Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Sony Xperia XZ3 Review

Welkome innovatie komt met een nadeel

Camera

Sony stopt al enige tijd dezelfde camerahardware in de Xperia-toestellen. Sinds de XZ Premium en de XZs bouwt Sony op de IMX400-sensor. Die is 1/2,3" groot en heeft pixels van 1,22µm. De lensopening is f/2 en dat is niet bijzonder groot voor een high-end smartphone anno 2018. Direct op de sensor zit echter 125 megabyte dram-geheugen, waarin tijdelijk een beperkt aantal beelden kan worden opgeslagen. Het schept extra mogelijkheden, omdat het direct op de sensor zit. De verbinding tussen de camera en de soc van smartphones is namelijk een stuk trager, en dat is normaal gesproken dan ook de beperkende factor.

Dit maakt slow motion met 960fps mogelijk op een 1080p-resolutie en dat is meer dan de concurrentie kan. Die gebruikt bij een dergelijke modus meestal een 720p-resolutie. De hoeveelheid dram die op de sensor past, is wel beperkt, waardoor je niet continu in de zogeheten Super Slow Motion-modus kunt opnemen. Sterker nog, de tijd waarin je met 960 beelden per seconden kunt opnemen, is maar 0,182 seconden. Dat lijkt heel kort, maar het wordt uitgerekt naar 5,8 seconden als je het afspeelt. Daarnaast wordt rolling shutter met het snelle geheugen voorkomen en draagt het bij aan betere hdr-opnames in de videomodus. Dit alles zat echter ook al op de voorgangers van de XZ3.

Verbeteringen

De verbeteringen van de XZ3 zitten volgens Sony in de softwarealgoritmen en wel op twee hoofdpunten. Ten eerste zou er meer detail zichtbaar zijn in de foto's die bij slechte lichtomstandigheden zijn genomen. We zien dat terug in de fotosamples die we hebben genomen, maar in beperkte mate. Het is geen enorme sprong vooruit, maar alle beetjes helpen. De Xperia XZ3 is echter geen topper als het aankomt op fotografie bij weinig licht. De Pixel 3, iPhone Xs en Huawei Mate 20 Pro scoren op dat vlak beter. Wat niet meehelpt, is dat Sony nog steeds geen optische beeldstabilisatie in de Xperia's zet. Dat merk je bij dit soort omstandigheden en zeker als je bijvoorbeeld op een schaars verlicht feestje staat, waar mensen veel bewegen. De sluitertijd van de XZ3 is doorgaans langer dan die van andere high-end smartphones die wel optische beeldstabilisatie hebben, en daardoor is het lastig iemand zonder bewegingsonscherpte vast te leggen.

De tweede grote verbetering zit volgens Sony in artificial intelligence, of beter gezegd: scèneherkenning. Vooral foto's van situaties waarin een groot deel uit een bewolkte lucht bestaat, gingen vaak mis. Door scèneherkenning en hdr beter toe te passen, moet dat bij de XZ3 beter uitpakken en dat is ook onze ervaring. Zie bijvoorbeeld onderstaande foto's van de Pixel 3 tegenover de XZ3. De Pixel 3 doet het bij dit soort hdr-situaties beter, zeker bij zonnige omstandigheden, maar met een bewolkte lucht belicht de XZ3 de voorgrond en de lucht behoorlijk. Voor voorbeelden van foto's met een zonnige lucht, die bij de XZ3 wel vaak overbelicht zijn, kun je in onderstaande galerij kijken.

Minpuntjes

Ik heb ook op andere vlakken een duidelijke indruk van de XZ3-camera gekregen tijdens mijn reis door Japan. Wat vooral in negatieve zin opvalt, is dat de kleuren die de XZ3 in de automatische modus vastlegt, soms wat aan de doffe kant zijn en dan dus niet van het scherm spatten, wat nu juist zo fijn kan zijn aan een oledscherm. Wat soms helpt, is om de witbalans iets warmer in te stellen, bijvoorbeeld op bewolkt, maar je zult elke situatie dan alsnog zelf moeten schatten. De weergave van groen, zoals blaadjes of grasvelden, lijkt hier het meest onder te lijden te hebben. Sony heeft het algoritme bijgeschaafd voor dit soort shots, zodat deze foto's minder vaak overbelicht zijn, maar het lijkt niet helemaal optimaal te zijn afgesteld, waardoor het groen weinig indruk maakt.

