Football Manager 2019 Review

Struikelt soms, maar wint alsnog

07-11-2018 • 06:00

46 Linkedin Google+

Artikel

Football Manager 2019

Er zijn jaren geweest dat Football Manager meer indruk op ons heeft weten te maken, maar dat neemt niet weg dat Football Manager 2019 nog steeds (veruit) de beste voetbalmanagersimulatie is die je kunt spelen. De game is op meerdere manieren verbeterd en toegankelijker gemaakt voor de wat minder doorgewinterde virtuele managers en kent een aantal leuke, nieuwe toevoegingen, zoals de VAR. Helaas laat de game zich tijdens wedstrijden af en toe van een wat twijfelachtige kant zien, wanneer er net wat te veel ongeloofwaardige dingen gebeuren. Dat doet een beetje afbreuk aan de game, maar niet genoeg om het spelplezier al te veel tot last te zijn, waardoor Football Manager 2019 ook dit jaar weer een leuke en verslavende game is voor elke gamer die meent het beter te weten dan een Mark van Bommel, Erik ten Hag of Giovanni van Bronckhorst.

Football Manager 2019, PC (macOS, Windows)

Prijs bij publicatie: ¤ 49,99

Vanaf ¤ 40,49

Vergelijk prijzen

'He's coming home.' De inkt op het contract van Daley Blind was nauwelijks droog, maar Ajax' marketingapparaat had zijn campagne al klaar staan. Met sfeervolle filmpjes werd de terugkomst van de international in de Johan Cruijff Arena ingeluid, en toen kon ook meteen het speculeren beginnen. Had hoofdtrainer Erik ten Hag voor Blind een plek naast ster-in-wording Mathijs de Ligt in gedachten, of zou die misschien wel vertrekken Of zou het dan toch tijd worden voor een creatievere rol voor Frenkie de Jong, waarbij Blind wellicht 'op 6' zou gaan spelen? Er werd druk gediscussieerd, maar uiteraard wist niemand het antwoord zeker. Sterker nog, waarschijnlijk was de trainer er ook nog niet helemaal uit, getuige het feit dat we Blind sindsdien op alle drie de genoemde posities hebben zien spelen. Het managen van een voetbalteam gaat gepaard met constante twijfel en veel uitproberen. Wie dat niet onderkent, heeft waarschijnlijk nog nooit Football Manager gespeeld.

De jaarlijks verschijnende simulatie van de voetbalwereld waarin je als speler de controle krijgt over een voetbalclub naar keuze, blijft de dichtste benadering van het uitoefenen van dat baantje waar zo veel druk bij komt kijken. Zoals de laatste jaren gebruikelijk is geworden, kunnen gamers 'voetbaltrainertje' spelen in de oorspronkelijke, uitgebreide variant of op een wat lichtere, meer gestroomlijnde manier. Die laatste versie heet Football Manager 2019 Touch en is ontworpen om op tablets te kunnen worden gespeeld. Er is zelfs een speciale 'touch-friendly' interface te selecteren. De game is echter ook gewoon speelbaar op desktops en laptops, en biedt daar een wat minder tijdrovende oplossing voor managers die graag de virtuele voetbalwereld veroveren maar daarnaast ook een normaal leven willen onderhouden, met werk, partners, kinderen en ga zo maar door.

De normale editie van Football Manager 2019 is bedoeld voor de hardcore speler die de game op een zo gedetailleerd mogelijke manier wil ervaren, zonder concessies te hoeven doen om een en ander wat sneller te laten verlopen. Ruwweg bevatten beide kanten van 'FM19' dezelfde onderdelen, maar het detailniveau - en daarmee de speelsnelheid - is anders. Wat in FM19 een volledig interview is, vertaalt zich in de Touch-versie naar één losse vraag. De database is daar wat kleiner, je kunt bijvoorbeeld maar drie landen actief hebben in je game. Het snelheidsverschil laat zich natuurlijk mede dicteren door hoeveel tijd je besteedt aan het zoeken van nieuwe spelers en en finetunen van je tactiek, maar de gedachte dat je pakweg twee keer zo snel door een seizoen heen gaat in de Touch-versie is plausbibel. Mocht je de game kopen, dan kun je beide varianten spelen. Het is dus niet zo dat je de ene of de andere moet kopen. Wél is het zo dat opgeslagen games niet uitwisselbaar zijn.

Opnieuw focus op toegankelijkheid

Hoewel de versies verschillend zijn, zijn er natuurlijk overeenkomsten, bijvoorbeeld in een aantal van de nieuwe features. FM19 en Touch profiteren beide van een grotere focus op nieuwe gamers. Het is SEGA al jaren een doorn in het oog dat Football Manager een behoorlijk lastig spel is om vanuit het niets mee te beginnen. De game is diepgaand en je kunt als speler heel veel zelf doen. In het verleden begon de game meer en meer opties te bieden om taken uit te besteden aan de AI, wat de druk op beginners wat moest verlagen. Dat bleek niet de gewenste 'zilveren kogel'. Taken uitbesteden kan handig zijn - en het is ook nog steeds mogelijk - maar geeft je ook het gevoel dat je wellicht niet de beste resultaten behaalt. Het is dus zaak om spelers snel en effectief vertrouwd te laten worden met de ins en outs van de game, zodat ze zelf controle kunnen houden zonder dat de game te overweldigend aanvoelt.

