Mobile Games Round-up

PUBG, Fortnite en meer voor iOS/Android

Still Here

De redenen om een game te willen bespreken kunnen flink uiteenlopen. PUBG en Fortnite zijn natuurlijk grote, bekende games, dus zijn we benieuwd naar de mobiele versies. Soms is het echter ook leuk om juist naar erg kleine games te kijken, zéker als ze van Nederlandse makelij zijn. Still Here is zo'n game. De titel, die zowel voor iOS als Android te koop is, is gemaakt door David Smit en Emiel Kampen. Smit maakte de visuele kant van het spel en tekende alles met de hand, terwijl Kampen - bekend van GameKings én van de mobiele game Should Shoot - de ontwikkeling voor zijn rekening nam. De game was al sinds vorige zomer als testversie te spelen, maar beleefde in maart zijn officiële release.

Titel Still Here Score
Platform iOS, Android
Prijs € 3,99

Still Here is een 2d-vlieg-avonturenspel dat zich afspeelt in een dystopische wereld. Spelers krijgen de controle over een Pip een cartoony figuurtje dat dankzij een soort jetpack door de wereld kan vliegen. In die spelwereld moet Mona, onze Pip, allerlei onderdelen van voorwerpen of apparaten vinden, in opdracht van een serie robots. Die robots en de pips zijn het enige dat nog over is op aarde na de 'Hippie-Pocalypse', een apocalyptische gebeurtenis waarbij hippies de wereld over hebben genomen. Inmiddels is de mensheid verdwenen en zijn de robots en pips er nog om de achtergebleven rotzooi op te ruimen.

Zoeken naar onderdelen

De gameplay komt per level op hetzelfde neer: Mona ontmoet een robot die een bepaald voorwerp zoekt of wil maken. Daar heeft hij onderdelen voor nodig, en die onderdelen liggen verspreid in het level. Mona moet ze al vliegend, lopend en springend zien te bereiken en ze afleveren bij de robot. Op zichzelf is dat niet zo heel moeilijk. Met enig gevoel voor dosering is het mogelijk om Mona lang in de lucht te houden, terwijl ook tussenlandingen prima mogelijk zijn. Naarmate je verder komt in Still Here, worden de levels echter wel steeds moeilijker. Er verschijnen hindernissen die Mona het leven kunnen kosten en je zult iets meer moeten nadenken over hoe je de te verzamelen onderdelen bereikt.

Die overgang gaat trouwens vrij snel. Zo rond level zes of zeven verandert de game daardoor aanzienlijk en wordt hij een stuk uitdagender. Na een paar keer proberen en vooral niet te snel willen, lukt het vaak wel, maar je zult Mona af en toe met enige moeite langs obstakels sturen. Op een zeker moment wordt ook de volgorde die je gebruikt om items te halen, belangrijk. Door een schakelaar om te halen, laat je dan bijvoorbeeld een aantal ballen met stekels los, die vervolgens de weg naar een van de items blokkeren. Het is in dat geval dus wel handig dat je dat item al eerder had opgehaald. Naarmate je verder in de game bent, komt er iets meer trial & error bij kijken.

Still Here biedt op deze manier zestien verschillende levels. Door in die levels de te verdienen bonuspunten te verzamelen, speel je voor je Pip nieuwe kleding en spullen vrij die van invloed kunnen zijn op de stats. De verzamelde items dien je nog wel vrij te kopen met de bloemetjes die je in het spel hebt verzameld, dus het is zaak die ook steeds te verzamelen. Ben je uiteindelijk door de zestien levels heen, dan speel je de spelmodus vrij waarin je de levels in zo kort mogelijke tijd moet doorspelen. Het voegt een extra laagje toe aan Still Here, voor gamers die het spel nog een keer willen spelen.

Lekker tussendoortje

De vraag is natuurlijk of je dat laatste wilt. De gameplay zit leuk in elkaar en speelt lekker genoeg om de game in elk geval uit te spelen, maar of we daarna alle levels nog eens willen doorspelen? Dat valt te bezien. Doe je dat wel, dan biedt Still Here aardig wat vermaak voor de 3,99 euro die je ervoor moet betalen. Laat je de 'speed runs' echter voor wat ze zijn, dan is zestien levels niet overdreven veel. Op die manier voelt Still Here misschien net iets te licht voor zijn prijskaartje. Dan nog zouden we de game een aanrader willen noemen, al was het maar om de prachtige, sfeervolle spelomgevingen. Als je vier euro kunt missen voor een typisch 'tussendoor-spelletje' is Still Here zeker het overwegen waard.

Update: Maker Emiel van Kampen maakte ons er op attent dat er inmiddels een patch is verschenen voor de game die niet alleen vijf extra levels aan de game toevoegt, maar ook een derde speelbaar personage.