In situaties waarbij de zon onder een bepaalde hoek in de camera valt, heeft de XZ3 ten opzichte van de concurrentie vaak last van lensflare. Er zijn vrij veel foto's die niet helemaal uit de verf komen doordat er een kleurwaas over een deel van de foto is getrokken. Dit zie je bijvoorbeeld enigszins bij de zevende foto van de galerij onderaan de pagina, maar ik heb het ook een stuk erger meegemaakt. Ook is te veel inzoomen op foto's van de XZ3 geen goed idee, want er vindt nog steeds overmatige ruisonderdrukking plaats, waardoor je soms het idee hebt naar een aquarelschilderij te kijken. Sony heeft het echter wel weer een stukje teruggeschroefd en alle beetjes helpen, want de foto's ogen daardoor iets scherper dan die van zijn voorganger. Naar de randen van de lens toe wordt het beeld verder wat onscherper dan we gewend zijn van high-end smartphones van nu, dus al met al zie ik wel weer uit naar een upgrade van Sony's camerahardware.

Hoewel je kritiek kunt hebben op specifieke onderdelen van de camerakwaliteit, maakt de XZ3 over het algemeen mooie kiekjes, zoals je hieronder zelf kunt zien. Je kunt een smartphone met een betere camera kopen voor het geld dat je nu moet neertellen voor een Xperia XZ3 en ook eentje met meer camera's achterop, wat extra functionaliteit met zich meebrengt, hoewel de portretmodus vrij aardig werkt met de enkele camera. Daarmee is deze XZ3 dus geen uitblinker op dit gebied, maar de camera hoeft aan de andere kant ook weer geen dealbreaker te zijn.

De frontcamera van de Xperia XZ3 heeft een net wat grotere lensopening dan die van de XZ2 met f/1.9 en waar zijn voorganger de mist in ging met een vijfmegapixelsensor, heeft de XZ3 gelukkig dertien megapixels. De camera maakt gedetailleerde foto's bij goede lichtomstandigheden, maar het detail gaat vrij hard achteruit zodra het licht dimt. Toch zijn de foto's over het algemeen vrij kleurecht en prima te gebruiken als je niet te veel inzoomt.

Nieuwe camera-app

Sony heeft de camera-app vernieuwd en dat is goed nieuws. De app is een stuk eenvoudiger gemaakt. Aan de linkerkant zie je alle veelgebruikte instellingen, rechtsonder kun je direct naar de manuele modus toe en rechts daarvan ga je naar de diverse fotomodi, zoals slow motion, Google Lens, portretmodus en augmentedrealityeffecten. Het schakelen tussen foto- en videomodus doe je door omhoog of omlaag te vegen. Dat alles werkt prima en simpel, en de app is vlot. Wel zijn de knopjes wat klein, waardoor ik soms weleens mis drukte. Je kunt nu overigens ook snelkoppelingen maken naar specifieke cameramodi op het thuisscherm, mocht je er een vaak gebruiken.

Ook nieuw is Smart Launch. Als je de XZ3 uit je zak haalt en horizontaal houdt, detecteert het toestel dit en start hij de camera-app op. Je kunt dan alleen niet direct een foto maken, maar moet het scherm nog aanraken om te bevestigen dat de XZ3 er goed aan heeft gedaan om de camera te starten. Hoewel het goed werkt, is het probleem dat het dan net zo makkelijk is om de powerknop twee keer in te drukken of de cameraknop ingedrukt te houden terwijl je de XZ3 uit je zak haalt. Aangezien het heel soms niet werkt, ben ik al snel overgestapt op die methoden van het starten van de camera-app.

De Side Sense-functie komt trouwens ook om de hoek kijken als de camera in werking is. Je kunt in de camera-app op de rand van het scherm tikken om af te drukken. Aangezien dat nog veel meer hit or miss is dan Smart Launch, gebruik ik dit inmiddels in de praktijk niet meer.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3