Rage 2 Preview

Twee grote studio's bundelen de krachten

Vijfentwintig jaar later

Dat de game Rage in 2011 niet de hoge ogen gooide die ontwikkelaar id Software en uitgever Bethesda Softworks ervan hadden verwacht, is een understatement. Of dat helemaal aan de game of zelfs aan de ontwikkelaar lag, kun je je echter afvragen. De shooter werd in 2007 tijdens Quakecon onder grote belangstelling aangekondigd. Het post-apocalyptische schietspel werd daarna gekoppeld aan Electronic Arts, dat de game zou uitgeven. Het project liep echter de nodige vertraging op en wisselde in 2009 bovendien van uitgever, toen Bethesda's moederbedrijf ZeniMax Media id Software overnam en de uitgeefrechten kocht van EA. Op zich niet erg, maar de game liet daarna nog ruim twee jaar op zich wachten voordat het in oktober 2011 tot een release kwam. Een echte flop was Rage niet, maar met gemiddelde scores van rond de 8 was het ook niet de topgame die Bethesda en id eerder voor ogen hadden. De ontwikkeltijd was simpelweg te lang geweest en de game was op verschillende manieren al verouderd voor hij de schappen bereikte.

Daarna werd het stil rond Rage, dat in een eerder stadium nog werd gezien als een potentieel grote franchise met meerdere releases na het eerste deel. Logisch, het succes was er niet, dus ontbrak bij Bethesda de interesse. Dat veranderde toen de Zweedse ontwikkelstudio Avalanche Studios, bekend van onder meer Just Cause en Mad Max, in gesprek ging met Bethesda over een mogelijk nieuw project. "We bespraken verschillende opties die we zouden kunnen aangrijpen om met elkaar samen te werken, en tijdens die gesprekken vroegen we of Rage 2 een mogelijkheid zou zijn. Daar stonden zij voor open, en zo begon het", vertelde senior production officer John Fuller van Avalanche Studios ons tijdens een event op het kantoor bij Avalanche, enkele weken voor de E3. John legde ons uit dat al het ontwikkelwerk aan de game in Zweden wordt gedaan. "Als ontwikkelaar van het eerste deel is id Software natuurlijk nauw betrokken bij het project. We hebben toegang tot al hun data en Tim Willits (studiobaas van id Software -red.) is vrijwel elke maand hier."

Het 'huwelijk' tussen Avalanche en id Software bestaat echter niet alleen omdat de Texaanse studio nu toevallig het eerste deel heeft gemaakt. Beide studio's vullen elkaar aan als het gaat om expertises, bevestigde Willits zelf ook. "Wij zijn id Software, je kent ons en weet wat we maken: shooters met monsters en nauwe gangen. Op dat vlak horen we bij de besten van de wereld. Maar een goed gevulde openwereldgame? Dat kunnen ze hier in Stockholm veel beter." Willits refereerde daarbij onder andere aan de Just Cause-games, die bekendstaan om de chaos die spelers kunnen veroorzaken tijdens - en zelfs ook buiten - missies, terwijl ze kunnen gaan en staan waar ze willen in de open spelwereld. John Fuller van Avalanche: "En wij hebben nog nooit een first-person shooter gemaakt. Daar hebben wij id dan weer voor nodig."

Post-postapocalyptische spelwereld

Een openwereld-first person shooter die zich afspeelt in een post-postapocalyptische spelwereld. Hoe zegt u? Inderdaad, 'post-post'. Rage 2 speelt zich zo'n 25 tot 30 jaar na de gebeurtenissen in Rage af, en dat kende een post-apocalyptische spelwereld. 'Post-post' duidt erop dat die eerste fase van vernieling en verwoesting in de wereld voorbij is. De wederopbouw is begonnen, al gaat dat natuurlijk niet op de manier waarop je zou hopen. Het goede nieuws is echter dat er in die paar decennia diverse 'Biopods' uit de ruimte zijn geland op aarde. Deze pods zijn gevuld met biologische rijkdommen die het leven op aarde er een stuk gevarieerder en kleurrijker op hebben gemaakt. Tim: "In Rage hadden we bruin. Echt veel bruin. Bedenk een variant van bruin en het zat erin. Maar Rage 2 is veel kleurrijker, met dank aan al die biopods."

Die kleurrijke wereld is in Rage 2 het speelterrein van een nieuwe protagonist, genaamd Walker. Walker is een 'tweede generatie Arkist', wat wil zeggen dat hij later uit zijn Ark is gekropen dan Nicholas Raine, het hoofdpersonage van het eerste spel. Walker staat bekend als de 'laatste ranger van Vineland', maar wat die titel precies inhoudt is ons nog niet duidelijk. Wel duidelijk is dat hij aan de bak moet, want General Cross, de grote vijand uit het eerste spel, is teruggekeerd. En dat laatste zal nog wel vaker kunnen gebeuren, want Cross is bezig geweest met wat hij noemt het 'Longevity Project'. Dat project zorgt er onder meer voor dat Cross zijn bewustzijn kan downloaden naar een nieuw lichaam, mocht hij komen te overlijden. Hem simpelweg vermoorden is dus niet voldoende. Gelukkig hoeft Walker niet in zijn eentje op zoek naar een oplossing. De eveneens uit de vorige game bekende Dr. Kvasir staat je bij, net zoals hij in het eerste deel Raine hielp. Verdere informatie die spelers wellicht uit Rage hadden kunnen halen en die je nodig hebt in Rage 2, vult de game overigens zelf in. Het is dus zeker niet nodig om eerst Rage te hebben gespeeld.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3