Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Huawei P20 Review

In de schaduw van de Pro

Conclusie

Geen enkele telefoon bestaat in een vacum; er zijn altijd andere telefoons van dezelfde fabrikant en concurrenten in dezelfde prijsklasse. Het is moeilijk om de P20 een plekje te geven in de markt. Als je de camera belangrijk vindt, is de P20 Pro een veel betere keuze, al is hij duurder. Als je Huawei fijn vindt en een telefoon met ongeveer deze specs ziet zitten, heeft Huawei een Honor 10 voor je die 150 200 euro minder kost. In de eigen prijsklasse moet de P20 het opnemen tegen de OnePlus 6: ook al geen gemakkelijke taak.

Daardoor weten we niet helemaal zeker waarom de P20 bestaat. De P20 Pro is het uithangbord waarmee Huawei laat zien waartoe het in staat is, de Honor 10 is het goedkopere model voor wie de P20 Pro niet kan of wil betalen en de P20 is… nu ja, iets daartussenin.

Dat is jammer, want de P20 is een prima telefoon, met een uitstekend scherm, een prima accuduur en een goede camera. Een ander pluspunt is de opname in het Enterprise Recommended-programma van Google, waardoor Huawei drie jaar lang updates belooft, waarvan minimaal n upgrade naar een nieuwe Android-versie.

Nadelen zijn er ook: de 3,5mm-jack zit er niet op - de Honor 10 heeft die wel - en Huawei heeft besloten om gebruikers de bootloader niet langer te laten ontgrendelen. Iedereen moet voor zichzelf beslissen of Huaweis ingrijpende Android-uitgave Emui een voor- of nadeel is, maar een custom rom flashen zit er in elk geval niet in.

Je zou denken dat een prima telefoon automatisch een aanrader is voor veel mensen, maar bij de P20 is dat niet zo. Het is een uitstekend toestel dat voor maar heel weinig mensen echt de juiste keuze zal zijn.

Getest

Huawei P20 Dual-SIM Zwart

Prijs bij publicatie: € 560,-

Vanaf € 465,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (6)

  • Zwart
  • Blauw
  • Twilight
  • Roze

Laagste prijzen voor: Huawei P20 Dual-SIM Zwart
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Amazon.de Marketplace

Score: 4 (1)

€ 465,-

€ 465,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 465,-
Pakketpost vanaf 29,- € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 465,-
Bekijk

Azerty

Score: 4.5 (1699)

€ 486,05

€ 489,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 486,05
Pakketpost Nederland vanaf 25,- € 2,95
iDeal € 0,-
Totaal € 489,-
Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 3.5 (12)

€ 489,-

€ 489,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 489,-
Pakketpost (boven 20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 489,-
Bekijk

Telefoonwereld.nl

Score: 4 (23)

€ 499,-

€ 499,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 499,-
Opsturen € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 499,-
Bekijk

MidiMedia

Score: 4.5 (11)

€ 503,-

€ 503,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 503,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 503,-
Bekijk

Laagste prijzen voor: Huawei P20 Dual-SIM Blauw
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Telefoonwereld.nl

Score: 4 (23)

€ 499,-

€ 499,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 499,-
Opsturen € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 499,-
Bekijk

Art & Craft Nederland

Score: 3 (48)

€ 500,59

€ 500,59

Kostenoverzicht

Productprijs € 500,59
Opsturen vanaf 50,- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 500,59
Bekijk

Megekko

Score: 4.5 (2550)

€ 509,-

€ 512,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 509,-
Pakketpost € 3,95
iDeal € 0,-
Totaal € 512,95
Bekijk

SiComputers

Score: 4 (353)

€ 514,50

€ 517,45

Kostenoverzicht

Productprijs € 514,50
Pakketpost PostNL € 2,95
iDeal € 0,-
Totaal € 517,45
Bekijk

Azerty

Score: 4.5 (1699)

€ 515,50

€ 518,45

Kostenoverzicht

Productprijs € 515,50
Pakketpost Nederland vanaf 25,- € 2,95
iDeal € 0,-
Totaal € 518,45
Bekijk

Laagste prijzen voor: Huawei P20 Twilight Dual-SIM
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Amazon.de

Score: 3.5 (61)

€ 484,-

€ 484,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 484,-
Pakketpost vanaf 29,- € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 484,-
Bekijk

Telefoonwereld.nl

Score: 4 (23)

€ 499,-

€ 499,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 499,-
Opsturen € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 499,-
Bekijk

Max ICT B.V.

Score: 3 (262)

€ 510,07

€ 510,07

Kostenoverzicht

Productprijs € 510,07
Pakketpost vanaf 99,- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 510,07
Bekijk

Art & Craft Nederland

Score: 3 (48)

€ 535,01

€ 535,01

Kostenoverzicht

Productprijs € 535,01
Opsturen vanaf 50,- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 535,01
Bekijk

Belsimpel

Score: 4 (356)

€ 545,-

€ 545,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 545,-
Pakketpost losse hardware € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 545,-
Bekijk

Laagste prijzen voor: Huawei P20 Dual-SIM Roze
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Telefoonwereld.nl

Score: 4 (23)

€ 499,-

€ 499,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 499,-
Opsturen € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 499,-
Bekijk

Art & Craft Nederland

Score: 3 (48)

€ 500,59

€ 500,59

Kostenoverzicht

Productprijs € 500,59
Opsturen vanaf 50,- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 500,59
Bekijk

Megekko

Score: 4.5 (2550)

€ 509,-

€ 512,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 509,-
Pakketpost € 3,95
iDeal € 0,-
Totaal € 512,95
Bekijk

Belsimpel

Score: 4 (356)

€ 519,-

€ 519,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 519,-
Pakketpost losse hardware € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 519,-
Bekijk

Mobiel.nl

Score: 4 (100)

€ 520,-

€ 520,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 520,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 520,-
Bekijk

Reacties (67)

Wijzig sortering
De inleidende vraag: "Is dit stiekem een telefoon die zo weinig steken laat vallen dat het een betere deal is dan de OP6?" is m.i. onbeantwoord. Lijkt mij relevant om de inleidende vragen in de conclusie te beantwoorden. Potentiele kopers weten nu nog niet voor welk toestel te kiezen.
De inleidende vraag: "Is dit stiekem een telefoon die zo weinig steken laat vallen dat het een betere deal is dan de OP6?" is m.i. onbeantwoord. Lijkt mij relevant om de inleidende vragen in de conclusie te beantwoorden. Potentiele kopers weten nu nog niet voor welk toestel te kiezen.
Zoals @Luinwethion zegt, is die vraag niet te beantwoorden. Ik quote hem graag even, want ik ben het woord voor woord met hem eens.
Dat kan een reviewer het nooit voor je beantwoorden?

Er bestaat geen beste deal, beste telefoon of beste camera... alles is afhankelijk van welke ervaring je zoekt in een telefoon.
Nu kan je volgende opmerking zijn: als je als reviewer die vraag niet kan beantwoorden, dan zou je hem niet moeten stellen. Dat vind ik ook, en dus heb ik hem verwijderd. Want hoewel ik telefoons op alle mogelijke punten met elkaar vergelijk, mag je zelf uitmaken wat voor jou de betere deal is :)
Ik denk dat mensen het fijn vinden als er een mening wordt gegeven.
Uiteraard is een telefoon persoonlijk, maar als de prijs (vaak toch een erg belangrijk criterium) nagenoeg gelijk is dan kan je misschien niet zeggen wat de beste is, maar wel welke jij (met al je telefoon ervaring) zou prefereren en waarom. En dat zou natuurlijk prima kunnen en is voor veel mensen die er minder vanaf weten wellicht een interessante overweging.
Staat toch bij alternatieve.

Waarom er geen Xiaomi mi8 tussen staat is me ook een raadsel.
Ja, staat bij alternatieven en ook daar lees ik geen advies of antwoord op de vraag die in de inleiding gesteld wordt. Welke is nou de betere "deal"?
Dat kan een reviewer het nooit voor je beantwoorden?

Er bestaat geen beste deal, beste telefoon of beste camera... alles is afhankelijk van welke ervaring je zoekt in een telefoon.

Een OP6 zou voor mij nooit de beste deal zijn, ook biedt de camera van de OnePlus iets meer kwa video's mogelijkheid, blijft de Huawei camera de een na beste camera ervaringen aanbieden als je een beetje van handmatig foto's maken houdt, alleen LG zou van Huawei kunnen winnen. Maar ja voor 99% van de gebruikers, hun ding is auto-awesome hyper saturaties kleuren en mega HDR.

Daarnaast iemand die overweegt een Oneplus te kopen, heeft die keus al gemaakt, je kunt een Oneplus bijna niet vergelijken met andere toestellen, en als je zit te twijfelen tussen een Oneplus 6 en een P20 dan weet je eigenlijk niet wat je waardeert in een telefoon.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 3 juli 2018 07:52]

Tweakers: Geen 3,5mm-poort en een Kwetsbare behuizing
Blijft Tweakers dit nou zeggen, IEDEREEN weet dat glas sneller stuk gaat dan aluminium of plastic, en mensen zien toch dat er geen 3,5mm-poort op zit.

HEEL veel telefoons zijn nu al jaren van glas en hebben geen 3,5mm-poort, heel veel hebben ook geen SD-Slot om je opslag uit te breiden en ook geen accu die er uit kan, maar daar hoor ik Tweakers niet meer over, woord het is niet tijd dat geen 3,5mm-poort en een Kwetsbare behuizing ook niet meer genoemd woord?
Omdat de 3,5 mm nog steeds de meest gangbare optie is in audiowereld ( veel BT headsets worden ook geleverd met 3.5mm plug) ben ik het er mee eens dat dit een nadeel is als hij ontbreekt. Maar dat de acceptatie grens voor het weglaten hiervan hoger wordt is te billijken.

Wat ik niet begrijp is je statement:
[...]

en een Kwetsbare behuizing ook niet meer genoemd woord?
Hoe kun je een kwetsbare behuizing als glas nu niet als nadeel zien. Dit wil ik je toch eens vragen om uit te leggen. Lijkt me dat je telefoon toch zo duurzaam mogelijk ( o.a. Lange levensduur) essentieel is.
Die had er best tussen kunnen staan maar hij is immers niet leverbaar in Nederland. Ik denk niet dat Tweakers er baat bij heeft een telefoon er bij te zetten met een * er bij, omdat je kans kan hebben op extra kosten zoals douane btw en invoerrechten. En garantie is ook zo iets.

Wellicht in de toekomst als Belsimpel of kruidvat hem heeft?
Op belsimpel komen de Xiaomi toestellen vaak langs. En worden gewoon met 2 jaar garantie geleverd.
Er komen meer en meer winkels met Xiaomi toestellen. Dus dat is geen excuus om hem niet te plaatsen,.
Dat zeg ik ook, maar ze hebben hem nog niet. Ik krijg zelf binnenkort mijn mi8 SE :)
De Xiaomi Mi 8 is nog niet verkrijgbaar in Nederland, dus ook niet bij Belsimpel.
De schrijfstijl met een inleidende vraag als deze wordt vaker gebruikt in de techpers, en over het algemeen is de tendens 'de vraag stellen is deze negatief beantwoorden'.

Als je het moet vragen, is het meestal niet zo. Anders waren titels en aanhef wel meer resoluut geweest.
Bij veel reviews van Huawei (met name uit de P-range) gaat het al snel 'die kant op' van specs vergelijken met andere Android toestellen. En vervolgens worden er custom-roms, EMUI en andere zaken bij gehaald die dan als negatief worden genoemd. Dat vind ik zelf erg jammer.

Huawei is juist een van de weinigen 'Androids' die probeert een eigen product neer te zetten. Android is dan wel het onderliggende OS, maar het 'eco systeem' is (naar mijn mening) vergelijkbaar met Apple.
Ze hebben bijv. veel eigen software zoals Notes, Calendar, Contacts, Phone Clone om makkelijk van telefoon te migreren, Backup tools, hele eigen Health App eco systeem (op basis van oa. Garmin licenties) eigen Watch lijn die daar mooi mee integreert etc.etc.
Dit alles zonder dat je afhankelijk bent van Google, je kan Huawei's eigen cloud gebruiken die 100% in EU is gehost onder de Europese wetgeving. (itt tot de vaak aangehaalde Chinese 'spy' grappen in reviews).

Dus ook voor mij, als oud iPhone gebruiker, en 'Google-ontwijker' voel ik mij gelijk thuis. Dit heb ik bijv. niet bij een Moto of Samsung.
Bij Samsung ook niet? Toen ik de S8 kreeg moest ik opeens een Samsung account hebben voor een cloud van Samsung en allerhande apps van Samsung (die eigenlijk dezelfde functie hebben als de Google Apps). Misschien lijkt de schil tegenwoordig wel meer op de standaard Android skin, maar Samsung levert toch eigenlijk ook een heel eigen ecosysteem mee.
Gelukkig kan ik ook nog steeds Google voor back-ups te gebruiken, want ik heb geen loyaliteit aan n merk en alles bij een merk opslaan (behalve de overkoepelende organisatie) zorgt er meestal voor dat switchen naar een ander merk moeilijker wordt, wat mogelijk de reden is dat ze het erbij leveren.
Je hoeft dat samsung account niet aan te maken hoor, dat kan je prima overslaan.
Nou ja, Samsung heeft ook een eigen cloud, eigen apps enzovoorts...

Ik begrijp wel deels van de kritiek op EMUI, de uiterlijke kan ik er mee leven, daarnaast biedt Huawei genoeg theming opties om je toestel een pixel look te geven bijvoorbeeld.

Echter sommige toevoeging van Huawei zijn totaal nutteloos, of zorgen voor een verslechtering in het gebruiksvriendelijkheid.

Notificaties in het lockscreen is een mooie voorbeeld van een verslechtering van Huawei, je kan ze niet uitklappen en de verdwijnen zodra de scherm aan gaat.
Helemaal eens met de conclusie. Wel een aanvulling op de alternatieven: Honor View 10.
Die tikt twee van de vier minpunten weg. O, en hij heeft geen notch. Op papier is het scherm dus kleiner, maar in praktijk scheelt het alleen de notificaties naast de notch. En die waren toch niet geweldig, lees ik.
* Alu achterkant, dus steviger en minder vette vingers
* 3,5 mm audio
* nog grotere accu (3.750)
* 6 Gb werkgeheugen
* Dual sim / Micro SD
O, en hij kost een hoop minder. Hij is alleen al even uit, en dus niet meer overal verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door TweakSmout op 3 juli 2018 11:25]

Zelf de P20 aangeschaft, in Zweden waar ik woon, daar wordt ie goed gepromoot!

Aangezien m'n werktelefon niet genoeg internet heeft en zelf toch af en toe een filmpje wil kijken wilde ik graag een tweede telefoon. Omdat deze telefoon 2 simslots heeft kan ik mooi bellen met m'n werkabbo en internetten met m'n eigen abbo. Werkt op zich prima, enige nadeel is wanneer mensen mij een mms sturen naar m'n werkabbo dan kan ik ze standaard niet lezen. Dan moet ik manueel switchen tussen de simkaarten.

Altijd iPhone gehad, werktelefoon een iPhone8, maar vond t onzin om nog een (dure en dezelfde) iPhone te kopen en ze bovendien allebij in m'n zak te moeten doen. Deze P20 is misschien niet zo krachtig als m'n 8, maar wel een high end toestel. Ben erg tevreden met m'n camera en de grootte van m'n scherm. Zit tussen een 8 en 8+, zoals de X zeg maar, precies goed!

Ook een plus is dat je er een prima beschermhoesje bij krijgt, gratis, whaaaat?! Had van te voren een cover besteld omdat ik er niet aan dacht dat je zoiets gratis kan krijgen, haha.

! Probleem dat ik nu nog steeds ervaar en dat is volgens mij een Android probleem is Netflix in full-mode. Zwart beeld en geluid, als ik m roteer en het scherm is als een preview (rechts onder in de hoek, zeg maar) dan zie ik wel het beeld. Toen ik m'n telefoon kreeg, had ik dit probleem niet, dit kwam pas na een update :-S
waar gekocht? er lijken ook versies in omloop zonder hoesje? Ook youtube unboxing videos laten geen hoesje zien...
Ik heb dit toestel nu een maand of twee en ben redelijk tevreden.
De camera vind ik echt geweldig. Als ik mijn foto's vergelijk met de testfoto's uit deze review, dan zien die van mij er vooral bij weinig licht een stuk beter uit. Bijvoorbeeld die van de telefoon op die tafel, bij mij ziet zoiets er eerder uit als de P20 Pro.

Accuduur is ook erg goed, en vingerprintreader aan de voorkant is een pluspunt vind ik.

Groot nadeel vind ik de skin/ bloatware, een stuk minder gebruiksvriendelijk dan stock Android naar mijn mening.
Ander nadeel vind ik het geluid uit de speaker. Ik verwacht geen geweldige kwaliteit van zo'n speakertje, maar dit is echt extreem schel en blikkerig. Verschil met mijn vorige telefoon (Nexus 6P) is gigantisch.

Ook mis ik het OLED scherm van mijn 6P, maar dan had ik meer moeten uitgeven en de P20 Pro nemen.

Wat betreft de 3.5mm plug, er wordt wel een verlengstukje van USB-C naar jack bijgeleverd. Nadeel is natuurlijk dat je dan niet kan opladen, maar er is dus in ieder geval wel aan gedacht.
Het unlocken via de bootloader is nog steeds mogelijk. De P20 is voor 24 mei 2018 uitgebracht. Voor Huawei devices die na deze datum worden uitgebracht is het niet meer mogelijk de bootloader via een officiele weg te unlocken.

Begin juni heb ik contact gehad met Huawei support over het unlocken van de P20 en ik werd netjes geholpen en verwezen naar een page op de Huawei site om de P20 te unlocken.
Belangrijke toevoeging: op 24 mei hebben ze aangekondigd dat alle devices die vanaf die dag uit zouden komen geen bootloader unlock codes meer zouden krijgen van Huawei, en dat ze 60 dagen na die aankondiging voor geen enkel device meer unlock codes zouden uitgeven.

Als je nog de mogelijkheid wil hebben om custom ROMs te installeren op je Huawei device moet je voor 24 juli je unlock code aanvragen op https://emui.huawei.com/en/unlock_index

Bron: deze screenshot van de unloock pagina, vandaag gemaakt.
https://imgur.com/a/tim84MW

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 3 juli 2018 10:00]

Verwijderd

[Reactie gewijzigd door Cobra01 op 3 juli 2018 09:35]

Zet er anders als minpunt bij dat er geen verwisselbare accu in zit. Die 3.5 mm als minpunt is nou wel klaar toch?
Vind je?
Ik ben er niet klaar mee.
En ik heb hier zowat 5 reviews staan van bluetooth oortjes/koptelefoons en dan heb ik niet eens alles dat ik hier bij mij heb liggen gereviewed hier.

Maar een dom voorbeeld. Ik ben wel eens voor het werk een weekje naar het buitenland en als ik dan meetings volg met mijn telefoon gebruik ik wel oortjes met een microfoon die je aansluit op je gsm zijn 3,5 mm ipv mijn bt oortje voor te bellen. Simpelweg omdat een tripje naar de VS betekent dat ik 10 uur + in totaal onderweg ben en ik zo lang geen gebruik kan maken van dat BT oortje. Om dan onderweg het gedoe met laden van dat oortje te vermijden gebruik ik er 1 met een draad.

Hetzelfde geldt voor als ik priv reis. Op een wat eens avontuurlijkere reis is het handiger imo om het laden van mijn koptelefoons achterwege te kunnen laten. Een splittertje heb ik al helemaal geen behoefte aan om nog ergens bij te houden.

