Hitman 2 Review

Weinig nieuws, veel goeds

Blijven spelen

IO Interactive maakt flink wat werk van de herspeelbaarheid van de levels. Uiteraard kun je proberen op een heel andere manier je doel te bereiken. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor die je haast als vanzelf ontdekt als je een missie opnieuw speelt. Los daarvan heeft IO in elk level een aantal Mission Stories ingebouwd. Als je zo hier en daar je oor goed te luisteren legt, kun je uit gesprekken van computergestuurde personen opmaken dat er meer te doen is rond een van de hoofdpersonen in de missie. De Stories bieden steevast een alternatieve manier om dichterbij de mensen op je hitlist te komen. De Stories zijn vaak zeer de moeite waard, niet alleen vanwege het resultaat, maar ook vanwege de manier waarop ze in elkaar steken. Zo is er de Story waarin je een hulpeloze concurrent ongemerkt op weg helpt, en een waarin je in een lijkzak kruipt om van daaruit toe te slaan. En dan zijn er nog de vele opvallende personages waar je de exotische uitrusting van kunt overnemen. De Stories zijn daarmee de voornaamste reden om een missie opnieuw te spelen.

Los daarvan zijn er de inmiddels vertrouwde Contracts waarin spelers opdrachten voor elkaar uit kunnen zetten binnen de zes levels van de game. IO Interactive wil later nog Elusive Targets toevoegen, net als in de vorige game. Ook dat is weer een manier om de levensduur van het geheel op te rekken.

Extra spelvormen

We zijn iets minder te spreken over de twee extra spelmodi die zijn toegevoegd. In Sniper Assassin sta je op ruime afstand van de locatie waar je slachtoffers zich bevinden en kun je ze enkel met een sniper rifle uitschakelen. Daar heb je beperkt de tijd voor. De crux van de spelvorm is dat iedereen op de vlucht slaat als je zomaar wat begint te schieten. Dat kun je voorkomen door te wachten tot je slachtoffer zich op een rustige plek bevindt. Schieten is bovendien tricky omdat je lichtjes beweegt en de afstand ervoor zorgt dat je kogels met enige vertraging inslaan. Vooral personen die in paniek wegrennen zijn daardoor lastig te raken.

Dat het lastig is, is alleen maar goed. Toch is Snipper Assassin lang niet zo leuk als het echte werk, omdat je eigenlijk nauwelijks risico's loopt. Bovendien zijn er maar twee levels, en dat is wat mager. De spelvorm is wel online speelbaar tegen één andere speler. Dat laatste geldt ook voor Ghost Mode, een nieuwe spelvorm waarin beide spelers vijf kills moeten maken. Je ziet je tegenstander als geest in jouw spelwereld, maar zijn daden hebben geen gevolgen in jouw versie van de realiteit. Ghost Mode is best spannend, maar de opzet strookt niet helemaal met die van de rest van de game. Hitman is eigenlijk geen game die je onder tijdsdruk moet spelen. Haast maken bij het omleggen van tegenstanders maakt de activiteit er niet leuker op, doordat ruimte voor creativiteit ontbreekt. Aan de campagne, de Mission Stories, de Elusive Targets en de Contracts heb je echter genoeg. Daar kun je bovendien lang mee vooruit.

Tot slot probeert IO Interactive van Hitman een platform te maken. Als je de Hitman uit 2016 bezit, zie je de levels vanzelf in Hitman 2 opduiken, zodat je ze van daaruit kunt starten. Sympathiek, al vragen we ons af hoe dat gaat als de Denen aan de engine gaan sleutelen. Zijn de oude levels dan nog steeds speelbaar? En hoe zit het als je enkel de game uit 2016 bezit? Mocht IO besluiten gratis content aan de game toe te voegen, wie kan die dan spelen? Dat zijn vragen waar we nog geen antwoord op hebben.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3