Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Fallout 76 Review

Een game in een ongemakkelijke spagaat

Merkwaardige game

Fallout 76 is een merkwaardige game, en niet alleen omdat het een game is die een online component toevoegt aan een serie die offline wordt gespeeld. Er is namelijk meer mee aan de hand. De game heet geen Fallout V, zoals je zou verwachten, en daar is uiteraard een reden voor. Die reden zal bekend zijn. Zoals in elke Fallout-game stap je bij de start uit een atoomschuilkelder, een zogenaamde Vault. Je stapt dan een barre spelwereld binnen, ergens in de V.S., ver in de toekomst. Vervolgens blijkt in alle Fallout-games tot nu toe steevast dat je niet bepaald de eerste bent die op avontuur mag in het Amerika van na die ene grote kernramp. Er zijn al allerlei mensen actief in de Wasteland. Het zijn kleurrijke figuren die zich hebben verzameld in allerhande facties. In Fallout 76 is dat voor het eerst anders. Hier ben je wel de eerste, want Vault 76 is de eerste schuilkelder die open mag. Het is het jaar 2102, slechts 25 jaar na de nucleaire ramp.

Je komt dus terecht in een lege spelwereld. Na de ramp was niet iedereen meteen dood, maar de fallout heeft inmiddels zijn tol geëist. Dat betekent niet dat er niets menselijks meer is, maar er is niemand meer met een gezond verstand. Je komt alleen Mutants en de nieuwe Scorched tegen, die beide zwaar te lijden hebben onder de gevolgen van de ramp. Het zijn twee varianten op de hersenloze zombie. Beide opereren in groepen en zullen je zonder aarzeling aanvallen als ze je in de gaten krijgen. Beide soorten kunnen niet meer praten, maar zijn wel in staat om wapens te hanteren. Communiceren kun je er niet mee, alleen knokken.

Een lange lijst met quests

Het was vooraf één van de grootste vraagtekens bij de game: hoe kun je verhalen vertellen in een wereld zonder mensen? Hoe kun je een Fallout maken zonder de kleurrijke npc's waar de serie bekend om staat? Het trieste antwoord is dat dit niet mogelijk is. Het is in Fallout 76 althans niet gelukt. De verhaaltjes en questlijnen zijn er wel. Wie aan Fallout 76 begint, ziet de lijst met quests die steeds rechtsboven in beeld blijft al snel groeien. Er is genoeg te doen, en aan al die quests zijn verhaaltjes gekoppeld die afkomstig zijn van echte mensen. Alleen zijn al die mensen dood, want niemand heeft de ramp overleefd.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True