Redacteur audio en games

Metro Exodus Preview

Ontsnappen aan de ondergrondse

Overleven is lastig

De confrontatie maakt duidelijk dat de kern van de game ongewijzigd is gebleven. Ook Metro Exodus is een game waarin het lastig is om te overleven. Doordat de hele samenleving 23 jaar geleden flink door elkaar werd geschud, ligt de hele economie plat. Er wordt vrijwel niets meer geproduceerd, dus teert men in op oude voorraden. Wapens en munitie zijn schaars, wat lastig is als je een groep gewapende bandieten tegenkomt. Daarom is sluipen opnieuw erg belangrijk. Je kunt proberen de bandieten allemaal neer te schieten, maar het is slimmer om er een paar - of beter nog, ze allemaal - te besluipen en de keel door te snijden. Dat scheelt kogels en lawaai. Ook dat laatste is belangrijk, want zolang je onopgemerkt blijft, word je niet beschoten.

Door de confrontatie merk je ook dat er iets is veranderd in de economie van de game. Munitie is nog steeds schaars, maar doet niet langer dienst als betaalmiddel. Alle kogels die je tegenkomt kun je dus gebruiken om tegenstanders om te leggen. Denk echter niet dat de game daar gemakkelijker door wordt. Je zult nog steeds regelmatig zonder munitie zitten, en in die situatie is je geweer alleen nuttig omdat je met de kolf ervan om je heen kunt meppen.

Gelukkig is er nog meer vernieuwing in de game. Zo draag je dit keer een rugzak bij je die niet alleen fungeert als opslag, maar ook als draagbare werkbank. Met de rugzak kun je onderweg noodzakelijke middelen maken. Je kunt de medicijnen produceren waarmee je jezelf kunt genezen, je kunt de filters maken die je nodig hebt voor je gasmasker, en je kunt wat kogels maken. Van die kogels kun je er niet veel produceren en ze zijn ook niet geschikt voor alle wapens, maar het zijn er genoeg om weer iets te kunnen uitrichten. Daarvoor moet je natuurlijk wel rust om je heen hebben zodat je de draagbare werkbank kunt gebruiken. Halverwege een gevecht heb je er niets aan. Mocht je de juiste onderdelen hebben gevonden, dan kun je met de draagbare werkbank ook je wapens aanpassen. De Aurora heeft een echte werkbank aan boord waar je meer middelen mee kunt maken. Met de werkbank kun je bijvoorbeeld wel voor al je wapens munitie maken en nog veel meer aan wapens sleutelen. Je treft onderweg zo af en toe ook een safehouse aan waar een werkbank staat waar je aan kunt sleutelen. Dat niet alleen, je kunt er ook je wapens schoonmaken. Dat laatste is verstandig, want een smerig wapen loopt eerder vast en slijt sneller.

Twee grondstoffen

Om spullen te vervaardigen, heb je twee grondstoffen nodig. De oplettende speler zal ze op veel plekken in de spelwereld aantreffen. Het gaat om Materials en Chemicals. Alles wat je kunt maken, bestaat uit een combinatie van deze twee middelen. Materials en Chemicals zijn ook de materialen die je onderweg het meeste tegen zult komen, al vind je soms ook munitie, een enkele granaat, complete wapens of onderdelen daarvan. Die wapens zijn handig omdat het spul dat je gebruikt aan slijtage onderhevig is. Gelukkig kun je wapens uit elkaar halen als ze zijn versleten, zodat je de onderdelen die nog goed zijn kunt hergebruiken.

Veel wapens zagen we tijdens de speelsessie niet voorbijkomen, maar gelukkig wel allerhande onderdelen. Zo kun je zowel de standaard Revolver als de al even gangbare Kalash opwaarderen met verschillende soorten lopen, magazijnen, kolven en vizieren, en ze bovendien uitbreiden met een laserstraal. Op die manier kun je een wapen als de Kalash naar believen geschikt maken voor gebruik op kortere of langere afstand. Daarnaast kreeg Artyom van de technicus aan boord van de Aurora een Tikhar, een luchtdrukpistool waarbij je eerst al pompend de druk op moet bouwen voor je kunt schieten. Het is geen al te krachtig wapen, maar de kogels zijn gemakkelijk te produceren zodat je vanuit je rugzak de voorraad aan kunt vullen. Wat je verder in handen kunt krijgen, is nog onduidelijk, al laat 4A Games wel weten dat de Bastard Gun terugkeert in de game.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite