Rage 2 Preview

Twee grote studio's bundelen de krachten

Snelle, over de top actie

Om die lange eerste pagina van zojuist in een paar steekwoorden kort samen te vatten: pakweg 25 jaar na deel één, zelfde grote vijand, nieuw speelbaar hoofdpersonage, zelfde spelwereld, maar dan veel kleurrijker. En ook: veel opener. Dat laatste is een aspect dat we nog niet aan den lijve hebben kunnen ondervinden, maar in de presentatie die we van Avalanche en id kregen, kwam de meer open opzet van de spelwereld duidelijk naar voren. Waar Rage nog grossierde in nauwe gangen tussen bergpassen, kent Rage 2 dus meer variatie. We zagen vlaktes, terwijl ook bossen en moerasgebied werden genoemd als voorbeelden van de differentiatie in terrein die je in Rage 2 tegenkomt.

Geen id Tech, maar Apex

Dat terrein is dus waar Walker zijn avontuur beleeft. In veel opzichten verschilt Walker niet meteen heel veel van Raine, al is er wel een duidelijk verschil, want Walker heeft een stem. Je zult 'jezelf' dus horen praten met de diverse personages die je tegenkomt. Het onderstreept de 'schaalvergroting' die komt kijken bij Rage 2. Niet alleen in de setting en de gameplay moet dit tweede deel meer bieden dan de eerste Rage, ook de audiovisuele presentatie moet een stap vooruit zetten. Met dank aan de Apex Technology van Avalanche - dus niet id Tech 5 of een latere versie - lukt dat ogenschijnlijk goed, al hebben we nog te weinig van de game gezien en gespeeld om daar al een definitief oordeel over te vellen.

Rage 2

Wat alvast wel is opgevallen, is het detailniveau. Dat hangt samen met het stukje van de game dat we konden spelen. Het ging daarbij, na een korte tutorial, om een missie waarbij Walker het Eden Space Center moet binnenvallen om een Biopod uit de ruimte opdracht te geven om te landen, met als doel de waardevolle materialen die daarin zitten te veroveren. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het ruimtecentrum is een thuis geworden voor een flinke groep gewapende mafketels genaamd 'Goon Squad'. Echt dol op indringers zijn ze niet.

Schieten voelt heerlijk

Voor ons begon de missie vlak buiten het centrum. De actie start in een klein, open gebied voor het gebouw en gaat daarna binnen verder. Je kunt dus bedenken dat het vooral het 'id Software shooter'-deel van de game is dat we goed hebben kunnen uitproberen, niet zozeer hoe de open wereld in elkaar zit. Niet erg, want om maar met de deur in huis te vallen: de actie is fijn. "We hebben in 2016 de manier waarop een first-person shooter hoort te werken geperfectioneerd met Doom", claimde Willits in zijn presentatie. Goed, dat is wellicht een beetje té, maar dat id Software bovengemiddeld solide shooter-mechanics kan afleveren, behoeft geen twijfel. Elke knal in Rage 2 voelt lekker, zeker als je een wat zwaarder wapen gebruikt.

Toch draait Rage 2 niet per se om het schieten. Dat klinkt wat raar bij een first-person shooter, nietwaar? Klopt, maar dat heeft alles te maken met de terugkeer van de nanotrites die de speler diverse speciale vaardigheden opleveren. In de speelbare demo beperkte zich dat tot een double jump en dash. Het aan elkaar rijgen van die twee levert snelle, spectaculaire actie op. Hoe meer kills je op die manier in korte tijd maakt, hoe sneller een bepaalde balk zichzelf vult. Dat metertje staat voor je Overdrive. Activeer je hem, dan verandert Walker tijdelijk in een ongekende moordmachine met extra sterke wapens en ongelimiteerde ammunitie. Begeleid door pompende, punky muziek veeg je dan met het grootste gemak een compleet peloton vijanden weg.

De Overdrive-meter vult zichzelf sneller als je veel kills in korte tijd maakt. Dat nodigt uit om je nanotrite-abilities te gebruiken, en die zorgen er weer voor dat je steeds dicht bij vijanden bent. Dat is meteen ook de effectiefste manier om Rage 2 te spelen. Het is zeker mogelijk om een tactischer speelstijl te hanteren, maar dan valt meteen op dat alles langzamer gaat. Je doet er langer over om vijanden te verslaan en de Overdrive-meter vult zich trager. Magnus Nedford, creative director van de game, bevestigde later in een interview dat de game spelers stimuleert dicht bij vijanden te vechten. "Rage 2 draait om spectaculaire 'over de top'-actie. Je kunt vijanden wel van afstand te lijf gaan, maar dat kan in elke game. Rage 2 onderscheidt zich door de snelle actie, waarbij spelers als een wervelwind door groepen vijanden kunnen razen."

Oefenen

Veranderen van een normale soldaat in een 'wervelwind' vergt wel enige oefening. De demoversie die we konden spelen, liep na ongeveer een kwartier af. Aangezien we genoeg tijd hadden, konden we de missie echter meerdere keren opnieuw uitproberen. Pas bij de derde keer spelen merkten we dat we dash en double jump veel vaker en ook functioneler begonnen te gebruiken, en toen slaagden we er inderdaad in om Overdrive sneller te activeren. Nu was deze missie niet per se moeilijk, dus echt nodig was het niet, maar dat gaat ongetwijfeld veranderen wanneer we de volledige game kunnen spelen.

De korte demo liet ons kennismaken met een assault rifle, een pistool en een shotgun, die elk op hun eigen manier reageren op je Overdrive. Daarnaast heb je - ook bekend uit de eerste game - een Wingstick. Dat is een soort dodelijke boomerang die je zonodig kunt 'locken' op een vijand, waarna hij een doelzoekend projectiel wordt. Een leuke manier om wat te variëren in de gameplay, uiterst effectief en bovendien te upgraden. Gaandeweg kun je nieuwe trucjes toevoegen aan de Wingstick. Datzelfde geldt trouwens voor je voertuig, dat je doorlopend kunt voorzien van nieuwe snufjes, pantser en wapens. Dat is nodig, want 'vehicle combat' zal ook een belangrijke factor worden op de momenten dat je de open wereld verkent. Dat laatste hebben we nog niet kunnen doen, maar de spelwereld belooft Rage 2 van behoorlijk wat variatie te voorzien.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3