Door Femme Taken

Architect

A2 Racer II review

29-10-1998 • 06:00

6 Linkedin

Een waardig vervolg?

Davilex heeft een vervolg uitgebracht op A2 Racer, het spel dat het gepresteerd heeft om zich bij veel gamers de titel van lameste game van 1997 toegeëigend te krijgen. Davilex, een stel boekhouders die zich voorheen bezighielden met het in elkaar knutselen van administratieve zachtwaar, kwam op een foute idee om voor de verandering een race spelletje te bouwen.

Het gevolg was het overbekende A2 Racer, een bitmap schuifspelletje dat ondanks de hoge verkoopcijfers nou niet bepaald bekend staat om zijn goede graphics of gameplay. A2 Racer was bagger en het is dan ook de vraag of we uberhaupt blij mogen zijn met A2 Racer II. Nog meer ellende, of zijn ze daar bij Davilex op cursus geweest en hebben zijn ze nu met wat beters naar buiten gekomen?

Zo'n instelling maakt het wel moeilijk om A2 Racer op een faire manier te beoordelen. Enerzijds is mijn verwachting uitermate laag, waardoor je het neiging krijgt A2 Racer II bij voorbaat al als waardeloos te beschouwen. Anderzijds zou het oneerlijk zijn om A2 Racer II direkt te vergelijken met games zoals the Need for Speed III en Viper Racing. A2 Racer is en blijft een budget titel, dus daar mag je ook minder van verwachten.

Ik zal dus proberen om A2 Racer op een beetje objectieve wijze te reviewen. Voor één keer zetten we de bekende Davilex grapjes ("wist je dat A2 Racer geprogrammeerd is in Visual Basic" en dat soort fun) opzij en maken we ruim baan voor A2 Racer II. Wat zijn ze toch aardig vandaag...

Het verhaaltje

Je zou het niet verwachten, maar er zit dus een waar verhaal achter A2 Racer. Verhaal is misschien ook wel weer teveel gezegd, want echt veel stelt het niet voor. In de intro, die er overigens erg primitief uitziet (filmpje met een paar rondkarrende auto's die gerendert lijken te zijn in Davilex huis-tuin-en-keuken 3D designer), wordt het een en andere uitgelegd:

"Al 20 jaar lang organiseert een geheim genootschap illegale races door Nederland. Dit genootschap der A2 Racers wordt sinds de eerste race scherp in de gaten gehouden door de politie. Elk jaar weer proberen zij de racers tegen te houden. Zonder veel succes. De jaarlijkse race gaat van Amsterdam naar Amsterdam. Degene die het eerst terug is heeft gewonnen. Dit jaar ben jij geselecteerd om mee te doen. Kun je de druk aan?"

Dat was dan het verhaaltje... Komt erop naar dat jij de grote boef bent die es ff rebels hard door de stad gaat scheuren.

* Menuutje

Na de afschrikwekkend infantiel ogende intro (ga voor de grap de intro van NFS3 bekijken en vergelijk 'm met die van A2R2), die begeleidt gaat met een extreem fout housedeuntje, krijg je een paar menuutjes voorgeschoteld waar je het een en ander kunt selecteren. Het menuutje ziet er simpel maar toch netjes uit. Verwacht alleen geen spectaculaire interface zoals bij NFS3.

Naast je naam en wat optionele stuff kun je een auto kiezen, waarvan er in totaal 7 verschillende in het spel zitten:

- Brabant
- Opol Astro
- Wolfswagen
- BWM Z3.5
- Porsche 913
- Mersedes CLK
-Lamdaghini

Blijkbaar was er geen geld om de rechten te kopen zodat ze echte namen konden gebruiken. Op zich niet zo'n probleem, want je ziet meteen om welk merk en type wagen het gaat. De auto's zien er realistisch uit en zijn duidelijk herkenbaar.

Graphics

In tegenstelling tot A2 Racer I maakt A2 Racer II wel gebruik van een echte 3D engine, dus geen zwaar verouderde sprite technieken zoals in A2 Racer I, waarbij de auto's op de weg werden verbeeld door een zooi heen en weer schuivende bitmaps.