En als laatste niet te vergeten dat het nergens voor nodig is dat ze die weglaten.
De oorzaak van dit gedoe, de iPhone met het weglaten van de 3,5mm had bij de teardown genoeg plaats om 1 te plaatsen (wat iemand ook gedaan heeft). Het enige dat er zat was een fake speakertje.

TL:DR: Ja het blijft een probleem
Dat het nergens voor nodig is, is gewoon niet waar. Bij de iPhone was het misschien niet nodig, maar dat is dan de rare designkeuze van Apple geweest en dat wil niet zeggen dat een andere fabrikant geen weloverwogen keuze kan maken om de 3.5mm jack weg te laten om meer ruimte voor componenten te scheppen.
Zitten er in de P20 dan meer componenten als in andere 5,8" toestellen? Het lukt voor andere toestellen/modellen dus waarom zou er hier dan plots een tekort aan ruimte zijn?
Het is allemaal een simpele functie van de beschikbare ruimte binnen de behuizing en de vereiste componenten die erin moeten passen. Hoe het bij andere toestellen zit maakt niet uit, klaarblijkelijk is daar de keuze gemaakt ruimte te bieden voor de jack, maar dat betekent dat ze in plaats daarvan een compactere behuizing en/of meer/betere functionaliteit hadden kunnen inbouwen.

Voor de lol nog een teardown van de P20 erbij gepakt:
https://www.sosav.co.uk/g...ei-P20/complete-teardown/
Het ziet er redelijk vol uit als je het mij vraagt.
Dat het vol lijkt betekent niet dat er geen plek is.
Al eens een koffer ingeladen? Die lijkt al snel vol als je geen moeite doet om mooi te stapelen.

Maar ondanks of ze bij Huawei geen plaats hebben in dit toestel of wel en waarom dit plots het geval zou zijn. Blijft het een nadeel voor velen dat de optie er niet is.
Voor veel mensen is het missen van een 3.5 mm nog steeds een minpunt. Zeker als je meeneemt dat het onmogelijk is om hier muziek te luisteren en op te laden tegelijkertijd waar dat bij de iPhone 8/X en de Samsung galaxy lijn wel mogelijk is door middel van draadloos opladen
Dit is niet onmogelijk, ik heb de Pro en heb er een splitter besteld en werkt perfect.
Dat is het nou.. het feit dat je zn rare splitter moet bestellen van aliexpress, omdat je telefoon zo nodig de headphone jack moet missen.
Bij mijn P20 is een USB 3 naar headphone ingang bijgeleverd (net zoals een USB 3 headset (oortjes + mic), een hoesje en een screen protector).
Ja dat snap ik dat je dat misschien minder handig vindt, ging mij meer om dat je stelde dat t onmogelijk was.
Maar ik moet zeggen dat t visueel wel beter uitziet als je de foon gebruikt in de auto, eerder had je boven en onder de kabels eruit hangen en nu alles met stekker onderin.
Voor mij is 3.5 mm nog steeds heel belangrijk. Dus deze telefoon sla ik alleen al om die reden over. Hoef nu verder niets te lezen van de review. Handig.

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 3 juli 2018 09:49]

Zijn we dan ondertussen ook niet klaar met de verwisselbare accu's? Vrijwel geen enkele high-end Android telefoon heeft een verwisselbare accu. Daarentegen zijn er meer dan minder telefoons die nog wel met een 3.5 mm jack komen.
Nee hoor.
Voor mij is een 3,5mm zelfs een must.

Ben ik op zoek naar een nieuwe smartphone en ik zie een fantastische telefoon maar het heeft geen 3,5mm jack: simpel; Dan laat ik dat produkt links liggen.
Het is voor mij zelfs het eerste criteria waar ik naar kijk als ik een nieuwe smartphone wil aanschaffen.
Bellen en internet zit doorgaans wel goed bij elk toestel. type scherm etc ben ik niet in geinteresseerd.
maar goed kunnen luisteren met mijn headphones ipv te klooien met splittertjes en draadloze oplaadbare headphones, nee. Daar weiger ik mee te werken.

"3,5mm jack ja/nee?
Ja? dan ben ik geinteresseerd en gaan we specs en prijs vergelijken.
Nee? terug naar het tekenbord jullie ontwerpers, ik moet dit produkt niet."
Er wordt een verlengstukje van USB --> jack bijgeleverd. En als je liever wilt opladen en muziek luisteren tegelijk, dan bestel je voor een paar euro in China een verlengstukje. Om deze reden een telefoon links laten liggen is nergens voor nodig.
En geen draaischijf om te bellen
Jullie hebben het altijd over een vingermagneet als minpunt.
Je doet tegenwoordig als je zuinig bent om je smartphone toch een hoesje.
Als je de smartphone zonder hoesje gebruikt heb je ook de kans dat hij sneller uit je handen glijd.
Deze minpunt kunnen jullie weg laten bij het testen van smartphones.
Wel mee eens. Ik zie geen mens zonder hoesje of wat dan ook om de telefoon, dus lijkt me totaal niet relevant.
En ik ben het daar niet mee eens :). Ik heb hoesjes om telefoons nooit gesnapt. Ik heb'm altijd in een sleeve en haal m eruit als ik 'm nodig heb. Waarom zou ik een mooi en dun ontwerp verpesten door een logge case? Alleen als ik onhandig zou zijn en'm continue zou laten vallen, maar dat moet je natuurlijk ook niet doen ;)
Dat deed ik voorheen ook met zo'n sleeve, maar vind ik minder praktisch en tegenwoordig heb je prachtige hoesjes. Het blijft uiteindelijk een persoonlijke voorkeur, maar ik zie in het dagelijks leven wel meer mensen met hoesjes dan mensen met een sleeve en dan is bovenstaande stelling betreft vingervegen dus zeker wel van toepassing :)
Er valt wat voor te zeggen. Ze reviewen de telefoon en niet een hoesje. :)

Voorheen deed ik nooit hoesjes om mijn telefoons omdat de achterkant van kunststof, al dan niet met rubberen coating was. Tegenwoordig wel omdat de achterkanten glad zijn. Dat zie ik wel als een nadeel want het liefst deed ik er geen hoesje om omdat het de telefoon meteen dikker maakt wat je merkt in de broekzak.

Dat van de vingerafdrukken herken ik niet als nadeel. Ja, ze komen er snel op maar als je jouw telefoon in de broekzak doet dan wordt deze automatisch 'gepoetst'. :P

Het wordt tijd dat kunststof en rubbercoatings op de achterkant de nieuwe 'premium' wordt want dat gladde glas is maar niets. :)
Let op dat de community reactie op de P20 zeer mager is. Dat kan wat eigenlijk een China-phone is maken of breken voor een tweaker. Ook kan je van Huawei toestellen officieel niet meer de bootloader unlocken.

Niet relevant voor de doorsnee consument, maar we zitten hier immers op T.net. Dit mag zeker genoemd worden.
Heb je het artikel gelezen? Dit wordt namelijk keuring genoemd.
Uit het artikel:
Custom roms kun je vergeten, want Huawei heeft besloten om het ontgrendelen van de bootloader niet langer toe te staan. Nu was er nooit een grote community voor het verzorgen van custom roms voor Huawei-telefoons, maar deze stap beneemt gebruikers hun vrijheid. Zie het mogen ontgrendelen van de bootloader als het gebruik van een vpn; niet iedereen wil dat doen, maar iedereen kan onderschrijven dat een verbod op vpn's geen goed idee is.
Het T.net artikel noemt dat in het algemeen Huawei niet populair is in de community, en dat de bootloader gelocked is. Wat het artikel niet noemt is dat het toestel origineel uitkwam in de periode dat de bootloader via de officile weg nog te unlocken was. Ook noemt het artikel niet de daadwerkelijke community reactie specifiek op dit toestel.
Is het missen van OIS van de camera geen nadeel in deze prijsklasse?
Hoe gaat de P20 hier mee om?
Er zit volgens mij wel EIS op, maar waarschijnlijk gelimiteerd tot 1080p bij filmen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True