Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

God of War Review

Kratos is veel beter op z'n oude dag

Uiterlijk en gameplay

Het geheel is bovendien gehuld in een mooi jasje. Vooral aan Kratos is veel aandacht besteed. De God of War is duidelijk een dagje ouder geworden. Hij heeft een volle baard, groeven in zijn gezicht en een stuurse en wat bezorgde blik. Niet alleen zijn hoofd is mooi vormgegeven. Het geldt ook voor de delen van zijn uitrusting die over elkaar schuiven, de korte haartjes van zijn baard, de in de wind wapperende stukjes bont in zijn uitrusting, het licht dat enigszins reflecteert op zijn huid, en de vele subtiele veranderingen die zichtbaar zijn in zijn uitrusting als je hem opwaardeert. Bij Atreus komen de vele emoties op zijn gezicht wat minder uit de verf, maar bij een prominent personage als de Witch from the Wood lukt dat wel weer prima.

Ook de omgevingen zijn mooi. De Noorse mythologie laat veel ruimte voor variatie, en die is er dan ook genoeg. Uiteraard zijn er veel besneeuwde streken, maar je loopt net zo goed door zonnige bossen en vooral ook over mooi kronkelende bergpaadjes en door enorme bouwwerken, die variëren van kale stenen tempels tot rijk gedecoreerde metalen constructies. De makers weten je daarbij goed te begrenzen. Kratos kan nog steeds niet springen, waardoor zijn bewegingsvrijheid behoorlijk wordt beperkt. Je mag nog steeds enkel gaan en staan waar de makers dat willen, maar de wereld zit zo in elkaar dat het zelden opvalt. Waar je niet mag gaan, staan zichtbare obstakels die goed in de omgeving passen. Je loopt vrijwel nergens tegen onzichtbare muren aan, wat veel bijdraagt aan de sfeer in de game. De game draait daarbij over het algemeen soepel op de PS4 Pro waar wij hem op speelden. Er zijn hier en daar wat drops in de framerate, maar het komt niet vaak voor en is zeker niet storend.

Gameplay

Dat Kratos een zoontje heeft dat hij mee op avontuur neemt, heeft flinke gevolgen voor de gameplay. Het joch is kwetsbaar en heeft dus bescherming nodig. In het verhaal klopt dat, in de praktijk valt het reuze mee. Sterker nog, Atreus kan al vroeg in de game behoorlijk goed voor zichzelf zorgen, al komt dat ook doordat hij zich al snel toelegt op het werken met pijl en boog, en dus enigszins uit het strijdgewoel kan blijven. Hij beschikt ook over een kleine dolk en heeft de neiging om daarmee tegenstanders te lijf te gaan. Niet heel verstandig, maar hij komt er eigenlijk altijd mee weg. Je hoeft je tijdens gevechten geen zorgen te maken over Arteus. Hij redt zich wel. Je kunt hem zelfs opdrachten geven. Eigenlijk gaat het daarbij maar om een opdracht: schiet een pijl. Da's handig, want daarmee kun je zorgen dat vijanden bestookt worden die net buiten bereik van Kratos' wapens zijn. Buiten het vechten om bewijst Atreus zijn nut doordat hij allerlei talen spreekt en je hem de vele opschriften en aanwijzingen kunt laten lezen die je onderweg tegenkomen.

Verder is er niet zo heel veel veranderd aan de gameplay. Kratos kan hard en langzaam slaan, of snel maar wat zachter. Hij kan blokkeren met een schild, zijn wapen naar een tegenstander gooien en opzij rollen om een aanval te blokkeren. Dat is het wel zo'n beetje. Leuk is dat je tegenstanders tijdelijk kunt verdoven en daarna een soort finishing move uit kunt voeren. Uiteraard kun je van alles opwaarderen en zo krachtiger varianten en combinaties van bestaande handelingen aanleren. Heel spectaculair en verrassend is het niet, maar wel effectief. Bovendien loopt het allemaal vloeiend. Het voelt ook beter dan voorheen, wat ook komt doordat de camera een iets andere positie heeft gekregen. Je kijkt nu meer over de schouder van Kratos, wat je meer bij de actie betrekt.

De bijdrage van Atreus is prettig omdat je daarmee hardnekkige tegenstanders even uit balans kunt brengen, wat je net genoeg tijd geeft om een aanval te plaatsen. Zo valt er tijdens gevechten toch genoeg te managen, want met aanvallen, ontwijken, blokkeren, je Spartan Rage op tijd inschakelen en Atreus opdrachten geven, is er genoeg om je bezig te houden.

Tegenstanders

Wat tegenstanders betreft heeft Santa Monica Studio zich er wat gemakkelijk vanaf gemaakt. De traditionele boss fights uit de voorgaande delen zijn grotendeels verdwenen. Verwacht hier dus geen enorme monsters meer die zich in traag tempo vastbijten op de rand van een kleine arena, waarbij je in moet hakken op hun klauwen. Dat komt hier nog een enkele keer terug, maar gelukkig lang niet zo vaak als in sommige voorgaande games. In plaats daarvan is er veel voetvolk en kom je veel tegenstanders in menselijke vorm en met menselijke maat tegen, die geschoold zijn in elementen als ijs en vuur. Als de game vordert, kunnen ze iets gooien, krijgen ze schilden en kunnen ze zich razendsnel verplaatsen. Dat patroon herhaalt zich. In alle gevallen is de gameplay eigenlijk een beetje voorspelbaar. Tussendoor word je getrakteerd op mythische wezens zoals trollen en tot leven gewekte stenen reuzen die wat meer moeite kosten om te verslaan. Daarmee is niet gezegd dat God of War gemakkelijk is. Dat is het niet, zeker tegenstanders met schilden kunnen een pittige klus vormen, maar verrassend is het op dit vlak toch ook niet. Desalniettemin zien we liever dit dan de herhaling van boss fights uit de vorige delen.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True