Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

Dell XPS 13 Review

Dunner, glanzend en iets minder praktisch

Conclusie

De XPS 13 9370 is de grootste verandering in Dells XPS 13-serie in jaren en toch is die verandering niet zo groot. De vorige XPS 13 was een bijzonder stevige laptop, gemaakt van twee 'plakken' aluminium, met daartussen een met koolstofvezel verstevigde behuizing en de 9370 bedient zich van hetzelfde, iets dunnere, concept. De stevigheid is als tevoren, prima dus.

De behuizing werd, in lijn met de trend van het moment, een stukje dunner. Vier millimeter werd ervanaf geschaafd en het is ons niet helemaal duidelijk waarom. Een compactere laptop is natuurlijk prettig, maar een laag gewicht is belangrijker bij een al kleine laptop als de XPS 13 en tot een significante gewichtsbesparing heeft de afslankkuur niet geleid. Wel werden alle poorten vervangen door minder praktische usb-c-aansluitingen en werd de sd-kaartlezer vervangen door een micro-sd-lezer, die zich geen raad weet met de kaartjes uit de meeste fotocamera's.

Ook de accu werd kleiner en daarmee ging de accuduur iets achteruit, al is die nog steeds prima. Het typcomfort werd gelukkig niet opgeofferd voor de dunnere behuizing en de toetsen tikken net als op de voorgaande XPS 13. De prestaties zijn ondanks de dunnere behuizing iets beter geworden, omdat Dell de laptop van betere koeling heeft voorzien.

Tot slot monteerde Dell een nieuw schermpaneel, waarbij het eindelijk mogelijk is om het automatisch dimmen van de backlight uit te schakelen. Daarnaast heeft het scherm een hoge maximale helderheid en dito contrast. Helaas heeft Dell er ook voor gekozen om, touchscreen of niet, een spiegelende glasplaat voor het scherm te plaatsen. Smaken verschillen, maar wij zijn er geen fan van.

De 9370-iteratie van de XPS 13 is niet zomaar een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De prestaties werden iets hoger, maar de accuduur werd iets korter. De behuizing werd dunner, maar nauwelijks lichter, en de automatische helderheidsregeling is uit te schakelen, maar de optie voor een niet-spiegelend scherm kwam te vervallen. Een vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning zijn nu standaard aanwezig. De stevigheid van de vorige edities is gebleven en dat vinden we belangrijk voor een laptop die gemaakt is om mee te nemen. Dat maakt de 9370 tot een echte XPS 13, met de nodige verbeteringen en een paar minpuntjes.

Laagste prijzen voor: Dell XPS 13 9370-cnx37001
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

ACES Direct | zakelijk

Score: 4 (25)

€ 1.494,35

€ 1.494,35

Kostenoverzicht

Productprijs € 1.494,35
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 1.494,35
Bekijk

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik heb een XPS13 van 2016 (met Kaby Lake). Ik zie weinig redenen om te willen upgraden:
- geen gewone USB poorten meer; misschien loop ik achter, maar ik heb thuis nog geen enkel device dat een USB-C aansluiting heeft
- geen full-size SD kaartlezer: bijna alle camera's hebben gewone SD kaarten en devices waarin micro-SD's zitten (telefoons) kun je vaak ook via andere verbindingen (draadloos,USB) uitlezen. Dan zou ik mijn oude USB-SD-kaartlezer moeten aansluiten m.b.v. de adapter, terwijl de SD kaart er nu direct in kan. De XPS13 is een ideale laptop om op reis je foto's te beheren, zonde dat dat moeilijker gemaakt wordt.
- camerapositie eerder slechter dan beter (maar die gebruikte ik toch al nooit). Als er onder het scherm ruimte is voor een camera, had die camera dan niet net zo goed erboven gezet kunnen worden en het scherm dan iets omlaag? Blijft de laptop even klein.

OK, die vingerafdruksensor en gezichtsherkenning, die zou ik wel leuk gevonden hebben, maar zijn niet essentieel voor thuisgebruik.
Ze hadden zeker de camera erboven kunnen zetten. Maar dan moeten ze inleveren op de smal ogende bezels. Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat men liever heeft dat een scherm wat hoger is, dat zorgt voor een minuscule (?) verbeterde kijkhoek. Waarschijnlijk is het voor touchscreen gebruikers nog beter, er is meer ruimte aan de onderkant en dat voorkomt dat je awkward in een hoekje moet klikken.

