Redacteur audio en games

Metro Exodus Preview

Ontsnappen aan de ondergrondse

Lekker groot

Als we aan de speelsessie beginnen, komt de Aurora aan bij de brug over de Wolga. Zoals dat gaat in een verhaal kan de trein de oversteek niet zomaar maken. De rails zijn geblokkeerd en als de Aurora met veel moeite tot stilstand komt, blijkt de trein ook nog averij te hebben opgelopen. Je hebt dus een dubbel dilemma: de weg moet worden vrijgemaakt en de trein moet worden gerepareerd.

Deze opdrachten zullen je dwingen om de omgeving rond de brug te verkennen. Die omgeving is groot. Een verrekijker ontbreekt in je standaarduitrusting, maar na ongeveer een uur rond de brug te hebben rondgestruind krijg je er alsnog een aangereikt. Als je hem gebruikt, blijkt pas hoe groot het level eigenlijk is. Zo is met het blote oog niet zichtbaar, maar met de verrekijker wel, dat in de verte een oude fabriek staat. Het volledige gebied tussen je standpunt en de fabriek is begaanbaar. Zoals dat in een game hoort, zit het echter vol gevaar.

Gemuteerde watermonsters

Wat je onderweg tegenkomt, past in de traditie van de Metro-games. Zo stuurt Miller je eerst op een kerkje af, dat op een paar honderd meter van de brug ligt. De kerk is wat verzakt doordat het land om de kerk heen is ondergelopen. Eigenlijk staat het hele dorp rond de kerk onder water. Het is daardoor een verzameling houten bouwvallen geworden waar je gelukkig nog wel wat voorraden kunt vinden. Voor de tocht naar de kerk kun je gebruikmaken van een roeiboot, wat prettig is omdat in het water rond de kerk gevaarlijke wezens huizen. Het zijn een soort 'meerminnen from hell', enorme insecten van menselijk formaat en voorzien van een stevig rugpantser. Als je pech hebt, springen ze in je sloep.

Met wat geluk bereik je ongeschonden de overkant. Daar merk je dat de kerk wordt bevolkt door een andere constante in de serie, namelijk menselijke facties met rare neigingen. In dit geval gaat het om een groep fanatieke gelovigen rond een zekere Sevastius. Je hebt deze groep nodig om de doorgang over de brug vrij te krijgen. Dat is lastig, want net als je bij de kerk aankomt, wordt hij overvallen door een groep gewapende bandieten. Dat is een andere rode draad in de game, er trekken gewapende bendes door Rusland. Deze lieden kunnen overal opduiken.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite