Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Dying Light 2 Preview

Verander het aanzien van de stad

Voorlopige conclusie

Waar Dying Light 'slechts' een zombiegame was waarin je lekker rond kon rennen, probeert Techland met dit vervolg iets neer te zetten dat veel ambitieuzer is. Voor deel 2 is een gerenommeerde schrijver aangetrokken, er zit meer free running in, en de game krijgt vooral een andere opzet. De open spelwereld is prachtig gedetailleerd en het uiterlijk kan sterk veranderen op basis van de beslissingen die je tijdens het spelen neemt. De verschillen zijn indrukwekkend. Hoe zich dat in gameplay vertaalt, moeten we echter nog zien. Daar hopen we binnenkort meer over te horen.

Titel Dying Light 2
Platform Windows, Xbox One, Playstation 4
Ontwikkelaar Techland
Uitgever Techland Publishing
Releasedatum 2019

Reacties (63)

Wijzig sortering
Chris Avellone, ook bekend van Fallout 2 en Knighs of the Old Republic 2... Dat is in ieder geval iemand die wel weet hoe een goed verhaal verteld moet worden. _/-\o_
Ik kreeg altijd intense hoofdpijn en pijn in me ogen van deel 1 jammer genoeg, ik vind het verder wel een toffe game.
Hoop dat het wel meevalt met deel 2.
Er zijn meer mensen die last hebben van verschillende vormen van Motion Sickness bij dit spel.
Aan te raden is om alle vormen van headbobbing, blur, Depth of field en Film grain effects volledig uit te schakelen en je Field Of View op meer dan 90 te zetten.

Ik had met dit spel ook wat issues maar na bovenstaande heb ik hem helemaal uitgespeeld.
Mogelijk dat het voor je ogen / hoofd ook helpt
Kan dit allemaal in de opties, of moet je dan een config file in duiken?
Uhmmm
Is al even geleden :)
Ik weet in ieder geval nog dat het voor mij onspeelbaar was (na 5 minuten misselijk en last van mijn hoofd)
en met mijn wijzigingen had ik vrijwel geen last meer.
Als ik het me goed herinner zit alles in de standaard opties. FOV in elk geval.
via het in-game menu: headbobbing niet, de rest wel.
Aan te raden is om alle vormen van headbobbing, blur, Depth of field en Film grain effects volledig uit te schakelen en je Field Of View op meer dan 90 te zetten.
Ik zet deze opties in elke game uit. Vooral de verschillende vormen van bobbing en blur zijn killer voor mensen die makkelijk wagenziek worden.

@AceAceAce
Depth of Field is geen optie als je AMD hebt
Motion blur is bij DL eigenlijk de belangrijkste die je uit wilt zetten.

Film Grain haalt wel een beetje het sfeertje van DL weg. Ik heb het grootse gedeelte met gespeeld. Maar net als met depth of field (wat bij mij geen motion sickness geeft), als je dit uit zet, dit kijkt een heel stuk rustiger.

View distance en de FOV wil je ook op max hebben staan (FOV alleen max als je een modern schermpje hebt, geen oude vierkante (60 = vierkant, 90 = widescreen, 120 = ultrawide, al vind ik zelf 120 op normale breedbeeldschermen na even wennen het prettigst.)
Ik vooral hoofdpijn van de irritatie over de moeilijkheid van deel 1 ;) De hack & slash speelstijl die me niet aanstond en de enorm snel aftakelende wapens. Dat "parkour" vond ik ook geen leuke game mechaniek, deed me nogal denken aan de irritatie van Mirror's Edge destijds (maar daar kon je je er echt op concentreren dus was het niet zo'n probleem).

Uiteindelijk heb ik het spel toch afgemaakt met een van de beste wapens en een mod om de aftakeling uit te schakelen. Zo was het nog net speelbaar, en ik vond het verder wel een goed verhaal en de gebieden waren prachtig dus ik wilde het wel afmaken.

Ik snap eigenlijk niet hoe mensen dit normaal hebben kunnen spelen. Ik kwam op een gegeven moment in een soort museum met een gang waar je doorheen moest en die letterlijk helemaal vol stond met honderden zombies. Het was dat ik met dat goede wapen om me heen kon slaan en er tientallen gelijk kon uitschakelen, maar serieus, hoe kom je daar doorheen met de gewone wapens??

Maar deel 2 zal ik denk ik maar laten liggen.. Ik ben meer fan van shooters dan van hack & slash.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 juni 2018 14:35]

What? Dying Light is echt niet moeilijk... Als je geen melee wapens pakt doe je het in elk geval wél fout. Dit is geen shooter inderdaad.

Maar verder? Alles schaalde gewoon met je mee inclusief de wapens, en de parkour zat retegoed in elkaar, speelde heerlijk weg en met een beetje oefenen hoefde je de grond vrijwel nergens uberhaupt maar aan te raken. Je moet hier met de mindset van een van de vroegere Assassin's Creeds in gaan. Jij kiest je gevechten, niet de tegenstander.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 juni 2018 17:00]

What? Dying Light is echt niet moeilijk
Op Normal misschien.Ga anders The Following maar op Nightmare spelen, hoezo niet moeilijk.

De main campaign is nog best te pruimen op Nightmare, maar verdorie wat is The Following pittig.

Met nightmare krijg je het ook lategame gewoon spaansbenauwd als de nacht valt en je de schreeuwen al hoort aankomen.
Tja, op de hoogste difficulty... daar hadden we het niet over :P
Nou betere wapens heb ik zelf nooit gevonden totdat ik de 'goede' wapenlocaties via Google vond..

Maar Assassin's creed ken ik amper. Misschien dat ik het vanuit daar ook verkeerd begreep. Dat parkour is echt mijn ding niet, wat me altijd gebeurde was dat ik een sprong net mis en dan recht in een groep zombies terecht kwam. Of ik kon de volgende sprong niet vinden. Dus vandaar begon ik steeds meer te lopen en me een weg te hakken. Dan gaan die wapens echt snel op.
Klopt :) Klinkt wel herkenbaar want ik kon het in 't begin ook slecht inschatten. Maar na een tijdje wennen veranderde dat in een constante zoektocht naar het volgende randje om vast te pakken en dan ga je als een mes door boter...
De bozak horde al geprobeerd?
Kijk of je die ook makkelijk vind ;)
Daar is DL op Nightmare niets bij namelijk.
Ik kwam op een gegeven moment in een soort museum met een gang waar je doorheen moest en die letterlijk helemaal vol stond met honderden zombies. Het was dat ik met dat goede wapen om me heen kon slaan en er tientallen gelijk kon uitschakelen, maar serieus, hoe kom je daar doorheen met de gewone wapens??
Doormiddel van die vervelende mechaniek 'parkour'.
Je kon gewoon bovenlangs, via de lampen als ik het me goed herinner.

Ik heb mezelf iig nooit door die gang van 150m vol met zombies gehakt ;)
Ahaaaa... Ik dacht al.. WTF hoe kom ik hier door :) Als je daar gewoon in sprong dan was je vrijwel gelijk dood.

Ik ben in het echt ook niet zo sportief dus wellicht dat ik er daarom niet aan dacht. Ik ben ook nooit een fan van platformspelletjes geweest in de tijd van Mario Bros enzo. Ik heb die behendigheid gewoon niet en ik word er zenuwachtig van.

Als ik het me goed herinner had ik het wel geprobeerd maar was het een hele moeilijke jump en wist ik niet of het zo wel zou moeten kunnen.

Op dat moment had ik al die hack dus het maakte me niet zoveel uit (door die hele gang leeg te moorden kreeg je wel lekker veel loot :P )

Ik heb er verder wel veel plezier aan gehad hoor, het verhaal en de omgevingen waren supermooi. Maar qua gameplay is het mijn ding niet helaas. Zelfs met dat niet verouderende superzwaard was het soms nog best pittig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 juni 2018 16:17]

Dan heb je vast ook niet genoten van al die hoge klimmen. Waarbij je langs de zijkant van gebouwen moest springen over metalen balkjes, en 1 fout was een stort van een paar honderd meter naar beneden :P

Daar had ik zelf al klamme handjes altijd :+
Lol... Ik wist niet eens dat je zo hoog kon klimmen. Volgens mij heb ik dat nooit gedaan in dat spel. Hooguit 1 of 2 verdiepingen. Duidelijk deed ik het helemaal verkeerd inderdaad. Iemand had het net al over Assassin's creed, maar die heb ik nooit gespeeld. Misschien met de verkeerde mindset er in gegaan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 juni 2018 20:11]

Als het je niet ligt, dan ligt het je niet he :)

Wat mij betreft voegde het klimmen/springen vooral in dit soort levels wel de nodige afwisseling.
FYI:
https://youtu.be/h9vRe8gQ-pA?t=13m51s
Dying Light, het enige spel wat dusver mijn hoogtevrees echt dondershard wist te prikkelen.
Ja idd. Je kan zelfs, als je het goed doet, van hoofd naar hoofd springen van de zombies haha!
Of een herriegranaatje in de hoek, gaan ze er allemaal op af.
Of een flinke ontploffing, vliegen ze ook wel van aan de kant whaha.
Btje creativiteit is wel zo handig bij deze games 😁
Deel 1 nooit gespeeld maar dit ziet er erg mooi uit. Benieuwd naar gameplay!
Snel doen dan, hij is nu tot en met 21 juni 'maar' 12 euro in de Steam store en schijnt een zeer goede game te zijn ook. Ik heb hem zelf aangeschaft omdat ik geïnteresseerd ben in Dying Light 2 en ik kon hem niet laten liggen voor die twaalf euro.

https://store.steampowered.com/app/239140/Dying_Light/
Die gaan we checken. :)

Edit: net gekocht. Ben benieuwd over een half uur ofzo kan ik los.

Edit 2:Hmmz, 10 minuten gespeeld, geld terug gevraagd. Krijg op een 4790K + GTX 1080 maar 11-14 fps en een hele bult tearing. Daar ga ik niet mee akkoord.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 18 juni 2018 21:17]

zeker doen, voelt soms een beetje aan als de eerste assasins creed, maar vallen is hier veel enger.
Niet alleen vallen.... ik kreeg last van hoogtevrees tijdens het beklimmen van sommige gebouwen / torens :)
het grote verschil was dat AC je een hooibaal zag, sprong, en er zonder meer in viel .
hier moest je al de vuilbakzakken zien , naar mikken en dan maar hopen dat je goed ging.
ettelijke keren vlak naast of op de rand gevallen, iets wat in AC niet kon.

Last van hoogtevrees heb ik anders nauwelijks (zolang ik niet moet springen), dus hier kan ik niet over oordelen.

Maar het realisme was zeker beter dan bij ME & AC.
Realistisch dat weet ik niet, ik spring niet graag van een flat in een container met blauwe vuilniszakken ( zonder eerst te weten of het bouwafval is, of allemaal schuim O+ ... en dan waarschijnlijk doe ik het uiteindelijk toch niet omdat ik te chicken ben ).

Ik heb wel iets van hoogtevrees, heb wel op de hoge gebouwen ( eifeltoren hoog? Dat andere gebouw in Parijs met die glazen uitstekende delen waar je in kan staan? ) gestaan maar ik voel het wel in mijn maag als ik omlaag kijk. Dat gevoel had ik ook heel vaak met het beklimmen van bijvoorbeeld de radio tower aan het einde ( of dat flatgebouw in het gevecht met Rais ), echt weet niet hoe ze het gedaan hadden maar ik voelde me soms echt een beetje draaierig worden en als ik die wind hoorde kreeg ik klamme handjes achter mijn pc :+

@batjes die busjes zijn echt zoooo realistisch right -> https://www.youtube.com/watch?v=FQfOn0wfCcU
:Y)
bedoelde inderdaad het realisme bij het klimmen, die brug was super.

het naar beneden springen, nam ik voor wat het was : een gemakkelijke manier om terug naar beneden te komen. want hoewel het klimmen vlot en goed was , was het afdalen een stuk minder.
daar was het meer vallen en hopen je weer vast te kunnen nemen.

Maar zelfs het springen was nog niet zo geregisseerd als in AC, en kon het ook nog goed mislopen.
Je hebt in DL ook nog de daken met die blauwe zeiltjes, de breekbare zombieroepende daken en de busjes om van hoogtes op te landen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 juni 2018 18:03]

Jammer, 7700k 1080 150 fps nogwat. Niet alles vol aan btw. Heb je uberhaupt geprobeerd te googlen of geef je het zo snel op ? :+
Gegoogled. Las een stukje waarbij de problmen opgelost worden als je in Steam actief meerdere cores aan zou zetten voor het spel. Met als nadeel dat je dit elke keer opnieuw moet doen als je het spel opstart.

Ik had er wel zin in, de beelden en sfeer die ik gezien heb in die minuten lijken mij wel top. Maar geen zin in gedoe, heb ik te weinig tijd voor tegenwoordig.
huh? ik speel op een 4790 + 1070 en heb op 2880x1800 helemaal geen tearing en 60fps. Alles op max. In-game vsync uitzetten en de sync regelen in nvidia control panel. Jammer dat je je geld al hebt teruggevraagd, want het loopt supersmooth.
Dan is er iets mis want met mijn 4790 en GTX 980 gaat het prima op 3440x1440. Gewoon netjes 60fps.
Bedankt voor de tip! :)
Bedankt man, heb hem net gekocht, en zal hem vanavond laat gaan spellen :P
Dus geen volatiles maar infected tegenwoordig? Ach, het is maar een naampje. Ben benieuwd naar dit deel.
In deel 1 heetten ze ook al the infected hoor? Of heb je hem in een andere taal gespeeld dan Engels misschien?
sigmund bedoelde de speciale infected die alleen 's avonds spawnen in DL1, die heetten toen nl. ook al Volatiles...

Gok dat ze de naam wel terug brengen, maar dat er in 't artikel alleen over de infected in 't algemeen gesproken werd...
Ik speel op het moment deel 1 en ze heten toch echt zombies voor sommigen, althans de kinderen noemen ze zo.
De stad in deel 1 was niet naamloos zoals in het artikel staat, maar heette Harran: http://dyinglight.wikia.com/wiki/Harran
Naamloos als in de stad waarop hij gebaseerd leek ( Sophia Bulgarije iirc? ) bleef ongenoemd. Echter sommige landmarks kwamen wel overheen net als de architectonische stijl van de gebouwen. Net als in dit artikel een vergelijking met Warschau wordt gemaakt welke door dev/publisher niet wordt bevestigd of ontkent.
Het land waarin het zich afspeelde was geloof ik Portugal
Nee het was helemaal fictief. Wel hadden ze inspiratie gehaald uit Venetië en Istanboel las ik in een interview.
Ik heb deel 1 kapot gespeeld, zelfs zoveel dat wanneer irl de zon onder ging ik af en toe de kriebels kreeg.
Kan niet wachten tot deel 2, dit lijkt me een hele mooie opvolger :9~ :9~
Deel 1 volledig uitgespeeld samen met 1 vriend, echt een top ervaring. Ondanks dat DL1 uiteindelijk wel wat herhaling kent, blijft de omgeving, de combat en de spanning erg leuk. Deze gaan we zeker weer samen oppakken.

Hopelijk fixen ze deze keer wel dat de achievements goed synchroniseren als je co-op doet. In DL1 moest ik soms naar mijn eigen SP om bepaalde achievements daadwerkelijk te kunnen unlocken, terwijl ik de actie in MP ook al uitgevoerd had.

Daarnaast zou ik erg blij worden als ze de eindmissies deze keer wel in co-op mogelijk maken. Het is heel raar om samen 80uur of iets dergelijks in de game te hebben, maar dan voor de eindmissie opeens te moeten switchen naar SP.
Ik hoopte eigenlijk dat DL2 ook gameplay elementen zou hebben uit The Following. Vond/vind het nog steeds vet om met de buggy over die velden te crossen en al die zombie's neer te maaien.

Tuurlijk miste je het freerun gedeelte, maar ik vond het wel een leuke toevoeging en had gedacht dat het in deel 2 onderdeel van de core gameplay zou zijn :(

Maja, hopelijk komt er ook voor DL2 een meer open world DLC uiteindelijk :Y)
Deel 1 was fantastisch als je samen speelde. Niet helemaal vlekkeloos, maar wel echt leuk om te doen.

The following vond ik eigenlijk niet meer zo leuk, maar ik hou ook niet van racegames en dat werd het wel een beetje.

Maar alles in de stad en op de brug was geweldig. Als je dit spel in VR zou maken, dan wordt je helemaal gek (of misselijk)

Ik kijk er naar uit.
Mirror's Edge maar dan in zombie setting. Got it.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True