Voor mij zou dat wel werken, zeker omdat ik haast nooit de camera gebruik.
Klopt, dan zouden ze inleveren op de smal ogende bezel.
Een veel mooiere oplossing, zoals Apple bedacht heeft is een hap uit het beeldscherm halen aan de bovenkant, en daar de camera's plaatsen. Blijf je de dunne bezel aan de bovenkant houden, en toch de camera bovenin! :Y
Echter is de XPS serie een zakelijk product met een focus op werken. Voor een consumententelefoon is die notch misschien een leuk idee, maar voor een laptop met een doelgroep als deze is dat het simpelweg niet aangezien de programma's er niet voor geoptimaliseerd zijn.

Zo zou die notch precies op de plek zitten waar statusbar van Windows Remote Desktop zit.
Ik heb zelf een USB-C naar USB-A dongel gekocht een tijdje terug en deze kosten niet veel. De kwaliteit ben ik niet zeker van, maar mij had het 2 euro gekost bij Ali Express.
Ik heb een XPS13 van 2016 (met Kaby Lake). Ik zie weinig redenen om te willen upgraden:
- geen gewone USB poorten meer; misschien loop ik achter, maar ik heb thuis nog geen enkel device dat een USB-C aansluiting heeft
- geen full-size SD kaartlezer: bijna alle camera's hebben gewone SD kaarten en devices waarin micro-SD's zitten (telefoons) kun je vaak ook via andere verbindingen (draadloos,USB) uitlezen. Dan zou ik mijn oude USB-SD-kaartlezer moeten aansluiten m.b.v. de adapter, terwijl de SD kaart er nu direct in kan. De XPS13 is een ideale laptop om op reis je foto's te beheren, zonde dat dat moeilijker gemaakt wordt.
- camerapositie eerder slechter dan beter (maar die gebruikte ik toch al nooit). Als er onder het scherm ruimte is voor een camera, had die camera dan niet net zo goed erboven gezet kunnen worden en het scherm dan iets omlaag? Blijft de laptop even klein.

OK, die vingerafdruksensor en gezichtsherkenning, die zou ik wel leuk gevonden hebben, maar zijn niet essentieel voor thuisgebruik.
Het kan dat het in jouw geval nvt is om te upgraden, doet niets af aan dat het een goede moderne PC is. Ik vind dat je klaagt vanuit jouw situatie, klaag dan ook om het (oude) 1866 SODIMM geheugen :9
[...]
Het kan dat het in jouw geval nvt is om te upgraden, doet niets af aan dat het een goede moderne PC is. Ik vind dat je klaagt vanuit jouw situatie, klaag dan ook om het (oude) 1866 SODIMM geheugen :9
Ik weet niet zo goed waar je me nu op aanvalt. Ik ben er toch juist heel duidelijk in dat ik het apparaat bekijk t.o.v. mijn eigen, oudere XPS13? Ik pretendeer nergens dat mijn commentaar een objectieve review is.

Het geheugen zal me overigens worst zijn; ik merk bij mijn dagelijkse gebruik toch niet wat voor geheugen erin zit. Dat de processor ergens het afgelopen jaar geüpgraded is van een dual-core naar een quad-core heb ik ook niet vermeld. Dat is ook leuk voor de nieuwe klanten, maar ik vond de prestaties met de dual-core al goed genoeg (ook met occasioneel Photoshop gebruik). Maar dat ligt natuurlijk maar net aan wat je erop wil doen.

Dat ik met adapters zou moeten gaan werken voor mijn SD-kaarten en mijn muis, dat zou ik wel iedere dag merken. Dat vind ik dus deal-breakers, hoe snel en knap dat apparaatje verder ook is.
Zijn het usb-c poorten of Thunderbolt 3 poorten?

Ik kon mij ook herinneren van de vorige versie dat de Thunderbolt 3 poorten niet de volledige bandbreedte gebruikten, is dit nog steeds het geval?
De linker twee zijn thunderboltpoorten met de maximale 4 lanes, rechts is gewoon usb_c, maar wel weer met Displayport en chargingmogelijkheid :)
Dus dat betekent bij gebruik van TB3 dockingstation dat je twee kabels moet hebben lopen (één voor TB3, één voor power op de laptop), terwijl een TB3 dockingstation ook al power kan geven over dat kabeltje. Beetje jammer, nietwaar?

