Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Super Mario Party Review

Gevarieerd spelplezier voor jong en oud

17-10-2018 • 11:00

72 Linkedin Google+

Artikel

Super Mario Party

Super Mario Party slaagt erin een 'minigame-bonanza' te zijn voor allerlei verschillende gamers. Het is een ideale toevoeging voor een spelletjesavond, maar ook leuk om te spelen voor partners, ouders met hun kinderen, enzovoort. Dat dankt de game aan de hoge mate van toegankelijkheid, die toch ook gepaard gaat met voldoende uitdaging voor wat meer geoefende gamers. Het wachten op andere spelers en op de plichtmatige animaties tijdens potjes Mario Party wordt wel wat vervelend, en het aanbod aan online te spelen content is echt veel te mager. Maar verder is Super Mario Party een prima reden om de Nintendo Switch weer tevoorschijn te halen en vrienden, familie en collega's weer eens een Joy-con in hun handen te drukken.

Het begrip 'party-game' bestaat al decennia, maar past bij weinig games beter dan bij Mario Party. Het op gezelschappen gerichte spel van Nintendo is sinds de release van de eerste versie in 1998 niet meer weg te denken uit het landschap van olijke, kleurrijke spellen. Super Mario Party voor de Nintendo Switch is alweer het elfde deel in de serie, of zelfs het zeventiende als je alle handheldversies in de franchise ook meerekent. Als je ermee aan de slag gaat, duurt het echter niet lang voordat de game bewijst dat een verzameling minigames ook in 2018 voor veel vermaak kan zorgen.

Super Mario Party, dat het moet stellen zonder cijfer, keert op verschillende manieren terug naar de oudere Mario Party-games. Om te beginnen wordt er gebroken met een van de grootste irritatiepunten uit de vorige twee delen. In die spellen konden spelers zich in de hoofdmodus 'Mario Party' niet afzonderlijk van elkaar op een spelbord bewegen. In plaats daarvan zaten ze in een auto en waren ze afhankelijk van elkaar. Hier is altijd veel kritiek op geweest. Het maakte de potjes minder spannend en zorgde ervoor dat het voor spelers moeilijker was om zich te onderscheiden op basis van vaardigheden. Dat laatste werd nog versterkt door de 'rubberbanding' die werd toegepast om achterliggende spelers extra te ondersteunen.

Normaal bordspel

In Super Mario Party is deze auto in geen velden of wegen meer te bekennen. In plaats daarvan is de oude aanpak met het bordspel weer terug. Maximaal vier spelers gaan een potje van tien, vijftien of twintig ronden aan. Elke beurt begint met een dobbelsteenworp, waarbij spelers kunnen kiezen tussen het gebruik van een standaard-dobbelsteen of een speciale dobbelsteen die extra voordelen, maar ook nadelen kan opleveren. Wario beschikt bijvoorbeeld over een dobbelsteen waarop vier kanten een '6' geven, maar twee kanten een '-2 muntjes'-straf met zich meebrengen. Mik je op een hokje dat binnen zes andere hokjes zit, dan heb je dus al niets aan die speciale dobbelsteen. Elk personage heeft een andere speciale dobbelsteen. De keuze voor een personage is wat dat betreft dus al onderdeel van de strategie. Daarbij bestaat de mogelijkheid om tijdens de Mario Party een tweede personage als buddy met je mee te krijgen. Niet alleen gooit hij ook een dobbelsteen die je bij je stapjes mag optellen, je kunt vanaf dan zelf de speciale steen van je partner gebruiken, voor nog wat meer strategische mogelijkheden.

Met de dobbelsteenstapjes bereik je een bepaald vakje, wat soms wordt voorafgegaan aan een tussenhandeling, zoals een bezoek aan een winkel. In die winkels kun je speciale items kopen, zoals een paddenstoel om extra stapjes aan je worp toe te voegen, of een speciale pijp die je naar het vakje net naast een volgende ster brengt. Op deze manier wordt wat extra strategie aan de game toegevoegd. Op andere plaatsen op het bord kun je, tegen betaling van bijvoorbeeld dertig muntjes, een ster van een andere speler afsnoepen, waarbij je zelf kunt kiezen bij welke speler je hem weghaalt. Zo verandert het bordspel vanzelf in een spel waarbij je probeert in te schatten welke spelers op korte termijn nog sterren kunnen halen en hoe jij ervoor gaat zorgen dat jij boven hen eindigt.

Bonussterren voor de beste minigame-spelers

Leuk detail daarbij is dat Super Mario Party aan het eind van zo'n Mario Party nog bonussterren geeft. De speler die de meeste muntjes heeft verdiend krijgt een extra ster, en de speler die de meeste of juist de minste stappen heeft gezet, verdient er ook een. Zeker de beloning voor het verzamelen van munten is fijn, want daardoor worden je prestaties in de minigames wat belangrijker. Mario Party-games kregen in het verleden vaak de kritiek dat vaardigheid in minigames te weinig invloed had op de einduitslag. Dat wordt hiermee iets beter. Desondanks is het nog steeds zo dat geluk een belangrijke factor is. Spelers kunnen bijvoorbeeld 'verborgen blokken' vinden en daar pardoes een extra ster uit halen. Daarbij helpt de game spelers die achterop raken vaak nog wat extra op weg. Super Mario Party is dus niet ineens een 'skill-based' game.

Mariothon en Panelenstrijd

Dat verandert wel iets als je naar de andere onderdelen van Super Mario Party kijkt. Zo zijn de minigames bijvoorbeeld ook los speelbaar, of als onderdeel van een 'Mariothon'. Dat is een serie van vijf minigames op rij, waarbij de cumulatieve score van vijf spellen bepaalt welke speler heeft gewonnen. Hier gaat het natuurlijk wel gewoon om wie het beste is in de minigames. Een variatie hierop is 'Panelenstrijd'. Hier mag de winnaar van een minigame een vakje op een bord met in totaal zestien vakken kiezen. Als het bord is gevuld, is de speler met de meeste vakjes de winnaar. Onderweg mogen spelers af en toe vakken van elkaar afpakken. Vakken van andere spelers die worden ingesloten door twee van jouw vakjes, veranderen ook in jouw kleur. Dat biedt nog een leuke manier om de minigames net op een andere manier te spelen.

Samen over Wilde Wateren

Datzelfde geldt voor 'Wilde Wateren', een voorbeeld van hoe Super Mario Party coöperatief kan worden gespeeld. Deze modus lijkt in zekere zin wat op de Mario Party-modi van de vorige Mario Party-games. Vier spelers stappen in een vervoersmiddel - in dit geval een rubberen boot - en leggen daarmee een parkoers af. De Wilde Wateren laten de Mario-figuurtjes een weg vinden op een ruwe rivier, waarbij je minigames opent door rode ballonnen te pakken. Het zo goed mogelijk uitvoeren van die altijd coöperatieve minigames levert een tijdbonus op. Je kunt Wilde Wateren alleen uitspelen als je voldoende tijd op de teller hebt om een volgend checkpoint of een volgende minigame te halen, dus het is zaak om die spellen inderdaad zo goed mogelijk te spelen. De rivieren kennen daarbij verschillende vertakkingen, die steeds andere uitdagingen en andere minigames met zich meebrengen. Wilde Wateren nogmaals spelen kan dus leuk zijn, want als je een andere route kiest, is de inhoud ook anders.

Super Mario Party biedt ook nog enkele kleinere modi, zoals een modus waarin je spelletjes moet spelen waarbij je op de maat van de muziek allerlei handelingen moet verrichten. In 'Toads Keetkamer' kun je nog wat vriendschappelijke spelletjes spelen, zoals honkballen in Mario-stijl of met meerdere personen een legpuzzel maken. Het haalt de kastanjes natuurlijk niet uit het vuur voor de game, maar zeker het honkballen is best een grappige extra.

