God of War Review

Kratos is veel beter op z'n oude dag

Opwaarderen

Wat ook helpt om het vechten spannend te houden, is dat er een uitgebreid systeem is om de opties van Kratos en Arteus op te waarderen. Je kunt wapens en uitrustingsstukken opwaarderen, maar ook voorzien van Runes die er in allerlei soorten en maten zijn. Het draait daarbij uiteindelijk allemaal om eigenschappen als Strength, Defence, Vitality en minder voor de hand liggende eigenschappen als Runic, Luck en Cooldown. De makers hebben het daarbij prettig bescheiden gehouden. Kratos en zijn tegenstanders hebben een level, maar als je tijdens de campagne door weet te groeien tot level 5 is dat al een aardige stap. Tegenstanders tref je tijdens de campagne aan tot level 7. Ook de getallen van de zes eigenschappen blijven bescheiden. Een voorwerp dat +10 aan Strength toevoegt is al heel wat. Waardes reiken tijdens de campagne tot ongeveer 150, wat het prettig overzichtelijk houdt.

Juist daardoor zijn de verschillen goed merkbaar. Je kunt in de game hier en daar een afslag nemen die je tegenover tegenstanders plaatst die net iets te sterk voor je zijn. Juist bij die lieden is goed merkbaar dat die ene upgrade, die specifieke Rune of dat ene level net het verschil kan maken. Er is bovendien ruimte voor het ontwikkelen van een eigen speelstijl. Je kunt grofweg kiezen uit meer focus op hard slaan, op het opvangen van klappen, of op de inzet van Rage. Alleen Luck komt wat ons betreft niet zo uit de verf, maar dat mag de pret niet drukken.

Erg veel te doen

Naast het verhaal is de grootste kracht van God of War de variatie die je voorgeschoteld krijgt. Wat vijanden betreft valt dat dus een klein beetje tegen, maar wat missies en avonturen betreft, is de game heerlijk uitgebreid. De campagne is goed voor zo'n 30 uur gameplay, maar er valt nog veel meer in de game te beleven, ook als je de campagne hebt uitgespeeld. En wat je buiten de campagne om kunt beleven, is ook zeer de moeite waard. De campagne is een vrij lineair verhaal over een tocht die Kratos en Atreus samen ondernemen. Die tocht voert door een aantal van de negen werelden uit de Noorse mythologie. Daarbij worden ze niet allemaal aangedaan, maar je kunt ze wel allemaal bezoeken als je van het pad afwijkt. Daar is ook regelmatig gelegenheid voor. Er is een centrale hub van waaruit je naar de verschillende werelden kunt gaan, en vanuit die hub heb je de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Niet elk pad is direct open, maar gedurende je avonturen opent zich steeds meer. Niet alleen in de negen werelden, ook rond de hub zelf valt veel te beleven. Bovendien zie je net als in series als Zelda, Tomb Raider en Darksiders door de hele game heen barrières voorbijkomen die je nog niet kunt neerhalen, maar waarvoor je later de middelen krijgt.

Het maakt dat er flink wat dungeons of andere zijtakken van het centrale deel zijn te verkennen. Die zijn ook allemaal op de een of andere manier zowel met de tocht van Kratos als met de Noorse mythologie verbonden. De afslagen zijn bovendien goed voor de nodige buit, die je kunt gebruiken om je vaardigheden bij te spijkeren. Dat laatste is vooral prettig als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Het is dus nuttig, maar vooral ook leuk, want Santa Monica Studio heeft zijn best gedaan op de optionele delen. De verhalen, het uiterlijk, de puzzelelementen, de tegenstanders: het is allemaal net zo goed verzorgd als in de campagne. Dat geldt ook voor de delen die je na afloop van de campagne nog kunt bezoeken. De makers maken je daarbij ook lekker. De game bevat een kaart die in eerste instantie wat nutteloos lijkt, maar zich gaandeweg vult met allerlei plaatsen die je nog kunt bezoeken. De makers hebben er zelfs voor gezorgd dat de hub en de omgeving ervan aan flink wat veranderingen onderhevig is, zodat ook daar steeds opnieuw wat te beleven valt. Om het af te maken, zit de game vol met zaken die je kunt verzamelen.

Het is echter vooral de afwisseling die prettig is. Waar je in de voorgaande games in hoog tempo tegenstanders voorgeschoteld kreeg, zijn er hier delen met intense actie, maar ook delen waarin je rustig kunt verkennen, waarin je een puzzel voorgeschoteld krijgt, waarin je een stuk mythologie te horen krijgt of waarin de band tussen vader en zoon centraal staat. Die afwisseling komt de game zeer ten goede.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018