Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Lenovo Mirage Solo Preview

Eerste standalone-Daydream-headset

12-01-2018 • 15:00

26 Linkedin Google+

Lenovo Mirage Solo

Google zette zijn eerste stapjes in virtual reality met de eenvoudige cardboard en kwam in 2016 met het Daydream-platform. Daydream werkt met compatibele smartphones in de Daydream View-houder van Google, maar er zijn nog niet veel telefoons die het ondersteunen. Vorig jaar kondigde Google aan dat er ook standalone-headsets voor het Daydream-platform zouden komen. Nu op de CES is het zover, de eerste Daydream-headset is een feit. Het apparaat is afkomstig van Lenovo en heeft de naam Mirage Solo gekregen.

Hardware

De Lenovo Mirage Solo is gebaseerd op de Snapdragon 835 VR Development Kit van Qualcomm. Hij heeft dus de SD835-soc aan boord. Verder zijn er 4GB ram, 64GB opslagruimte en een 4000mAh-accu aanwezig. Daarmee houdt de headset het volgens Lenovo tot zeven uur vol. Het beeld wordt verzorgd door een lcd met een resolutie van 2560x1440 pixels. De verversingssnelheid noemt Lenovo niet, maar we hebben het beeld niet zien knipperen en we vermoeden daarom dat het om een 90Hz-paneel gaat.

Het uiterlijk lijkt behoorlijk op dat van de PlayStation VR-headset. De Mirage Solo heeft een stevige hoofdband met aan de achterkant een draaiknop, waarmee je hem strak op je hoofd kunt zetten. Aan de onderkant van het vizier zit nog een knop waarmee je het gedeelte met het scherm dichterbij of verder van je hoofd af kunt zetten.

Groter en meer bewegingsvrijheid

Kijk je naar de specs, dan denk je wellicht dat de Mirage Solo niet meer is dan een headset met een ingebouwde smartphone. Toch zijn er verschillen. Ten eerste is de headset een stuk groter dan de Daydream View-houder. Daardoor zit hij een stuk steviger op je hoofd en ook zijn de lenzen groter.

Een ander belangrijk verschil, is dat de headset twee camera's aan de voorkant heeft. Die leggen de omgeving vast en daarmee kan de positie van de drager bepaald worden. Google noemt dat WorldSense. In feite gebruikt de bril dus inside-out tracking, net als de Windows Mixed Reality-brillen. De techniek maakt het niet mogelijk om in een ruimte rond te lopen, maar geeft je wel de six degrees of freedom. Dat betekent dat je niet alleen kunt rondkijken in de virtuele wereld, maar ook met je lichaam naar boven en beneden kunt bewegen, en naar voren en achter, en van links naar rechts. Dat alles is niet mogelijk met de Daydream View en een smartphone.

Om gebruik te maken van de 6DoF-capaciteiten van de bril, moet de software daar wel de mogelijkheid toe bieden. Op de Mirage Solo kun je alleen apps en games draaien die gemaakt zijn voor het Daydream-platform. Vooralsnog zijn dat vooral apps die gemaakt zijn voor smartphones en dus geen 6DoF bieden.

Google heeft om de WorldSense-tracking te demonstreren een game laten maken: Blade Runner: Revelations. In dat avonturenspel, dat in het voorjaar samen met de Lenovo-headset uitkomt op het Daydream-platform, is 6DoF-ondersteuning aanwezig. Je loopt in het spel rond door een omgeving door te teleporteren, maar je kunt vanuit de vaste positie waarin je staat, verder vrij bewegen. Grafisch ziet de game er heel behoorlijk uit, al is het niet indrukwekkend in vergelijking met pc- en consolegames.

Lenovo liet ons ook een skispelletje proberen dat ook 6DoF ondersteunt in beperkte mate. Dat werkte naar behoren. In de game konden we bijvoorbeeld bukken om obstakels te ontwijken. Het is echter een simpele game met eenvoudige graphics en animaties. Het bukken ging niet met een vloeiende beweging, er waren simpelweg twee standen: staan en bukken. De headset zou tot meer in staat moeten zijn, zegt Lenovo, dus het is wellicht wachten op betere software. Het is echter de vraag of ontwikkelaars hun apps van uitgebreide bewegingsvrijheid gaan voorzien. De meeste gebruikers zullen immers een smartphone gebruiken voor Daydream-apps.

Eenvoudige controller

De Mirage Solo werkt met een eenvoudige controller, een klein afstandbedieninkje met een ronde touchpad en een paar knopjes. De controller heeft geen tracking en biedt enkel 3DoF. Je ziet de controller dus niet van plek veranderen in de virtuele wereld; je kunt hem alleen gebruiken om dingen aan te wijzen. Daydream-apps zijn natuurlijk gemaakt met deze controller in het achterhoofd, maar het beperkt de ontwerpkeuzes en bediening van games en apps behoorlijk als je het vergelijkt met de bewegingscontrollers van andere headsets.

