Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Shadow of the Tomb Raider Preview

Lara wordt volwassen

Trinity

Het verhaal in Shadow of the Tomb Raider borduurt voort op dat uit de voorgaande twee delen. Zo is Jonah weer van de partij, de goedmoedige lobbes die Lara ook in de voorgaande twee delen probeerde te beschermen. Jonah is hip, met een arm vol tatoeages, een staartje op z'n hoofd en de zijkanten kaal geschoren. Zijn uiterlijk past goed in Mexico. Lara en Jonah communiceren als altijd via walkietalkies, en daarbij blijft de verbinding steevast goed, hoe diep Lara ook in een tombe afdaalt. Zo kan Jonah steeds verslag uitbrengen van de verrichtingen van die andere constante in de trilogie, Trinity.

Konstantin, de bad guy uit het vorige deel, is niet meer, maar zijn organisatie is nog springlevend. Dat laatste is zelfs de reden waarom Lara op Cozumel is. Ze is op zoek naar de leider van de organisatie. Ze heeft alleen geen handige dag uitgekozen, want het is Día de Muertos, het feest waarop iedereen een dodenmasker draagt en dus moeilijk is te herkennen. Het levert wel mooie plaatjes op, met Lara die over de pleintjes van een druk Mexicaans stadje struint waar iedereen feestviert. Het is weer eens wat anders dan steile berghellingen en diepe grotten.

Die bergen en grotten zijn echter nooit ver weg, en ook hier duurt het niet lang voordat Lara vanuit het feestgedruis de weg naar een tempel heeft gevonden. Tijdens het klimmen wordt duidelijk dat Lara een nieuw instrument in haar arsenaal heeft. Ze kon uiteraard altijd al aan richels hangen en zo omhoog, omlaag en vooral zijwaarts klimmen, met zo hier en daar een gewaagde sprong tussendoor. Dit keer kan ze zich echter ook aan de rotswand vastklinken en aan een touw naar beneden laten zakken, dus abseilen. Als je denkt dat je niet meer verder kunt, is het daarom zaak om even goed naar beneden te kijken, op zoek naar een plateau waar je wellicht van af kunt dalen.

Dodelijke puzzels

Het is goed voor veel ondergronds gepuzzel. Lara heeft ook weer pijlen met een stuk touw eraan, dus ze kan opnieuw objecten naar zich toetrekken. Dat leidt al snel tot een flinke klautertocht door een enorm ondergronds complex, waar ze via allerlei hangende platformen een weg naar boven moet zien te vinden. De puzzel lijkt op die in de vele tombes die in Rise of the Tomb Raider optioneel waren. Dit keer lijken ze meer in het verhaal geïntegreerd, zo maken we voorzichtig op uit de woorden van de makers. Ze willen daarbij wel benadrukken dat de tombes in de game wat dreigender zijn dan voorheen. In de tombes in de vorige game stond puzzelen centraal. Dit keer draait het veel meer om overleven. Tombes zijn gevaarlijker, de puzzels zijn gemaakt om te doden, zo stellen de makers.

Hetzelfde geldt voor een aspect dat nog niet naar voren kwam in het gedeelte dat we konden spelen, namelijk de jungle van Midden- en Zuid-Amerika. Die omgeving speelt een belangrijke rol, en Lara kan hem in haar voordeel gebruiken. Om de wat poëtische bewoordingen van de makers te herhalen: de jungle is op Lara na het belangrijkste 'personage' in de game. Vooral tijdens gevechten zou Lara gebruik moeten kunnen maken van het voordeel dat ze als eenling in een ondoordringbaar bos heeft. Het enige dat we daarvan meemaakten tijdens de speelsessie, is dat Lara dekking kan zoeken in zelfs maar het kleinste beetje begroeiing. Wat klimop tegen een muur is genoeg voor haar om zich volledig in te verschuilen, waarna ze een passerende tegenstander met een stille takedown neer kan halen.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True