Shadow of the Tomb Raider Review

Volwassen Lara eindigt trilogie in stijl

Gameplay in balans

De groei naar volwassenheid is, op de op de vorige pagina genoemde uitdagingen na, nagenoeg voltooid. Dat is goed te merken aan de gameplay in Shadow of the Tomb Raider. In grote lijnen lijkt de game erg op zijn voorgangers, maar in alle facetten komt die volwassenheid naar voren. Dat geldt niet alleen voor de houding en de vaardigheden van Lara, maar ook voor de omgeving. Shadow of the Tomb Raider speelt zich af in Mexico en Peru, en de jungles waarin Lara rondloopt bevatten uiteraard tal van tombes die Lara kan verkennen. Sommige daarvan liggen op het 'main path', maar veel tombes zijn optioneel. Ze hebben echter wel een overeenkomst, ze allemaal uitdagender en dodelijker dan ooit.

Moeilijkheid van puzzels en gevechten los in te stellen

Dat laatste is overigens in te stellen. Nieuw in deze game is dat spelers de game vrij precies kunnen instellen naar het eigen niveau, met aparte moeilijkheidsgraden voor gevechten en puzzels. Een uitkomst, want er zijn best veel gamers die moeilijke puzzels leuk vinden maar een hoge moeilijkheidsgraad in gevechten vooral als frustrerend ervaren. Het idee om de niveaus voor die twee aspecten apart van elkaar in te stellen, is zo logisch dat we ons afvragen waarom dat niet in andere, soortgelijke games mogelijk is gemaakt. Het zou ons niet verbazen als we deze feature de komende jaren vaker terug gaan zien. De game-industrie is immers niet vies van een potje leentjebuur.

Eenmaal goed op weg in Shadow of the Tomb Raider ontpopt de jungle zich langzaam tot jouw speelterrein. We zagen het in previewsessies al en het wordt bevestigd in de volledige game: Lara is niet langer de opgejaagde jongedame die moet overleven, maar is veranderd in de jager. Ze kan zich uitstekend verbergen in de jungle en kan zo eenvoudig grote aantallen vijanden een voor een uitschakelen. Nieuw daarbij is dat de speler de optie heeft om weer terug in stealth te gaan door de 'line of sight' te breken en zich opnieuw te verstoppen. In vorige games moest je een open gevecht altijd afmaken, maar nu kun je dus switchen. Dat werkt erg fijn.

Shadow of the Tomb Raider

De mogelijkheden die je hebt in gevechten of in stealth actie worden langzaam groter doordat je steeds nieuwe mogelijkheden vrij speelt in de Skill Tree. Sommige skills kun je zelf kiezen, sommige openen automatisch door verder te komen in het verhaal, en andere skills krijg je als beloning voor het voltooien van speciale uitdagingstombes. Dat is de moeite waard, want het vergroot het spelplezier in Shadow of the Tomb Raider behoorlijk. Vooral de mogelijkheden die Lara krijgt door verschillende soorten planten te eten die voor wat bovennatuurlijke gaven zorgen, zijn leuk. Ze kan zo bijvoorbeeld de aanwezigheid van wilde dieren, interessante objecten of zelfs de posities van vijanden doorzien, zonder die vijanden daadwerkelijk in het oog te hebben.

Survival Instinct

Deze extra mogelijkheden maken het spel als je op 'normal' of lager speelt wel een tikje gemakkelijk, maar ze onderstrepen de rol van Lara als jager. Gedurende de game kom je vaak genoeg in stukken terecht waarin je geconfronteerd wordt met een groep patrouillerende vijanden. Lara kan zich dan verstoppen in struiken, maar zichzelf soms ook insmeren met modder, waarna ook modderige muren voor camouflage zorgen. Net als in de vorige games beschikt Lara over haar Survival Instinct. In de praktijk is dit een knop die bruikbare elementen in de omgeving laat oplichten. In het scenario waarbij Lara op vijanden jaagt, zorgt dat ervoor dat vijanden die Lara ongezien kan uitschakelen oranje oplichten. Rode vijanden zijn soldaten die op dat moment in het blikveld van een andere soldaat staan. Val je ze aan, dan barst er al snel een vuurgevecht los.

Bewapend met de mogelijkheid om 'silent takedowns' uit te voeren en de vaardigheid om te zien welke vijanden je wel en niet te grazen kunt nemen, sneakt Lara op die manier door de bosjes en de modder. Hoewel de game totaal anders is, deed het ons bij vlagen denken aan de manier waarop je in Spider-Man soortgelijke situaties te lijf gaat. Ook daar kun je spotten welke vijanden veilig zijn om uit te schakelen en welke niet, en ook daar kun je op die manier grote gevechten omzeilen. De ene game doet het niet beter dan de andere, maar we vonden de gelijkenis in deze twee septembertoppers, die verder in alles verschillen, wel geestig.

Mocht Lara toch gespot worden, dan openen de Trinity-soldaten de aanval. Zoals gezegd kun je dan proberen om weer te verdwijnen, wat niet overdreven moeilijk is, maar je kunt ook gewoon het gevecht aan gaan. Dat is op 'normal' soms al best pittig, we overleefden zeker niet elke shoot-out. Hier komt het verhaaltje van hoe Lara niet een of andere superheld is opnieuw naar voren. Raak je ingesloten en word je van alle kanten beschoten, dan sta je binnen de kortste keren weer bij je laatste checkpoint. Dat checkpoint is overigens nooit echt ver weg, dus erg is dat verder niet.

Afwisseling

Het schieten werkt goed genoeg om de game niet in de weg te zitten. Zeker als je wat upgrades koopt voor je wapens rekent Lara snel genoeg af met de hordes Trinity-soldaten die haar pad kruisen. Vooral wat later in de game, als Lara beschikt over haar volledige arsenaal en dus wat sterkere wapens, bereikt de actiefactor in het spel een hoogtepunt. Het zijn stukken gameplay die je misschien van tevoren niet helemaal verwacht van een Tomb Raider-game, maar die uitstekend zijn voor de balans. De wat langzamere stukken waarin je de wereld ontdekt en in stealth rond sluipt worden afgewisseld met meer spectaculaire, soms zelfs een tikje over-de-top actiescenes. Dat zorgt voor een zeer complete game.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite