Fallout 76 Review

Een game in een ongemakkelijke spagaat

Lekker veel wapens

Ook het vechten in de game voelt vertrouwd. Fallout 76 is een game met veel soorten vuurwapens en haast evenveel munitie, en het is bovendien een game waarin alles dat je gebruikt aan slijtage onderhevig is. Je moet dus steeds blijven zoeken naar nieuwe wapens, waarbij de ruimte in je inventaris een belangrijke beperking is. Zoals dat hoort in een survivalgame is het constant schipperen. Omdat Fallout 76 zich volledig online afspeelt, moest Bethesda iets verzinnen voor V.A.T.S., het Vault-Tec Assisted Targeting System dat zijn intrede deed in Fallout 3. Daarmee kon je de tijd vertragen, wat richten een stuk gemakkelijker maakt. Het is een middel waarmee Bethesda de minder ervaren spelers tegemoet wil komen. De tijd vertragen in een online game is echter lastig te implementeren. Daarom is V.A.T.S. nu een soort target lock dat bovendien je kans op een treffer aangeeft middels een percentage. Dat percentage kun je beïnvloeden door net iets naar links of naar rechts te stappen. Het werkt prima.

Speelkaarten verzamelen

Verder is het aloude S.P.E.C.I.A.L., al van de partij in de eerste Fallout, op de schop genomen. Bij elk level dat je stijgt verdien je een punt dat je naar keuze toe kunt wijzen aan Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility of Luck. Verder verdien je om de paar levels een paar speelkaarten met perks, in een categorie naar keuze. Op basis van het aantal punten dat je aan een categorie toekent, kun je meer of minder kaarten aan de zeven categorieën toewijzen. De kaarten die je krijgt zijn random, dus daar speelt een zekere geluksfactor bij mee. In de praktijk krijg je genoeg kaarten. Het belangrijkste aspect is het aantal punten dat je toekent aan de zeven categorieën, en dat heb je volledig zelf in de hand. Het systeem is iets meer random maar ziet er met de vrolijke speelkaarten leuk uit, en met wat geduld krijg je perks die je wilt hebben. Het leukste is nog nog dat je kaarten die je dubbel hebt samen kunt voegen om zo een sterkere variant te maken. Dat maakt het systeem erg flexibel.

De actie in Fallout 76 is daarmee behoorlijk vertrouwd. Als je de juiste uitrusting hebt, de juiste wapens en genoeg eten, drinken, munitie, geneesmiddelen en medicijnen, kun je de wijde wereld in. Uiteraard zit Appalachia zo in elkaar dat het gebied rond Vault 76 tegenstanders bevat die gemakkelijk zijn te killen, en neemt de weerstand toe als je verder van de Vault komt. Het leuke is dat Fallout 76 weer een game is waarin je met de juiste voorbereiding en slim handelen de grootste tegenstanders de baas kunt. Mutants van twee keer jouw level kun je verslaan met de juiste wapens en wat slim gebruikmaken van dekking. Daarin is Fallout 76 opnieuw zeer bevredigend.

Review Fallout 76

Fallout 76 komt niet uit op Steam Nieuws van 7 augustus 2018
[Multi] Fallout 76 Forumtopic van 17 januari 2019 3.080