Online: mager aanbod

De online modus - de eerste keer dat hij in Mario Party zit - zou echter meer moeten bieden dan een simpele extra. We betwisten bepaald niet dat Super Mario Party het leukst is met vrienden op de bank, tijdens een avond waarbij pizza wordt gegeten en de biertjes - of bronwatertjes - rijkelijk vloeien, maar als je de minigames ook lekker online kunt spelen, levert dat wellicht nog meer leuke momenten op. Helaas is de online modus van Super Mario Party vrij beperkt. De Mariothon is het enige dat online beschikbaar is. Hier word je aan drie andere spelers gekoppeld, met als doel een zo hoog mogelijke score te halen, wat tot een plek op een leaderboard leidt. Het probleem is echter dat de online Mariothon maar een tiental verschillende minigames gebruikt. Volgens Nintendo worden deze geroteerd, maar je komt online dus altijd maar tien verschillende spellen tegen. Dat is wat vreemd, want er zijn veel meer leuke games. Daarnaast kun je dus niet een volledige Mario Party of een van de andere modi online spelen, en ook dat is jammer.

Minigames: sterkste onderdeel

Het niet volledig benutten van de minigames is verbazingwekkend te noemen, want dat is misschien wel het allersterkste onderdeel van Super Mario Party. In enkele avonden kwamen we een indrukwekkende collectie minigames tegen, waarbij we waarschijnlijk nog niet eens alle pakweg tachtig minigames hebben gezien. De game biedt minigames waarbij alle vier de personages voor zichzelf spelen, maar ook twee-tegen-twee, één-tegen-drie of coöperatieve minigames. Daarbij mag de glansrol voor de Joy-con-controller ook worden benoemd. Je speelt Super Mario Party altijd met maar één van de Joy-cons. Dat is zo omdat je gebruikmaakt van alle mogelijkheden van die Joy-con. Soms gebruik je hem als normale controller, soms als virtueel tennisracket, braadpan, of een ander object.

De kracht van Super Mario Party ligt voornamelijk in die laatste games, waarbij de creativiteit van de ontwikkelaars en de mogelijkheden van de Switch optimaal naar voren komen. Een spel waarbij je een virtueel blokje vlees aan alle zes de kanten gaar moet krijgen door het te 'flippen' met je 'pan', is een goed voorbeeld. Een ander voorbeeld is de situatie waarbij je in een paal klimt door de paal vast te pakken, de Joy-con naar beneden te halen en daar weer los te laten, om dat ritueel daarna te herhalen. Het resultaat bestaat uit wild op en neer bewegende handen met Joy-cons ... je ziet het voor je, toch? Ook sterk aan de minigames is dat ze voor het grootste gedeelte leuk zijn om te spelen. Gemakkelijk genoeg voor minder goede gamers om leuk mee te doen, maar toch zo uitdagend dat betere gamers zich weten te onderscheiden door vrij vaak de hoogste scores te pakken.

Daarmee weet Super Mario Party een goede balans te vinden tussen spelers belonen voor kwaliteit en mindere spelers nooit helemaal kansloos laten. Tijdens een game-avond met daarbij enkele Tweakers en oud-Tweakers, inclusief hun partners en een negen jaar oud neefje-van-een-oud-Tweaker, bleek dat er niemand was die echt niet mee kon komen. Uiteraard loopt iedereen weleens tegen een minigame aan die hij of zij niet meteen helemaal begrijpt, maar zelfs dat heeft Nintendo geprobeerd te ondervangen door elke minigame vooraf te laten gaan door een stuk waarin de spelers even kunnen oefenen. Zelfs dan gebeurt het nog weleens dat iemand iets niet helemaal doorheeft, maar het helpt natuurlijk wel.