Beeldkwaliteit en draagcomfort

De Mirage Solo doet wat afmetingen betreft niet onder voor een bril als de Oculus Rift. Het ontwerp voelt stevig aan en het gedeelte waar de drager in moet kijken, is voorzien van een comfortabele laag zacht stof. We hebben hem niet lang opgehad, maar hij lijkt comfortabel te zitten. Echt een lichtgewicht is het overigens niet, dat kan bij lang gebruik misschien gaan opvallen.

Onze eerste indruk van de beeldkwaliteit is goed. De resolutie van 2560x1440 pixels is hoger dan die van de Rift en Vive en het beeld oogt dan ook scherp. Toch blijft het screendooreffect zichtbaar, je ziet dus de afzonderlijke pixels. Met de kwaliteit van de gebruikte lenzen lijkt het wel goed te zitten. We zien geen extreme afname van beeldkwaliteit in hoeken van het beeld of opvallende vervormingen. De beeldhoek van 110 graden is bovendien gelijk aan die van de Rift en de Vive. Dat is prettig, want bij de Mixed Reality-headsets hebben we eerder al gemerkt dat een iets kleinere beeldhoek van bijvoorbeeld 100 graden de vr-ervaring negatief kan beÔnvloeden.

De kwaliteit van een vr-ervaring wordt niet alleen bepaald door de hardware, maar ook voor een groot deel door de software. Met de Lenovo Mirage Solo ben je aangewezen op Daydream-apps en die zijn wat grafische pracht niet vergelijkbaar met de games die beschikbaar zijn voor de Rift, Vive en PSVR.

Lenovo Mirage Solo

Draadloos

Een voordeel van de Lenovo Mirage Solo ten opzichte van bijvoorbeeld een Rift, Vive of Mixed Reality-bril, is dat de headset volledig draadloos werkt. Er zitten geen kabels in de weg en je hebt geen externe hardware nodig. Je zou dus ook onderweg, bijvoorbeeld in het vliegtuig, de bril kunnen gebruiken om een film te kijken of een game te spelen. Echt handzaam is de headset echter niet, hij zal flink wat ruimte innemen in je handbagage.

Een adviesprijs is nog niet bekend, maar Lenovo heeft aangegeven dat de bril minder dan vierhonderd dollar gaat kosten. Daarmee verschilt hij in prijs niet veel van bijvoorbeeld een Oculus Rift, of een Windows Mixed Reality-headset. Het voordeel van de Mirage Solo is dat hij zelfstandig gebruikt kan worden, maar wat mogelijkheden en aanbod van software en games betreft, hebben de andere vr-brillen wel een grote voorsprong.

De vraag is vooral voor wie een Daydream-headset interessant is. Enthousiaste consumenten zullen waarschijnlijk liever voor een high-end headset gaan die aan een pc of console gekoppeld kan worden. Voor een eenvoudige vr-ervaring of eerste kennismaking kan nog altijd een smartphone gebruikt worden met bijvoorbeeld de Daydream View-houder.

Wellicht is de Mirage Solo interessant voor winkels of showrooms die klanten iets in een virtuele wereld willen laten zien. De hardware is waarschijnlijk krachtig genoeg om een fraaie omgeving te tonen en het gemak van de draadloze werking is in dat soort situaties een duidelijk pluspunt. Het is echter de vraag of dit de Daydream-headsets genoeg bestaansrecht geeft om echt een succes te worden.

Reacties (26)

Wijzig sortering
een galaxy s8 in combinatie met een gearvr & ARCORE heeft ook gewoon 6DOF.

https://www.youtube.com/watch?v=odRtAstoJKo

dit ding heeft dan wel 2 dedicated camera's, maar met een note 8 of de galaxy s9+ zou het in principe hetzelfde kunnen werken.

https://www.youtube.com/watch?v=4EWPUdE_kqU

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 12 januari 2018 16:12]

Dit was paar weken terug nog heel erg buggy en werkt nog echt niet goed genoeg voor echte toepassingen. Het is niet vloeiend en zorgt voor een onprettig gevoel. Er worden wel stappen gemaakt met de libraries hiervoor, maar voor nu zou ik nog niet stellen dat de gearvr + arkit 6dof heeft.
Buggy of niet, de video toont dat ie het kan, en de telefoons niet overheaten. Dat het niet 100% werkt komt natuurlijk omdat ARCore zelf nog geŁpdate word.

Als dit met tango werd gedaan was het helemaal niet buggy vooral door de time of flight camera.
Het kan pas als de snelheid en de verwerking accuraat genoeg is zodat het 100% goed werkt en een gebruiker het niet als onprettig ervaart. Dat is nu zeker niet het geval. De testen die we zelf in het team hebben gedaan gaven een resultaat dat je echt niet aan eindgebruikers wilt geven.

