Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Round-up najaarsgames 2018

Spyro, Darksiders III en meer

Two-Point Hospital

We zien de laatste jaren de trend dat oude klassiekers terugkeren in een nieuw, modern jasje. In sommige gevallen hebben we het daarbij zelfs over een compleet genre. Niet dat bijvoorbeeld 'The Sims' echt helemaal zijn verdwenen, maar het is duidelijk dat er eind jaren negentig en begin deze eeuw sprake was van een 'sim-tijdperk'. Velen van ons verloren uren, dagen, weken en complete studiejaren aan titels als Rollercoaster Tycoon, SimCity en meer, en recent zagen we met Planet Coaster en Cities: Skylines moderne versies van die games. De volgende titel in die lijst is Theme Hospital. Twee makers van dat spel richtten in 2016 Two Point Studios op, en die studio kwam eerder dit jaar met Two Point Hospital.

Titel Two Point Hospital Score
Platform Windows
Prijs § 39,99

Dat Two Point Hospital spiritueel opvolger is van Theme Hospital is duidelijk vanaf het eerste moment dat je de game opstart. Het spel kent een vergelijkbare cartoony look, en dat is dan ook meteen een van de sterkere kanten. Maar laten we bij het begin beginnen. De basis van de game is simpel: je ziet een leeg of bijna leeg ziekenhuis van bovenaf en moet die leegte omtoveren in een goed lopend ziekenhuis. Daarvoor heb je voorzieningen nodig, zoals kantoren waar dokters patiŽnten kunnen ontvangen, ruimtes waar verplegers onderzoeken kunnen uitvoeren, en diverse behandelkamers met speciale machines die nodig zijn om specifieke ziektes te kunnen behandelen. Daarnaast heb je een receptie nodig, een plek voor je werknemers om uit te kunnen rusten, toiletten, et cetera - en dan natuurlijk nog die dokters, verplegers, assistenten en conciŤrges zelf.

Binnen de kortste keren heb je je eerste een of twee ziekenhuizen ingericht en snap je hoe je patiŽnten van diagnose naar behandeling gaan en wat nodig is om dat proces succesvol te laten verlopen. De opbouw van de game laat je telkens naar een volgend ziekenhuis gaan, waar dan weer een nieuwe uitdaging bij hoort. Op die manier komen er steeds nieuwe elementen, wat het opbouwen van een ziekenhuis steeds wat uitdagender maakt. Zo hoefde je aanvankelijk alleen maar wat kantoortjes en onderzoeksruimten te plaatsen, maar moet je wat later ook rekening houden met de temperatuur in je ziekenhuis. Dan moet je ook onderzoek opstarten om behandeling van nieuwe ziektes mogelijk te maken.

Geen rode draad

De ontwikkeling daarin houdt Two Point Hospital best lang leuk, maar toch ontbreekt er iets. Er mist een rode draad, iets dat zorgt dat je na ziekenhuis nummer zeven ook een achtste en negende wilt oprichten, buiten dat je wellicht alle te verzamelen sterren wilt halen. Daar komt bij dat het inrichten en managen van je ziekenhuis toch al snel wat routinematig wordt. Je weet op een gegeven moment welke indeling werkt en maakt die feitelijk elke keer na. De game bedient je verder niet van hulpmiddelen die dit proces makkelijker maken. Je kunt bijvoorbeeld geen 'blueprint' voor een kamer opslaan om niet elke keer dezelfde kamer opnieuw te hoeven maken. Dat maakt Two Point Hospital op wat langere termijn een tikje saai, en dat soort handelingen een beetje plichtmatig.

Daar komt nog bij dat de uitdagingen in het spel redelijk scripted zijn. Per ziekenhuis is er een bepaald doel, en als je dat kent is er weinig meer echt moeilijk. Het is niet zo dat de game je scherp houdt door je ziekenhuis te analyseren en uitdagingen te geven die op dat moment lastig zijn. Daar komt bij dat de enige problemen die ontstaan, zijn toe te schrijven aan de AI. Dokters en verplegers doen soms onlogische dingen waardoor je snel geneigd bent om meer personeel aan te nemen dan noodzakelijk zou zijn. Dat is niet per se erg, maar het toont wel aan dat er aan de simulatiezijde van Two Point Hospital het nodige ontbreekt.