Conclusie

Zo komt Super Mario Party over als een goed doordachte game, van makers die hebben geluisterd naar de kritieken die over vorige edities werden geuit. Een game afleveren die voor zo veel verschillende typen gamers leuk is om te spelen, is knap. Dat daar nog enkele nadelen bij komen kijken, hoeft niet te worden verzwegen, maar het staat het spelplezier nauwelijks in de weg. Het zijn de momenten dat je moet wachten en niets aan het doen bent tijdens het Mario Party-bordspel en het erg beknopte online aanbod. Verder is Super Mario Party een prima aanwinst voor spelletjesavonden en andere leuke momenten met vrienden.

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ik vind het erg jammer dat de spelborden enorm klein zijn en er zo weinig borden zijn. Voor de rest zijn de minigames weer top
Goed, maar de dobbelstenen gaan nu van 1-6 in plaats van 1-10, dus de gemiddelde speeltijd blijft ongeveer hetzelfde. Ik vond zelf dat het vroeger af en toe veel te lang duurde aangezien de variabelen veel groter waren.
Elke personage heeft zo zijn eigen speciale dobbelsteen naast de normale. Zoals Shy guy met 0-4-4-4-4-4 en Bowser heeft 8-9-10 erin zitten.
Tuurlijk, maar de kans op een uiteindelijk (gemiddeld) lager aantal ogen is groter. Ik geloof dat Bowser naast 8-9-10 op zijn dobbelsteen 0 stappen en Coins in mindering heeft?
Klopt, Bowser heeft 50% kans om 8+ te gooien of stil te blijven staan. Wat ik wel hoge kansen vind ten opzichte van andere dobbelstenen. Wat soms niet verkeerd kan zijn, het geeft in ieder geval wel meer variatie, alhoewel wij er pas achter kwamen nadat we 1 20turn game hadden gedaan.. 8)7
Ze zouden een Super Mario Maker themed bord kunnen maken waarbij je het speelbord zelf kunt samenstellen (en misschien delen via internet..)
Dat zou leuk zijn ja gezien het feit dat Mario Maker voorlopig niet naar de Switch lijkt te komen. Bij gebrek aan beter.
Mee eens, een grote map met verschillende onderdelen zou bijvoorbeeld heel leuk zijn!
De 2vs2 modus heeft ook weer 4 borden met hetzelfde thema, maar wel vrij bewegen. Dan heb je ook nog de rhythm games en de coop modus in de boot, plus Toads rec room. Meer borden was leuk geweest maar niet uiterst noodzakelijk, er zit al veel content in.
Ja maar vier Maps vind ik echt een domper. Ook de thema’s vind ik erg specifiek en de meeste niet interessant. Jammer... het had zo leuk kunnen zijn!
Ik zit nog steeds enorm te twijfelen om een Switch te halen :)

Maar ik vraag me gewoon echt af of een Switch online ook leuk is. Dus Mario Party online spelen.
Koop 'm tweedehands voor 100 euro minder, bevalt het niet verkoop je 'm weer voor ongeveer dezelfde prijs :)
succes, voor die prijs niet te vinden..
Switch Online voegt nu nog niet heel veel toe. Mario Party kan je namelijk ook niet tegen vrienden online spelen.

De Switch an sich vermaken wij onszelf dus wel prima mee! Super Mario Kart en Odyssey zijn geweldig, Party ook sinds dag 1 en heb me al met regelmaat gefrustreerd omdat mijn vriendin wint en ik weer eens een potje verlies. Daarnaast Zelda; geweldige game waar ik inmiddels tussen de 175/200 uur mezelf mee vermaakt heb. Laatst ook Captain Toad: Treasure Tracker gehaald en dit is ook een zeer vermakelijke game.