Ondanks het feit dat de 3D engine van A2 Racer vrij simpel van opzet is, zien de graphics er toch behoorlijk goed uit. Spectucalaire lichteffecten zoals in Unreal hoef je hier echter niet te verwachten, evenals die leuke chrome effectjes uit NFSIII. De gebouwen langs de baan zijn eenvoudige 3D objecten waarop een fotorealistische textures wordt geplakt. Davilex heeft daarvoor honderden kilometers luchtvervuiling lopen veroorzaken toen ze met een camerawagentje door de Randstad gingen karren. Het leuke is dat door die textures bekende gebouwen zoals zoals het Centraal Station van Amsterdam, de Arena, Den Haag CS, het Binnenhof, het Vredespaleis e.d. goed herkenbaar zijn.

A2 Racer heeft een beperkt aantal camerastandpunten: achter de auto, voorop de auto, voor de auto (kijkend naar achteren) en een standpunt ver achter de auto. Helaas is er geen standpunt met dashboard (kan me niet voorstellen dat het moeilijk is om zoiets in elkaar te zetten).

Gameplay

De bedoeling van het spel is dus om een race door de Randstad te maken waarna degene die als eerste weer in Amsterdam terug is tot winnaar wordt uitgeroepen. Het spel is opgedeeld in 7 etappes: een stedenrace in Amsterdam, een snelweg etappe van Amsterdam naar Den Haag, een stedenrace in Den Haag, etappe van Den Haag naar Rotterdam, stedenrace in Rotterdam, etappe van Rotterdam terug naar Amsterdam en nog een stedenrace in Amsterdam (zelfde als de eerste etappe).

Tijdens het racen wordt je in de weg gezeten door allerlei rondkarrend wegverkeer en verder rijden er nog een paar wouten rond die trachten je te pakken te krijgen, wat meestal niet erg lukt (ze zijn niet zo slim).

Bij de eerste race begin je met een beperkt budget waarvoor je een simpel autootje (Trabantje, Kever of Astra) kunt kopen. Naarmate het kampioenschap vordert zul, afhankelijk van de positie waarop je de etappes beëindigd, geld ontvangen. Zodoende kun je de wagen upgraden met een nieuwe moter of een turbo, of kun je de wagen verkopen en een betere nemen. Nadat je de 7 races van een kampioenschap uitgereden hebt kun je weer opnieuw beginnen, met het geld en de wagen die je uit het vorige kampioenschap over gehouden hebt. Het is dus niet zo dat je telkens helemaal opnieuw moet beginnen.

Besturing

De besturing van je auto is heel errug simpel. De wegligging van de wagen is fenomenaal, met een trabant bij 170km/h door een scherpe haakse bocht scheuren zonder vaart te minderen is geen enkel proberen. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit heb moeten remmen.

De besturing slaat dus helemaal nergens op en van enig realisme is geen sprake. Je hebt nauwelijks het gevoel dat je over asfalt rijdt. Het wil nog wel eens lukken om een band te laten piepen, maar grip verliezen e.d. is er niet bij. Mega nep.

Ik heb A2 Racer 2 ook getest met m'n Digital Edge racestuur en dat bleek zwaar klote te gaan. De besturing met het stuur is te gevoelig waardoor het erg lastig wordt om je trabantje door al het verkeer te loodsen, want dat is A2 Racer vooral: een ontwijk-je-tegenstander-spelletje. Door al dat verkeer moet je behoorlijk geconcentreerd je rondjes draaien, want anders knal je geheidt op zo'n langzaam voortschuivende medeweggebruiker.

Dit heeft wel tot gevolg dat het gevoel van snelheid, met name in de stedenraces, behoorlijk hoog is. Ik kreeg toch bijna een kick toen ik met 260 onder de Arena door jakkerde!

Door klonk toch bijna een positief geluid... Snel verder gaan met kritiek dus: de lengte van de etappes is naar mijn nietige menig nogal onevenwichtig verdeeld. De stedenraces zijn met 2 ronden van elk 5 minuten veel te lang, terwijl ik de tussenetappes, die op de snelweg plaatsvinden, met 3 minuten veel te kort vind. Al dat gerag in de stad gaat frustreren als voor de 9323ste keer een medeweggebruiker ontweken hebt. Lekker planken op de snelweg is veel relaxter.