Je kunt wel een USB 3.0 ipv TB3 dockingstation (USB-C met DisplayPort en charging), maar dan kan je met 4k weer geen USB 3.0 doen (alleen USB 2.0), want te weinig bandbreedte voor 4k+USB3.0 zonder TB3.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 13 april 2018 11:16]

Nee, de thunderboltpoorten kun je ook gebruiken voor opladen, dus met een thunderboltdock moet het werken.
Wat PiweD zegt. Als je de Dell TB16 pakt (ja ze zijn redelijk aan de prijs) Dan kan je gewoon laden, USB, video etc over die ene poort.
Heb zelf setups draaien met een XPS 13 9370 + TB16 240w dock en 3x Dell U2518D (2560x1440 resolutie) via een daisychain.
Tip: dit kan ook met de Dell WD15 en die's een stuk goedkoper. Let alleen wel op de maximale resolutie die aangestuurd kan worden. Die is iets lager dan bij de Tb16.
hoe werkt het dan met laden bij de WD15?
Precies hetzelfde. Alles gaat over 1 poort.
Is het niet eens een idee om een nieuwe rubriek te starten: "Review, 1 jaat later".

Zoals ook wel eens bij een eerdere XPS review aangegeven, komen de meeste gebreken pas na een maand of 1-2 naar voren. Wij hadden er meerdere, ik zelf heb 3 XPS 13 gehad. De eerste 2 gingen namelijk kapot binnen 2 maanden. Voorts zijn vervangen in exemplaren op het werk: Scherm, geheugen (meermaals) en SSD (meermaals). Er is niet 1, letterlijk niet 1, XPS 13 geweest die niet binnen 6 maanden een monteur had gezien.

Verdere kleinere problemen zijn bijvoorbeeld dingen als het kraken en piepen van de behuizing na verloop van tijd bij open en dicht doen. Iemand zal dan roepen: "hoef je alleen maar even af en toe schroefjes los/vast te draaien", maar dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling. Overigens zijn bij mij 2 schroefjes eruit gevallen aan de onderkant, ook knap.

Lang verhaal kort: De ervaring als je hem uit de doos haalt en begint te gebruiken is geweldig. Echt een mooie laptop. Maar na verloop van tijd beginnen problemen te ontstaan die niet duidelijk zijn bij een review. Dit zal overigens echt geen XPS only probleem zijn.

Volgens mij heeft Autobild ook zo'n concept: Die gebruiken een auto een heel jaar en aan het einde halen ze hem uit elkaar en komen ze met een eindconclusie. Lijkt mij iets wat prima met laptops ook kan.
Interessant idee, maar niet uitvoerbaar door een reviewsite helaas.

Het zou namelijk betekenen dat alle laptops die getest worden een jaar intensief gebruik zouden moeten worden. En omdat anecdotische gebruikservaring te weinig zegt in deze zul je ook nog eens meerdere exemplaren moeten meenemen, voordat je statistisch gezien iets zinnigs kan zeggen. Dat is door de reviewers alleen dus nooit te doen.

Misschien is het dan beter gebruiker enquetes op te zetten, waarbij direct getoetst wordt onder gebruikers over hun ervaring na een bepaalde periode. Lastige daarbij is dan weer dat je dan moet zien voldoende respons en relevante respons te vergaren. Mensen met negatieve ervaring bij een product zullen dat over het algemeen eerder delen dan mensen met een positieve ervaring. Daarnaast zullen mensen snel enquete moe zijn, waardoor de respons acterblijft.

Tot slot blijft het natuurlijk de vraag wat een laptop uit het verleden zegt over hetzelfde type uit het heden. (Deze XPS is bijvoorbeeld duidelijk inferieur aan het vorige vanwege de concessies die gedaan zijn op het gebied van connectiviteit en accuduur. ). Bij auto's zijn de veranderingen binnen een model langzamer dan bij laptops, waardoor de info uit dit soort duurtesten veel langer bruikbaa is.
Geen idee wat jij met die XPS13's doet... Eet je ze op?

Zoals eerder hier al aangegeven heb ik op de zaak 250+ XPS13 en 15 in omloop.
Van dit aantal zijn er maar 2 echt kapot gegaan. 1x volledig dood en 1x defect fannetje.

Wat mij betreft dus zeer betrouwbaar. Heb met latitudes wel vaker defecten gehad...

[Reactie gewijzigd door Csotranme op 13 april 2018 11:32]

Ik heb ook een XPS15 en het is een drama zodra je laptop in het reparatieproces komt.

Ze vervangen namelijk je kapotte hardware met refurbished hardware. Echter wat er gebeurt: Ze draaien een paar tests op zo'n moederbord. Als deze dan niet stuk wordt bevonden gaat deze weer een laptop in.

