Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Samsung Galaxy A9 en A7 Preview

Midrangemodellen met meer camera's

Galaxy A9

Wat is een camera? Dit klinkt als een vraag met een evident antwoord, maar misschien wordt het tijd dat de mobiele industrie goed gaat kijken naar wat je wel en niet een camera zou mogen noemen. Waarom telt een infraroodsensor voor gezichtsherkenning op bijvoorbeeld de iPhone X of Oppo Find X niet als camera, maar de camera die je alleen kunt gebruiken voor het schatten van diepte wel?

Samsung Galaxy A9 voor A9/A7-preview

Die vraag kun je serieus stellen bij de secundaire camera's van veel midrangesmartphones. Veel daarvan hebben een piepkleine 1/5"-sensor met vijf megapixels om diepte te schatten voor het vervagen van de achtergrond. Een toffe functie, maar als je er geen foto's mee kunt nemen, is het dan wel een camera? Die vraag dient zich nog meer aan bij de Galaxy A9. Die heeft, volgens de specsheet, vier camera's aan de achterkant. We hebben wat eigenschappen die we kennen, op een rijtje gezet, al is Samsung niet scheutig geweest met technische details.

A9 Resolutie Diafragma Autofocus Brandpunt
Groothoek 8Mp f/2.4 Nee 1,87mm
Regulier 24Mp f/1.7 Ja 3,93mm
Telefoto 10Mp f/2.4 Ja Onbekend
'Bokeh' 5Mp f/2.2 Nee Onbekend

We geloven dat de primaire sensor een S5K2X7 van Samsung zelf is. Dat is een 1/2,8"-sensor met 0,9 micron grote pixels. In low light kan de camera zesmegapixelfoto's maken, waarbij hij de informatie van vier pixels naast elkaar samenvoegt, iets wat Samsung Tetracell noemt.

De groothoeklens zit bovenaan, gevolgd door de telefotolens en de reguliere camera. De onderste is wat Samsung de 'bokeh'-camera noemt. De grote vraag is: waarom zit die daar? Dat is een vraag waarop Samsung geen antwoord wist en we kunnen het zelf ook niet verzinnen. Immers, op de Galaxy S9+ en Note 9 voldoet een telefotocamera prima voor precies dat effect. Er is wel een groot verschil in portretfoto's tussen de S9+ en de A9; de S9+ gebruikt de telefotolens voor portretfotografie, bij de A9 is dat de reguliere camera. Die telefotolens zit er alleen op om te kunnen inzoomen. Dat maakt de portretfunctie vermoedelijk bruikbaar in meer lichtomstandigheden, maar portretten zien er natuurlijk mooier uit als je ingezoomd begint.

Niet alleen ontbreekt de nodige info over de camera's, ook deed de telefotocamera het niet op de demomodellen. Sommige aanwezige telefoons hadden er wel een knop voor en andere niet, maar zelfs als je kon inzoomen, was dat simpelweg digitale zoom van de reguliere camera. Samsung-medewerkers ter plaatse vermoedden dat de incomplete software verantwoordelijk was voor het niet functioneren van de zoomcamera.

De groothoeklens is uiteraard heel handig om meer op de foto te kunnen zetten, hoewel we vermoeden dat het gaat om een inferieure sensor. We zagen bij testfoto's in de hoeken veel vervorming en hij heeft een veel hogere isowaarde nodig in dezelfde lichtomstandigheden dan de primaire camera. De frontcamera is dezelfde als de primaire camera op de achterkant, maar dan met een andere f/2.0-lens ervoor, een ander brandpunt en zonder autofocus.

De A9 heeft een Snapdragon 710-soc van Qualcomm. Dat valt op, omdat in de prijsklasse waarin Samsung deze telefoon plaatst, vrijwel alle concurrenten een high-end soc hebben, bijvoorbeeld een Snapdragon 845 of Kirin 970. De 710 heeft acht Kryo 360-kernen op maximaal 2,2GHz en een Adreno 616-gpu. We hebben nog geen idee hoe snel die is, omdat we nog nooit een telefoon met deze soc in het testlab hebben gehad. De stap van een eigen Exynos-soc naar Qualcomm valt verder op, omdat de A9 daarmee het buitenbeentje is in de line-up voor de Benelux. Vrijwel alle andere Samsungs die hier uitkomen, beschikken over een Exynos. We weten niet precies waarom Samsung deze soc de beste keuze vond.

De fabrikant stopt er 6GB aan lpddr4-geheugen en 128GB aan opslag in. Dat is fors voor een midrangesmartphone, al is het redelijk gangbaar voor deze prijsklasse. Het scherm is een 6,3"-oled met een resolutie van 2280x1080 pixels en een verhouding van 18,5:9, net zoals de S9+ bijvoorbeeld. Het scherm zag er op het oog prima uit, maar het is lastig om een display tijdens een preview te meten.

De telefoon is met 162x77mm behoorlijk groot, maar door de rondingen voelt hij comfortabel aan in de hand. Gebruik met één hand kun je uiteraard vergeten. Het frame is van metaal en de voor- en achterkant zijn van glas, zoals bij veel smartphones.

De vingerafdrukscanner is gemaakt door Egistec, net zoals bij veel Samsung-smartphones. Hij zit op de achterkant op een plek die goed bereikbaar en goed voelbaar is. De vierkante vorm is ook beter dan de plattere rechthoek op bijvoorbeeld de S9-serie. Jammer genoeg komt de A9 uit met Android 8.0 en niet met 9.0 Pie. Dat is een gemiste kans, want Pie is al maanden uit en zou inmiddels toch op alle nieuwe toestellen mogen staan.

De A9 is een experimenteel toestel voor Samsung. De toevoeging van meer camera's kan een meerwaarde zijn, maar met een prijs van 599 euro is Samsung zijn eigen concurrent; je kunt de luxere S9 voor minder geld krijgen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3