Inside-out-tracking kan werken, dat tonen de MR headsets van Microsoft al aan, of de GearVR combinatie met een S8 het kan dat valt nog te bezien. Daarvoor zullen ze eerst arcore nog verder moeten ontwikkelen.

Of het met tango goed had gewerkt zou ik ook nog wel willen zien. Ook dat beeld was niet 100% stabiel en altijd even snel. Iets wat echt een vereiste is voor VR. Met AR kom je nog wel weg met af en toe wat tracking issues, met VR niet.
Je bent al een stapje verder als je al aan snelheden en accuraatheid etc gaat nadenken terwijl dat ding nog net werkt.

Niet dat dat verkeerd is ofso ! Maar ARcore is nieuw, en de gearvr is closed source. Alles moet via de Oculus store gaan, of je moet thuis zelf compileren in visual studio.

Dat die 2 technieken, een the closed source en eentje open source samen werken dat was stap 1 stap 2 is kijken hoe goed de sensoren werken, hoe goed de mapping werkt van de game-wereld etc etc, dan ga je testen en debuggen, kijken of je dingen in het cache opslaat of in de ram, welke sensoren krijgen voorrang die van de gearvr of die van de telefoon zelf (voor ARcore) of laat je ze tegelijk werken ( moet je wel rekening met de batterij houden etc. )

Het feit dat het werkt, laat al zien dat de technologie er is, nu nog de kennis om de goeie informatie uit de sensoren te halen om een smooth image beeld te creŽren.

Overigens werd tango gebotlenecked door de 600 serie SoC de Asus Zenfone met de 800 serie SoC presteert al een stuk beter ! (Wel mijn mening natuurlijk maar je ziet een duidelijk verschil)

Ik denk dat de s9+ en de Note 9 met de dubbele camera's betere diepte berekeningen kunnen geven, een laser op de achterkant is ook a genoeg (LG camera autofocus)
Voor de diepte.

Het feit dat het nu gebeurt op de software (ARcore) laat zien dat Google nogal tango technologieŽn heeft weten te implementeren.

Maar ja ben en blijf benieuwd of google ook in MR gaat stappen of niet. Met ARcore en daydream hebben ze de perfecte sdk al om te beginnen.
Dat het werkt weten we al lang, want er zijn al devices die inside-out tracking kunnen. Ik geloof ook zeker dat 6dof gaat komen naar dit soort oplossingen met mobieltjes. Alleen reageer ik op jouw stelling dat het nu al kan met de s8, gear vr en arcore. Daar ben ik het namelijk niet mee eens, want daarvoor moet het eerst aantoonbaar goed werken, ipv een beetje. Je weet namelijk nu nog niet zeker dat het met die hardware (camera/sensoren) die op de s8 uberhaupt gaat werken.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 13 januari 2018 12:21]

"Het uiterlijk lijkt behoorlijk op dat van de PlayStation VR-headset, maar in tegenstelling tot die vr-bril is het niet mogelijk om het vizier op te klappen."

Euh, dat kan bij de PSVR ook niet hoor.
Niet bij de huidige versie die in Nederland te koop is. Ik heb begrepen dat in Japan eind vorig jaar een verbeterde versie is uitgekomen.
Niet alleen in Japan. Kleine verbeteringen, maar geen opklapbaar display.
Goed punt. Ik was in de war met de Windows Mixed Reality-brillen denk ik. Aangepast :)
Ik denk dat Lenovo er goed aan doet om een prijsklasse lager te gaan zitten. Veel mensen, mezelf inbegrepen willen niet graag 800-900 euro uitgeven voor een VR headset die je af en toe zal gebruiken. Maar voor onder de 400 kan ik dit wel overwegen.
Staat duidelijk in het stuk beschreven. Wel gelezen?

Wel benieuwd naar de kwaliteit van deze bril. Maar goed mindere kwaliteit maakt hem voor mij sowieso niet interessant.
Daar doel ik dan uiteraard ook op he :)
Verkeerd gelezen. My bad! O-)
De Oculus Rift is ook al een (paar) keer voor §400 te koop geweest.
Leuk, maar dan moet je de PC nog kopen. Die is een veelvoud van dat bedrag! Hier ben je vrijwel klaar met de hardware.
Ah dat is waar ook ja. Helemaal niet aan gedacht.
Tegenwoordig kun je voor 450 euro de oculus rift al kopen (en als je een aanbieding afwacht voor 400). ;)
Toegeven, dan heb je wel een redelijk zware pc nodig, maar als je die al hebt zou ik zeker daar voor gaan (sterker, dat heb ik twee maanden geleden gedaan en heb er achteraf spijt van dat ik niet bij introductie gelijk een vive gekocht heb).