Hij staat wekelijks wel een keer aan op het grote scherm en met de games die nog gaan komen (bijv. Super Smas Bros, Kolonisten van Catan) ziet de toekomst er ook goed uit. Kortom, dit is zeker geen miskoop en zorgt voor uren speelplezier, zowel uit als in de dock!
Exact dezelfde ervaring met de Switch, mijn zoontje van 4 kan met de meeste games ook goed overweg en staat af en toe zelfs te juichen voor de televisie!

Mijn vrouw is totaal geen gamer maar vind Mario Party geweldig, zo ook de oudere versies. Gelukkig heb ik na de Wii de Wii U laten liggen en hebben wij de Switch aangekocht omdat dit ook gewoon leuk tijdverdrijf is.

Ook voor de meer "volwassen" console gamers is er op de Switch voldoende te doen, denk aan Wolfenstein, Doom etc.
Genoeg voor ieder en dan zijn er zelfs nog hele goeie releases die er aan zitten te komen!
Ik vind de switch geweldig voor games zoals Mario party,tennis,kart en straks smash. Lekker met ze alle op de bank, gezellig avondje...ochtendje ervan maken. Online heb ik Mario Tennis even fanatiek gespeeld maar daarna toch weer terug naar de PC, makkelijk met TS etc en gaan..
Tja zoals je in de review kan lezen is het online gedeelte dus niet heel erg boeiend.

Of je online Switch games in het algemeen leuk vind, dat hangt er maar net van af wat je wil.

Ik vind mariokart online af en toe hartstikke leuk maar voor de rest ben ik meer van de single player games.

Als je de full blown online ervaring wil is de Switch sowieso niet de console/handheld bij uitstek.

Voor de rest vind ik de Switch een prima apparaat. In ongeveer een jaar tijd al dik 350 uur aan games gespeeld. Op de pc doe ik daar een paar jaar over.

Vooral dat je ook in handheld mode kan spelen vind ik erg handig. Pak toch vaak even de Switch om op de bank wat te spelen als vriendin tv wil kijken of s'avonds in bed.
Ik ook, maar ik had destijds ook de Wii U aangeschaft en die lag na 3 maanden alweer stof te happen.
Mario Party is gemaakt om offline te spelen tegen 3 vrienden. Bier en chips erbij en het vooral niet te serieus te nemen. Als je hem voor de online MP zou halen moet je het niet doen.
“Leuk detail daarbij is dat Super Mario Party aan het eind van zo'n Mario Party nog bonussterren geeft. De speler die de meeste muntjes heeft verdiend krijgt een extra ster, en de speler die de meeste of juist de minste stappen heeft gezet, verdient er ook een. Zeker de beloning voor het verzamelen van munten is fijn, want daardoor worden je prestaties in de minigames wat belangrijker.”

De bonussterren zijn per game verschillend. Zo zijn er ook bonussterren voor minste stappen gezet, meeste allies, etc.

Goeie review verder! :)
Klopt en juist dat element maakt het tot de uitslag spannend. Je weet immers niet wat de bonussterren zijn en met een voorsprong van 2 sterren kun je nog steeds verliezen.
Ik heb door die bonussterren nou juist dat ik vrij weinig geef om winnen op dit punt aangezien het pure RNG is, maakt het spel minder fun voor mij.
Ik heb door die bonussterren nou juist dat ik vrij weinig geef om winnen op dit punt aangezien het pure RNG is, maakt het spel minder fun voor mij.
Dat kun je als het goed is uitzetten. De bonussterren is volgens mij bedoeld om enige balans te brengen tussen de spelers, zodat niet de hardcoregamer automatisch altijd het spel wint. Ook zorgt het ervoor dat je je focus verdeeld in het spel, zodat het ook diverse (lees leuker) wordt.
Dat is niet echt hoe het spel werkt.
Een beter gamer wint vaak niet.
Ik heb nu 15 uur in SMP zitten en de winnaar is een combinatie van degene die op de beste vakjes komt, die het vaakst de mogelijkheid heeft om een ster te kopen en degene die de meeste sterren (max 2) aan het einden krijgt.

Edit: ik wist niet dat je dat uit kan schakelen, zal straks even kijken. Thanks for letting me know!

[Reactie gewijzigd door Ludeau op 17 oktober 2018 18:28]

Dat is vooral voor Mario Party 10 een vervelende eigenschap. Met een voorsprong van 10 sterren of meer zelfs kun je nog steeds verliezen. Vooral als Bowser besluit ineens de helft van je sterren af te pakken of dat soort ongein. Je moet het spel dan ook eigenlijk niet spelen om te winnen, maar gewoon voor de gezelligheid. Maar MP10 had te veel WTF-momentjes wat dat betreft.

Als het in deze versie om een ster of 2 a 3 gaat dan kan ik daar nog wel mee leven. Zolang het ook maar mogelijk is het spel te winnen door goed te zijn.
Helemaal mee eens! Leuke comic met dezelfde kritiek;

https://www.penny-arcade.com/comic/2007/01/29/
Dat staat er toch? :) "de speler die de meeste of juist de minste stappen heeft gezet." Maar idd, er zijn meer varianten.
Mijn vriendin @MsToffee heeft het spel sinds de release en is tot de volgende punten gekomen, nadat ze alle minigames unlocked heeft:
  • Bij Wilde Wateren (spelmodus) worden er heel veel dezelfde minigames gespeeld met weinig variatie. Dat is best wel saai en soms "grinden" om door te kunnen.
  • Het spel is niet helemaal uit te spelen zonder 2 consoles te hebben.
Dat zijn dus een paar punten waaraan je moet denken voordat je het spel koopt. Desalniettemin zal je er een hoop plezier aan beleven.
Niet helemaal uit te spelen zonder 2 consoles te hebben? Zijn er minigames die pas unlockt als je met meerdere consoles speelt? Dat zou wel erg slecht zijn.
Niet helemaal uit te spelen zonder 2 consoles te hebben? Zijn er minigames die pas unlockt als je met meerdere consoles speelt?
Bijv. Shell Shocked Deluxe is een mini-game die twee schermen vereist.
Oke dus de game mode Challenge Road, waarbij je alle minigames moet hebben unlockt, is voor mij nooit te spelen?
Deze modus is voor mij zojuist unlocked door de normale game modussen te spelen zonder 2e switch :)
Heb het gister uitgespeeld zonder een 2e switch.
Eens met de reacties over de borden. Het zijn er maar 4. Ook zijn ze een stuk kleiner wat gelijk opviel.
Daarnaast merk ik ook dat de "naai" mechanics tussen de spelers niet echt meer aanwezig zijn (bijv een boo item waarmee je sterren kan jatten). Dit zit wel in het board zelf, maar ik heb dus nog nooit meegemaakt dat deze gebruikt is (heb er onderhand al 15 potjes opzitten). Hierdoor word het een beetje een sterren galore waardoor iedereen tussen de 6-10 sterren eindigt.
4 borden voor 60 knaken? Nintendo wordt echt met elke nieuwe versie van deze game gemakzuchtiger of niet? Hebben ze eindelijk de kans om deze serie te laten knallen op hun nieuwe speeltje, laten ze die kans alweer liggen. Jammer dit.
Nja aan de ene kant klinkt het weinig maar als ik uit persoonlijke ervaring spreek dan speelden we vroeger vaak toch maar op 1 of 2 borden omdat die het leukste waren. En de borden die er in zitten vind ik persoonlijk erg vermakelijk dus veel te klagen heb ik niet.
Ik vermaak me goed met deze Mario Party :D toegankelijk kan ik beamen; niet gamer vrienden/vriendinnen kunnen prima meekomen. Jammer dat er weinig borden zijn. Een ander minpuntje; het ally systeem is leuk, maar zorgt soms voor best wat oneerlijke situaties. Zo belandde een tegenstander vrij kort achter elkaar 3x op een Ally Space (gebeurt niet vaak). Die rollt dan het hele spel met 3 tot 6 extra stappen wat een behoorlijk verschil kan maken.
Inderdaad gewoon heel vermakelijk spel voor iedereen. Buddies zijn inderdaad best een groot voordeel. Ze doen ook mee met sommige minigames (als npc) en daar heb je ook weer voordeel mee.

Denk in een 20-ronden spel dat je prioriteit aan het begin van het spel buddies verzamelen wordt. Ik heb zelf alleen de 10-ronden spellen gespeeld en daar valt het nog wel mee. Maar kan begrijpen dat als iemand 3 buddies heeft en de rest 0, dat de balans een beetje weg is. Maar dan heb je meteen een target als je coins/stars kan stelen }>
Het zegt eigenlijk genoeg over dit spel dat het borden vol content zit en iedereen, waaronder ik, als belangrijkste kritiekpunt heeft dat het te weinig is. :)

Dit is een geweldig spel, mits je het speelt zoals bedoeld is. Als je single player of bloedserieus gaat spelen is er weinig aan. Het is een party game, bijzonder omdat gamers en niet-gamers er samen lol in hebben en een kans hebben om te winnen. Ik kan het iedereen aanraden die weleens 3 man over de vloer heeft die hier voor in zijn.
Zeker waar!

Alleen mist het spel toch wat uitdaging in de borden e.d.
Ben echt fan van marioparty, en hebben idd weekend met vrienden het spel gedaan, en dan ga je toch bepaalde elementen missen.

Al is de rivier-mode erg vermakelijk evenals de andere modi, maar tóch, draait t om die 4p multiplayer partymode, en dat had gewoon íets uitgebreiden gemogen.. 6borden waarvan 2kleinere(zoals de borden nu) 2 medium, en 2 large ofzo, elk met eigen mogelijkhedeb/moeilijkheidsgraad :) :)
Door het vele wachten mag deze titel eigenlijk geen 8 krijgen. Ik vind het een top spel wanneer ik aan de beurt ben. Maar als ik in me eentje tegen 3 cpu's moet, en letterlijke elke menu keuze, elke tekstballon, elk klein dingetje die de computer bij hun beurt krijgt moet ik meemaken, en dan nog langzaam ook;

hierdoor zit je op een kwartier gameplay in een potje van een uur (!).

Ook elke keer weer de vraag 'Ken je de regels al'. Elk potje weer uitleg over dingen. Om gek van te worden.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 17 oktober 2018 12:42]

Maar is dat niet zo met elk bordspel? Het is dan ook een bordspel simulatie. Dan moet je nou eenmaal veel wachten op andere spelers.

Er valt wel wat voor te zeggen dat ze het wat sneller hadden kunnen maken, maar wachten moet je altijd.
Gaat ook meer om het aantal beurten per uur. Iedereen moet ook nog items kiezen. En kijken waar ze heen willen bij een splitsing. En dan moeten ze de map nog bekijken. Daarnaast lopen ze nog redelijk traag.
Je moet Mario Party gewoon niet alleen spelen. Natuurlijk is een party spel in je eentje spelen niet leuk.
Correct ! Maar het is Nintendo en dan is men automatisch minder streng lijkt wel en wordt veel met de mantel der liefde bedekt.
Die inefficientie (pak hem beet 3/4 verlorten tijd) zou hard bestraft moeten worden en kan een spel (waar het om spelplezier gaat) idd nooit een 8 krijgen maar meer richting een 5 a hooguit 6.
Tsja, je moet wel enigszins van bordspellen houden. Het is overigens ook niet waar dat je maar 15 minten per uur speelt. De meeste tijd zit in mini games, en die speel je samen. Ik denk eerder dat je aan 40 minuten per uur spelen zit. Anders kan je nog het raften spelen, of online. Dan hoef je niet te wachten.

Off topic. Heel even wachten op je beurt is niet zo erg toch? Ik was laatst in een pretpark, daar moest ik een uur wachten voor een ritje van 2 minuten. Dat ging me wel te ver. Zeker gezien de toegangsprijzen.
KopjeThee heb je er een stopwatch naast gehouden? Want ik kan je verzekeren dat je niet 40 minuten uit een uur aan het spelen bent. En dat de minigames ook nog eens sneller over zijn dan het wachten op de drie CPU beurten.
Correct ! Maar het is Nintendo en dan is men automatisch minder streng
Wait whaaaaaaaaat!?

Weet je dat heel zeker?

Je weet dat Mario Odyssey een 8 kreeg? Een review waarvan niet alleen het cijfer, maar de inhoud aan alle kanten rammelde? Dan hebben we het over een game die op een 9,7 gemiddeld staat. Even los van fanboys en haters, dat ding is een platformer mijlpaal in de industrie. Net als Zelda BOTW, hate it or love it.

Ik heb ze toen vergeleken en zowel Mario als Zelda werden gemiddeld 1 tot 2 punten lager gereviewed bij Tweakers en een game als Horizon Zero Dawn (beetje zelfde tijdgeest) bijna een punt hoger.

Ik weet ook niet of ik Mario Party een 8 zou geven. 5 of 6 klinkt wel weer wat overdreven. Maar dat terzijde. Volgens mij is Tweakers niet perse pro Nintendo.
Slaat dat nou op ... Zelda was ook een prima game.
MAAR, als de essentie van een spel wegvalt doordat je meer zit te wachten dan netto te spelen dan moet dat zwaar mee wegen want als je na 1 dag alle eye candy en de epische Nintendo atmosfeer gezien hebt moet er iets zijn waardoor je blijft spelen, de fun factor die dan merendeels constant is.
Als je meer langs de zijlijn staat dan sla je de plank volledig mis.
Ik bedoel aan te geven dat tweakers helemaal niet hoge cijfers weggeeft omdat ze anders geen games meer krijgen van Nintendo. Maar goed gezien mijn - 1 score vinden Sony aanhangers en Xbox aanhangers dat niet leuk om te lezen. Punt gemaakt :+
Van dat cijfer hadden ze wat mij betreft net zo goed een punt of 2 af kunnen halen vanwege de idiote gedachte van Aonuma dat subtitels gelijk zijn aan een dub zoals het geval is in de ''Nederlandse'' versie van BOTW. Als ze zoiets bij zijn moedertaal geflikt hadden was de wereld te klein geweest maar omdat het over een voor hem totaal onbekende taal gaat hoeft zijn team geen moeite voor ons te doen. Diep triest dit.
Goede review, op veel punten eens! Hopelijk komt er nog wat extra na wat updates/DLC-achtige zaken. Het wachten tijdens het dobbelen word ingevuld met de nodige drankjes en hapjes, dus was tot nu toe een non-issue voor ons.
DLC? Is 60¤ niet genoeg voor een bordspel met wat minigames?
Hopelijk krijgt het dezelfde behandeling als AMRS en ..Tennis? Dat ze gaandeweg gratis updates krijgen met meer content. Al vind ik zelf dat Nintendo erg zwak is met het uitbrengen van titels die eigenlijk maar voor een deel af zijn.

Ik zelf laat deze nog even links liggen tot er "hopelijk" meer gratis maps komen,tot die tijd couch co-op Towerfall ascension.
Ik bedoel inderdaad een gratis DLC/update, zelfde als Mario Tennis en wat andere Nintendo games, maar koppigheid van Nintendo kennende acht ik die wel minimaal.
Ik heb de bundel besteld, maar die komt helaas pas een stuk later uit. Ach, m'n Switch is ook nog niet binnen, dus zit niks anders op dan wachten. Verder goede review, geeft samen met andere video reviews een goed beeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True