Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke en Luke van Drie

Tweakers Update: Apple-keynote

Nieuwe iPhones en Apple Watch

12-09-2018 • 23:33

172 Linkedin Google+

Tweakers Update: Apple-keynote Nieuwe iPhones en Apple Watch

Apple hield woensdagavond zijn keynote voor de aankondiging van onder meer de nieuwe iPhones en Apple Watch. De fabrikant kondigde de iPhone XS, grotere XS Max en goedkopere XR aan. Ook kwam het bedrijf met een nieuw horloge, de Apple Watch Series 4.

De XS en XS Max komen op 21 september uit in Nederland en België. De iPhone XR komt een maand later, vanaf 26 oktober. Apple stopt met de verkoop van de iPhone 6s en SE. De SE uit 2016 was de laatste 'kleine' iPhone met 4"-scherm.

Bekijk deze video in de StreamOne-player.

Reacties (172)

Wijzig sortering
Ik ben voornamelijk geschrokken dat er nog steeds niets is bekend gemaakt over de Airpower. Vol trots werd deze een jaar geleden reeds aangekondigd, en tot op heden wachten we er nog steeds op. Ongebruikelijk en eigenaardig van Apple om zo snel een product te presenteren, terwijl het eigenlijk allesbehalve op punt staat om in productie te gaan.

Voor de rest had ik tijdens deze keynote toch stiekem ook wel gehoopt op een update voor de Mac Pro en/of de Mac Mini. Het is al maar een flauwe keynote, met voornamelijk innovaties op de Watch. Zelfs de iPhone X-varianten zijn eigenlijk maar magertjes in vergelijking met de voorganger.

Apple stelt toch wel teleur te laatste jaren, en da's toch wel in grote lijnen de feedback die overal te lezen valt. Is er niemand in Cupertino die dit ook ziet en ingrijpt?
Voor de rest had ik tijdens deze keynote toch stiekem ook wel gehoopt op een update voor de Mac Pro en/of de Mac Mini.
Aankondigingen van nieuwe computers doet Apple vrijwel nooit tijdens de iPhone-presentatie. Als Apple nieuwe Macs gaat presenteren (en er gaan zeker geruchten dat dat gaat gebeuren!), is het waarschijnlijker dat er in oktober een apart event voor wordt gehouden.
Ik hoop op een Mac pro preview. Hij komt sowieso pas volgend jaar.
Klopt, verwachting is dat de nieuwe iPads dan ook gepresenteerd worden.
Net als de prijs die stijgt zien we steeds meer release tijd tussen devices en de presentatie ervan.
Je Airpower is een goed voorbeeld en die tijd is idd bizar, gaat nergens meer over.

We zagen dat ook met de Airpods, de homepod, maar zelfs bij software releases ! Kijk eens naar de presentatie van IOS 12 en de daadwerkelijke release ... Denk dat ik niet overdrijf met een half jaar.

Ook steeds vaker software features die later toegevoegd moeten worden, zoals stereo pairing met de Homepod, we zagen het met Portrait mode, en zo zijn er nog een paar.
Eens met je punt, maar iOS 12 is echt een verkeerd voorbeeld. De aankondigingen van iOS vond plaats tijdens de ontwikkelaarsconferentie in juni (da's dus 3 maanden geleden en geen half jaar) en dat gebeurt elk jaar. Daarbij wordt heel duidelijk gemaakt dat het slechts een aankondiging is van software die nog in ontwikkeling is en pas in het najaar beschikbaar komt. Die conferentie is strikt genomen ook bedoeld voor ontwikkelaars, zodat ze alvast hun apps kunnen aanpassen. Heeft dus niets te maken met vertraging of iets dergelijks. Ik vind het juist goed dat Apple tegenwoordig al vanaf de aankondiging beta's ter beschikking stelt, zodat je alvast kunt testen.
Hoezo? De iPhones liggen vrijdag al in de schappen. Dat is de snelste keer ooit! Dat de Airpower nou nog steeds niet gelanceerd is, lijkt me eerder omdat ze intern iets niet voor elkaar kunnen boksen. Daarnaast is 2018 genoemd. Een beetje flauw, maar ze hebben nog 2,5 maand tot 2019

Edit: 3,5 maand

[Reactie gewijzigd door martijnmartijn op 13 september 2018 00:22]

Het zal mij niets verbazen als ze die Airpower achter de hand houden voor de feestdagen. Maargoed, dan hadden ze er gister wel iets over kunnen vertellen.
Ja dat is iets anders als in de schappen ... Zeker voor de XR ...
Vrijdag in de schappen ? Release date van de XR gezien ???
En ja 2018 is een ruim begrip maar je kan nu al 1 jaar wireless laden en hun eigen device is nog nergens te koop ... Houd toch op
Apple stelt teleur de laatste jaren?
Ik weet niet of dat je de jaar- en kwartaalcijfers een beetje bijhoudt? Maar het best wel lekker met Apple eigenlijk....

Er is niet zoveel om in te grijpen

[Reactie gewijzigd door Wootism op 12 september 2018 23:57]

Redelijk logisch, ze blijven zelf hun oude modellen uitmelken tot ze drie generaties passé zijn. Ik heb het niet op zakelijk vlak teleurstellen, maar dan wel eerder op hun productlijn (zoals ik in mijn post ook aangaf).

Het wordt allemaal een zooitje en nieuwe producten komen erbij (zoals de iPhone Xr), maar het blijft soms vaag welke de doelgroep is, en of het al dan niet (zoals de iPhone SE) gewoon een "commercieel" model is, puur om extra centen los te slagen bij de consument. Steve Jobs zou zich omdraaien in zijn graf als hij moest zien dat zijn bedrijf zo gestuurd wordt. Volgens mij is het altijd de bedoeling geweest van Apple om zich net op dat vlak te onderscheiden van andere merken door een kleine selectie van hoogwaardig kwalitatieve spullen aan te bieden. Het doet me echt pijn als ik zie dat mensen anno eind 2018 nog steeds een Macbook Air kopen...

Op zakelijk vlak valt dit zeker te plaatsen. Als Apple de ruimte niet vult, gaat een concurrent er wel mee lopen. De enige vraag is natuurlijk in welke mate dit het imago van Apple gaat aantasten, waardoor consumenten op langere termijn toch ooit minder geneigd gaan worden om opnieuw voor Apple te kiezen. Vanaf het moment dat pakweg Google erin slaagt om een ecosysteem uit te bouwen waarin alles zo feilloos kan integreren met mekaar, net zoals Apple dat doet (en een goeie UX'er erbij betrekt om het simpel te houden), lijkt die omschakeling me nog niet zo ver weg.
Ik denk dat je niet moet vergeten dat "wij" op Tweakers heel anders naar hardware kijken dan de gemiddelde consument die er niet echt verstand van heeft. Zij hebben gewoon een nieuwe telefoon nodig en nemen gewoon maar weer een iPhone want dat kennen ze en ze kopen de nieuwste Apple laptop wanneer ze een nieuwe nodig hebben. Kijken over het algemeen niet zo naar de specificaties.
Denk wel dat ze kijken naar specificaties, maar niet de gene waar tweakers naar kijken. Ze kijken naar vorm, kleur, gewicht gebruiksgemak en uiteraard naar wat heeft de vrienden/kennissenkring.

Ze kijken naar een computer zoals wij dat doen bij het uitzoeken van een hamer. Hoe groot is de spijker die je wilt slaan en met welke hamer kan ik dat comfortabel doen. En alleen een "tweaker" zal willen weten wat de precise samenstelling van het staal is dat is gebruikt omdat dat uitmaakt bij terugslag/slijtage/grip etc..
Ik kijk ook hetzelfde naar hardware zoals tweakers hier. Maar ik koop ook gewoon steeds een nieuwe iPhone en MacBook als ik die nodig heb, eigenlijk zonder daar al teveel over na te denken. Werk dagelijks op die apparaten. Ik vind harde specs dan toch iets onder doen tegenover software die goed in elkaar steekt en mij productief laat zijn. Moet er niet aan denken om op Android, Windows of Linux te werken; ik vind OSX en iOS gewoon prettiger :)

Lees wel: ik game niet, ben een web developer.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 13 september 2018 15:03]

Zo heeft ieder zijn dingetje. Als ik een collega zie met een Iphone, dan zie ik eerst een kapot scherm.
A: Te kwetsbaar
B: Te kostbaar om te repareren
C: Niet te repareren.

Zo loop ik een aantal jaren rond met een toestel met:
Een fantastisch scherm, heeft een fantastische camera, heeft een fantastische interface, is eenvoudig te bedienen, is vlot genoeg, kan meerdere simkaartjes in, kan een geheugen kaartje in, kan de accu vervangen/uitwisselen, kan een stootje hebben en is niet meer te koop maar wordt voorlopig nog een behoorlijk tijdje ondersteund.
Ik moet er niet aan denken als het toestel het begeeft. Zo heb ik in paniek een probeer toestel gekocht van 300 euro die aanvoelde dat het sterk is. Maar ik kan nog maar niet wennen aan het interface.
Maar om op het moment een vers "goedkoop" kwetsbaar toestelletje te kopen vanaf ¤800,- die al een tijdje op de markt is... het spijt me, dit kan ik niet volgen, laat staan een toestel van ¤1200, euro die volgens kenners niet innovatief is.
Als mijn toestel het begeeft, dan struin ik marktplaats maar af voor een Lumia 950.
Tja ieder zijn ding.
Echt zakelijk denk je niet. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer die all-in-one cpu’s de desktop markt opgaan. Want daarin zijn ze namelijk ijzersterk aan het worden. Alles in eigen huis en los van de rest. Die hele transitie zie je al even lopen inmiddels.
Erg benieuwd of en wanneer en hoe dit gaat gebeuren. Maar het lijkt er wel echt aan te komen. Al verwacht ik niet zomaar een hele krachtige computer met Apple Silicon. Ik ga komende weekend en Hackintoch bouwen. Dat zal dan waarschijnlijk einde verhaal zijn.
Ik ben niet zo van de Apple kant en volg hun evolutie niet zo op. Met het risico een vraag te stellen met voor de hand liggend antwoord: wat is er zo verkeerd aan een MacBook Air?
De resolutie kan echt niet meer, vond het in 2014 al erg op het randje, nu kan dit echt niet meer.
Gohja, de Macbook Air is goedkoop, da's het enige argument dat die voor zich heeft. Voor de rest: de schermresolutie- en kwaliteit is zeker en vast ondermaats. Da's niet iets wat mensen direct zal opvallen, maar je krijgt zo weinig op je scherm, dat het moeilijk multitasken kan zijn. Ik zeg maar: een document typen en een tekst naast je document zetten, het zal snel een overvol gevoel geven. Voor de rest zit je nog steeds op je klassieke USB3-poort.

Het zijn natuurlijk niet dé argumenten die de "gewone" gebruiker zal tegenhouden, maar ik vind het redelijk schandalig dat ze dit nog durven aanbieden in 2018.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat die al lang op full HD zaten. Inderdaad toch wel een serieus minpunt. En als je dat in overweging neemt, vind ik hem al gauw niet meer zo goedkoop. Voor hetzelfde geld koop je iets wat betere specs heeft, al is het dan natuurlijk geen Apple.
Houd je daarbij ook rekening met het aspect privacy?

Houd je daarbij ook rekening met de gigantische besparing voor bedrijven die standardiseren op Apple spul? (Google maar eens op de besparingen die IBM realiseerde door over te stappen op Apple spul)

Imago aantasten? De eerste trillion dollar company. Slecht imago ja.
Je bedoelt zeker die reclame spot van Apple over IBM die overstapte op Apple? Godsamme dat mag echt wel wat kritischer. Ik heb genoeg Apple spul maar jeetje wat ben je kritiekloos.
Er is een Keynote van IBM waar het haarfijn uitgelegd. Hier nog een ander artikel over dat ecosysteem: https://www.businessinsid.../?international=true&r=US

[Reactie gewijzigd door Fab1Man op 13 september 2018 10:10]

Neen, ik bedoel het document van IBM waarin ze de besparing becijferen.
"IBM today told the record-setting seventh Jamf Nation User Conference that it is saving even more money by deploying Macs across the company than it thought: each Mac deployment saves the company up to $535 over four years, in contrast to the $270 per Mac it claimed last year."

Eén van de redenen voor de besparing: "We have to go out and manage the Mac environment 104 fewer times a year than PC,”

Denk je nu echt dat IBM dat gaat lopen toeteren als dat puur een Mac-reclamepraatje is? Dit is toch een grapje?

[Reactie gewijzigd door MtC op 13 september 2018 16:01]

Het feit dat Apple goed winst maakt wilt niet zeggen dat ze nog steeds dezelfde kwaliteit leveren in de zin van innovatie en nieuwe toepassingen.
Ja, natuurlijk blijven mensen die graag in het ecosysteem zitten en willen blijven kopen want die hebben geen keuze. En met producten die al over de 1600 euro kunnen gaan als smartphone heb je ook grote marges (ipads dik over de 1000 euro) en dus meer winst.

Jouw stelling is alleen van toepassing op de aandeelhouders, die zijn NIET teleurgesteld.
Geen enkel bedrijf kan elk jaar met baanbrekende innovatie komen ,waarom zou je dat dan van Apple wel verwachten?
Sterker nog meestal hebben ze maar 1 uitvinding waarmee ze naam maken en daarna wordt dat nooit meer geevenaard.

Wat zou nou echt innovatie zijn op smartphone gebied voor jou ?
Ik heb hier namelijk een Nokia liggen die alleen kan bellen en sms doen en dat in zwart/wit beeld en die vonden we geweldig.
Omdat ze ook baanbrekende prijzen vragen :Y) 1660 euro is ook "something You have never seen before!!"
En 1600 euro is ook de prijs die je betaalt voor Tweaker's High-End compacte game-systeem van september, inclusief een GTX1080 grafische kaart ;)

Ofwel - 't zijn fantastisch mooie telefoons, maar de prijzen beginnen nu wel heel erg de pan uit te rijzen.

https://tweakers.net/revi...high-end-gamesysteem.html

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 13 september 2018 08:10]

Een baanbrekende innovatie is er nu juist een waar nog (bijna) niemand aan gedacht heeft.
Of een waarvan de gemiddelde Tweaker denkt dat het (nog) onmogelijk in een telefoon gerealiseerd kan worden.
Precies dit. Ik vraag mij oprecht af waar de trotsheid van Apple gebruikers vandaan komt. De enige conclusie die je uit de cijfers kunt trekken, is dat je altijd teveel betaald hebt en de winsten gigantisch geweest zijn. Echt iets om trots op te zijn als niet aandeelhouder... 8)7
Apple werkt goed, vandaar die trots. En dat komt van iemand die ook op android en pc zit en die in de ICT zit, programmeerd, muziek en grafisch werk doet.

Ja met de pc kan ik het allemaal ook en android werkt prima. Maar Osx en ios vind ik echt prettiger (en beter samen) werken.
Ik heb nog een iPhone 8, daarvoor een 6, een 5s en een 4s gehad, maar zoals je al ziet heb ik al een tijdje niet geupgrade. En ik denk dat ik dat ook niet meer ga doen, voor mij is het vloeken in de kerk, maar ik ga denk ik toch ergens anders naar kijken als deze er mee ophoud.

2 features die ik heel erg vaak gebruik (3.5mm jack en fingerprintreader-unlock) zijn al weg, de aanschafprijzen zijn echt absurd (als je het vergelijkt met de laatste telefoon die ik heb gekocht). Nu was dat altijd al bij Apple, maar het is mij toch een stapje te ver gegaan.

Ben ik toch altijd best een Apple fanboy geweest, maar de nieuwe iPhones vind ik echt niet aantrekkelijk meer, ze worden ook alsmaar groter (was al best wennen om naar de iphone8 te gaan, ik wil echt niet nog groter), maar mij raken ze toch langzamerhand kwijt. Vraag af of er meer mensen zijn die er zo over denken.

(zoals je ook ziet heb ik niks aan te merken over de software, dat vind ik ook nog steeds prima)
Een iPhone 8 is toch nog niet zo oud? Die is van vorig jaar en begon ook bij (meer dan) 800 euro.

Ik deel je standpunt wel: ik heb nu een 6S en dat is de oude telefoon van mijn vriendin (die een 8 heeft). Ik zou nu niet zo snel een nieuw model kopen. Als ik op dit moment een nieuwe iPhone zou "moeten" kopen, dan zou ik al snel bij de 7 of 8 uitkomen denk ik; de rest vind ik echt te duur.

Dat nog los van het verdwijnen van 3D-touch op de Xr en TouchID op alles met een "X" in de naam.
Ik respecteer je standpunt want die argumenten snap ik wel.
De Apple trend van de laatste jaren lijkt er ook meer op gericht om de aandeelhouders tevreden te houden dan op innovatie.
Het blijven kwalitatief goede producten, maar langzamerhand nogal over the top wat prijzen betreft.
Dat zei je vorig jaar ook. En het jaar daarvoor. En daarvoor. En daarvoor.
Feit is dat mensen zelf mogen kiezen ze waar ze hun geld aan uitgeven en hoe hoger de prijs hoe meer er verkocht wordt (zie de verkoopcijfers). Waar je ook even aan voorbij gaat is dat er steeds meer en meer mogelijk wordt op een telefoon waardoor je er nog meer gebruik van gaat maken of waardoor er andere apparatuur ‘sneuvelt’. Dat geldt niet alleen voor iPhones maar alle state of the art telefoons. Veel mensen die hun camera droppen en met 1 of 2 accessoires hun New York trip vastleggen met een iPhone, Huawei, S9 etc.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 13 september 2018 06:53]

Ik zie (toch niet domme) mensen in mijn omgeving verlekkerd een Macbook Air kopen, waarbij ze er na aankoop achter komen dat het ding eigenlijk niet meer kan dan de Windows laptop die ze tot dan toe hadden.
Dat zijn mensen die in het algemeen verkeerde beslissingen nemen. Als je zo'n apparaat koopt zonder dat je er van tevoren over nagedacht hebt dan staat dat eigenlijk los van Apple maar zegt dat meer over hun algemeen beïnvloedingspatroon (external locus of control). Dat zijn de types die waarschijnlijk ook een nieuwe Mercedes, Audi, BMW op de oprit zetten omdat de buren opeens iets nieuws gekocht hebben. In principe zou het niet uit moeten maken wat je koopt; menselijk handelen is nu eenmaal niet rationeel al wordt het dat vaak (vaker) wel wanneer het over duurdere apparaten gaat.
Dit is zeker een rant. Een macbook air met tig dure adapters? Wat?

Een veelvoud betalen voor een apple product?

De helft goedkoper?

Geef ons de voorbeelden aub.
Die hebben genoeg geld en dito dure producten dus het is vrij apart dat dat jou niks boeit maar Apple wel (dat wordt grappig bevonden).
Precies dit. Ik vraag mij oprecht af waar de trotsheid van Apple gebruikers vandaan komt.
Dat deponeer jij hier wederom als zijnde een feit. Waar beweren Apple gebruikers dat ze trots zijn? Waarom zou ik trots zijn? Ik gebruik ook heel veel spul van Microsoft wat duurder is dan mijn Macbook Pro (!). Waarom ben ik bij A trots en bij B 'niet trots'? Of normaal? Gewoon kletspraat. Als je frustratie zo hoog zit blijf dan liever weg in deze topics want het leidt de discussies niet naar constructieve betogen.
Financieel mag het dan wel goed gaan maar ze mogen best wel meer gaan focussen op de Mac en MacOS. De iPhone raakt overpriced dat gaat klanten kosten.
Ik schakelde halverwege pas in en kwam net op het moment van de nieuwe iPhones binnen. Phil Schiller kwam op het podium en hij werd uit een rare camerahoek gefilmd. Het kwam ook niet helemaal enthousiast over. Ik had het idee dat het een beetje flets was allemaal qua show. Grijs.

Ik denk dat de XS en XR gewoon bakken gaan verkopen omdat ze er allebei anders uit zien dan welke iPhone daarvoor dan ook, dus je hebt zichtbaar een "nieuwe iPhone" als je er mee rond loopt. Mensen zijn daar best gevoelig voor en nu kunnen ook de mensen met een kleiner budget een X-achtige telefoon kopen terwijl de 8 er het zelfde uit zag als de 6 vorig jaar.
Apple stelt toch wel teleur te laatste jaren, en da's toch wel in grote lijnen de feedback die overal te lezen valt.
De X was een fantastische telefoon, de AirPods worden met bákken verkocht, de iPad zit weer in de lift. Eindelijk weer een fatsoenlijke MacBook Pro. Je mag klagen over prijzen maar als straks een nieuwe Mac Mini, MacBook Air en Mac Pro geïntroduceerd wordt dan zijn de producten over vrijwel alle vlakken echt goed up-to-date. Alleen de Mac Pro komt wellicht niet voor het einde van het jaar.
Het is al jaren hetzelfde stramien: jaar 1 nieuwe iPhone, vaak met behoorlijk straffe nieuwe features. Jaar 2 een S-model dat het model van jaar 1 verbetert en uitbreidt.

Al jaren krijgen de S-modellen dezelfde kritiek. Niet vernieuwend genoeg. De meeste mensen (op wereldschaal) volgen echter de “jaar 1” modellen of de S-modellen, en dan krijg je plots weer een heel ander verhaal.
Ik weet het niet de 4S, 5S en 6S waren echt de betere telefoon. Ook steeds langer ondersteund. De 4 kon niet goed met het scherm overweg, de 5 was de laatste 32 bit en de 6 had maar één GB aan RAM en was een stuk langzamer dan de 6S.

De XS is niet echt beter onder de motorkap dan de X.
Ik weet het niet de 4S, 5S en 6S waren echt de betere telefoon. Ook steeds langer ondersteund. De 4 kon niet goed met het scherm overweg, de 5 was de laatste 32 bit en de 6 had maar één GB aan RAM en was een stuk langzamer dan de 6S.

De XS is niet echt beter onder de motorkap dan de X.
Niet beter? Dan zou ik die keynote nog maar een keer kijken.
Op basis van een keynote oordelen is gevaarlijk. Want je weet letterlijk niets van die A12, behalve dat deze waarschijnlijk sneller is dan de A11. Dus of de Xs significant beter is dan de X, is nu nog helemaal niks over te zeggen.
Ten eerste was de X geen gebrekkige telefoon waar voorheen de S-modellen eigenlijk de telefoons waren die het idee van de voorgaande versie pas echt goed uitvoerden. De X heeft gewoon 0 problemen. De XS kan er dan ook geen oplossen. Daarom kan ik de X ook gewoon aanraden waar de 4, 5 en 6 op de dag van het verschijnen van de S versie gewoon afgeschreven waren.

Ten tweede is de toename in performance niet enorm sterk. Alleen op het vlak van de neural engine is het sterk beter geworden maar dat zijn sterk afgebakende toepassingen die met name interessant zijn voor Apple zelf.

Natuurlijk is het tof wat ze met foto's kunnen zeker de XR die met één lens een goede bokeh doet maar aan de andere kant deed Google dit eigenlijk al in de Pixel die super sterke foto's maakte met één lens. Zelf als applicatiedeveloper heb ik er maar in een vrij beperkte set aan problemen wat aan.
A12 chips belooft anders wel heel wat verbetering. Wachten we nog even de testen af?
Anders er uit zien? Ze zien er het zelfde uit als de X... Behalve de Xr, omdat die maar 1 camera heeft.
Nieuwe gouden finish, duidelijk grotere telefoon.
Met je eens dat het oorverdovend stil is rondom Airpower en dat is een veeg teken.

Mac spul zal zijn eigen aankondigingetje krijgen, het was wel mooi geweest om een "one more thing" te hebben, maar zou a) te lang worden b) uit de toon vallen. Een iPad-aankondiging was misschien nog wel op zijn plaats geweest.

Dat Apple "teleurstelt" of "innovatie tegenvalt" is al jaren een terugkomende klacht over de keynotes. Dat is 90% gewoon te veel hype en slechts 10% inhoudelijk. Intussen zijn ze een trillion-dollar-company, die een ECG op je pols kunnen plaatsen.
Er zijn al een tijdje amper innovaties ... Je kan niet elk jaar, zelfs niet elke 5 jaar een nieuw, nooit eerder (goed) gedaan, product lanceren.

Met die vergelijking stelt de hele industrie teleur. Sterker nog met deze ingesteldheid kan ik geen enkele industrietak bedenken die niet teleurstelt...
Ja, de gehele branche stelt al jaren teleur. Of, toch niet? Het is maar net hoe je het bekijkt. De CPU is elk jaar weer zoveel % sneller, de camera toch net weer iets beter. Natuurlijk mag je dat verwachten, maar ze doen het wel. Ook de andere fabrikanten.

In andere branches is het ook zo al vind ik dat in de autosector op dit moment niet doordat er eindelijk eens EV’s van andere merken beginnen uit te komen.

Wat moet een bedrijf als Apple, Samsung, Sony etc doen om echt innovatief genoemd te worden? Telefoons en tablets gaan ook steeds langer mee, wat ook al een goed punt is. Want ik kan me nog een IND heugen dat computers maar een jaar of twee drie mee gingen voordat je een nieuwe moest kopen. En dan kon je in het tweede jaar zonder upgrades de nieuwste spellen al bijna niet meer spelen. Nu heb je je tablet, iPad, en je kunt veel normale Office taken etc al gewoon maken erop.
Kunnen ze er nog een product naast zetten waarvan we denken “dat is geweldig en moét ik hebben omdat we dat nog nooit gezien hebben.” De Google bril was zoiets maar niemand zat daar dus echt op te wachten buiten de early adapters. Mede door privacy natuurlijk.
Elke drie/vier jaar probeert Apple met een nieuw product te komen, dat was onder Steve Jobs ook al zo. De iPad was nooit zo succesvol als de iPhone en de rest van de producten is dat ook nooit geweest. Alles bij elkaar opgeteld is het natuurlijk een ongekend succes.

2007 iPhone
2010 iPad
2014 Apple Watch
2018 Apple HomePod

Verder kun je er van uitgaan gebaseerd op overnames dat Apple hard werkt aan een AR Headset welke potentieel weer een gehele industrie kan vormgeven.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 13 september 2018 08:09]

Ja, maar in tegenstelling tot de iPhone en iPad is naar horloges en pratende bloempotten veel minder vraag. Ze zijn ook weinig vernieuwend, want de concurrentie gaat gelijk op. Het oude apple kwam met computers waar de creatieve industrie niet omheen kon. De iPod mp3 spelers waren zo disruptive als lang niet gezien was. De computers die eindelijk geen grijze bakken meer waren en gewoon in je huiskamer konden of de eerste MacBook air, er was in geen mijlen concurrentie te vinden. Dat is al jaren anders. Fijn dat de peperdure X een oled scherm heeft. Of de iPad een pen. Maar niemand kan daar serieus van onder de indruk zijn. Het is wachten op dé innovatie, het nieuwe product. Ondertussen zit de vingerafdrukscanner nog niet achter het scherm, althans niet bij Apple.
Mensen die geen inzicht in technologie of soort product en wat daarmee mogelijk is kunnen teleur gesteld zijn.
De grootste stap maakt men in den beginne en daarna komen de iteraties van het uitbreiden en verbeteren van product doordat de technologie beter en krachtiger wordt waardoor features goed te doen zijn.
De grootste stap was toen de 1st iphone kwam en contrast van dommephone en de eerste smartphone met spartaans OS vs iPhone met goede match van hardware en software .
Die grote impact is lastig te doen.
Voor de gebruik is FaceID leuk geinig en maakt ding toegankelijk. Kwa tech vergt het juist heel veel met de 8core NN en security logic. En vele sensors.

