Assassin's Creed Odyssey Review

Prachtige trip naar de Griekse Oudheid

Samenspel van items en vaardigheden

Hoe leuk het varen ook is, het merendeel van Assassin's Creed Odyssey speelt zich af op land. Dat is goed nieuws voor de gamers die het varen geen leuk onderdeel vinden. Voor hen is het dan ook fijn dat je ook in Assassin's Creed Odyssey weer kunt fast-travellen tussen 'Synchronization Points' die je al hebt bezocht. Het is dus verstandig om overal waar je komt die punten even mee te pakken. Dat scheelt later in de game veel vaarwerk.

Jagen op loot

Alexios mag dan een prima kapitein zijn, hij is op zijn best op het land. Dat begint met een vrij simpel en effectief vechtsysteem, maar het wordt al snel moeilijker en beter gemaakt onder invloed van nieuwe vaardigheden en betere spullen. De zoektocht naar steeds weer nieuwe wapens en uitrusting neemt een centrale rol in, in Assassin's Creed Odyssey. De paarse Epic-items en de gele Legendary-items beschikken over de hoogste statistieken en de beste bonussen, dus dat zijn de spullen die je het liefst wilt hebben. Vuistregel daarbij is dat hoe sterker een tegenstander en hoe moeilijker bereikbaar een plaats is, hoe beter de loot. Dat is een reden om de sterke legeraanvoerders en kapiteins van Sparta en Athene op te jagen en hun forten te bestelen, maar ook af en toe de strijd aan te gaan met andere huurlingen.

Nieuw in Assassin's Creed Odyssey is namelijk het 'Mercenary-systeem'. Dit is een overzicht van alle mercenaries in de wereld, die je overigens wel eerst moet ontdekken voor je ze kunt zien in dat menu. Het werkt als een soort ranking, waarbij Alexios uiteraard onderaan begint. Door te stijgen in level en meer mercenaries te verslaan, stijgt Alexios in rang, maar dat betekent ook dat hijzelf wordt opgejaagd door sterkere huurlingen. Die komen in actie als Alexios dingen uithaalt die strafbaar zijn, zoals het tot zinken brenken van schepen, het vermoorden van mensen of dieren, en het stelen van spullen. Op die momenten wordt er een prijs op zijn hoofd gezet en dat trekt uiteraard mercenaries aan. De gevechten tegen mercenaries horen bij de lastigste in het spel, maar leveren ook goede loot op. Het kan dus zeker geen kwaad af en toe wat huurlingen op je af te krijgen. Heb je er echter geen zin in, dan kun je de prijs op je hoofd gewoon afbetalen. Vroeg in de game voel je die kosten wellicht nog, maar zodra je wat verder bent en op elk moment meer dan 20.000 drachme op zak hebt, maakt het weinig meer uit als je af en toe wat geld weggooit om de mercenaries van je af te houden. Dat maakt hun aanwezigheid wat minder eng, maar het is ook wel handig. Soms heb je gewoon geen zin in hun inmenging, maar wil je gewoon lekker je missie afmaken. Dat kan dan gewoon.

Verschillende wapens, verschillende stijlen

Hoe effectief Alexios is in een gevecht, hangt dus af van zijn eigen level en van de spullen die hij heeft, maar ook van de beschikbare speciale aanvallen en van je speelstijl. Net als in Origins brengt elk handwapen een aparte vechtstijl met zich mee. Grote, logge wapens geven meer schade per klap, maar zijn relatief gemakkelijk te ontwijken en dus niet altijd effectief. Dolken zijn snel en veroorzaken veel schade-per-seconde, maar zijn niet handig als je meerdere vijanden tegelijk moet bevechten. Dat soort keuzes maak je aan de lopende band, en per gevecht kun je andere keuzes maken. Een leuk detail is trouwens dat je wapens kunt upgraden. Heb je een messensetje dat extreem goed bevalt maar inmiddels een paar levels te laag is, dan kun je dat setje tegen betaling upgraden naar je eigen level. Daarnaast kun je extra bonussen aan wapens toevoegen door ze te 'enchraven', waardoor je ze nog meer naar eigen smaak kunt vormgeven.

In gevechten begin je met lichte en zware standaardaanvallen en de mogelijkheid om een 'parry' te doen en te dodgen. Alexios beschikt niet over een schild, dus simpelweg blokken is er niet meer bij. Die mogelijkheden brengen je heel ver. Via de skill tree kan Alexios daarnaast allerlei extra vaardigheden toepassen. Die vaardigheden vallen onder een van drie bomen, te weten Hunter, Warrior en Assassin. De Hunter-vaardigheden draaien om het boogschieten, Warrior gaat om wat je kunt gebruiken in open gevechten en Assassin bevat vaardigheden die van Alexios een meer dodelijke sluipmoordenaar maken.

Na pakweg veertig uur spelen en voorbij level 30 hadden we in alle drie de bomen al aardig wat dingen vrijgespeeld, maar we hadden duidelijk het meest geïnvesteerd in Warrior. Dat komt omdat je, zelfs als je veel in stealth probeert te doen, toch best vaak in gevechten terechtkomt. Dat zijn de momenten waarop de dood het meest op de loer ligt, dus het is belangrijk vooral door goed beslagen ten ijs te komen. De Spartan Kick werd al snel een favorietje, maar ook een speciale aanval die wat 'Area of Effect'-schade aanricht en vijanden kort uitschakelt, bleek maar al te vaak belangrijk.

Wereld en quests levellen mee

Over het algemeen geldt voor het vechten in Assassin's Creed Odyssey dat het vrij gemakkelijk is, zolang je jezelf niet in laat sluiten. Wordt er van meerdere kanten op Alexios ingehakt, dan is het snel gedaan met onze makker. Daarnaast maakt het level veel uit. De spelwereld groeit met Alexios mee, in die zin dat regio's waar je al voorbij bent, ongeveer op Alexios' niveau blijven, of een of twee levels daaronder. Soldaten van twee levels onder je zijn gemakkelijk, soldaten van twee levels boven je zijn flink lastig. Het is dus zaak om zo veel mogelijk missies op je eigen niveau uit te voeren. Doordat de wereld met je meegroeit, blijven oude quests dus ook relevant en hoef je geen 'level 12 quest' te dumpen als je zelf inmiddels al twee keer zo ver bent. Dat is een prima verandering.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite