Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Preview Doom Eternal

Met een vleeshaak de lucht in

Twee verhalen

HM: De upgrades aan het pak maken duidelijk dat Doom Eternal zich wat later afspeelt dan de game uit 2016. Er is wat tijd gepasseerd en in de tussentijd is het flink fout gegaan. De mensheid heeft het in de tussentijd flink verkloot. Wat er precies gebeurd is en wat jouw rol daarin is, dat mag je straks lekker zelf uitvinden. Maar wat het verhaal betreft: intern hebben we het altijd over het A-verhaal en het B-verhaal. Het A-verhaal zal iedere speler meekrijgen. Dat is wat je voorgeschoteld krijgt als je enkel doet wat er van je gevraagd wordt. Dan krijg je in grote lijnen door wat er speelt. Zelf zijn we echter dol op verdieping, dus er is ook het B-verhaal. Daarmee belonen we spelers die van verkennen houden. Spelers die opletten, die goed naar aanwijzingen in de omgeving kijken en lezen wat er te lezen valt. Die spelers willen we belonen voor hun nieuwsgierigheid.

MS: De demo die we hier gegeven hebben laat een beetje zien hoe dat werkt. Aan het einde van de demo zie je de Doom Slayer opduiken met een soort lichtzwaard. Tenminste, daar lijkt het op voor iemand die Doom 2016 niet gespeeld heeft. Heb je Doom 2016 wel gespeeld, dan weet je, dat is de Crucible. Maar als je goed oplet, dan zie je dat het niet dezelfde Crucible is als in 2016. Deze is voorzien van een vreemd symbool. Dat is wat we willen bereiken, dat dergelijke details sommige spelers nieuwsgierig maakt. Op veel van die vragen is antwoord te vinden in de game. Als je daar tenminste in geïnteresseerd bent.

HM: Wij zien het zo: Doom is als junk food. Het is bedoeld als pure lol, niet meer niet minder. Maar dat wil niet zeggen dat het geen voedingswaarde mag hebben. Het is wegwerppop, maar dan met inhoud. Het is als Robocop, Evil Dead 2 en andere films waar we inspiratie uit halen.

Preview Doom Eternal

Oude en nieuwe gezichten

We noemden de Meat Hook de voornaamste vernieuwing in Doom Eternal. Uiteraard is er meer dan dat. In old school-stijl zijn er wat klassieke tegenstanders die terugkeren, zoals de Pain Elemental, Archvile en de Arachnotron, en er zijn wat nieuwe als de Doom Hunter en de pittige Marauder. De heren bij id hebben er een wat verwarrend stempel opgeplakt, want het zou hierbij gaan om 'destructable Demons'. Terwijl de monsters in alle voorgaande edities toch al erg goed te slopen waren. Het wil volgens Hugo Martin zeggen dat je nu wat meer tactische opties hebt. Zo heeft de Arachnotron, een flink uit de kluiten gewassen half-mechanische spin, een turret op z'n rug. Het is z'n belangrijkste en gevaarlijkste wapen. Als je goed mikt, dan kun je die kapot schieten, wat hem veel minder gevaarlijk maakt. Stratton wijst er echter op dat Doom Eternal daarmee geen tactische shooter wordt. Je kunt nog steeds gewoon kogels pompen tot een tegenstander neervalt. Je kunt echt gebruikmaken van wat zwakheden. Helemaal nieuw is dat niet. Al in Doom 2016 had een monster als de Pinky een zwakke rug. Als je hem daar weet te raken, dan heb je een stuk minder kogels nodig om hem neer te halen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True