In mijn XPS15 was het moederbord stuk. Dat moederbord bleek binnen twee dagen ook stuk te zijn. In totaal heb ik vier moederborden gehad, een nieuwe batterij, 2 nieuwe ram sticks. Op de batterij na waren alle vervangende onderdelen refurbished.
Raar. Jij hebt wel heeeeeel veel tegenslag. Ik heb eentje privé en een op het werk. Allebei Ok. Enkel de displays en storage zijn echt loterij imo.
Ik begrijp niet dat de volgende minpunten niet in de samenvatting staan:
  • mindere accuduur dan zijn voorganger
  • mat scherm is geen optie meer
  • geen reguliere USB-A poorten
Dell is blijkbaar van mening dat consumenten de voorganger 2 mm te dik en 45 gram te zwaar vonden en daarvoor maar al te graag de reguliere USB-poorten en full size SD-kaartlezer willen opofferen, alsook een minder lange accuduur? Dell denkt dus dat consumenten hun randapparatuur met gewone USB-poorten al lang naar het containerpark verbannen hebben of zich te pletter amuseren met het klungelen met een dongle die dikker is dan de laptop.
Dit noemen ze 1 stap vooruit en twee stappen achteruit.
Ik gebruik mijn zakelijke laptop zonder USB-A poorten nu bijna een jaar en ik moet zeggen dat het mij enorm meevalt met hoe erg ik die poorten mis. Ik ben veel op pad voor mijn werk, dus ik wilde de meest draagbare laptop hebben die er is.

Vooraf heb ik er ook wel over getwijfeld, maar in de praktijk blijkt dat ik USB verrassend weinig gebruik. De paar keer dat ik het wel nodig heb gebruik ik een verloopstukje of een minidock (kreeg ik in mijn geval meegeleverd bij de laptop).

Alleen draadloze muizen zijn wat lastiger, omdat je de meeste daarvan met het verloopstukje moet gebruiken. Ik maak nu gebruik van een bluetooth muis, wat uitstekend gaat, maar als je veel 'mobiel' werkt zou dat nadelig kunnen zijn voor je accugebruik.
Het is hem denk ik vooral dat de 3 genoemde punten de reden is waarom ik afgelopen jaar een XPS13 heb gekocht en niet een andere laptop. Hij heeft dus een slechter scherm, slechtere connectiviteit en een slechtere accu, wat juist bij een product dat je zo sterk vergelijkt met z'n voorganger(s) wel relevant is. De webcamplaatsing en de micro-sd lezer kunnen me dan juist gestolen worden, maar zijn hier ook voorbeelden van.

Vervangen door de nieuwe veriant zit er dus helaas niet meer in.... En ik denk dat meer mensen dit zelfde gevoel hebben. Jammer :/.

[Reactie gewijzigd door Electrowolf op 13 april 2018 12:10]

Ik heb zo’n Dell 13 XPS met alles erop en eraan. Niet mijn voorkeur maar op dat moment kon ik niets beters krijgen.

Ik kom dagelijks bij bedrijven over de vloer in binnen- en buitenland om presentaties te geven aan directies. Ik heb nog niet één - ik herhaal - nog niet één bedrijf gezien waar ze usb-c gebruiken.

Dat betekent dus voor elke presentatie een verloopstekker mee voor usb-a, hdmi, vga en/of displayport.

En ik kan je uit ervaring vertellen dat zo’n verloopstekker lang niet altijd werkt.

Kortom, een idioot besluit van Dell om alleen usb-c te ondersteunen. En dat alles om de laptop een millimeter dunner te maken. Lekker belangrijk.

Zakelijk is ook de positie van de webcam een groot probleem, ik kan met mijn dell XPS geen skype videoconference houden zonder uitgelachen te worden, dus neem ik ook maar een losse webcam mee.

Kortom, leuk idee zo’n compacte lichte laptop in combinatie met een koffer vol accessoires. Not!!!

Ik ga hem omruilen voor een HP Spectre x360 of een Lenovo Yoga 920 denk ik.
Begrijpelijk dat je dan voor een andere gaat. Wat ik ook nog opmerkelijk vind is dat het aanbod USB-C devices echt extreem karig is.
Leuk is dat, heb je een draadloze muis, hangt er een draad aan je laptop. De rollen zijn omgekeerd.
Ik heb een XPS 13 9350 i7 6500/8gb/256gb/QHD+ en ik ben nog steeds blij met mijn laptop. Het heeft nog steeds die next-gen achtige look wat nog steeds de aandacht van de non-tweakers aantrekt.

Helaas had ik deze laptop ontvangen met ruis in het scherm vanwege een kapotte connector. Ook had de laptop ontzettend veel coilwhine bij het gebruik van de iGPU, zoals scrollen en youtube. Gelukkig heb ik het via de garantie beide problemen kunnen oplossen (waarvan de coilwhine voor een grootdeel). Maar ik zie vaker op fora en bijv. op youtube dat ook de nieuwere generatie dit probleem ook heeft. Ik hoop echt dat ze dit eindelijk hebben verholpen, het is immers een premium laptop.

Dat er alleen maar USB-C poorten aanwezig zijn juich ik stiekem toe. Ik vind het wel ontzettend jammer van de micro-SD-kaart reader. Op mijn laptop is fullsize SD-kaart reader de meest gebruikte aansluiting op mijn laptop.
Coilwhine is de enige reden waarom ik deze laptop nog steeds niet heb gekocht. Met name ook omdat de support afdeling daar vrij lastig over doet om dit op te lossen. Als er geen coilwhine was dan had ik hem nu meteen besteld.
Glanzend scherm is voor mij nog een reden, een zakelijke laptop moet gewoon een mat scherm hebben.

Het is zeker een mooi ogende laptop en hij ziet er futuristisch uit maar ik zou toch gewoon weer voor de robuustheid van een Lenovo T470/T480 gaan.
Een zakelijke laptop moet inderdaad een mat scherm hebben. Maar is daar de Latitude lijn niet voor? Naar mijn mening/gevoel is de XPS reeks meer voor de wat professionelere/meer eisende consument.

[Reactie gewijzigd door AvanCade op 13 april 2018 08:47]

Ja, je hebt vostro voor de goedkope zakelijke systemen, latitude voor de wat degelijkere serie met vaak wat extra's voor enterprise formaat bedrijven, en precision voor de zakelijke veeleisende gebruiker. Dat was altijd al de tegenhanger van XPS. XPS is echt gericht op consumenten.
Dat de XPS gericht is op consumenten spreek ik toch echt tegen.

Wij hebben gewoon een mix van 250+ XPS 13 9360/9370 en XPS 15 9560 in omloop op de zaak.
Ze zijn weldegelijk als zakelijke variant te verkrijgen (kijk maar op de Dell website).
Het enige verschil met de consumer versie is vaak wel het ontbreken van de TPM chip in de consumer versie (nodig voor BitLocker) en W10 Home voor consumer en Pro voor business.

Daarnaast hebben wij heel veel medewerkers die reizen en een hoop sales gasten die liever een lichte en mooie laptop hebben.
Een Vostro, Latitude etc. kreeg ik er hier echt niet in. (ja we zijn een beetje verwend ;) )

Ik ben als SysAdmin ook erg tevreden met de TB16 thunderbolt docks op het moment. Zeker in combinatie met de XPS 15 en 13 9370. De 9360 had met de eerste bios versies wat bugs. Vanaf bios 2.2 oid is dat allemaal dikke prima! (Geen TB15 dock kopen nee. Die zijn wel rommel).
Het hele docking gebeuren via thunderbolt is voor business/enterprise doeleinden ook zeer geschikt als vervanging van de oude lompe port aan de onderkant. Had nogal vaak mensen die hem er scheef in drukten en de pinnen krom bogen en dus nieuw moederbord...
Met USB-C/thunderbolt nergens last meer van.
Dat mag, maar DELL zelf en ook de accountmanagers (daarmee ook direct de kortingen) vinden de XPS geen grootzakelijke laptops :)
Dat klopt. Een Dell Latitude 7290 is erg dun met een lange accuduur, uitstekend toetsenbord en mat full HD-scherm. Helaas wel erg duur.
En helaas ook maar een single RAM slot sinds de 7280.
De Latitude notebooks bieden o.a. meer beveiligingsopties die voor enterprise-gebruik belangrijk zijn, zoals (NFC) chipkaartlezers en betere onderhoud-mogelijkheden om eenvoudig onderdelen te vervangen.
Een zakelijke laptop moet een goed scherm hebben. Dat betekent beter qua resolutie en schermverhouding dan FHD, dat bestemd is voor low cost consumenten laptops. Een glanzend scherm is prima mits ontspiegeling en voldoende helderheid.

Het is niet omdat bvb hp gouden zaakjes doet met doffe en erg matige matte FHD schermen, dat we dat als zakelijke norm ok moeten blijven vinden. Bvb Microsoft is op dat vlak beter bezig.
Full-HD op een 13 inch scherm is voor het grootste deel van de zakelijke gebruikers die vooral met MS Office werken meer dan voldoende, sterker ik denk dat het qua batterijduur en scaling veel beter is dan hogere resoluties.
Het is door de IT-ers die vinden dat ze weten wat een zakelijke gebruiker moet willen, dat de zakelijke gebruiker altijd maar slechte schermen blijft krijgen.

Microsoft bewijst dat het beter kan dan FHD en dat er geen probleem van batterijduur hoeft te zijn.
Je probleem met scaling begrijp ik niet. Als je het over Office hebt: dat scalet tegenwoordig perfect.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 13 april 2018 10:54]

Coilwhine is de enige reden waarom ik deze laptop nog steeds niet heb gekocht. Met name ook omdat de support afdeling daar vrij lastig over doet om dit op te lossen. Als er geen coilwhine was dan had ik hem nu meteen besteld.
Als elektronica ontwerper vind ik het eerlijk gezegd bijna ongelofelijk dat er in zo'n duur "premium" ding zo'n enorme beginners ontwerpfout zit (ik neem aan in het ontwerp van een of andere voeding/DCDC converter).

Dell ontwerpt waarschijnlijk zelf 0 elektronica (gok ik?), maar de fout van Dell is om dit niet uitgebreid genoeg getest te hebben. Dit lijkt me toch iets waar je redelijk snel achter komt door wat productie prototypes te testen.

Overigens is het een issue die ik verbazingwekkend vaak in laptops en andere elektronica zie. Ben ik nou zo goed in ontwerpen of is de rest nou zo dom :+

Van dat soort blunders krijg ik toch een beetje het Chinese troep gevoel...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 13 april 2018 08:39]

Ik vind het sowieso erg opvallend dat zelfs de zakelijke Latitude lijn er last van heeft. Welliswaar wat minder, maar toch is het er. En dat lijkt mij toch het publiek waar ze het van moeten hebben.

Ze zullen het vast wel ergens inkopen maar inderdaad een stukje QA laat aan de wensen over. Daarnaast, als je weet dat het een probleem is, zorg dan dat support het mag oplossen. En dat mag blijkbaar ook niet (als ik de vele fora's moet geloven).
Heb je ook electronic ontworpen die wereldwijd door 100 duizenden mensen op unieke wijze wordt gebruikt ? Dat is toch wel even wat anders dan een paar prototypes bestellen om even mee te testen. Vind dat je hier wel heel makkelijk met het vingertje wijst.

Overigens vind ik wel dat Dell de problemen serieus moet nemen.

Zelf ook een XPS (developer editie) en dik tevreden. Gebruik 'm dagelijks voor m'n werk. Vaak wel CPU intensieve taken. GPU niet of nauwlijks. Heb er Ubuntu op geinstalleerd. Hulde aan Dell voor de voortreffelijke ondersteuning. Mag ook gezegd worden!!
Mooi dat ze idd moeite doen om Ubuntu out-of-the-box te ondersteunen. Maar ik ben in 2015 toch overgestapt naar Apple vanwege de coilwhine en de fans. Ik heb nog nooit zo'n still apparaat gehad en dat terwijl ik Android developer ben
Heb je wel is gekeken wat ze bij Google gebruiken voor laptops :p? Een MacBook voor Android development is zo bijzonder niet hoor :)
ow, sorry, verkeerd beschreven idd :p maar ik bedoel dat ik wellicht meer van m'n machine vraag dan andere gebruikers vanwege het bouwen van Android apps, dan kan hij nogal wel es gaan blazen :p

dat doet de Mac ook, maar veeeeel minder...

Meeste collega-Android-ontwikkelaars hebben een Mac...

Mijn keuze was vooral de optie ook open te houden om iOS te kunnen doen. Vanwege die gesloten houding van Apple, kun je met een Mac alles...volgens mij is dat ironisch...maar weet niet of ik dat woord goed gebruik nu.

Maar iig met een Windows en Ubuntu VM kan ik ook lekker nog deployen voor die systemen (als ik weer met Qt bezig ben)
Heb je ook electronic ontworpen die wereldwijd door 100 duizenden mensen op unieke wijze wordt gebruikt ? Dat is toch wel even wat anders dan een paar prototypes bestellen om even mee te testen. Vind dat je hier wel heel makkelijk met het vingertje wijst.
Door hoeveel mensen de elektronica gebruikt wordt is volledig irrelevant: coil whine is gewoon een symptoom van slecht voedingsontwerp voor die toepassing. En als ik het zo op internet lees heeft een heel groot deel (zo niet alle?) van de laptops er last van.

Het is dus iets waar je zelfs met een kleine prototype batch gewoon achter zou komen.

Ook de manier waarop je de laptop gebruikt maakt helemaal niets uit: je hebt wel of je hebt geen coil whine in je laptop. Simpel...
Ik zal wel oud worden, maar ik snap dit soort dingen ook niet. Laptops van duizenden euros met allerlei rare kinderziektes en gebreken, en dan de lakse houding daar tegenover.

Ieder van dit soort gebreken zou voor mij de ultieme afknapper zijn, ik zou me er dagelijks aan ergeren.
Chinese troep? Mijn Chinese Cube Thinker en Xiaomi Notebook Pro hebben anders geen last van coil whine hoor! :Y
Dat was voor mij ook de dooddoener, jammer dat Dell daar geen tijd en energie in wil steken om het op te lossen. Ik werk meestal in relatief stille ruimtes en dan is coil whine extra storend. Ik ben uiteindelijk voor de Thinkpad T480s gegaan, vrijwel dezelfde hardware alleen is het uiterlijk ten opzichte van een Dell minder mooi (al is dat ook weer subjectief).

[Reactie gewijzigd door Sm0ke0ut op 13 april 2018 08:30]

Mijn Dell XPS 13 9350 (2015, i5, FHD mat scherm) heeft geen last van coil whine. Ik had bij het aanschaffen wel een trackpad die wat slecht reageerde, daar is toen iemand voor langs gekomen en heeft er een nieuwe in gezet. En heel soms deed de verbinding naar externe beeldscherm soms raar, maar dat kan ook aan de Usb-c - displayport kabel die ik had liggen. Ik ben zelf erg blij met de twee USB poorten en het matte scherm; dus ik vind deze nieuwe 9370 wel een stap achteruit en zou dan persoonlijk kiezen voor het vorige model.

Ik kan 'm erg aanraden iig, hoewel ik 'm nu niet meer heb vanwege een werklaptop (macbook). Ik vind de pg-up/down, home en end knoppen op de pijltjes ook heerlijk. Dat zouden alle toetsenbordfabrikanten over moeten nemen.
Foto van mijn laptop ter illustratie

[Reactie gewijzigd door aufbakanleitung op 13 april 2018 10:22]

Met het niveau van Dell support voor consumenten ga ik geen ¤1500 gok nemen.

Mooi dat ze het voor jou snel vervangen hebben maar naast dat het niet nodig zou moeten zijn, zijn er vast veel mensen waarbij het niet geregeld kon worden. En dit baseer ik op ervaringen van een ervaringen site (waarvan me de naam even ontschiet).
BIZAR om te horen dat ze dat coil whine probleem nog steeds niet hebben opgelost.
ik heb in 2014 de eerste XPS 9530 gehad en de coil whine was toen echt heel irritant: continu geknetter wat heviger werd als ik met mn muis scrolde.
Dell support was rampzalig "valt binnen de acoustische normen" kreeg ik te horen. Gelukkig had ik de laptop via een zakelijke shop gekocht (want dan kon ik m met Win Pro bestellen) dus de account manager van de shop heeft toen contact gezocht met Dell en heb ik van Dell een Precision M3800 gekregen (mede omdat scaling in windows 8 icm Photoshop niet te doen was op QHD en de M3800 met FHD geleverd kon worden).

Helaas had ook de Precision last van coil whine, toen Dell vroeg of alles naar wens was en ik dat antwoordde (nog steeds coil whine) heb ik nooit meer wat gehoord en hebben ze ook niet meer de moeite genomen om de XPS in te nemen. Heb toen beide laptops weggedaan en een Macbook Pro (vanwege retina / high dpi wat toen in windows 8 nog een ramp was) gekocht, was er helemaal klaar mee. Die onzin heeft me als freelancer echt veel te veel tijd (en dus geld) gekost.
Idem hier! Ik heb een XPS13 developers edition gehad (2013). Ook de coil whine gehad. Ik ben hierna ook overgestapt op een Mac
Hier een XPS13 2012 (I7 256GBssd) gebruiker nooit ook maar 1 enkel probleem gehad.
Heel tevreden met het apparaat.
Idem hier. Heb wel een Developer editie en draai Ubuntu. Nergens problemen mee en dik tevreden. Zou 'm zo weer kopen.

Gebruik 'm dagelijks tenminste 8 uur per dag. Draai er 4-5 docker containers op. Een Android emulator, een IDE (Webstorm) en de laptop is muisstil. Gebruik 'm niet voor GPU intensieve taken, misschien dat het 'm daar in zit ?
Same here, 3e XPS 13 op rij, rete tevreden, nooit één van de omgeschreven problemen tegen gekomen... nu de 9370 - 16G - 256GB - i7 - FHD. Tsja, alleen maar USB-C poorten, ongelofelijk dat dat nog steeds als minpunt wordt gezien, we moeten gewoon een keer met de tijd mee toch?! Ik ben persoonlijk erg blij dat ik nu met goed fatsoen een eGPU (2x TB3 - 4 lanes) kan aansluiten en perfect kan gamen!...nieuwe randapparatuur kopen en klaar (of denk ik iets te makkelijk), ok voor camera enthousiasten die dagelijks 10x een SD kaart willen gebruiken, kan de dongle wellicht irritant worden.
Het 'voordeel' van de micro SD is dat je er standaard eentje in kan hebben (256 GB in mijn geval) zonder dat deze irritant uit steekt (en dus gewoon in de beschermhoes kan).
Het scherm is inderdaad niet mat, maar goed ontspiegeld, dus (tenzij je midden in de felle zon zit) bijzonder goed te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door vincentvdvelde op 13 april 2018 09:55]

Helaas is de vingerafdrukscanner niet standaard. De modellen met Ubuntu komen zonder de vingerafdrukscanner (dat stond er er in het begin niet bij).

Coil whine heb ik nog geen last van gehad (en hoop dat zo te houden).

Het fan/luchtstroom geluid had wel een tikkie zachter gemogen van mij. Doordat de luchtstroom door de manier van bevestiging van het scherm naar boven gaat, is het geluid van de fans/luchtstroom beter hoorbaar.

Daarnaast zie je al snel hand/vingerafdrukken op het carbon, en door het ontbreken van een inkeping op het scherm of body om je scherm makkelijk te openen zitten er gelijk vingerafdrukken op de bovenrand van je scherm.

Mooi laptopje, maar vraag me wel eens af of ik misschien iets te makkelijk in de XPS hype ben meegegaan...

[Reactie gewijzigd door Miesepies op 13 april 2018 13:34]

Heb het even aangevuld in de review, de Windows-versies blijken inderdaad wel een vingerafdrukscanner te krijgen, maar de Ubuntuversies niet :(
Hmm iets dat ik hier niet heb kunnen lezen is dat het scherm ondanks dat het een glossy display is, een matte anti reflective overlay heeft, althans dat is vermeld bij Windows Central.

[Reactie gewijzigd door Kizanko op 13 april 2018 06:39]

Kan me wel vinden in de review, ik heb dit model met i7-8550u/4K/16gb/512GB Toshiba. Geen issues met het touchpad.

De nadelen wat mij betreft:
- 4K is nutteloos op dit kleine scherm, in combinatie met Windows 10 levert het meer gedoe op dan het toevoegt.
- 3 USB C poorten zijn echt te karig, #donglelife
- Killer WiFi is sketchy, na sleep is het nog wel eens onmogelijk om opnieuw met wifi te verbinden.

Bonuspunten voor de meegeleverde adapter omdat die mijn Galaxy S8 kan opladen. Windows Hello werkt ook erg goed (inloggen met gezichtsherkenning).
Ik heb nog steeds spijt van mijn XPS13
Randjes snijden in je handpalm, start traag op, loopt wel eens vast of BSD, key travel, geen magnetische lader, voelt wat stroperig aan, en het ''karbon' is heel besmettelijk, vreemd dat ik daar weinig over lees.

Ik heb het touch scherm, dus glossy en ik vind de reflectie wel meevallen, gebruik hem ook vaak buiten en als ik de helderheid op max zit is het goed te doen, met de surface book had ik meer last van reflectie.

De XPS was ter vervanging van mijn surfacebook pro omdat ik perse quad core wou hebben, slechte keus geweest voor mij.
Ik heb ook spijt van mijn nieuwe XPS, 4K is leuk maar totaal geen toegevoegde waarde.... Macbook pro voelde ondanks minder snelle hardware ook 10x sneller aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True