microtransacties

Gamemakers die een progressiesysteem al dan niet bewust relatief traag maken om spelers te motiveren de grind te versnellen via microtransacties, is een praktijk die op de nodige kritiek kan rekenen. Microtransacties zijn echter ook op een andere manier beschikbaar in games, los van progressiesystemen. Ze zijn dan veelal puur aanwezig om cosmetische aanpassingen door te voeren, zoals het verkrijgen van wapens met een andere kleur of personages die er geheel anders uitzien, inclusief volledig nieuwe, afwijkende animaties. Dit soort microtransacties die puur voor andere looks zorgen, worden al jarenlang toegepast.

Met name in gratis te spelen games zijn deze cosmetische microtransacties een veelgebruikt en door gamers geaccepteerd middel om alsnog inkomsten te genereren. Riot Games en Valve halen met respectievelijk League of Legends en Dota 2 jaarlijks bakken met geld binnen, puur omdat spelers geheel vrijwillig tegen betaling van gemiddeld enkele euro's bepaalde champions en heroes van een 'total makeover' voorzien. Volgens Superdata leverden al deze microtransacties Riot Games in 2017 2,1 miljard dollar op, waarbij Valve in dat jaar 406 miljoen dollar kon bijschrijven.

Maar ook buiten het moba-genre wordt dit middel zeer succesvol ingezet. De maker van PlayerUnknown's Battlegrounds haalde volgens onderzoeksbureau Superdata in acht maanden in 2017 al 712 miljoen dollar binnen, wat door de relatief lage aanschafprijs van de shooter grotendeels aan microtransacties kan worden toegeschreven. En daar gaat Epic Games met Fortnite: Battle Royale nog eens met gemak overheen. De cosmetische beloningen die Fortnite-spelers kunnen vrijspelen op basis van de via V-Buks aan te schaffen Battle Pass, leverde het bedrijf volgens een bron van TechCrunch in heel 2018 een winst van 3 miljard dollar op. Mede omdat Epic Games met de virtuele likjes verf en hippere mode-items dit soort astronomische bedragen binnenharkt, zal het middel van de cosmetische microtransactie waarschijnlijk nog jarenlang veelvuldig in games terug te vinden zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True