Ik had het hiervoor al even over het politievolk dat her en der door de stad en op de snelweg rondtoeft. De AI van die wouten is niet bijster hoog. Als je in een snelle kar rondrijdt dan lukt het ze niet om je bij te houden met hun simpele (geen Corvettes hiero) Golfjes en als ze toch sneller zijn dan kun je ze zonder al te veel grijze cellen geactiviteerd te hebben zonder veel moeite ontwijken.

Meestal proberen ze voor je te komen waarna ze met wat geslinger proberen je tot stoppen te krijgen. Op een vierbaans weg scheur je daar met een ramop de turbo gewoon keihard omheen. Bij druk verkeer in de stad is het wat lastiger, daar loop je de kans te worden klemgeleden tussen het andere verkeer.

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt zijn er veel overeenkomsten met de Hot Pursuit mode uit the Need for Speed III groot. Ook hier wordt je op de hielen gezeten door de massa's politieventjes en ook hier wordt je uit de race gekickt als je 3 keer gepakt bent. Het verschil zit 'm in de intelligentie van de politie, die is een stuk beter bij NFSII.

Sound

Nog een treffende overeenkomst met NFSIII is de politieradio. In NFSIII krijg je extreem koele voices over de radio te horen wat echt een enorme bijdrage levert aan de gameplay. In A2 Racer hebben ze getracht hetzelfde te doen, alleen is dat hier zwaar mislukt. De kwaliteit is bagger en de voiceovers zijn zo infantiel dat het lijkt alsof ze tijdens een opname van knoop in je zakdoek zijn gemaakt. Bij Davilex hebben ze een of andere droogkloot van de straat geplukt en hem in ruil voor een kraslot een paar regels tekst in laten spreken. Aan de andere kant, bij de centrale, loopt een grietje onverstaanbaar in de microfoon te piepen.

Dat gaat zo ongeveer als dit:
"Dit is wagen 7. Ik heb een A2 Racer op m'n radar"

En als je gepakt wordt:
"Dit keer zie ik het nog door de vingers, maar u staat er fraai op"

En als ze je niet bij kunnen houden dan zegt dat grietje van de centrale "kan gebeuren, volgende keer beter" ofzoiets. Dat getuigd maar weer van een erg prestatiegerichte werksfeer daar bij de polisie...

De voices zijn dus lachwekkend triest en het geluid van de wagen is al niet veel beter, die doet niet meer dan het produceren van een weinig spectaculair monotoom soundje. Een trabant klinkt hetzelfde als een Lamborghini Diablo, wat toch wel vreemd is.

Vooral die baggerslechte radiovoices zijn jammer, want die brengen de gameplay zwaar omlaag. De graphics zijn door het hoge snelheidsgevoel best wel kicken, maar dit gevoel van spanning wordt direkt om zeep geholpen als dat grietje over de radio gaat bleren.

Een sample van de radiovoices kun je hier downloaden (mp3tje van 125Kb).

Crashen

Dan vraag je je misschien af of je nog een beetje leuk kunt crashen in A2 Racer. Ook dat valt tegen, want er is helemaal niets aan de wagen te verbouwen. Geen deuken, breuken of kreuken. Dat wil niet zeggen dat het ding niet kaduk kan, want bij elke grote klap die je maakt komt er een bepaald aantal procenten schade bij. Bij 100% ben je total loss en is de ettappe voorbij. Onderweg kun je je schade herstellen en je turbo opladen door een tankstation binnen te rijden. Schade die je na de race aan je wagen overhoudt kun je tegen betaling herstellen. Het is dus erg verstandig om elke rond door dat tankstation te rijden, want dat scheelt je een hoop geld en voorkomt dat je halverwege met een stuk schroot te race moet verlaten.

Vooral in de stad loop je snel schade op. Die schade komt dan vooral door een zeer frustrerend en irritant dingetje in dit spel, je kunt namelijk niet over stoepranden en vluchtheuvels rijden. Dit is echt fokking irritant want in de stad heb je nogal wat van die vluchtheuvels (tussen de twee rijrichtingen) en telkens als je om de bocht gaat moet je oppassen om niet precies midden op de weg tegen zo'n stoeptegel aan te knallen, want die stoep is een keiharde onzichtbare muur langs het circuit, die ook na een botsing bij 250 per uur stevig overeind blijft staan.

Ook zitten er langs de weg parkeerplaatsen die worden gescheiden door inhammende stoepranden. Als je dus gedwongen wordt op de parkeerstrook te rijden (omdat ander verkeer een snelle doorgang ongemogelijk maakt) zul je moeten oppassen niet aan het eind van de strook tegen een stoeprand aan te knallen. Natuurlijk knal je bij voorkeur net aan het eind van een etappe tegen een stoeprand, zodat je 100m voor de finish de race verliest (dat gebeurt altijd in racespellen en is zwaar furstrerend).

Leuk?

Nu zul je misschien denken dat ik A2 Racer II een klotespel vond, maar dat valt erg mee. Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik het een stuk beter vond dan ik aanvankelijk had verwacht. De graphics zijn niet spectaculair maar zijn acceptabel voor deze tijd. Bekende gebouwen zijn goed te herkennen en het racen in een bekende omgeving maakt het spel een stuk leuker. Hoewel de besturing erg simpel is zorgen de zeer snelle graphics voor een goed snelheidsgevoel, zo erg dat je bij 250 per uur soms het angsaanjagende gevoel krijgt de macht over het stuur te verliezen.

De gameplay is best wel goed. Racen is leuk, de wagens zijn leuk en de tracks zijn leuk. Wel hadden er wat meer circuits mogen zijn, want die zes die er nu inzitten rij je in een half uurtje uit. Aan de andere kant is de totale weglengte veel groter in vergelijking met andere spellen zoals (alweer) NFSIII. Vooral de stadsetappes zijn (te?) lang.

Voorwaarde voor een snelle weergave van de graphics is dat je over een 3D accelerator beschikt. Die heeft iedereen tegenwoordig, dus dat mag geen probleem zijn. Ik heb het spel getest op een P120 met S3Trio64, P200MMX met S3 Virge en PII-309 met Stealth II en op de (ongeaccelereerde) S3 kaarten liep het zwaar klote. De P120 kon VGA niet lekker trekken en de P200 had moeite in de SVGA mode. Met een 3D accelerator zien de graphics er een stuk beter uit en zijn bovendien een veel sneller. Wel lichtelijk storend zijn de popups van gebouwen in de verte. Een moderne 3D engine zou die niet mogen vertonen.

Over het geluid kun je kort zijn: die is bagger. Ik kan me niet voorstellen dat het erg veel moeite kost om die voiceovers wat beter in elkaar te zetten. Het lijkt erop dat ze die er bij Davilex achteraf snel ingepleurd hebben, na het zien van de NFS3 demo.

De AI van de politiewagens is redelijk. Het verkeer op de weg wijkt voor je uit als je er met hoge snelheid aan komt kachelen. Als je echter stil op de weg gaat staan dan knallen ze gewoon tegen je op en blijven net zolang doorduwen tot je weggaat. Ik heb ook geprobeerd om een auto op de andere wegghelft te duwen (aan de andere kant van de vluchtstrook) maar de auto's zijn zo slim om dat te voorkomen.

Verder mis ik nog een multiplayer mode.

Conclusie

A2 Racer II is best wel een leuk spel. De prijs staat in een juiste verhouding met hetgeen het spel te bieden heeft. Overal is duidelijk te zien dat het om een budget titel gaat: de infantiele intro, de primitieve radiovoices, de matige AI van de politiewagens.

A2 Racer is zeker geen NFS3, dus als je dat spel al hebt en niet direkt de behoefte hebt aan een ander racespel dan is er weinig reden om A2 Racer te kopen. Voor wie op zoek is naar een simpel racespelletje of het idee om door Nederland te kunnen scheuren erg leuk vind haalt met A2 Racer II een leuk stuk gameplay in huis.

* Ratings:

- Gameplay: 8
- Graphics: 7