Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Round-up najaarsgames 2018

Spyro, Darksiders III en meer

Spyro Reignited Trilogy

We blijven nog even hangen bij games die hun oorsprong in de vorige eeuw vonden, want ook het paarse draakje Spyro werd in de jaren negentig geboren. Ontwikkelstudio Insomniac Games en Sony Computer Entertainment stonden destijds aan Spyro's wieg. Deze nieuwe, 'herboren' versie is gemaakt voor Toys voor Bob en wordt uitgegeven door Activision. Dat is altijd een beetje eng. Niet dat Activision een kleine jongen is, maar als studio's aan de slag gaan met andermans games, is het resultaat niet altijd even positief. Gelukkig is die angst in dit geval ongegrond en blijkt Spyro the Dragon anno 2018 nog steeds een leuk draakje, al is de game er omheen wel wat gedateerd.

Titel Spyro Reignited Trilogy Score
Platform PlayStation 4 en Xbox One
Prijs ¤ 39,99

Spyro Reignited Trilogy bevat de volledige originele trilogie, te weten Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto's Rage! en Spyro: Year of the Dragon. Feitelijk komt het in elke game op hetzelfde neer: Spyro is op de een of andere manier de enige die probleem X kan oplossen, en om dat te doen moet hij een reeks voorwerpen verzamelen in tal van verschillende werelden, met daarin telkens andere vijanden en een eindbaas. In de vijanden herken je over het algemeen steeds dezelfde archetypen. Spyro beschikt over diverse aanvallen. In de meeste gevallen red je het door een vijand te bestoken met vuur of een beuk te geven met je hoorns, al voegt de game er soms een speciale aanval aan toe. Hoe dan ook, ingewikkeld of onoverzichtelijk wordt het nooit.

Als je daarin leest dat Spyro Reignited Trilogy een makkelijke game is, dan klopt dat. Dit is een game die niet bedoeld is voor de gamer die zich kan verliezen in een game als Dark Souls of iets dergelijks, maar meer voor de 'casual' gamer die speelt om te relaxen. Dat kan met Spryo prima. Sterker nog, de vormgeving van de wezens en werelden is net als de sfeer die in die werelden hangt, heel lekker. Toys for Bob heeft alles van de grond af aan opnieuw opgebouwd, wat resulteert in een goede, moderne look. De gezichtsanimaties van de figuurtjes zijn leuk uitgevoerd en up-to-date, en datzelfde geldt voor diverse andere visuele aspecten. In de cutscenes is het niveau nog iets hoger, en daarmee doet deze Spyro-game niet onder voor een gemiddelde moderne tekenfilm.

Ook in de gameplay heeft Spyro een goede stap naar 2018 gezet. In twintig jaar tijd is de techniek aan de kant van de input natuurlijk behoorlijk verbeterd, en Spyro profiteert daar goed van. Zo werkt springen en zweven soepeler dan voorheen en kun je hoger springen door de springknop harder in te drukken. Daarnaast gaat ook het bepalen van je richting beter en nauwkeuriger dan in de oude games het geval was. Het is leuk dat Toys for Bob de mogelijkheden die Spyro per game had, in stand heeft gehouden. Je zou op zich best wat features die in het derde deel kwamen ook naar deel één kunnen brengen. Het leren van nieuwe moves was - en is - echter onderdeel van de groei van Spyro als draakje, dus dat proces heeft Toys for Bob onveranderd gelaten.

Zo laat Spyro Reignited Trilogy je urenlang springen, zweven, vijanden verbranden en vooral heel veel diamanten verzamelen, wat soms nodig is om nieuwe delen van de spelwereld te openen. De werelden verschillen genoeg van elkaar om de game tot op zekere hoogte fris te houden, maar uiteindelijk valt het geheel wel flink in herhaling. Dan proef je toch dat dit in essentie een game van twintig jaar oud is, waarbij mooiere beelden, opnieuw opgenomen geluid - en stemmen! - en soepelere besturing niet alles kunnen oplossen. Daardoor ontstijgt Spyro de status van 'vermakelijk spelletje' nooit helemaal, hoe vermakelijk het op zijn tijd ook is.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3