Dat is ook terug te zien in de zelfredzaamheid van je patiŽnten. Vaak genoeg zie je dat mensen honger of dorst hebben, of naar de wc moeten, en daar vervolgens niets mee doen. Het maakt dat je een aanzienlijk deel van je tijd steekt in het omgaan met de tekortkomingen van de AI-gedreven personen in je ziekenhuis, of het nu gaat om mensen van de staf of om patiŽnten. Zo werkt de game met een 'queue' voor patiŽnten die op hun beurt wachten. Als die patiŽnten echter besluiten om uit de rij te gaan en bijvoorbeeld iets te kopen in een kraampje, verliezen ze hun plek niet. Dat kan ertoe leiden dat er een tijd lang niemand naar binnen gaat. Dat zorgt er dan weer voor dat de dokter in kwestie gaat pauzeren en er nůg langer niemand geholpen wordt. Dit proces micromanagen is in theorie een oplossing - je kunt iemands plek in de rij handmatig aanpassen - maar haast ondoenlijk in een druk ziekenhuis.

Two Point Hospital is leuk, laten we dat voorop stellen. De game kan leunen op een leuke look en de gameplay werkt goed genoeg om vermaak te bieden. Het is jammer dat het de game ontbreekt aan diepgang. Iets meer balans in de uitdagingen had daar, samen met een iets geraffineerdere AI, een belangrijk onderdeel in kunnen zijn. Nu blijft er een game over die ondanks de duidelijk aanwezige fun-factor na een tijdje repetitief gaat aanvoelen, en de speler verliest omdat er te veel gevraagd wordt op het gebied van micromanagement. Dat maakt dat Two Point Hospital voor velen waarschijnlijk een game wordt die ooit in een Steam Sale of iets vergelijkbaars zal worden opgevist, maar niet interessant genoeg is om er nu de volle prijs voor te betalen.

Getest

Two Point Hospital, PC

Prijs bij publicatie: § 29,99

Bekijk product

Meer?

Dit is uiteraard slechts een greep uit de games die we de afgelopen maanden nog niet besproken hadden op Tweakers. We zijn ondertussen nog met enkele andere games bezig, waarover we later in december een soortgelijk artikel zullen publiceren. Daarbij zitten onder meer twee Switch-titels (nee, niet Smash Bros, dat wordt uiteraard apart besproken!) en een motorracegame. Mochten er nog andere games zijn die je gevoelsmatig hebt gemist op Tweakers, deel ze dan vooral met ons in de reacties. Wellicht pakken we die dan mee in de laatste round-up van 2018, die over enkele weken zal verschijnen.

Reacties (71)

Wijzig sortering
Komt er ook nog een review van ''Parkitect''? Die game is nu uit early acces en met campaign modus gelanceerd. Een echte waardige opvolger van de originele rollercoaster tycoon serie. Daarnaast kun je gebruik maken van de steam workshop die bommetje vol staat met achtbaan ontwerpen / scenery en complete parken.
Thanks! Heel blij dat ik deze game vind via jouw reply!
Al sinds dag 1 in Early Access gesteund, goede developers die heel open zijn. Nu aan het genieten van de Campaign Mode. Geeft me echt het RCT gevoel van vroeger. Lijkt er in veel opzichten ook op, maar wel met nieuwe toevoegingen en meer vrijheid bij het bouwen van de achtbanen. Ook elementen als Immersion (er voor zorgen dat je gasten helemaal opgaan in je park, door bijvoorbeeld het verbergen van alles wat er achter de schermen gebeurt zoals staffrooms etc.) zorgen voor nieuwe spelelementen die ook echt iets toevoegen. Top spel!
Parkitect is hier al eens besproken: reviews: Downloadable Games Special: goede en minder goede games getest

Dat was alleen wel al drie jaar geleden... dat die game zo'n lange aanloop heeft gehad, doet me een beetje twijfelen. Ene kant is de game dus echt al behoorlijk oud, andere kant kan er dus juist wel veel veranderd zijn. Ik schrijf em om, wellicht komen we er nog op terug.
Early access is in mijn boekje nog bŤta. Daar kun je dus met goed fatsoen geen review van schrijven, hooguit een preview. Een review schrijf je over iets dat officieel gereleased is, niet over een betaalde bŤta-test.
Is sinds 29 november officieel gelanceerd (1.0 versie). Early acces was overigens een beta en geen Alpha. Spel speelt al zeker een half jaar als een ''af'' product. Elke week werden er met name attracties en scenery toegevoegd (en bugfixes). Nu bij de release is dan ook de campaign toegevoegd.
Het spel nu uitgebracht als zijnde een volwaardige game [1], mag die nu volgens jouw boekje wel gereviewed worden? Sinds het spel is uitgebracht zijn er overigens 16 bugfixes doorgevoerd in v1.1. Dus doet het er nou echt toe of het nu early access v0.9 is, of final release v1.0? In dit geval blijven de bugfixes gewoon komen.

[1]: https://store.steampowered.com/app/453090/Parkitect/

[Reactie gewijzigd door jimmy_dg op 4 december 2018 11:16]

Er zijn tripple A games uitgekomen die minder compleet zijn dan deze game was in Early Acces.

Kijk naar Fallout 76 (bugfest) en Battlefield 5 (modes ontbreken).

Dus dan mag je early acces games ook wel reviewen en deze game al helemaal :)

Net voor de vakantie gekocht met een mooie aanbieding dus volgende week eens kijken wat het is.
Grappig dat als minpunt bij Spyro staat: Level design af en toe gedateerd. Het betreft natuurlijk een remake van een PSX game, waarbij de levels in principe gelijk gehouden zijn. Toch eigenlijk wel een pluspunt ipv een minpunt dat de levels dan af en toe gedateerd aanvoelen :)
Maar wel een belangrijk punt voor wie de games nu voor het eerst zou willen spelen.
Switch eigenaren koop Civ VI alsjeblieft niet.

De AI is ongelooflijk dom (zo dom dat het echt niet leuk meer is) en als je niet online met anderen kan spelen heb je ook niet de optie fatsoenlijke tegenstanders te vinden.

Tenzij je veel lokaal kan multiplayers doe je hier echt een miskoop mee.

Zeg dit al civ fan sinds civ1 met pijn in m’n hart maar koop liever een ander spel dan firaxis te belonen voor dit gedrocht.
De AI is inderdaad het grootste struikelblok bij CivVI. Maar de AI van de Switch-versie is niet slechter dan die van de pc-versie.
Pc gamers zou ik deze civ ook afraden. Het is als single player gewoon niet leuk doordat er geen uitdaging in zit.

Een beetje als een shooter waar je tegenstanders niet terugschieten maar gewoon staan te wachten tot je ze neerschiet.
wat raar ik wil hem heel graag.
civ op een handheld hoe vet is dat!
Ik ben er ook best blij mee. De AI is inderdaad niet al te best, maar desondanks heb ik nog steeds behoorlijk veel plezier van CivVI op pc. En nu dus ook onderweg, op de Switch. Als je kunt leven met de AI van de pc-versie, dan is de Switch-versie een prima draagbaar alternatief.
Nou ik ben ook civ fan van het eerste uur maar ik vermaak mij wel met deze handheld versie. Multiplayer boeit mij niet zoveel en idd de ai is net als bij de pc versie. De controls en met name late game turn tijd valt nog best mee, ondanks de matigere CPU van de switch.

Ik vind het toch wel een van de betere Ports.

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 4 december 2018 10:19]

Goede port van een slecht spelm is nog steeds een slecht spel.
Maar bij Tweakers krijg je dan gewoon minimaal een 8. Gek genoeg zie je dat vooral bij de grote titels.
Yep, alle grote games krijgen hier minimaal een 8.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 5 december 2018 00:00]

Wat het de bedoeling om 2 verschillende games te linken? Dat ging eventjes mis. :+
Het zijn twee recente voorbeelden van grote games die lager scoren dan een 8. Als reactie op @Bremg :)
Dat bedoelt Settler11, hij wilde je er even op wijzen dat je twee keer dezelfde game linkt. ;) Afijn, het punt staat, daarnaast is een goed cijfer voor Civ6 zo gek nog niet want als je een dergelijke game voor de switch koopt is dit toch de beste optie, zelfs met slechte AI.
So much voor reageren vanaf je telefoon... Dat is niet altijd een goed idee. Maar nu gefix0red... Thx :-)
Voor de mensen die zich storen aan de AI van civ VI en on-the-go willen spelen.
Er is ook een phone-versie van het bordspel "through the ages".
Persoonlijk vind ik dat een erg goed alternatief voor civ. met een AI die daadwerkelijk beter wordt, in plaats van vals speelt zoals bij civ.
Ik mis Leisure Suit Larry: Wet Dream Don't Dry [metacritic.com] in het lijstje. Jammer, want zo'n 1-paginareview had zich prima geleend bij deze game die vele mensen van vroeger nog wel kennen: Het is de minst slechte remake sinds de originele Larry series en speelt daarom best aardig weg! Leuk voor iedereen die een 'rustigere' game wilt spelen op oude maar vertrouwde point & click adventurebasis.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 4 december 2018 06:58]

Is dit een remake van het eerste deel? Want ik kende deze game nog niet. Ik zie namelijk veel locaties voorbij komen uit het eerste deel. “Buy condoms”
Nee, de game is geen echte remake maar bevat natuurlijk wel veel elementen uit de eerdere games!
Gok dat dit komt omdat hij pas net een maand uit is, daarnaast vind ik dat er niets kan tippen aan de originele LSL serie! #mijnmening
Darksiders III (PC) is net 1 week uit, dus dat zal het niet wezen denk ik.
Betreft de Nintendo Switch - CIV6: Kun je wel local multiplayer spelen? Dus dat ieder een eigen controle vast heeft zoals met andere games kan?
Ja, maar aangezien het turn based is geef je de controller door. Hotseat heet dat ;)
Hotseat zit toch niet in deze release? Of is dat toch toegevoegd?

https://www.reddit.com/r/...ch_have_hot_seat/e9urarh/
I stand corrected, het zit er inderdaad niet in.
De iPad versie heeft het wel en aangezien beide van Aspyr komen had ik wel verwacht dat de switch het ook zou hebben. Maar ik heb alleen een local lan multiplayer optie :(
Oef, goede herinneringen aan Theme Hospital. Ik ben benieuwd of Two Point Hospital minstens net zo leuk is.

"Administrator is cheating." :+

[Reactie gewijzigd door Unveiled op 4 december 2018 07:30]

De humor is wel goed, maar het wordt na 5 of 6 uurtjes spelen wel erg repetitief
Two Point Hospital destijds gekocht, vier levels gespeeld en daarna niet meer aangeraakt. Inderdaad veel herhaling helaas. De nostalgie zorgde toch voor een roze bril vrees ik.
Ik twijfel ook nog over Project Hospital. Die is wat realistischer, maar ik mis daar dat je niet 360 graden kan draaien
Hier nog een Theme Hospital fan, dus Two-Point Hospital niet kopen?
Ook Theme Hospital had veel herhaling...
Ik zou het niet doen.. de game is leuk maar gaat erg snel vervelen omdat je telkens hetzelfde kunstje doet.
Spyro Reignited Trilogy kan ik zeker aanraden! Ongeveer 10/15 uur per titel en het is gewoon ontzettend leuk om te spelen. Lekker old-school met mooie graphics.
Laatst kwam ik een vergelijkingsvideo tegen met de oude Spyro trilogie en hoe de nieuwe eruit ziet. Veel was herkenbaar bij de nieuwe versie. Als je 20 minuutjes de tijd heb kijk gerust deze video eens.
ze is als slanke dame lang niet zo sterk als War. En daarbij hebben we het niet over het effect van haar acties in de game. Je krijgt ook met Fury al je tegenstanders wel dood, dus in die zin staat Fury haar mannetje of vrouwtje wel. Fury is echter beduidend minder indrukwekkend dan Death, en al helemaal dan War. Waar Death iets mysterieus had, was War vooral heerlijk boos op alles en iedereen. Fury is minder aansprekend. Ze is ook niet heel sympathiek.
Hoezo niet zo sterk? Bedoelen ze letterlijk (tijd voordat vijand sterft) of in-lore? Waarom moet ze sympathiek zijn? "War was vooral heerlijk boos op alles en iedereen" ja dat is lekker sympathiek.
In vergelijking met Death en War is Fury een mager scharminkel dat helaas niet overdreven veel indruk maakt.
Hoezo niet? Is bredere schouders automatisch beter?

Ik ben geen social justice warrior die "sexisme" roept maar dit is gewoon geschreven door een dudebro.

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 4 december 2018 08:54]

Als je de eerste quote van jouw reactie nogmaals leest dan zul je begrijpen dat ze Fury als karakter niet zo sterk vinden. Ik kan me daar ook in vinden, ze ziet er qua design nogal saai uit en haar animaties zijn nogal houterig en niet van deze tijd.
Daarbij lijkt ze niet zo 'diep' uitgedacht/ uitgewerkt.Volgens de wikia is haar hoofdmotivatie voor dit alles haar eigen gewin, waar War vooral boos op alles en iedereen was omdat hij erin was geluisd om de Apocalypse te starten.
Mwah ik snap zijn quote/reactie wel.
Bij Death en War heb je gewoon iets meer "fantasie" mogelijkheden over hoe die dan als Horseman eruit zou kunnen zien.
Death was helemaal makkelijk; een of twee dikke zeisen geven, masker in de vorm van een skelet, beetje emo/gothich (donker lang haar), donkere/rokersstem eronder en klaar.
War was ook niet heel lastig; boze stem eronder, groot wapen om alles en iedereen mee te slachten, beetje mysterieus verhaal erachter.
Daarnaast was het verhaal van beide heren beter te koppelen; in deel 1 volg je War die erin geluist is en in deel 2 volg je Death die de daden van War ongedaan wilt maken maar zelf ook het een en ander op zijn kerfstok heeft.

Fury is daarentegen gewoon lastiger we weten daar helemaal niets over (tot dit deel) ik vind het ubergaaf dat ze een vrouw gekozen hebben en dat het eigenlijk een bad ass chick is met een vleugje kwetsbaarheid.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen als er een deel vier komt met Strife. Je kwam hem (ik ga er vanuit dat het een kerel is) al eens tegen maar zo heel indrukwekkend was dat ook niet en zijn wapens (zover ik heb kunnen ontdekken) zijn geweren. Zo heel indrukwekkend is dat dan ook niet. En dan moet daar nog een verhaal achter komen...
Tja ik snap wel dat ze zijn begonnen bij de twee indrukwekkendste personages van de Horseman.
Naar mijn mening zijn alle Darksiders games houterig en niet van deze (tijd van release) tijd. Games zoals Dante's Inferno, Bayonetta 1 en Devil May Cry waren al veel verder in dat opzicht.

Het kan dat je boos zijn op alles een betere motivatie vind dan voor je eigen gewin zijn, maar uiteindelijk zijn het karakters met 1 motivatie/eigenschap. Dat is al niet veel om mee te werken.

Daarnaast is de eerste helft van de eerste quote best duidelijk:
ze is als slanke dame lang niet zo sterk als War. En daarbij hebben we het niet over het effect van haar acties in de game. Je krijgt ook met Fury al je tegenstanders wel dood, dus in die zin staat Fury haar mannetje of vrouwtje wel.
Het gaat hier expliciet om haar fysieke aanwezigheid, en niet de gameplay of motivatie. Waarom bestaat de zin "ze is als slanke dame lang niet zo sterk als War"? Wat is het punt? En is het wel waar?

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 4 december 2018 10:29]

Naar mijn mening zijn alle Darksiders games houterig en niet van deze (tijd van release) tijd. Games zoals Dante's Inferno, Bayonetta 1 en Devil May Cry waren al veel verder in dat opzicht.
Er zit wel een groot verschil in beweging tussen dit derde deel en de eerste twee, althans van wat ik tot nu toe heb gezien, en dat is jammer.
ze is als slanke dame lang niet zo sterk als War. En daarbij hebben we het niet over het effect van haar acties in de game
Oftewel, het gaat niet over haar fysieke kracht. Je kan daarbij niet ontkennen dat er in dit spel gebruik is gemaakt van een wel heel standaard template van een vrouwelijk karakter is gebruikt. IMO zit er geen enkel persoonlijkheid in.
Oftewel, het gaat niet over haar fysieke kracht.
Ik zie het omgekeerde. Ze bedoelen niet haar acties als karakter maar haar fysieke acties.
Bedoelen ze het niet letterlijk? Je gaat veel sneller dood als Fury dan als War of Death.
Kan, maar dan zou ik dat eerder verwachten bij de latere paragraaf waar hij spreekt over de dodging mechanics en waarom deze nodig zijn.
Ik denk eerder dat ze war meer persoonlijkheid vinden hebben en dat fury een beetje 13 in een dozijn is.

En zoals samuel L Jackson zou zeggen: personality goes a long way.
Het is en blijft een Hack 'n Slash game. De enige die ik ooit heb gespeeld waar personaliteit echt invloed had was Dante's Inferno.
Jammer en helaas van DS3 voor mij en THQ.. ik had graag een vervolg gehad van dezelfde kwaliteit als de vorige delen en met name het systeem uit deel 2 en had daar wel een 40§ voor over gehad.

Er staan nog genoeg spellen voor tussen de 20§ a 40§ bovenaan mijn lijst om halverwege volgend jaar te komen dus sorry... DS3 wacht maar even tot het in de Budgetbak ligt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True