God of War Review

Kratos is veel beter op z'n oude dag

Kratos heeft een gezin

Daarmee is meteen de grootste verandering in de game aangekaart, want het gezin staat centraal. Moeder speelt een rol op de achtergrond, maar ze is wel de aanleiding voor de tocht die vader en zoon in de game maken. Vader en zoon zijn gedurende de hele game samen, want Kratos heeft steeds zijn zoontje Atreus op sleeptouw. Atreus is een schriel en wat ziekelijk jongetje van een jaar of tien, en hij lijkt behoorlijk beschermd opgevoed. Dat laatste komt mooi uit, want dat maakt dat je hem in de game nog volledig kunt vormen. Kratos leert zijn zoon allerlei vaardigheden. Met lichte tegenzin, want de God of War wil eigenlijk niet vechten. In een mythologische wereld is dat echter een illusie, dus zal Atreus voor zichzelf op moeten leren komen.

Wat de makers heel goed hebben aangepakt, is dat de vaardigheden van Atreus niet alleen gaandeweg worden uitgebreid, maar dat die ontwikkeling ook is ingebed in een erg goed verhaal. Dat verhaal gaat over de geestelijke ontwikkeling van het jonge kind, dat gedurende de game van alles leert over de mythologische wereld en vooral over zijn eigen afkomst. Mooi zijn de soms ronduit puberale trekken van Atreus, die overenthousiast, vrolijk, verlegen, triest en ronduit irritant kan zijn. Mooi is dat zowel Kratos als Atreus voor herkenbare emoties zorgt. Dat het de norse en zwijgzame Kratos maar niet lukt om zijn zoon wat liefde te tonen, is nuttig als er dreiging heerst, maar pijnlijk op andere momenten. En de zoon vliegt met zijn emoties alle kanten op, wat hem soms dus ronduit onuitstaanbaar maakt. Dat wordt door de makers erg goed uitgewerkt. De emoties die daarbij om de hoek komen, worden haast voelbaar. De onhandige maar zorgzame vader is een grote stap vooruit ten opzichte van het platte personage uit de voorgaande games.

Mooie bijrollen

Daarnaast zijn er nog prachtige bijrollen. De dwergen Brok en Sindri, die zich als wapensmeden ontfermen over de uitrusting van Kratos en Atreus, vormen een heerlijk stel met lekker gekke trekjes. Ook Mimir, een pratend hoofd dat Kratos en Atreus terzijde staat, is af en toe erg grappig. Het heeft echter ook goede serieuze teksten. Dat geldt ook voor de belangrijkste tegenstander van Kratos, die hij in de game verschillende keren tegen zal komen. De teksten zijn niet alleen goed geschreven en erg goed ingesproken, ze zijn nog leerzaam ook. Kratos en Atreus verplaatsen zich vaak per kano en tijdens die tochtjes kan Mimir het niet nalaten om de complete Noorse mythologie in leuke en hapklare brokken op te dissen. Dan blijkt ook dat Santa Monica Studio de oude legendes goed heeft gelezen, want erg veel van wat je in de game krijgt voorgeschoteld, komt rechtstreeks uit de oude verhalen of is er van afgeleid: van Mimir zelf tot Brok en Sindri, Valkyries en de Giganten, en de vele locaties die je bezoekt. Yggdrasil en alle negen werelden komen in de game terug en zijn te bezoeken. Ook als je de verhalen niet hebt gelezen maar wel de recente Thor-fims hebt gezien, zul je veel namen herkennen.

Tijdens het spelen van de game valt het niet op, maar de makers hebben zich eigenlijk nog behoorlijk ingehouden. Er komen veel kleinere figuren uit de Noorse mythologie in de game voor, maar Santa Monica Studio is behoorlijk zuinig voor wat het aantal hoofdrolspelers uit de klassieke verhalen betreft. Er is dus genoeg ruimte voor een vervolg, en ook het einde van de game houdt die mogelijkheid open.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.