Door

Call of Duty: Black Ops 4 Preview

Geen campagne, wel battle royale

Bekende basis met lichte wijzigingen

In de multiplayer is goed te zien dat Black Ops 3 deels als basis wordt gebruikt voor Black Ops 4. Zo keren de Specialists met hun unieke wapens en eigenschappen terug, en ook het Pick 10-systeem is nog steeds aanwezig. Toch zijn er ook belangrijke veranderingen. De belangrijkste twee: in Black Ops 4 zul je geen 'thrusted jumps' en wallruns vinden. Deze twee elementen vormden drie jaar geleden nog de basis voor het movement-systeem van Black Ops 3, maar werden in de jaren daar omheen te vaak herhaald in andere Call of Duty-games. Dat zorgde voor een 'been there, done that'-gevoel bij gamers, en het deed Treyarch besluiten een andere keuze te maken voor Black Ops 4.

Dat betekent echter niet dat Call of Duty nu ineens als een heel andere game speelt. Bepaalde basisideeën blijven essentieel voor Treyarch. Met name het 'guns up' blijft belangrijk. Voor Black Ops 3 benadrukte Treyarch hoe vervelend het is als je steeds eventjes niet kunt schieten wanneer je bijvoorbeeld een trap beklimt of iets anders doet. Dat was de reden om trappen met extra hoge sprongen te skippen, maar ook zonder die sprongen blijft dit element behouden. Je kunt in Black Ops 4 bijna altijd schieten, ook terwijl je een granaat werpt, springt, gaat liggen, en ga zo maar door.

Zelf healen

Andere wijzigingen zijn te vinden in het health-systeem. Voorheen kon je in Call of Duty altijd even dekking zoeken, om je gezondheid terug te krijgen als je was geraakt. Dat systeem is ook weg. Spelers moeten zichzelf nu handmatig healen. Dit moet een extra tactisch laagje aan de game toevoegen. Spelers kunnen de keuze maken om zich even aan een vuurgevecht te onttrekken en te healen, of juist door te drukken om te voorkomen dat tegenstanders dat kunnen doen. Nu we het trouwens toch over gezondheid hebben, je kunt voortaan duidelijk zien hoe gezond een soldaat is. Elke speler heeft een health bar boven zijn of haar hoofd. Niet per se een revolutionaire feature, maar wij vonden het een aangename toevoeging. Het is altijd leuk om te zien hoe je nét dat laatste streepje niet van de health bar van je tegenstander krijgt ...

Call of Duty Black Ops 4

Ook in de wapens voegt Treyarch veranderingen door. Dat begint al met de technische kwaliteit van alles wat met wapens samenhangt. Het schietgerei in Black Ops 4 moet nog realistischer ogen en klinken dan voorheen. Of dat echt is gelukt, valt nauwelijks te zeggen na onze relatief korte speelsessies, maar de manier waarop schoten kamers oplichten en rookeffecten van een hete loop komen, beloven alvast veel goeds. Daarnaast is er ook in de uitvoering iets veranderd. Elk wapen heeft in Black Ops 4 namelijk een eigen setje attachments. Voorheen was het aanbod aan attachments redelijk standaard voor alle wapens, maar dat is nu dus niet meer zo. Dit moet ervoor zorgen dat de wapens veel unieker aanvoelen. Ook dit is een punt waar we pas later echt iets over kunnen zeggen. Een paar uur knallen zegt weinig over de onderlinge verhoudingen.

Nieuwe en bekende specialisten

Over de Specialists kunnen we alvast wat meer kwijt. Het in Black Ops 3 geďntroduceerde 'personagesysteem' van Call of Duty keert terug in Black Ops 4 en doet dat met zowel bekende als nieuwe personages. Zo zien we onder meer Ruin en Seraph terugkeren, beide met nieuwe wapens. Ruins gravity slam is explosiever dan ooit, en Seraph kan met zijn tactical deploy een dynamisch spawnpunt plaatsen voor zijn team. Toch zijn we meer benieuwd naar de nieuwe specialisten, zoals Crash en Recon. Crash is een soort medic die zijn team kan healen en een health-boost kan geven. Recon beschikt over een sensor dart die vijanden in kaart kan brengen. Ook kan hij ze opsporen door zijn vision pulse te gebruiken. Groot voordeel is dat al Recons teamgenoten ook zien wat hij ziet. Dit belooft dus alvast een belangrijke specialist te worden.

Dat laatste komt door weer een andere toevoeging: de fog of war. Call of Duty leent hier een element dat niet weg te denken is uit strategiespellen. Spelers zien op de minimap alleen maar wat er in hun directe omgeving gebeurt, of wat er in de omgeving van teamgenoten gebeurt. De minimap geeft standaard dus minder informatie weg, wat communicatie tussen teamgenoten en gebruikmaken van hulpmiddelen als UAV's en andere verkennende mogelijkheden extra belangrijk maakt.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*