Fallout 76 Review

Een game in een ongemakkelijke spagaat

Lange wandelingen

Dat is helaas niet alles. Het hoofdverhaal is prima, maar uiteraard ook een beetje een tutorial. Het leidt je langs de vele opties van de game en door de verschillende uithoeken van de kaart. Er zijn zes flink verschillende zones in de spelwereld die je zo leert kennen. Nadeel is wel dat het nogal wat reizen vergt, door de enorme spelwereld. Er is een systeem van fast travel, maar de hoeveelheid bottle caps die daarvoor wordt gevraagd is behoorlijk hoog. Je zult daardoor meer lopen dan je lief is.

Dat je weer een eigen C.A.M.P. kunt bouwen is leuk, maar strookt niet helemaal met het idee van de verschillende Workshops die je in bezit kunt nemen. Er is een aantal van dergelijke Workshops waar alle Workbenches in de game voorhanden zijn. Je kunt een dergelijke Workshop veroveren en in bezit nemen. Voor dat laatste betaal je een flink aantal bottle caps, waarna je de Workshop moet zien te verdedigen tegen hordes computergestuurde vijanden. Dat gaat gemakkelijker als je de Workshop uitbouwt met verdedigingswerken. Dat kan, al zul je daarvoor je eigen voorraad grondstoffen aan moeten spreken.

Review Fallout 76

De opzet is dat een Workshop daarna voor een stroom aan grondstoffen gaat zorgen. De opzet is bovendien dat spelers om het bezit van een Workshop gaan strijden, om zo toch nog enige competitie in de game te brengen. Dat lukt niet helemaal. Er is weinig belangstelling voor de Workshops. Iedereen heeft al een C.A.M.P. dat dezelfde functie vervult en dat je veel minder snel kwijtraakt. Bovendien is er ook zonder C.A.M.P. of Workshop geen gebrek aan grondstoffen. Met onderweg hier en daar wat oprapen en de verzamelde spullen vervolgens tot Scrap verwerken kom je er ook.

Bugs

Tot slot zijn er nog de vele bugs die de game parten spelen. Bethesda riep vooraf al dat we bugs konden verwachten. Sterker nog, Bethesda Game Studios heeft een reputatie op dat vlak, zowel met voorgaande Fallout-games als met de verschillende delen van The Elder Scrolls. De waarschuwing was niet voor niets, want er gaat inderdaad nogal wat fout. Er gaat veel mis bij de ragdoll physics, en lichamen en loot zweven herhaaldelijk in de lucht. De belichting laat het soms afweten en bij het bouwen van je kamp willen sommige delen om onverklaarbare reden niet passen. Hinderlijker is dat spawnpoints met enige regelmaat van de kaart verdwijnen, zodat het onmogelijk is om weer ergens tot leven te komen. Ook de crash die we mochten meemaken op het moment dat we bij het Grafton Monster de helft van zijn gezondheid hadden afgesnoept werkte niet echt motiverend.

Niet alle frustratie is op bugs terug te voeren. Er is hier ook gewoon niet goed nagedacht. Leuk al die schattige houten huisjes waar de heuvels van Appalachia mee bezaaid zijn, maar met een Power Armor aan is het lastig manoeuvreren in die kleine ruimtes. Vooral trappen zijn dan opeens behoorlijk smal. De game heeft sowieso wat moeite met krappe ruimtes. Als je daar samen met een Scorched of ander monster in bekneld komt te zitten, levert dat vreemde beelden op.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3