Om dit te bereiken, heeft Sports Interactive twee basisonderdelen een andere insteek meegegeven én voorzien van een korte, maar effectieve trainingsmodule. Om te beginnen is het gemakkelijker en intuïtiever dan ooit om zelf een tactiek in elkaar te zetten. Je neemt een bekende filosofie als tiki-taka, gegenpress of 'over de vleugels' als uitgangspunt en brengt vanaf daar de finesses aan. Op die manier zet je met een paar klikken een complete stijl in elkaar. Daar moet je dan natuurlijk nog wel even de juiste spelers voor hebben, maar het bouwen en bijschaven van de tactiek is gemakkelijk zat. Bovendien worden de diverse instellingen ook op een grafische manier getoond, zodat gemakkelijk is te begrijpen wat een eventuele verandering zou betekenen voor hoe je ploeg speelt.

In de trainingen is eenzelfde verandering te zien, en ook hier kunnen spelers beginnen met een korte 'cursus' waarin wordt uitgelegd hoe dat trainen dit jaar in elkaar zit. Dit onderdeel komt minder veranderd over dan de tactieken; nog steeds kun je je team onderverdelen in groepen en die groepen kunnen dan verschillende soorten groepstrainingen afwerken. Daarnaast kun je spelers individuele trainingen meegeven en moet er uiteraard rust ingebouwd worden, zodat je spelers tussen wedstrijden en trainingen door ook kunnen uitrusten. De nieuwe lay-out - want dat is het eigenlijk vooral - zorgt ervoor dat dit alles overzichtelijker is, waardoor je een beter beeld hebt van waar je team mee bezig is en hoe veel druk dat oplevert. Dat zegt op zijn beurt dan weer iets over de kans op blessures in je selectie.

Bundesliga

Buiten tactieken en trainingen is er inhoudelijk niet al te veel veranderd. Wel heeft het spel weer een andere look meegekregen en is de Bundesliga voor het eerst volledig gelicenseerd in Football Manager aanwezig. Dat laatste is natuurlijk prima nieuws, maar het eerste is geen onverdeeld succes. We merkten dat we in diverse schermen nog steeds net even te lang naar informatie moesten zoeken die we vroeger veel sneller te pakken hadden. We zien mede daardoor de meerwaarde van het bijschaven van de interface niet zo. Wellicht is het ook een kwestie van smaak en zijn er gamers te vinden die de wijzigingen wel verwelkomen, maar voor ons geldt dat dus niet.

Rare dingen in wedstrijden

Ook de wedstrijdengine heeft enkele veranderingen ondergaan. In positieve zin betekent het een volgende stap vooruit als het gaat om de graphics, maar in negatieve zin viel op dat we vrij veel onrealistische dingen voorbij zagen komen tijdens wedstrijden. Je kunt een team nog zulke slechte aanwijzingen geven, je spelers zullen in het echt toch niet snel met vier man tegelijk op één speler af stormen. Speel je in Football Manager 2019 een tactiek met veel pressing, dan zul je dat beeld echter wel voorbij kunnen zien komen. Ook te zien is dat de bal vanaf de aftrap maar al te vaak linea recta over de zijlijn wordt gespeeld. Door dergelijke voorvallen oogt de wedstrijdengine van Football Manager 2019 soms als een rariteitenfestival. Jammer, want het ondermijnt de geloofwaardigheid van de game, terwijl daar verder eigenlijk helemaal geen reden voor is.

In alle andere opzichten is Football Manager 2019 namelijk nog steeds wat het altijd is geweest: de beste simulatie van de voetbalwereld die je maar kunt krijgen. Daarin gaat deze versie zelfs nog verder dan de vorige versies, met duidelijke verschillen in hoe clubs onderhandelen en hoe het onderlinge contact tussen spelers en managers verloopt. Een speler die wil vertrekken, zal nu bijvoorbeeld een vrij uitgebreid gesprek met je kunnen hebben waarin hij onder andere kan vragen hoe veel hij zou moeten kosten voor een club die hem wil kopen. Daarbij kun jij dan weer aanbieden om hem salarisverhoging te geven, alvorens te besluiten hem wel of niet alsnog te verkopen. Ook in de presentatie van overige gebeurtenissen uit de voetbalwereld en de interactie met de media en coaches, is Football Manager 2019 simpelweg een heerlijke game. Als uitsmijter betekent Football Manager 2019 ook het debuut van de 'Video-Assisted Referee' (VAR) in de managerserie, voor net dat beetje extra drama tijdens wedstrijden.

Conclusie

Of je nu op zoek bent naar de ultieme, meest diepgaande managersimulatie of naar een wat versnelde versie: met Football Manager 2019 en de bijgeleverde Touch-versie doe je geen miskoop. Toch laat Football Manager 2019 onderweg best wat steekjes vallen, wat af en toe een rare bijsmaak oplevert. Vooral de ronduit onrealistische gebeurtenissen die net even te vaak de revue passeren in de wedstrijdengine maken dat we soms twijfelen aan Football Manager 2019. Die twijfels worden gelukkig snel weggenomen door alle overige facetten van het spel, waardoor 'FM2019' al met al toch weer een verdomd vermakelijke en verslavende versie in de langlopende serie is.

Prijs bij publicatie: ¤ 49,99

Vanaf ¤ 40,49

Vergelijk prijzen