Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Round-up najaarsgames 2018

Spyro, Darksiders III en meer

LEGO DC Super-Villains

Je kunt tegenwoordig geen populair cultureel verschijnsel meer hebben of Travellers Tales en Warner Bros. maken er een Lego-game van. En dat is maar goed ook, want keer op keer blijkt dat de Lego-games garant staan voor veel humor en uren spelplezier. Door de jaren heen begaven we ons al in de Lego-versies van de werelden van Star Wars, Harry Potter en The Lord of the Rings. Daarnaast zijn we al talloze keren afgereisd naar de universums van Marvel en DC Comics, en ook dit keer is het de Lego-versie van de DC Comics-helden die we voorbij zien komen, al is de hoofdrol dit keer weggelegd voor de schurken, niet de helden.

Titel LEGO DC Super-Villains Score
Platform PlayStation 4, Xbox One, Windows, Nintendo Switch
Prijs ¤ 42,50

Lego DC Super-Villains gooit, zelfs nog voor je goed en wel een stuk gespeeld hebt in de game, hoge ogen. Dat begint al met de wetenschap dat de game kan leunen op de beste cast aan stemacteurs in een Lego-game ooit. Sterker nog, Lego DC Super-Villains kan zich op dat vlak meten met elke game. Mark Hamill (The Joker), Kevin Conroy (Batman) en Tara Strong (Harley Quinn) vertolken hun 'eigen' rollen zoals zij dat ook deden in de Animated Series van Batman. Daarnaast zijn ook Michael Ironside (Darkseid) en Nolan North (Ultraman) aanwezig. Dat mist zijn effect niet. De stemacteurs doen uitstekend werk en tillen het verder redelijk standaard verhaaltje - een team dat zichzelf 'Justice Syndicate' noemt heeft het originele Justice League laten verdwijnen en jij moet dat ongedaan zien te maken - naar iets bijzonders en iets dat aanvoelt als een volwaardig DC-verhaal.

Ook scoort Lego DC Super-Villains punten met de mogelijkheden op het gebied van character creation. Spelers kunnen hun eigen superschurk in elkaar zetten en daarbij kiezen voor allerlei soorten uiterlijk, diverse pakjes en natuurlijk een stijl en speciale kracht. Je eigen personage kan, als je dat wilt, centraal staan in de game, maar je kunt hem ook wisselen voor een ander personage uit het immense aanbod dat de game heeft. Het is wel slim om helden met verschillende eigenschappen te combineren, omdat niet elk personage elke handeling kan verrichten, maar daar assisteert de game je over het algemeen goed bij. De game laat je naar hartenlust personages met elkaar combineren, wat tot interessante samenstellingen kan leiden.

In die samenstellingen ga je de game door. Net als de laatste paar Lego-games is Lego DC Super-Villains in de basis een openwereld-game, waarbij de missies je steeds naar afgebakende omgevingen leiden om daar een missie te volbrengen. Dat doe je in bekende DC-omgevingen als Metropolis en Gotham City, en natuurlijk kom je daarbij voortdurend bekende DC-personages tegen. Geholpen door de uitstekende stemmen zorgen hun verschijning en de bijbehorende tussenscčnes voor sterke, haast filmische momenten, al is het dan wel op een Lego-filmset.

Die sterke momenten worden uiteraard omgeven door gameplay, en helaas is dat waar we het meest op aan te merken hebben bij Lego DC Super-Villains. Het is niet zo dat de game niet goed werkt. Als je ooit eerder een Lego-game hebt gespeeld, laat dit spel zich ook uitstekend besturen. En dat is precies waar de schoen wringt. De gameplay voelt bekend om de simpele reden dat het ook bekende materie is. Natuurlijk zijn de vijanden en de puzzeltjes net anders, maar ze zijn gebouwd op hetzelfde fundament en houden zich aan dezelfde regels als alle voorgaande games. Dat Lego DC Super-Villains daardoor vrij snel repetitief gaat aanvoelen is daardoor logisch. Dat minpunt geldt zwaarder naarmate je al meer Lego-games gespeeld hebt.

We hinken een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant gaan Lego-games ons nooit vervelen. De humor is en blijft goed en de manier waarop dat in dit spel verpakt wordt, met een oké verhaal maar vooral uitstekende stemacteurs, is echt heel goed. Daarnaast is het leuk dat je een eigen personage kunt maken, maar het is vooral fijn dat het roster aan bekende personages zo groot is en je naar hartenlust kunt wisselen en variëren. Het overheersende gevoel is echter dat we deze game op een bepaalde manier al eens gespeeld hebben. De basis van de gameplay is dusdanig gelijk aan die in voorgaande games - die ook weer niet zó lang geleden verschenen zijn - dat we nooit het gevoel hadden iets nieuws te spelen. Dat hoeft niet erg te zijn, maar is zeker iets om je van bewust te zijn voor je Lego DC Super-Villains in huis haalt en al te veel nieuws onder de zon verwacht.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3