Groter gaat ook niet meer want dan is meer een mini ipad met phone functionaliteit.
Je moet de extra meer zoeken in de beschikbaarheid van extra sensiren en reken kracht van verschillende units dat meer mogelijk maakt.
Zo doe ik weinig met Photografie en juist daar doet NN ook extra dingen mee. Alleen niet zo relevant voor mij. Dus daarmee zijn mijn verwachtingen van nieuwe iphone sowieso lager en sla ik vaker een gen over.
Iphone 4 en 5 en 7 de 4 & 7 zijn bij inbraak gestolen dus zit aan iphone 5 en ben dus aan het orienteren voor mijn volgend iphone.
En omdat mijn belangrijkste toepassing toch meer internetten is lijkt mij de max de betere keus.

En ik noem mijn iphone gewoon zak computertje.
Ik was ook op Mac’s aan het wachten (stiekem).

Denk (en hoop) dat Apple dit jaar ook een Oktober event doet.
Alle verwijzingen op de site zijn inmiddels ook geschrapt, dus ik moet nog zien of de AirPower er nog gaat komen dit jaar.
Op zich mooie toestellen, en als budget geen rol speelde had ik er zeker eentje gekocht. Gezien dat wel zo is ga ik voorlopig voor een ander amoled telefoontje en wacht ik geduldig af of de iPhones volgend jaar wat goedkoper zijn geworden. Het blijft toch wel een beetje jammer dat Apple zo duur is geworden. Niet dat Samsung nou goedkoop is, maar die gaan tenminste sneller omlaag in prijs :+
Als we blijven stemmen met onze portomonee zullen ze vanzelf weer in de introductie prijs verlagen. De iphone X heeft volgens mij niet super goed verkocht want ik zie er bijna niemand mee in mijn kringen. Ik ga denk ik dit jaar maar voor de Iphone X als deze in prijs wordt verlaagd of zelfs een 8, want deze prijzen zijn echt absurd.
Wat betreft de iPhone X verkopen zit je er behoorlijk naast. In het begin was 't dikke ellende qua klachten, maar uiteindelijk was het 1 van de best verkopende telefoons van 't afgelopen jaar, en de best verkopende iPhone, tegen alle voorspellingen in. (Ik dacht ook dat ie zou floppen op 't prijskaartje, maar ook ik had 't fout.)

Even een willekeurig artikel:

https://www.cnet.com/news...et-analysts-got-it-wrong/

https://bgr.com/2018/05/0...x-sales-q2-2018-earnings/
Hmm +2,9 procent totaal terwijl er een toestel bij is gekomen is niet perse geweldig. Dat het het best verkopende toestel van de drie is verbaast me wel een beetje. Ik vermoed overigens dat Apple flink gebaat is bij 3 factoren: de hoge restwaarde, de monopolie op iOS, wat toch best wat mensen aanspreekt, en het feit dat iedereen door alle artikels enzo ook weet dat iPhones duur zijn, waardoor sommigen het een statussymbool vinden.

Wat @ElFreemason en @Phanthix betreft: de reden dat Phanthix niet veel van die mensen kent is waarschijnlijk dat hij niet veel studenten spreekt. Dat was in ieder geval de tijd dat ik zulke telefoons kocht omdat ik a weinig kosten had en b niet goed over geld nadacht. Dan zijn er nog hardcore Apple fans, dat is ook met alle respect een uniek soort mens. Maar zelfs veel koppels met 4+ keer modaal en een afbetaalde hypotheek kopen geen telefoons van 1000 euro. En dat zijn niet eens zuinige mensen... :)

[Reactie gewijzigd door MCMXC op 13 september 2018 03:59]

Je ziet niemand met een iPhone X? Dat zegt toch eerder wat over jouw kringen dan de verkoopaantallen.....
Ik ken ook maar 3 personen om mij heen met een X en die gaan ook een XS halen. Alle anderen hebben een iPhone 8 of lager...
Hopelijk komen er ook kleinere modellen. Ben nog steeds fan van de SE.

SE: 123,8x58,6x7,6 mm, 113g
XR: 150,9x75,7x8,3mm, 194g

:X
De iPhone 7 of 8 is prima handzaam. Mijn zoons hebben een SE. Maar ik vind de 7 die ik heb handiger vast te houden en zeker niet te groot.
Ik twijfel over een nieuwe X of X[s] puur omdat ie het te groot is wat mij betreft b
Zelfs ik met mijn grote handen vindt alles vanaf de 6 niet meer handzaam. Tenminste niet als je eenhandig werkt op je tel. Bij een 6 en alles daarboven kan mijn duim niet bij de top van het scherm.
Dat laatste wat je zegt, hebben ze een prima softwarematige oplossing. Als je op de iPhone 6, 7 en 8 de Touch ID sensor aanraakt komt 't scherm naar beneden; juist voor die situaties.
Op de X kan dit ook door 2 maal naar onder te swipen vanaf de homebalk. (Weet niet of die zo heet, maar dat is die horizontale streep aan de onderkant van de iphone x).

Dit moet wel eerst geactiveerd worden in Instellingen>Toegankelijkheid>Reachability (of een vergelijkbare Nederlandse titel, mijn OS staat in het engels sorry :0 )
Meen je! Nooit geweten. Ik ga eens kijken. Dank voor de tip.
Formaat Iphone 8 (non plus) of de X (die feitelijk net zo groot is) is imo prima te gebruiken. De iPhone Plus is te groot, past niet in een hoop broeken etc.

De oudere modellen (5S) zijn bizar klein als je daar op terug kijk als je nu een X gebruik....

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 13 september 2018 00:12]

Dat blijft een kwestie van smaak.

Voor mij is een 6" 2:1 toestel prima te gebruiken ook, maar ik ken genoeg mensen die een kleinere telefoon toch beter vinden.

Immers niet iedereen wilt een telefoon gebruiken om video's te kijken of uren lang te browsen (zoals ik het wel do).

iOS past zich ook prima aan een kleine scherm, eigenlijk dat is een punt die ik aan iOS moet geven, het is volledig bruikbaar met een klein schermpje en het systeem een meeste apps (ook 3rd party) hebben betere optimalisaties voor grotere schermen.
Hier ook een SE gebruiker. Heerlijk formaat. Maar ik gok dat we een een uitstervend ras zijn, als het aan de bedrijven ligt. De SE was al de laatste serieuze 4" telefoon op de markt, aangezien ze in de Android wereld al jaren alleen maar grotere toestellen verkopen...

Ach, hij is nu twee jaar oud en kan nog makkelijk mee tot iOS 14. Ik voel de drang om te upgraden niet echt :)
Vergeet het maar ... Kijk eens naar de cijfers van Apple, vette winst !
Niet door meer users hoor, maar door de hogere marges.
Hoe duurder en exclusiever een product hoe meer marge ..