Zelf zie ik de meerwaarde niet zo van deze brillen, vooral vanwege de (nu nog) inferieure controllers en gebrek aan software. Maar goed, ik ben dan ook een techniek enthousiast. Hopelijk geeft dit soort instap vr een boost aan het platform, want ik zou het persoonlijk jammer vinden als het na een redelijke start dezelfde afloop zou krijgen als in de jaren 90.
Verkijk je niet op het gebrek aan 6DOF... ja, deze bril heeft het dus wel, maar alleen als de software het ondersteunt en zoals het artikel zegt is het afwachten in hoeverre het ondersteund gaat worden omdat het voor de meeste mensen niet zal werken.
Waarom dat belangrijk is heb ik met de Gear VR met mijn Galaxy S7 ondervonden. Je hoofd opzij of omhoog/omlaag bewegen zonder dat het beeld daarop reageert is een van de beste manieren om heel snel misselijk te worden. Ik heb mezelf met dat ding aangeleerd om mijn hoofd dus vooral nŪet te bewegen (alleen te draaien), maar nu ik een Oculus Rift heb is de ervaring zů veel rijker. Het niet kunnen bewegen van je hoofd is echt een enorm gemis, meer nog dan het gebrek aan stevige hardware waardoor de graphics minder goed zijn.
Als je nog geen PC hebt die voldoet voor VR en geen PS4, dan zou dit inderdaad een goedkopere optie zijn, maar het geeft ook nog steeds een veel mindere ervaring. Hou daar dus rekening mee.
Heb hem enkele maanden geleden voor het eerst mogen bewonderen. Erg leuk; ga er zelf privť ook absoluut eentje halen!
Basis design is bijna identiek aan de MR versie, band en draaiknop zijn precies hetzelfde.

Maar wel leuk om met een 835 te kunnen spelen en zeker voor showrooms etc wat 3D voorbeelden te laten zien, maar ik verwacht geen top edge 1440p race/shooter games, meer niveau 'mobiele shooters'. Grootste sellpoint zal wel de vrijheid zijn, maar als ik nu zie wat 'semi-zware' games laten zien, heb ik niet bepaald veel vertrouwen in games die op een 835 moeten gaan draaien.

Waren ze nu slim geweest, hadden ze er ook nog een input op kunnen maken, zodat hij ook als PC VR kan worden gebruikt. Een 835 wordt straks al opgevolgd door de betere 845, de hardware zal dus met de jaren de zwakste schakel zijn, waar je bij de PC / PSVR versies door kan schalen qua hardware.

En buiten de CPU zit je ook nog met de ontwikkeling verder, PC heeft de pimax 8k, HTC en Vive zullen ook niet stil zitten om of hogere resolutie of hogere FOV te beginnen en als MS nog beetje geloofd in hun MR platform, zullen ze daar ook nog mee verdergaan.

Het is dan wel jammer dat een relatief kleine markt nu nog verder versnippert, eigen standaarden, eigen technieken, eigen platformen, dat ik me niet zozeer afvraag of dit een toekomstmarkt is, maar eerder wanneer die door zoveel splitsing weer afsterft.
De beeldhoek van 110 graden is bovendien gelijk aan die van de Rift en de Vive. Dat is prettig, want bij de Mixed Reality-headsets hebben we eerder al gemerkt dat een iets kleinere beeldhoek van bijvoorbeeld 100 graden de vr-ervaring negatief kan beÔnvloeden.
Is dat wel zo? Nu is er best wat onduidelijkheid over de FOV van de MR brillen, maar samsung en Lenova gaven juist aan ook op 110 te zitten, HP zegt juist weer 105, Dell zegt dan weer 'up to 105'.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 januari 2018 15:50]

Zie ook mijn reactie hier: Xtuv in 'reviews: Windows Mixed Reality - Microsoft kiest voor vr-gebruiksgemak'

Bij onze test van de Windows Mixed Reality-brillen was goed te merken dat de beeldhoek kleiner was.
Erg jammer dat de Samsung Oddesey niet leverbaar is via de officiele kanalen in NL. Deze headset lijkt toch echt veruit se beste MR headset te zijn vwb resolutie en kijkhoek.
Wow, dat is wel heel erg identiek aan de PSVR. Dat ze daar geen problemen mee krijgen, zeg.
Ik zie wel een paar behoorlijke verschillende, andere vorm voorkant, andere kleur rubbers en geen blauwe leds aan de hoofdband. Los daarvan, het is niet zo gek dat sommige brillen op elkaar lijken, je hebt tenslotte een hoofdband nodig + de behuizing waarin het scherm e.d. zit.
Een PSVR heeft een meer kermisachtige look met wit en blauw. Dan lijkt ie eerder een witte Lenovo Explorer
Maar per saldo lijken ze door de hoofdband sowieso al op elkaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True