Economie 101
Niet alleen de marges, de iPhone X is tot op heden de duurste iPhone ooit, en wat blijkt, ook nog eens de best verkochte iPhone. Dus de marge is flink omhoog, maar de verkopen dito. Die hebben economie 101 overgeslagen.
Ik heb een iPhone X. Was erg duur maar is een bijzonder goede telefoon.

Helaas worden de prijzen weer alsmaar duurder... 1650 euro voor de duurste variant!!! Daar heb je een heeeeel goede game pc voor.

Ik denk dat ik toch maar ga wachten wat de Samsung S10 brengt....
Puur uit interesse: Waarom denk jij nu überhaupt na over een nieuwe telefoon? Ik dacht dat ik ze snel versleet met 2 jaar, maar nu van een iPhone X al aan iets nieuws denken, bijzonder om te zien. Zeker omdat ik juist een iPhone zou kopen voor de duurzaamheid (als in updates)
In principe kun je elk jaar upgraden met een Iphone met een minimale bij betaling dankzij de ijzersterke restwaarde.
Voorbeeld:
1.koop Iphone voor 800 met 1 jaar abbo ter waarde van 1000 euro.
2.verkoop na 1 jaar de telefoon voor 750 a 800
3.koop nieuwe IPhone voor 800 met 1 jaar abbo
Zo had ik het nog niet bekeken! Dan snap ik dat inderdaad wel, dan heb je toch elk jaar weer de nieuwste en dat is zeker ook wat waard. :) Dat gaat hem bij Samsung helaas niet worden.
Had wat collega's die dit op deze manier deden, maar die zitten ook echt in het Apple eco systeem alles van Apple.
Ik zelf switch tussen beiden met enige regelmaat, maar je hebt gelijk hoor :p. Kocht bij de release een S9+ voor rondt de 900 en heb deze verkocht voor 500 enkele weken geleden. Nou heb ik 't voordeel dat mijn vrouw ook een abonnement heeft, maar niet houdt van het steeds switchen van een telefoon :p en we beiden altijd 1 jarige abonnementen nemen.
Iedereen die ik ken en de iPhone flagships kopen, kopen elk jaar een nieuwe. Ze zijn erg waarde vast, hoewel ik dat nog moet zien bij de X.
Misschien dat Apple duurzaam wil zijn, maar hun klanten geven er niet veel om :P
Misschien dat Apple duurzaam wil zijn, maar hun klanten geven er niet veel om :P
Dat lijkt me ook te kort door de bocht duurzaamheid is zeker een stijgende factor bij veel mensen. Of dit nu een fabrikant is of producten mensen worden echt bewuster en dat is een goed :)

Maar natuurlijk prima als je elk jaar een nieuwe koopt. Ik tik dit nog altijd op de eerste iPad air die nog altijd perfect alles doet wat hij moet doen.
Doorverkopen na 1 jaar heeft toch niets met duurzaamheid te maken? Die mensen gooien dat ding toch niet weg?
Als je hem verkoopt niet nee. Maar ergens doe je wel mee aan de wegwerp maatschappij, oke je gooit hem niet effectief in de prullenbak maar nog altijd koop jij elk jaar een nieuwe, waarom? Het heeft dus wel degelijk iets met duurzaamheid te maken al in het in een andere zin.
Zelf heb ik de iphone x vanwege de bijzonder goeie point en shoot camera, deze is bij xs velen malen beter zeker als er beweging in je shot zit. Tijdens de presentatie leek dit een enorm verschil uit te maken, even afwachten op de reviews maar hierdoor jeukt het toch om te upgraden. Daarmaast heeft onze ipad een 120hz display en mijn laptop ook. Dit is zoveel fijner dan 60hz. De telefoon is nu het enige device met maar 60hz. Zo waren er nog een paar dingen. Niet dat ik ga upgraden... maar het jeukt wel
Meest bizarre is dat je dan niet eens een snellaad adapter krijgt voor die prijs terwijl de telefoon het wel ondersteund.
Jammer van die prijzen. Ik koop liever een Macbook voor dat geld. Maar mensen moeten niet vergeten dat de meeste mensen een iPhone als abonnement bundel kopen. Ook al is het dan nog steeds duur, het is dan toch makkelijker om een aantal tientjes per maand uit te geven dan in een keer 1400 euro ;)
Het is jammer dat mensen niet kunnen rekenen, 24x59,95 is een berg centen. Als ze nu eens een totaal plaatje maakten kocht niemand deze absurd geprijsde phones meer.

Geen idee waarom ik me irriteer als mensen hun zelf verdiende centen over de balk willen smijten, denk dat het komt omdat apple daar ietwat al te gretig gebruik van maakt.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 13 september 2018 07:16]

Natuurlijk. Het is zo dat die prijs per maand bij mensen makkelijker te betalen is dan in een keer 1400 euro. Maar als ze inderdaad de uiteindelijke prijs zouden zien dan schrikken ze wel ;)
60 euro per maand is wel nog steeds een hele boel geld.
Irriteer je je ook aan mensen die een bmw of mercedes kopen ipv een dacia of suzuki?

Snap niet de irritatie bij apple producten of de zendingsdrang om apple af te kraken, te duur, niet innovatief etc. Laat iedereen eens vrij in zijn of haar keuze.
Dubbel gevoel, zelfde gevoel als de laatste paar keynotes.

Ja het is magertjes qua innovatie, jammer dat de telefoons toch weer iets groter en zwaarder worden. Nog steeds prima telefoons die niet achterlopen bij de concurrentie onder aan de streep. Maar veels te duur! als je alleen kijkt naar de hardware...

Toch zal mijn volgende telefoon en iPhone worden... heb nu toevallig nood gedwongen een Samsung a8 omdat mijn iPhone 7 vervangen word door verzekeraar maar het OS blijft voor mij DE deal maker of breker voor een telefoon.

Android blijft voor mij aanvoelen als een maagd zonder ervaring. Er is geen chemie. Android weet niet wat ik wil. Doet rare dingen, het gaat allemaal niet vloeiend. "Maar Android heeft zoveel meer mogelijkheden dan iOS!! iOS is gesloten!!". boeit me niet.

iOS weet wat ik wil, alles loopt vloeiend en alle functies die ik nodig heb heeft ze en meer. Synct héérlijk met de anderen van mijn vrouw en zoons.

Misschien is Android op papier beter. Maar voor mij loopt iOS mijlen ver voor op Android omdat ik er alleen maar frustratie van krijg.


p.s. ik heb android wel degelijk een kans gegeven van 6 maanden (oneplus overstap gewaagd), heeft mijn mening helaas niet veranderd. Was een stuk voordeliger geweest
Voor mij is iOS ook de enige reden dat ik bij iPhone blijf.
Ik geraak dus ook niet gewoon aan android, en erger me vaak mateloos aan kleine dingen.

Ergens hoop ik dat microsoft ooit nog met een Surface concurent kopt...
Zeker aangezien de inovatitie die ze brachten met de Surface book (2in1) en tablet.
Off-topic: een maagd zonder ervaring 🤔
Niet een hele spannende keynote omdat alles uitgelekt was.(iPhone is ook het populairste product van Apple dus niet heel gek, zeker niet anno 2018).

Maar ik vond het kopje duurzaamheid wel heel interessant. Ze claimen 100% te draaien op groene energie.Ik weet niet in hoeverre dat geloofwaardig is maar als ze dat openbaar claimen op een keynote zal dat haast wel moeten. En ook vind ik het bijzonder tof dat ze ook echt voor staan hun producten zo lang mogelijk te ondersteunen. Waaronder een iPhone 5S uit 2013 met de laatste updates te voorzien.

En dat de nieuwste iPhones ook gewoon gerecyclede producten hebben. Waaronder het logic board in de iPhone Xs(Max)(R) deels opgemaakt is uit gerecycled plastic.

Dat vond ik wel echt tof. En ook het recycle program en dat de robot LIAM 9 verschillende iPhones uit elkaar kan halen.
Ik ben het met je eens wat betreft de iPhones maar aan de andere kant is de opmerking van Apple over duurzaam opmerkelijk te noemen. Apple heeft met high Sierra geen devices laten vallen maar dit jaar met Mojave zijn 2009, 2010 en 2011 devices allemaal afgevallen.

Tuurlijk het zijn oudere Macs en de support is lang genoeg geweest maar niet echt duurzaam als je van de daken schreeuwt dat oude devices gesupport blijven dit jaar
Die krijgen dan geen feature updates meer, dat trekken ze misschien ook niet meer. Verder zijn die computers waarschijnlijk nog gewoon bruikbaar en krijgen ze nog beveiligingsupdates
Nou groot verschil tussen oude als 2 tot 4 gen terug.
Of oer prehistorische producten van ruim 3 tot 6 of meer terug.
Dus dat iets wat 8 jaar oud is de kans groter is dat support weg valt lijkt mij logisch.
Ook voor de developers is lastiger om extremere fallback te progammeren voor ouwe zooi omdat je minimum eisen omlaag moeten dus moet hakken in je design en zwaardere features optioneel moet maken. Ergen houdt het op en als ouwe zooi aanschaft dan weet je ook dat er niet al te lang meer support voor is.
Leuk een update op een 5S .... Weleens met een 5S gewerkt de laatste 12 maanden ?
Je hebt niks aan een apparaat waar je bijna niks meer op kan met een recente update.
Als het goed is worden ze sneller met iOS12. Zeggen ze tenminste...
Ja, maar kan je afgezien van het meten het dan ook merken ?
Ik denk dat je het antwoord al weet.
Ja, de 5S is duidelijk vlotter op iOS 12.
Ja, laten we de final IOS versie maar afwachten en dan kijken of dat ook de komende maanden zo blijft.
Nogmaals, kijk eens naar IOS 11 en de reacties van de beta testers destijds ... Alleen maar lof.
We weten inmiddels hoe het gegaan is maar velen doen liever net alsof IOS11 helemaal geen issues had.
Lees net dat 12 veel meer ruimte nodig heeft en dat het wel tot zo'n 12GB kan kosten.
Leuk dan met 16GB, dat is wat de meesten met een 5S hebben ....
Ligt eraan met welk toestel ze het getest hebben. Features die niet op de 5S werken worden simpelweg weggelaten. Zo kan de iOS 12 update voor mij bijv 2.27GB zijn en op de iPhone 5S maar 1.4GB (noem maar wat, kan iets meer of minder zijn). Het zal iets meer innemen, maar hoeveel het extra op zulke oude toestellen inneemt hoeft niet schokkend te zijn.
Ik ben er ook bang voor ja :)
Wel eens met een iPad 2 of iPhone 4S gewerkt met iOS 9? Dat was echt vreselijk. Dat was echt zo traag dat het haast gebricked was.

Mijn oude iPhone 5S uit 2013 heb ik 2,5 jaar geleden aan mijn moeder gegeven, dus vanaf iOS9. Nu heeft die iOS 11 erop. Werkt hartstikke prima. Die gaat 2 of 3 dagen mee op een accu. Nu moet ik zeggen dat mijn moeder helemaal geen heavy user is. Geen Facebook of Snapchat of Instagram, maar wel Picnic, Whatsapp, mailen, en de muziek thuis bedienen. Werkt daarvoor meer dan prima.
Mogelijk dat tech van 5S dus de soc binnen minimum soc eisen valt en juist daarom nog in de support deel valt. Optimizen kan je niet in het oneindige

In begin heb je veel winst tegen maximale moet heel veel tijd inzetten voor marginale vooruitgang.
Dat is optimizen.
Dev houden deze rule vast 80 20 rule of totdat budget of tijd op is.

Zodra je features aanpast uitbreid en erbij komen kan deels weer opnieuw beginnen wat niet binnen productie release tijd past. Dus in de volgende release kan men dan met optimizen verder gaan.
Dan vind ik eigenlijk de 5S op iOS11 het nog wel beter doen. Maar dat is dan in mijn beleving dan.

En tablets vind ik niet echt te vergelijken met smartphones. Een smartphone staat 24/7 aan en gaat dag in dag uit elke dag overal naartoe. En je zit er ook het meest op want dat is het apparaat wat je bij je hebt. Ik gebruik hem voor navigeren, betalingen, social media, contact met mensen, mailen, dingen opzoeken, gamen, bestellingen, shoppen etc etc.

Mijn tablet zit voornamelijk thuis en neem ik soms mee naar buiten. Daar doe ik ook wel het een en ander mee. Voornamelijk media consumeren, tekenen, dingen opzoeken en teksten op schrijven etc. Maar die wordt bij lange na niet zo intensief gebruikt als mijn iPhone. Dus daar doe ik heel makkelijk langer mee dan een smartphone.

Nu weet ik dat ik zelf met de vergelijking kwam van de tablet, maar hopelijk snap je mijn punt een beetje.

[Reactie gewijzigd door Afroman9 op 13 september 2018 00:27]

Je zegt het zelf al, die tablet gaat VEEL langer mee, is doorgaans ongehavend en heeft (nooit gehoord) geen echt merkbare accu issues, zelfs niet na ruim 5 jaar.
Juist dit product krijgt al tijden GEEN support meer !
De iPad doet het ook veel beter als andere iPads en dat is de reden dat velen ze nog hebben en erg lang gebruiken.
Het nadeel is dat voor sommige de support relatief snel stopte en het grote nadeel van IOS is dat apps konden duur NIET meer updaten als je een oudere OS versie hebt en in weze je er steeds minder mee kan.
En dat is gewoon jammer maar daar hoor je niemand over.
"De iPad doet het ook veel beter als andere iPads"

Geen idee wat je daarmee bedoelt.

De iPad mini 2 en de iPad Air, beide uit 2013 krijgen iOS12 en zullen dus minstens tot september 2019 de laatste versie van iOS krijgen. Dat is dus zomaar eventjes 6 jaar (!) support.
Dat de eerste generaties niet zo lang ondersteund werden is wel begrijpelijk: de apparaten zijn zeer snel geëvolueerd. Vergeet niet dat de eerste iPad pas gelanceerd werd in 2010. En dat de nieuwste iPads een processor hebben die makkelijk een factor 20 (!) sneller is dan de originele iPad. Het OS is intussen wel wat geëvolueerd, dat lijkt mij zeer begrijpelijk?

Nu kan je wel klagen, maar concurrenten bieden in het allerbeste geval nog steeds maar 2 jaar updates voor hun tablets.
Schrijf jij bij topics over die tables ook tientallen posts, waar je jezelf eindeloos blijft herhalen over hoe jammer dat is...? |:(

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 14 september 2018 23:47]

Juist daar legt Apple de focus op in iOS 12. Zeker voor oudere apparaten zou het OS een stuk responsiever moeten functioneren. Dus ja, die mensen zijn absoluut gebaat bij deze update.
Ik heb ios 12 beta op meerdere apparaten staan. En ja die update maakt de toestellen daadwerkelijk en zeer merkbaar sneller. iOS 11 is nooit fatsoenlijk geweest, de release niet en in de beta periode ook niet. Sterker nog Beta 1 van iOS 12 was in veel opzichten veel beter dan de huidige release van iOS 11.
En de mensen die dat beestje nog gebruiken (ja, ik ken ze) doen dat toch nog steeds. En dan krijg je ineens gratis en voor niks een update, kan hij langer mee zonder traag te werken. Vergeet ook niet dat er security fixes bij die updates zitten die je more or less nodig hebt.

Ik vind het serieus geweldig dat dat toestel überhaupt nog een update krijgt. Dat kan je van geen enkel Android toestel zeggen (van de fabrikant, niet de community).

[Reactie gewijzigd door NotLikeTheOther op 13 september 2018 00:15]

Dat kan wel zo zijn maar daar komt denk ik ook het stukje techniek en code om de hoek kijken. De iPad 3 gebruikt een oudere SOC en is anderhalf jaar ouder. Ergens moet een grens zijn en die ligt duidelijk bij de 5s en iPad Air De Air heeft bijna dezelfde leeftijd dus volstrekt logisch (allebei de A7 SOC).

En wat je zegt klopt ook wel, een smartphone gebruik je meer en krijgt meer te verduren.
Juist ... 64bit SOC en dus minder effort om die te updaten.
Het zou dus juist Apple sieren als ze devices die nog VEEL gebruikt worden in huishoudens omdat ze gewoon zeer solide en kwalitatief zeer goed zijn te ondersteunen.

Nu worden ze middels het gebrek aan updates in weze uitgefaseerd.
Maar met alle respect; noem eens elektronica die langer dan 5 jaar ondersteund wordt in hetzelfde segment. Ik kan er namelijk geen enkele bedenken als ik eerlijk ben. Ik ben al blij dat mijn OnePlus 6 lange tijd support gaat krijgen. Lees security updates tot Q1 2021.

Het is en blijft een bedrijf wat gewoon een afweging moet maken op een bepaald punt, niks meer dan logisch. Dat het zuur is voor de mensen met een iPad 2 of 3, ja, maar dat is zoals het werkt.
Omdat zij ergen grens trekken ivm soc eisen van de moderne OS.
In de open PC markt wordt oude spul gewoon te traag voor moderne OS.
Zodanig dat zware optimise ook niet meer helpt.

Ipv in vrije PC markt waar zware OS op prehistorische hardware kan draaien en hun dan afzeiken omdat het niet loopt. Krijg je bij apple die update mogelijkheid niet.

En ook daar werken vele 8086 based PC nog zo ook 80386 .

Mijn oer 1st Retina ipad doet het nog steeds goed voor wat ik ermee doe.
Mijn 1st gen ipad ook nog.

Maar wordt tijd voor nieuwe
Jouw eerste retina (ipad3) is idd voor vele taken goed te gebruiken.
Ik heb er hier nog 1 en vele anderen ook omdat die dingen gewoon lang mee gaan.

Het zou bijzonder zijn als men daar met een update komt en niet verschuilen achter een SOC keuze. Ook voor die oudere SOC kan je optimisten.
Laten we eerlijk zijn, ze zijn gewoon middels software eruit gedrukt teneinde meer nieuwe te verkopen.
Het gebrek aan updates is niet iets van dit jaar maar al een tijdje niet meer.

Pas als je lange update termijnen komt voor meer dan alleen 1 oude iPhone dan kan je het bijzonder noemen.
@Bomberman71
ios 10 zat op het randje van het een comfortable iphone 5s, ios 11 daarentegen... maakte de 5s enorm traag en mijn batterij enorm onbetrouwbaar. Had de update van ios 11 uitgesteld tot voor de zomer, dacht dat het tegen die tijd wel normaal zou werken, wat niet zo bleek te zijn, alle klachten bleken dus terecht te zijn. Uit wanhoop vorige maand met tegenzin ios 12 beta geinstalleerd, nu werkt alles weer comfortable en heb ik geen behoefte meer om een nieuwe mob te halen, wat eigenlijk ontstaan was door ios 11. Daarnaast werkt me batterij weer de gehele dag, in tegenstelling tot minder dan een halve dag bij normaal gebruik. In andere woorden, ios 12 is het zeker waard!
Denk dat de air zeker een upgrade krijgt, het helaas vergeten broertje, maar lig voor mij het beste model ( nu op 2012 i7 model, accu wel vervangen). De nieuwe pro's zijn bizar duur.. Valt me überhaupt op dat apple naast de USD-EUR translatie, ook bizarre prijzen rekent voor upgrades vanuit het basis model. De tijden van easy upgrades ala mijn eerste macbook ( waar je ram en drives nog kon swappen) is voorbij.. helaas
Best aan de hoge kant de prijzen, maar ik ben geen iPhone mens, ben dus ook niet aan gewend.

Weliswaar komen nieuwe Android toestellen ook met een flinke prijs kaartje, maar vaak heb je te maken met een flinke prijs daling na een paar maden, wat met de iPhone pas na 1 jaar gebeurt en de prijsdaling is niet eens zo veel.

Kwa power, geen twijfel dat dit A12 weer een super krachtige SoC zou zijn, maar ik vraag mij af als de Intel modem die binnen zit, dit jaar wel goed werkt en vergelijkbaar is met de huidige uitvoering van Qualcomm. Ook vraag ik mij af als ze besloten hebben om 1GB meer ram toe te voegen, ken genoeg mensen die vaak app reload ervaren met een iPhone X.

Blijkbaar in de doos komt de audio dongle niet meer en de trouwe 5W lader van sinds de iPhone 3GS of zo zit nog steeds bij, snel laden moet je zelf een power delivery C to lightning kabel regelen + de PD adapter.

Ik vind vooral jammer dat in dit prijs klasse Apple niet aan nieuwe technologieën denkt zoals een sort van Dex mode, als Apple dat doet dan moet Google wel met een standaard komen die misschien beter gestandaardiseerd kan worden, want nu doet Huawei en Samsung hun eigen ding beide, en devs moeten soms apps voor de ene en voor de andere optimaliseren.
Prijzen gaan nergens meer over! Zien mensen dat niet in?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True